Tuesday, 20 December 2011

Σχόλιο για το δημοσιευμένο άρθρο του κύριου Ευάγγελου Ι. Λαζαρίδη στον ιστότοπο της εφημερίδας το ΒΗΜΑ

Διάβασα το άρθρο του Ευάγγελου Ι. Λαζαρίδη (Υφηγητή Πολιτικής Οικονομίας) που δημοσιεύτηκε στην διαδτκτυακή ιστοσελίδα του ΒΗΜΑΤΟΣ στις 20/12/2011 και είχε τίτλο: "Να λειτουργήσουν οι θεσμοί γιατί δεν μας σώζει τίποτα".

Σε ένα κομμάτι του άρθρου μου προκάλεσαν προβληματισμό οι αναφορές του κυρίου Λαζαρίδη για τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα τον ρόλο που έχουν στην κοινωνία και το είδος των αποφοίτων που βγάζουν. Εκτός από τον προβληματισμό μου προκάλεσαν και εκνευρισμό καθώς για πολλοστή φορά τα ΤΕΙ στιγματίζονται αρνητικά από ανθρώπους που έχουν κάποια δημοσιότητα στα ΜΜΕ (πολιτικούς, καθηγητές, ακαδημαϊκούς και επιστήμονες).

Παραθέτω παρακάτω το εν λόγω απόσπασμα από το άρθρο που ανέφερα.

Τα ΤΕΙ(ΚΑΤΕΕ) έχουν ιδρυθεί για να έχει η οικονομία επαγγελματίες/τεχνίτες σε ανώτερο επίπεδο παιδείας, τους καλούς τεχνίτες, τορναδόρους, κουρείς, κομμωτές, νοσηλευτικό προσωπικό, βοηθητικό προσωπικό εργαστηρίων κ.ο.κ. Δεν υπάρχει στην Ευρωζώνη επαγγελματίας ο οποίος δεν τελείωσε ανάλογη σχολή, για να μπορεί να ασκήσει το επάγγελμα ειδικότητας. Γιατί έπρεπε να ανωτατοποιηθούν τα ΤΕΙ, μας έλειπε εργατικό δυναμικό ανωτάτης παιδείας;
Η ελληνική οικονομία δεν χωράει περισσότερους πτυχιούχους ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δεν αντέχει, δεν έχει ταμείο να χρηματοδοτεί τις δαπάνες δωρεάν παιδείας, οι εποχές αυτές έχουν φύγει, οι τέτοιες αποφάσεις για τήβεννο και γραβάτα, μας έφεραν εδώ που βρισκόμαστε, ήρθε το τέλος των τέτοιων αποφάσεων. Η δωρεάν παιδεία, από τώρα και μετά, όσο θα υπάρχει ταμείο, να καλύπτει δαπάνες σπουδών μόνο σε αριστεύσαντες και φοιτητές οι οποίοι δεν έχουν πόρους, αλλά είναι τακτικοί φοιτητές, έχουν καλή απόδοση, τελειώνουν τις σπουδές τους χωρίς καμία καθυστέρηση εξαμήνων, εκτός εξαιρέσεων που δικαιολογούν την αδυναμία εξετάσεων στο φοιτητή και λόγος τέτοιος είναι μόνο η υγεία.

Η πλούσια Δανία, είχε, πριν την κρίση της οικονομίας 17 πανεπιστήμια, τα συνέπτυξε σε 3, εμείς, χώρα με τεράστια προβλήματα ρευστότητας και μεγάλης ανεργίας, έχομε κοντά 50 πανεπιστήμια και ΤΕΙ, διάσπαρτα στη περιφέρεια, για να κινηθεί η αγορά στην έδρα των σχολών, να μη μείνουν ξενοίκιαστα διαμερίσματα/σπίτια. Είναι καιρός να πάρουν οριστικό τέλος όλα αυτά τα σπάταλα και εκτός ποιότητας παιδείας, για να μη κλείσουν, οριστικά, οι σχολές, λόγω αδυναμίας ταμείου του κράτους.

Από τα πρόσφατα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής τα οποία δημοσιεύτηκαν την 15η Δεκεμβρίου 2011, προκύπτουν τα εξής δυσάρεστα νούμερα: Από την ποσοστιαία κατανομή των απασχολουμένων, κατά τομέα της οικονομίας, το τρίτο τρίμηνο του 2011, στον τριτογενή τομέα απασχολείται το 69,9%, στον πρωτογενή τομέα 12,4%, και στο δευτερογενή τομέα 17,8%. Τέτοιοι δείκτες κατανομής του εργατικού δυναμικού, δεν υπάρχει σε καμία χώρα της ζώνης του ευρώ, είναι αντιοικονομική. Εμείς, μέσα στα τεράστια ταμειακά προβλήματα, μιλάμε για «φοιτητές» των ΤΕΙ, για τήβεννο και γραβάτα των διδασκόντων και πρυτάνεις ΑΕΙ που δεν εφαρμόζουν το νόμο, γιατί δεν τους βολεύει! Σκέπτεται κανείς τους τον επόμενο χρόνο 2012, την υποχρέωση και η Ελλάδα να συμμορφωθεί με τον κανόνα δημοσιονομικής προσαρμογής, κατά το πρότυπο της γερμανικής οικονομίας, μέσα σε τρία χρόνια, το δημοσιονομικό έλλειμμα υποχρεωτικά να πέσει κάτω από το 3% του ΑΕΠ.


Απόσπασμα από το άρθρο που δημοσιεύτηκε εδώ:  http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=435581

Και τώρα να παραθέσω μερικά δικά μου σχόλια και προβληματισμούς, που μερικούς τους έχω εκφράσει εδώ και 2.5 χρόνια που τρέχει το blog από τα πρώτα πρώτα post.

Καταρχήν για ποιόν λόγο γίνεται αναφορά στα ΤΕΙ και δίπλα γράφει (ΚΑΤΕΕ) σε παρένθεση ; Τα ΚΑΤΕΕ καταργήθηκαν με την ίδρυση των ΤΕΙ το 1982-83. Το μοναδικό πράγμα που κληρονόμησαν τα ΤΕΙ από τα ΚΑΤΕΕ κατά την γνώμη μου είναι μόνο οι κτηριακές εγκαταστάσεις καθώς και μερικοί καθηγητές εφαρμογών στα εργαστήρια, οι οποίοι από τότε μέχρι και σήμερα οι περισσότεροι βγήκαν στην σύνταξη.
Μετά γίνεται μια εντελώς λανθασμένη αναφορά οτι τα ΤΕΙ ιδρύθηκαν για να εκπαιδεύσουν καλούς τεχνίτες κουρείς βοηθούς εργαστηρίων κτλπ. Εντελώς άκυρο αυτό. Υπάρχουν τμήματα στα ΤΕΙ που το αντικείμενο σπουδών όπως και το πτυχίο είναι εντελώς ανεξάρτητα και δεν επικαλύπτονται από άλλα τμήματα ΑΕΙ. Τέτοια τμήματα μπορεί να είναι τα τμήματα οπτικής των ΤΕΙ, ποτοποιήας, αρχιτεκτονικής διακόσμησης τοπίου κ.α. Όλα αυτά τα τμήματα έχουν ξεχωριστά και πλήρη επαγγελματικά δικαιώματα στο αντικείμενο σπουδών τους. Υπάρχουν κάποια άλλα τμήματα όπως των σχολών ΣΔΟ και ΣΕΥΠ δηλαδή οικονομικά και επαγγελμάτων υγείας που το αντικείμενό τους υπάρχει και σε αντίστοιχες σχολές των ΑΕΙ, στα περισσότερα από αυτά τα τμήματα το κράτος έχει φροντήσει την έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων που να ικανοποιούν τους αποφοίτους και ταυτόχρονα να μην τους εξισώσουν με τους αποφοίτους των ΑΕΙ, όπως π.χ ο νοσηλευτής ή ο μαιευτής του ΤΕΙ. Τέλος η ποιο καυτή πατάτα είναι τα τμήματα σχολών ΣΤΕΦ των ΤΕΙ, όπου το αντικείμενο των οποίων καλύπτεται από τις αντίστοιχες πολυτεχνικές σχολές. Εκεί αν και υπάρχουν σε ορισμένα τμήματα επαγγελματικά δικαιώματα κατοχυρωμένα, εν τούτοις αυτά δεν ικανοποιούν τους αποφοίτους των τμημάτων αυτών.
Σε ποιά από τις παραπάνω περιπτώσεις ο πτυχιούχος είναι τεχνίτης ; Σε καμία. Απλά ο απόφοιτος των ΤΕΙ από ορισμένα τμήματα έχει πλήρη αυτονομία σε αυτό που σπούδασε, σε άλλες σχολές έχει περιορισμένη αυτονομία και όχι πλήρη αυτονομία ενώ σε κάποιες άλλες σχολές δεν έχει καθόλου αυτονομία.
Επίσης ο γενικός χαρακτηρισμός του αποφοίτου ΤΕΙ είναι τεχνολόγος και όχι τεχνίτης. Μετά αναλόγως την ειδικότητα σπουδών υπάρχει μηχανικός ΤΕ, νοσηλευτής ΤΕ, λογιστής ΤΕ κτλπ. Η δουλειά του τεχνολόγου είναι να παραλαμβάνει την γνώση την οποία παράγουν οι επιστήμονες και να την εφαρμόζει στην πράξη, αυτό γίνεται κανονικά και δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση οτι ο απόφοιτος ΤΕΙ είναι τεχνίτης. Όσοι το υποστηρίζουν αυτό είτε πάσχουν από κόμπλεξ ανωτερότητας είτε είναι λάθος ενημερωμένοι και καλό θα είναι να μην προκαλούνε άλλους ανθρώπους.
Όσον αφορά για τον χαρακτηρισμό των ΤΕΙ ως ανώτερα, πλέον αυτό δεν υφίστατε καθώς με τον γνωστό νόμο περί ανωτατοποίησης των ΤΕΙ το 2001 τα ΤΕΙ θεωρούνται ανώτατα (και σε όποιον αρέσει).

Παρακάτω αναρωτιέται ο κύριος Λαζαρίδης για ποιόν λόγο να ανωτατοποιηθούν τα ΤΕΙ αφού δεν υπήρχε κάποια ανάγκη για εργαστικό δυναμικό ανώτατης εκπαίδευσης. Άμα κάποιος έχει μείνει στις εποχές των ΤΕΙ του 80 και του 90 λογικό είναι να τα λέει αυτά. Τότε που δεν είχανε προσληφθεί ακόμα καθηγητές με διδακτορικό για να διδάσκουν τις θεωρίες και είχαμε μόνο καθηγητές ΚΑΤΕΕ ή και πτυχιούχους ΑΕΙ χωρίς διδακτορικό. Τώρα πλέον τα πράγματα έχουνε αλλάξει και το επίπεδο έχει αυξηθεί αρκετά. Οι καθηγητές είναι όλοι πτυχιούχοι ελληνικών και ξένων διακεκριμένων πανεπιστημίων με διδακτορικό και επίσης η ύλη είναι πολύ δυσκολότερη και μεγαλύτερου εύρους από οτι πρίν 20 και 30 χρόνια. Γιατί λοιπόν να μην γίνουν ανώτατα ; Επίσης και ο πτυχιούχος του πανεπιστημίου εργάτης θα είναι, εκτός αν ο κύριος εννοεί οτι το εργατικό δυναμικό είναι μονάχα τεχνίτες δηλαδή οικοδόμοι, σιδεράδες, υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι κτλπ και μέσα σε αυτούς είναι και οι απόφοιτοι των ΤΕΙ ενώ οι απόφοιτοι των ΑΕΙ είναι επιστήμονες και ανήκουν σε άλλη επαγγελματική κάστα. Μήπως θέλετε να φέρουμε και στην Ελλάδα τον θεσμό της κάστας που υπάρχει στην Ινδία ; Να πάμε και 300 χρόνια πίσω, δεν πειράζει. Τα μόρια στις πανελλήνιες και το αν είσαι από ΑΕΙ ή από ΤΕΙ δεν παίζουν ρόλο λοιπόν, αν οι απόφοιτοι ΑΕΙ μαζί με των ΤΕΙ δεν κάνουν κάτι για να διεκδικήσουν καλύτερα εργασιακά δικαιώματα, όλοι ταπεινοί εργάτες του 12ωρου μέσα στους χώρους εργασίας και των 500 ευρώ το μήνα θα είμαστε.

Στο τέλος του αποσπάσματος περιέργια μου προκάλεσε η φράση "Εμείς, μέσα στα τεράστια ταμειακά προβλήματα, μιλάμε για «φοιτητές» των ΤΕΙ, για τήβεννο και γραβάτα των διδασκόντων και πρυτάνεις ΑΕΙ που δεν εφαρμόζουν το νόμο, γιατί δεν τους βολεύει!" 


Δηλαδή δεν κατάλαβα γιατί να μην μιλάμε για φοιτητές των ΤΕΙ ; Και γιατί τους φοιτητές των ΤΕΙ τους έχετε σε εισαγωγικά κύριε Λαζαρίδη ; Ο μαθητής που πέρασε σε ένα ΤΕΙ τι είναι ; Μήπως δεν είναι φοιτητής και είναι κάτι άλλο ; Ή μήπως θέλετε να πείτε οτι ο φοιτητής του ΤΕΙ δεν θα πρέπει να έχει τα ίδια δικαιώματα και παροχές κατά την διάρκεια φοίτησης όπως αυτά που έχει ο φοιτητής του ΑΕΙ ; 

Επίσης γιατί να μην μιλάμε για φοιτητές των ΤΕΙ ; Ναί για αυτούς μιλάω, τους "αγράμματους" των 9000 μορίων κατά τα λεγόμενα αρκετών, που μπαίνουν σε ένα επαρχιακό ΤΕΙ και πληρώνουν οι οικογένειές τους τα κέρατά τους για την διαμονή τους στην επαρχία, ναί μιλάω για αυτόν που με 12000 μόρια πέρασε σε ένα ΤΕΙ της πόλης που μένει και τον έχουν ξεσκίσει όλοι οι καθηγητές για να μπορέσει να πάρει το πτυχίο του. Και μετά όταν τελειώσουν όλοι βλέπουν οτι δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα και οτι δεν μπορούν να κάνουν τίποτα πρακτικά με αυτά που έχουν.

Και έχουμε και από πάνω ένα σωρό άτομα του κοινωνικού ιστού με παροχημένες αντιλήψεις και νοοτροπίες του 1970 και του 1950 να μας βρίζουν να μας προσβάλλουν και να μας αποκαλούνε τεχνίτες. Σε λίγο θα μας λένε οτι ο απόφοιτος ΤΕΙ θα είναι καθαριστής σε εργαστήριο, εταιρία, μαγαζί, του αντίστοιχου αποφοίτου ΑΕΙ. Άντε και εις ανώτερα.

Τελειώνω με αυτό για πολλοστή φορά. Πρέπει άμεσα να πέσει η γάγγρενα των επαγγελματικών επιμελητηρίων στα οποία έχουν εισβάλλει κομματικές φατρίες και τα έχουν μετατρέψει σε συντεχνίες που κοιτάνε μόνο τα συμφέροντα ενός συγκεκριμένου κλάδου και όχι άλλων κλάδων. Άμεση έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων για αποφοίτους σχολών ΣΤΕΦ όπως τα ενέκριναν το συμβούλιο ΣΑΠΕ-ΣΑΤΕ το 2007-2008, καθώς και επίλυση του ζητήματος με τις άδειες επαγγέλματος του τμήματός μας που αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. 

No comments:

Post a Comment