Wednesday 21 November 2012

Τρύπες και παράθυρα στο νέο σύστημα ελέγχου των καυσίμων

Παράθυρο για την παράκαμψη, και μάλιστα με «τη βούλα του νόμου», του νέου συστήματος εισροών – εκροών στα πρατήρια καυσίμων που θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται εντός των ημερών αφήνει η σχετική υπουργική απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης. Συγκεκριμένα αφήνει εκτός συστήματος, συνεπώς στο «απυρόβλητο», τις παράλληλες - παράνομες δεξαμενές που διαθέτουν πολλά πρατήρια και στην ουσία υπονομεύει, σε μεγάλο βαθμό, την αποτελεσματικότητα του ίδιου του συστήματος.
Η απόφαση που δημοσιεύθηκε ήδη στην εφημερίδα της κυβερνήσεως αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «μόνο οι νόμιμες δεξαμενές αποτελούν υποχρεωτικά μέρος του συστήματος εισροών εκροών, υπό τους όρους ογκομέτρησης όπως περιγράφονται στη παρούσα απόφαση».
Κύκλοι της αγοράς εξηγούν ότι σήμερα υπάρχουν πρατηριούχοι που ενώ η άδειά τους γράφει για παράδειγμα ότι επιτρέπεται να λειτουργούν 5 δεξαμενές, εκείνοι διαθέτουν περισσότερες. Έτσι όπως είναι διατυπωμένη η απόφαση, οι πρατηριούχοι αυτοί δεν οφείλουν να βάλουν συστήματα εισροών-εκροών στις δεξαμενές που δεν αναγράφονται στην άδεια, τις οποίες προφανώς και θα συνεχίσουν να λειτουργούν, και μάλιστα προνομιακά αφού θα είναι ανεξέλεγκτες.
Ταυτόχρονα εκκρεμεί μια δεύτερη υπουργική απόφαση εκ μέρους του υπουργείου Ανάπτυξης,  για την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών- εκροών στα διυλιστήρια και τις εταιρείες εμπορίας, κίνηση που θεωρείται απαραίτητη για να περιοριστεί το λαθρεμπόριο, ενώ αποτελεί και μνημονιακή υποχρέωση.

Το κυριότερο, ωστόσο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, είναι ότι δεν προβλέπεται καμία απόφαση για την τοποθέτηση συστημάτων εισροών - εκροών στις δεξαμενές των εγκαταστάσεων των 2.000 εμπόρων πετρελαίου θέρμανσης, μέσω των οποίων διακινείται έως και το 70% του συγκεκριμένου καυσίμου στις μεγαλουπόλεις.
Επίσης, ενώ δημοσιεύθηκε η απόφαση των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης για την τοποθέτηση GPS σε βυτιοφόρα και πλωτά μεταφορικά μέσα, εκκρεμεί και πάλι η απόφαση για τους ιχνηθέτες καυσίμων, τις χημικές δηλαδή εκείνες ουσίες που θα διευκολύνουν τον εντοπισμό της νοθείας. Ένα μέτρο που, σύμφωνα με όσα είχε δηλώσει ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης στην κοινή συνέντευξη που είχε δώσει στις 30 Οκτωβρίου με τους υπουργούς Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, θα ετίθετο σε εφαρμογή από τις 30 Νοεμβρίου.
Πρέπει να σημειωθεί ότι συνεχίζει να υπάρχει ανοικτό "παράθυρο" στο λαθρεμπόριο εξαιτίας του ναυτιλιακού πετρελαίου που πωλείται ως θέρμανσης. Τότε ο κ. Μαυραγάνης είχε παραδεχτεί ότι τα κυκλώματα θα στραφούν μαζικά στο ναυτιλιακό καύσιμο που παραμένει αφορολόγητο, και ότι ειδική επιτροπή στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζει τη δημιουργία ενός και μόνο τύπου καυσίμου ίδιων ποιοτικών προδιαγραφών ώστε να εξαλειφθεί το κίνητρο για τους λαθρέμπορους.
Όσον αφορά στις αποφάσεις που εκδόθηκαν, το στοίχημα για την κυβέρνηση είναι να εφαρμοστούν. Κύκλοι της αγοράς καυσίμων αναφέρουν ότι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου η έναρξη εφαρμογής του συστήματος ελέγχου των εισροών - εκροών στο σύνολο των πρατηρίων πρέπει να έχει ξεκινήσει το αργότερο στις 27 Μαρτίου 2013, μόνο ένα 30%-40% των πρατηριούχων έχει προμηθευτεί τα σχετικά μηχανήματα.

http://www.energypress.gr/news/Trypes-kai-parathyra-sto-neo-systhma-eleghoy-twn-kaysimwn

No comments: