Monday 24 September 2012

Δέκα μήνες "στα χαρτιά" το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια

Δέκα σχεδόν μήνες έχουν περάσει από τότε που υπεγράφη η υπουργική απόφαση για την υποχρεωτική τοποθέτηση συστημάτων ελέγχου εισροών- εκροών καυσίμων στα πρατήρια, αρχικά σε Αττική και Θεσσαλονίκη και εν συνεχεία σε όλη τη χώρα, και το περιβόητο μέτρο παραμένει ακόμη στα χαρτιά, όπως και οι υπόλοιπες παρεμβάσεις για την πάταξη του λαθρεμπορίου.
Η απόφαση των τότε αναπληρωτών υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης Π. Οικονόμου και Σ. Ξυνίδη υπεγράφη στις 4 Ιανουαρίου 2012, δημοσιεύτηκε σε φύλλο εφημερίδας της κυβερνήσεως στις 27 Ιανουαρίου (ΦΕΚ 72/Β’/27.1.2012), και όριζε ότι τα εν λόγω συστήματα θα πρέπει να έχουν εγκατασταθεί και να λειτουργούν από το σύνολο των πρατηρίων των νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, εντός 12 μηνών από την έναρξη ισχύος της, δηλαδή από την 1η Φεβρουαρίου του 2013.
Εκτοτε, ελάχιστα έχουν γίνει και η αίσθηση που υπάρχει στην αγορά είναι ότι οι υπηρεσίες του υπ. Οικονομικών δεν επείγονται να προχωρήσουν στην υλοποίησή του.
 
"Κολλάει" στις προδιαγραφές...

Στελέχη της αγοράς καυσίμων επισημαίνουν ότι τέτοια συστήματα έχουν ήδη αγορασθεί και εγκατασταθεί από ένα ποσοστό πρατηρίων της Αττικής σε συνεργασία με τις εταιρείες των οποίων φέρουν το σήμα τους (και που έχουν μοιραστεί με τους πρατηριούχους το κόστος). Εκεί όμως που έχει "κολλήσει" το μέτρο, είναι σύμφωνα με τις πληροφορίες στις τεχνικές προδιαγραφές που θα πρέπει να πληροί το πληροφοριακό σύστημα που θα προμηθευτεί το υπ. Οικονομικών προκειμένου να ελέγχει "on line" τις κινήσεις καυσίμων των πρατηρίων, αλλά και να διαπιστώνει τυχόν αστοχίες.
Η ομάδα εργασίας που συστάθηκε προκειμένου να βρει τις προδιαγραφές αυτές, κατά τρόπο ώστε να καλύπτονται και οι ανάγκες των συναρμόδιων υπουργείων και φορέων, όπως το Ανάπτυξης, δεν έχει ακόμη "καταλήξει" στο ποιες ακριβώς θα είναι (σ.σ. : ακόμη κι αν αυτό γίνει, εν συνεχεία θα πρέπει να παραγγείλει το σύστημα, να το εγκαταστήσει, να εκπαιδευτεί προσωπικό, κλπ).
Σαν αιτία μάλιστα της καθυστέρησης διαρρέεται ότι υπήρξε "δυστοκία" στη συνεννόηση των δημοσίων φορέων και υπηρεσιών που εμπλέκονται, και που δεν έστειλαν εγκαίρως τα στοιχεία που τους ζητήθηκαν.
Τι σημαίνουν όλ’  αυτά ; Ότι, πιθανώς το μέτρο να μην προλάβει να τεθεί σε εφαρμογή ως το Φεβρουάριο του 2013. Διότι ακόμη και αν το σύνολο των πρατηριούχων σε Αθήνα – Θεσσαλονίκη έχει μέχρι τότε εγκαταστήσει σύστημα εισροών- εκροών, είναι προφανές ότι το μέτρο θα είναι στον αέρα, χωρίς έλεγχο από το υπ. Οικονομικών των κινήσεων στα καύσιμα.
 
Εχει την ιστορία του...

Υπενθυμίζουμε ότι το μέτρο έχει μακρά ιστορία. Θεσπίστηκε για πρώτη φορά το 2009 επί θητείας στο τότε ΥΠΑΝ του σημερινού υπ. Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη. Εκτοτε παρέμεινε για χρόνια στα χαρτιά. Μάλιστα τον Ιανουάριο του 2012, λίγες μόλις ημέρες πριν την υπογραφή της περίφημης κοινής υπουργικής απόφασης, υψηλόβαθμο στέλεχος του υπ. Ανάπτυξης είχε μιλήσει για ανεξήγητη κωλυσιεργία των μηχανισμών του υπ.Οικονομικών, χρεώνοντάς τους ότι εδώ και ένα χρόνο (σσ: από το 2011) εμποδίζουν την έκδοσή της, με το επιχείρημα "ότι τα τιμολόγια-παραστατικά που κόβουν οι πρατηριούχοι, αρκούν για το φορολογικό τους έλεγχο, και ότι δεν χρειάζονται περαιτέρω στοιχεία".
 
Επτά υπουργικές αποφάσεις εκκρεμούν από τον… Απρίλιο

Αντίστοιχη καθυστέρηση υπάρχει με το σύνολο των μέτρων για την πάταξη του λαθρεμπορίου. Πρόκειται για τον νόμο 4072/2012 που ψηφίστηκε τον Απρίλιο από τη Βουλή, και που περιλαμβάνει διατάξεις για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου (άρθρο 320) για την εφαρμογή των οποίων ωστόσο απαιτείται η έκδοση συνολικά επτά κοινών υπουργικών αποφάσεων. Πρόκειται για τις εξής :
 
1. Καθορισμός τεχνικών λεπτομερειών για τη σήμανση όλων των μεταφορικών μέσων με το εμπορικό σήμα της αντίστοιχης εταιρίας και τοποθέτηση GPS. Προυποθέτει υποχρεωτική σήμανση των μεταφορικών μέσων με τα στοιχεία του κατόχου άδειας εμπορίας.
2. Προδιαγραφές και όροι εγκατάστασης ηλεκτρονικών συστημάτων διασφάλισης ποσότητας και ποιότητας στα μεταφορικά μέσα.
3. Καθορισμός χρόνου και λεπτομερειών εφαρμογής της σήμανσης των μεταφορικών μέσων και του GPS. Απαγορεύεται η διακίνηση πετρελαιοειδών με μεταφορικό μέσο, βυτιοφόρο ή πλοιάριο (σλέπι) από κάτοχο άδειας εμπορίας ή διύλισης χωρίς σήμανση και χωρίς GPS. Επίσης απαγορεύεται η διακίνηση με "λευκά" βυτιοφόρα (σημαντική πηγή λαθρεμπορίου).
4. Ιχνηθέτηση υγρών καυσίμων με ραδιοϊσότοπα ή μοριακής τεχνολογίας ιχνηθέτες.
5. Καθορισμός ειδικότερων θεμάτων και λεπτομερειών για την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση έλλειψης εμπορικού σήματος ή GPS στα μεταφορικά μέσα. Στους ιδιοκτήτες μεταφορικών μέσων (βυτιοφόρων ή πλοιαρίων) που δεν φέρουν σήμα ή GPS, επιβάλλεται πρόστιμο και αφαίρεση αδειών κυκλοφορίας για 6 μήνες. Ειδικά για τα σλέπια, προβλέπεται και αφαίρεση ναυτικού φυλλαδίου πλοιάρχου.
6. Επέκταση εφαρμογής ολοκληρωμένων συστημάτων ηλεκτρονικού ελέγχου εισροών-εκροών σε πλωτά μέσα μεταφοράς πετρελαιοειδών. Εκκρεμούν οι λεπτομέρειες για τις διαδικασίες και τους όρους εγκατάστασης, μαζί με το ακριβές χρονοδιάγραμμα εφαρμογής.
7. Εγκατάσταση στις φορολογικές αποθήκες συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών και συστημάτων ιχνηθέτησης (προδιαγραφές, προϋποθέσεις και χρονοδιάγραμμα). Δεν έχει διευκρινιστεί τι αλλάζει σχετικά με τα τελωνειακά και φορολογικά παραστατικά που εκδίδονται σήμερα.

http://www.energypress.gr/news/Deka-mhnes-sta-hartia-to-systhma-eisrown-ekrown-sta-prathria...

No comments: