Friday 4 November 2011

Στην προίκα της Ρεβυθούσας, προσβλέπει το Κατάρ για τη ΔΕΠΑ

Πρόσφατα πηγές της ΔΕΠΑ είχαν εκφράσει την ελπίδα ότι θα εκδηλωθεί ενδιαφέρον για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας από τουλάχιστον 6 έως 8 εταιρείες, ώστε να έχει επιτυχία το εγχείρημα και το δημόσιο να πετύχει τους στόχους του. Μια από τις ελπιδοφόρες προτάσεις στην κατεύθυνση αυτή φαίνεται ότι προέρχεται από το Κατάρ και δεν αφορά μόνο τη ΔΕΠΑ ως εμπορία αλλά και/ κυρίως τις υποδομές του ομίλου, δηλαδή και το ΔΕΣΦΑ. Άλλωστε το ενδιαφέρον του Κατάρ για τη ΔΕΠΑ εκδηλώθηκε πρόσφατα, με τον πλέον επίσημο τρόπο, κατά την επίσκεψη του Εμίρη Αλ Θανί.

Πληροφορίες από την πλευρά του Κατάρ, αναφέρουν ειδικότερα ότι το εμιράτο ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας, το οποίο εκτιμάται ότι μπορεί να δημιουργήσει ευρύτερες συνέργειες στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Τουρκίας και της Ιταλίας, που αποτελούν αγορές «στόχους» για εξαγωγές υγροποιημένου αερίου από το Κατάρ. Ειδικότερα σύμφωνα με τους σχεδιασμούς της QPI, η Ελλάδα, θα μπορούσε να αναδειχθεί σε hub για την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της νοτιοανατολικής Ευρώπης, αυξάνοντας τις εξαγωγές υγροποιημένου αερίου μέσω της Ρεβυθούσας. Παράλληλα δεν αποκλείεται , εκτός από τη ΔΕΠΑ να υπάρξουν και άλλες επενδύσεις που να αφορούν στην ηλεκτροπαραγωγή με έμφαση στα Βαλκάνια.

Στην κατεύθυνση αυτή, ενδιαφέρον για το Κατάρ εμφανίζουν οι υποδομές μεταφοράς, δηλαδή οι αγωγοί (IGI, IGB, IGT) οι οποίοι θα μπορούσαν να μεταφέρουν το αέριο του νούμερο 1 εξαγωγού LNG στον κόσμο. Πάντως όπως ξεκαθαρίζουν οι ίδιες πηγές, το ενδιαφέρον αφορά στις υφιστάμενες υποδομές και πάγια της ΔΕΠΑ, δηλαδή δεν υπάρχει ενδιαφέρον – τουλάχιστον σε πρώτη φάση – για την ανάπτυξη νέων έργων, όπως η πρόταση που είχε πέσει στο τραπέζι για δεύτερο τερματικό σταθμό στη Β. Ελλάδα.

Στο κομμάτι της εμπορίας αερίου στη χώρα μας οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για συνεργασίες τόσο εντός της Ελληνικής αγοράς για την εισαγωγή φορτίων φυσικού αερίου όσο και εκτός της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή με ιδιαίτερη στόχευση στις αγορές της Τουρκίας αλλά και της Ιταλίας. Οι εισαγωγές των φορτίων αυτών θα γίνουν για λογαριασμό εταιρειών ηλεκτροπαραγωγής, που σήμερα είναι και οι μεγαλύτεροι καταναλωτές φυσικού αερίου.

Πάντως ανασταλτικός παράγοντας απέναντι στο εκπεφρασμένο ενδιαφέρον του Εμιράτου, είναι η αναβλητικότητα αλλά και οι καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στο εγχείρημα της ιδιωτικοποίησης καθώς και οι εκκρεμότητες που ακόμη δεν έχουν ξεκαθαριστεί.

Από τις συζητήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα με πιθανούς ενδιαφερομένους ξένους επενδυτές για τη ΔΕΠΑ, το Κατάρ φαίνεται να είναι ο μοναδικός που ενδιαφέρεται να επενδύσει τόσο στο κομμάτι της εμπορίας (ΔΕΠΑ) όσο και στις υποδομές (ΔΕΣΦΑ) με δεδομένο ότι η βασική του δραστηριότητα είναι οι εξαγωγές LNG.

Αλλά όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, το ενδιαφέρον είναι υπαρκτό τώρα, κάτι που δεν ξέρουμε εάν θα ισχύσει στην περίπτωση που καθυστερήσουν και άλλο οι διαδικασίες.

http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/1ba3b235-53c2-4138-9d4e-a13b 9d00 97c8

No comments: