Saturday 19 November 2011

Αντιδράσεις στελεχών του ITGI στη μελέτη του ΙΟΒΕ για τους αγωγούς

Σειρά παρατηρήσεων πάνω στη μελέτη του ΙΟΒΕ με θέμα «Greece as Europe’s Energy Highway: Natural Gas Pipeline Projects Going Through Greece», διατυπώνουν στελέχη της κοινοπραξίας του ITGI.

Κεντρική ιδέα των επιχειρημάτων που αναπτύσσουν τα στελέχη είναι ότι ο συγκεκριμένος αγωγός θα έχει για τη χώρα μας πολλαπλάσια οφέλη σε σχέση με τον ανταγωνιστικό TAP.

Ως γνωστόν, οι δύο αγωγοί διεκδικούν την επιλογή τους από το Αζερμπαϊτζάν για να αποτελέσουν το Νότιο Διάδρομο που θα μεταφέρει το αέριο από το κοίτασμα του Shaz Deniz 2 στην Ευρώπη.

Ειδικότερα, όπως επισημαίνουν στελέχη του ITGI, δεδομένου ότι το χερσαίο τμήμα του συγκεκριμένου αγωγού είναι μεγαλύτερο σε σύγκριση με του TAP και ότι διασχίζει από άκρη σε άκρη την Ελλάδα, τα οφέλη για τη χώρα, όπως επενδύσεις, θέσεις εργασίας, ανάπτυξη της περιφέρειας κτλ. μεγιστοποιούνται.

Ακόμα, τα στελέχη υποστηρίζουν ότι μια πιθανή μη υλοποίηση του ITGI θα σημαίνει ότι η Ήπειρος και η Δυτική Ελλάδα θα χάσουν μια σημαντική ευκαιρία να συνδεθούν με το εθνικό δίκτυο μεταφοράς αερίου, αναβάλλοντας για το απώτερο μέλλον την ανάπτυξη τοπικής εταιρείας παροχής φυσικού αερίου.

Χρηματοδότηση

Όσον αφορά το κομμάτι της χρηματοδότησης, τα στελέχη του ITGI διαψεύδουν ότι η χρηματοδότηση του ITGI θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με το ποσό της τάξης 170-210€ το χρόνο για την περίοδο κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού έως το 2030, το οποίο αναφέρεται στη μελέτη, τονίζοντας ότι η χρηματοδότηση του αγωγού έχει σχεδιαστεί από ανεξάρτητους χρηματοοικονομικούς συμβούλους, εγνωσμένου κύρους, διασφαλίζοντας τη επάρκεια των απαιτούμενων κεφαλαίων αλλά και την βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας του έργου.

Για το μεν υποθαλάσσιο τμήμα, διευκρινίζουν, οι εταιρείες ΔΕΠΑ και Edison προκρίνουν ένα υβριδικό μοντέλο χρηματοδότησης που περιλαμβάνει την αξιοποίηση πόρων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από Οργανισμούς Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων καθώς και από ιδιωτικές τράπεζες.

Όσο αφορά το χερσαίο κομμάτι του έργου, η χρηματοδότηση θα βασιστεί επίσης σε ένα παρόμοιο υβριδικό σχήμα και λόγω του γεγονότος ότι αυτό θα ανήκει στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, ένα πολύ μικρό μέρος της επένδυσης ενδέχεται να χρηματοδοτηθεί από τους πόρους του ΕΣΠΑ.

Τεχνικό κομμάτι

Όσον αφορά το τεχνικό κομμάτι των αγωγών, τα στελέχη του ITGI επισημαίνουν ότι, έχοντας ολοκληρώσει την πλειονότητα των τεχνικών μελετών και έχοντας λάβει τις απαιτούμενες περιβαλλοντικές άδειες, ο συγκεκριμένος αγωγός είναι ξεκάθαρα το πιο ώριμο έργο.

Επίσης, επισημαίνουν τα στελέχη, ο IGI έχει ξεκάθαρο προβάδισμα σε όλα τα ρυθμιστικά θέματα, έχοντας εξασφαλίσει την εξαίρεση από πρόσβαση τρίτων μερών (TPA exemption) καθώς και την πρόσβαση σε όλα τα ανάντι και κατάντι συστήματα μεταφοράς φ.α. σύμφωνα με το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο σε Ελλάδα και Ιταλία.

Ακόμα, σύμφωνα με την πλευρά του ITGI, παρόλο που η μελέτη αναγνωρίζει την υστέρηση του TAP σε αδειοδοτικά και ρυθμιστικά θέματα, δεν αξιολογείται στην πραγματική της διάσταση η σημασία της συγκεκριμένης καθυστέρησης και τους κινδύνους που εγκυμονεί για την εντός χρονοδιαγράμματος υλοποίηση του έργου.

Ειδικότερα, ο TAP θα πρέπει το αργότερα μέχρι τα μέσα του 2013, όπου η Κοινοπραξία Σαχ Ντενίζ 2 πρέπει να λάβει την Τελική Επενδυτική Απόφασή (Final Investment Decision – FID) για την ανάπτυξη του ομώνυμου κοιτάσματος, να έχει αποκτήσει όλες της απαραίτητες περιβαλλοντικές άδειες καθώς και να έχει, επικυρωμένη από την Ευρωπαϊκή Ένωση, TPA exemption (εξαίρεση από πρόσβαση τρίτων στον αγωγό), εξέλιξη που θεωρείται ως μη ρεαλιστική λαμβάνοντας υπόψη τις χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται.

Τέλος, επισημαίνουν ότι η επικαλούμενη τεχνογνωσία των εταίρων του TAP, δεν μπορεί να θεωρηθεί ως σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημά τους, με δεδομένο ότι τόσο στη φάση ανάπτυξης του IGI όσο και στη φάση κατασκευής του εμπλέκονται παγκοσμίως καταξιωμένοι μελετητές και εργολάβοι με αντίστοιχη τεχνογνωσία και εμπειρία.


http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/3b1bacc9-1ce0-4f09-ad66-b5c6a819a492

No comments: