Monday 3 September 2012

"Ξέφραγο αμπέλι" η αγορά των καυσίμων

Χέρι – χέρι με την αύξηση των τιμών λιανικής στα καύσιμα πηγαίνει και η κλοπή κάθε είδους που γίνεται στον καταναλωτή. Έτσι οι έλληνες πολίτες όχι μόνο πληρώνουν πανάκριβα τα καύσιμα (κυρίως λόγω των υπερ-φόρων που επιβλήθηκαν) αλλά πληρώνουν και την παρανομία που επικρατεί λόγω αδυναμίας του κράτους να λειτουργήσει συντονισμένα έναν αξιόπιστο ελεγκτικό μηχανισμό.
Πολλώ δε μάλλον όταν, στην πραγματικότητα, υπάρχει άγνοια του κράτους και των υπουργείων για το τι ακριβώς γίνεται στην αγορά των καυσίμων, αφού δεν υπάρχει μητρώο, καταγεγραμμένα πρατήρια, δεξαμενές, χωρητικότητα, έμποροι, μεταπωλητές κ.λπ. Οπότε, παρά τις μεγάλες κουβέντες, το κράτος αδυνατεί να ασκήσει την εποπτεία που είναι επιφορτισμένο να ασκεί.
Έτσι, λαθρεμπόριο, πλασματικές εξαγωγές, ναυτιλιακά καύσιμα, κλεμμένα φορτία, και «πειραγμένες» αντλίες, είναι μερικά από αυτά που συνθέτουν το περιβάλλον λειτουργίας της αγοράς καυσίμων που τείνει να εξελιχθεί σε ανίατη ασθένεια. Όπως αναφέρεται αρμοδίως η άνοδος των τιμών ευνοεί και την παραβατικότητα καθώς μέσω αυτής κάποιοι και κέρδη βγάζουν και φθηνά πουλάνε. Τη σχέση ανόδου των τιμών με την παραβατικότητα αποδεικνύει η άνοδος του ποσοστού της από την περίοδο που λόγω φόρων αυξήθηκε η τιμή των καυσίμων. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς εκπροσώπων των βενζινοπωλών το ποσοστό παραβατικότητας από 5%-6% προ αύξησης φόρων, σήμερα έχει διαμορφωθεί κοντά στο 10%.

Κατά τις πληροφορίες μείζον πρόβλημα αποτελεί η πλασματική εξαγωγή καυσίμων. Κυκλώματα φορτώνουν βυτιοφόρα με φθηνό καύσιμο καθώς προορίζεται για εξαγωγές και δήθεν πηγαίνουν και το παραδίδουν σε εταιρείες σε γειτονικές χώρες. Στην πραγματικότητα δεν συμβαίνει αυτό αλλά περνούν τα σύνορα για τυπικούς λόγους και στη συνέχει επιστρέφουν και διαθέτουν το καύσιμο στην εγχώριο αγορά όπου φυσικά υπάρχουν κυκλώματα εμπόρων και αποδεκτών ( βιομηχανίες, βιοτεχνίες, εργοτάξια, μικρές μονάδες μεταποίησης αλλά και βενζινοπώλες και έμποροι καυσίμων). Επίσης μεγάλο κύκλωμα παρανομίας εντοπίζεται και στα ναυτιλιακά καύσιμα όπου επίσης κάποιοι φορτώνουν πετρέλαιο για να τροφοδοτήσουν πλοία αλλά τελικά αυτό δεν αξιοποιείται ποτέ γι΄ αυτό τον σκοπό και κατευθύνεται σε ειδικά πλυντήρια όπου χρωματίζεται πράσινο (είναι μαύρο) και στη συνέχεια προωθείται στην αγορά προς κατανάλωση.
Τα κυκλώματα της παρανομίας δεν σταματούν σε επίπεδο χονδρικής. Το μεγάλο κόλπο το έχουν στήσει στις αντλίες όπου μέρα με τη μέρα εξελίσσουν την τεχνολογία της κλοπής. Κατά τις πληροφορίες πλέον οι επιτήδειοι δεν προωθούν μηχανισμούς οι οποίοι έγινα ευρέως γνωστοί και σε περίπτωση –σπάνια - ελέγχου μπορεί και να εντοπιστούν. Αντίθετα έχουν δημιουργηθεί ειδικές αντλίες φτιαγμένες για να παραδίδουν λιγότερη ποσότητα και υπάρχουν έμποροι που τις προωθούν στα βενζινάδικα αναζητώντας «ευάλωτους» βενζινάδες για τις αγοράσουν και να γίνουν κρίκοι της αλυσίδας της παρανομίας.
 
Φταίνε οι φόροι... 

Στους φόρους και τις επιβαρύνσεις χωρίς βέβαια να εισηγούνται την μείωσή τους αποδίδουν οι αρμόδιοι το υψηλό επίπεδο διαμόρφωσης των τιμών δίνοντας το εξής παράδειγμα: σε τιμή αμόλυβδης 1,814 ευρώ/λίτρο οι φόροι (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και ΦΠΑ), τα τέλη (ανταποδοτικό τέλος Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, εισφορά ειδικού λογαριασμού πετρελαιοειδών, ειδικό τέλος Δικαιώματος Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών) και οι λοιπές επιβαρύνσεις (εισφορά επικουρικού ταμείου ασφάλισης βενζινοπωλών) αποτελούσαν το 1,04 ευρώ/λίτρο. Αναλυτικά το 57,04% της τιμής καταναλωτή είναι οι φόροι, τα τέλη και οι λοιπές επιβαρύνσεις, το 39,29% είναι η τιμή διυλιστηρίου, ενώ το περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας και των πρατηριούχων εκτιμάται ότι αποτελεί το 3,67% της λιανικής τιμής. Στο πλαίσιο αυτό και οι βενζινοπώλες ζητούν την άμεση και δραστική μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα. «Η νέα εκτόξευση των τιμών καυσίμων, λόγω της διεθνούς κερδοσκοπίας και της ισοτιμίας ευρώ- δολαρίου επιβάλει την άμεση και δραστική μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα για την ανακούφιση των καταναλωτών, της χώρας και την επιβίωση των πρατηρίων», τονίζει σχετικά η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών.
 
http://www.energypress.gr/news/Xefrago-ampeli-h-agora-twn-kaysimwn

No comments: