Saturday, 3 October 2020

"Πράσινη στροφή" και για τον ΔΕΣΦΑ - 51 έργα ένταντι 500 εκατ. ευρώ μέχρι το 2030 με γνώμονα την απανθρακοποίηση

Με το βλέμμα στην πράσινη ενέργεια και με πρόθεση να πρωταγωνιστήσει στη συζήτηση αλλά και την υλοποίηση μιας σειράς έργων κινείται πλέον ο Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ), όπως υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ο Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, Μιχάλης Θωμαδάκης, μιλώντας στο 5ο συμπόσιο της HAEE.

Ενδεικτικό των προθέσεων του Διαχειριστή να επιτελέσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις ενεργειακές εξελίξεις είναι το «μέγεθος» του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης για την περίοδο 2021-2030. Αυτό περιλαμβάνει 51 έργα με συνολικό προϋπολογισμό να φτάνει τα 500 εκατομμύρια ευρώ.

Η επέκταση του δικτύου σε νέες περιοχές μέσω αγωγών ή LNG μικρής κλίμακας ή CNG, η διασφάλιση ασφάλειας εφοδιασμού και ευελεξίας με έμφαση στις ΑΠΕ, η υποστήριξη νέων τεχνολογιών όπως το υδρογόνο και η συμβολή στη απανθρακοποίηση και την μετατροπή της χώρας σε gas hub συνιστούν τους βασικούς άξονες πάνω στους οποίους φιλοδοξεί να κινηθεί ο Διαχειριστής τα επόμενα χρόνια.

Ως σημαντικότερα έργα ξεχωρίζουν:

  • Ο αγωγός Δυτικής Μακεδονίας με κόστος 110 εκατομμύρια ευρώ
  • Ο σταθμός εφοδιασμού φορτηγών (truck loading station) με κόστος 6.5 εκατομμύρια ευρώ
  • Η αναβάθμιση του σταθμού της Νέας Μεσημβρίας, 16,5 εκατ. ευρώ
  • Ο αγωγός Δυτικής Ελλάδας που θα ξεκινάει από την Πάτρα, 85 εκατ. ευρώ
  • Μόλος μικρής κλίμακας LNG στη Ρεβυθούσα (ssLNG Jetty) για την εκφόρτωση πλοιαρίων με LNG και την μεταφορά του στα νησιά κλίμακας LNG, 20.4 εκατ. ευρώ και,
  • Ο σταθμός της Νέας Μεσημβρίας με 12 εκατομμύρια ευρώ.

Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα έργα που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ προϋπολογίζονται σε 260 εκατομμύρια ευρώ.

Σε ότι αφορά την αγορά φυσικού αερίου, ο κύριος Θωμαδάκης ανέφερε πως ήδη λειτουργεί μια πλατφόρμα ως εικονικό σημείο εμπορίας, προσθέτοντας τον στόχο να φτάσουμε στην δημιουργία Χρηματιστηρίου Φυσικού Αερίου, δηλαδή αυτό που λέμε «gas hub», όπου υπάρχει μια πραγματική πλατφόρμα συναλλαγών φυσικού αερίου σε καθημερινή βάση.

Τέλος δεν παρέλειψε να υπογραμμίσει πως η ενεργότερη εμπλοκή του ΔΕΣΦΑ και η περισσότερο επενδυτική φυσιογνωμία που φαίνεται να αποκτάει δεν έρχεται σε αντίθεση με τις ρυθμιζόμενες δραστηριότητες και υποχρεώσεις που απορρέουν από τον ρόλο του. Το αντίθετο μάλιστα, εκτιμώντας πως μια τέτοια εξέλιξη θα επιδρούσε θετικά στην αποτελεσματικότητα του ως Διαχειριστής.

Τέλος, ενδιαφέρον έχει να υπογραμμίσουμε την αυξανόμενη σημασία και βαρύτητα του LNG, όπου σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, από το 2016 έως το 2020 φαίνεται να έχει καταγραφεί άνοδος  στις ποσότητες που υποδέχεται η Ρεβυθούσα κατά 35%, ενώ τα 13 πλοία LNG του 2016 έγιναν μέσα σε 5 χρόνια 51, επιβεβαιώνοντας τόσο τον νέο ρόλο του LNG, όσο και την στρατηγική σημασία της υποδομής της Ρεβυθούσας (δείτε για περισσότερες λεπτομέρειες την παρακάτω διαφάνεια).

https://energypress.gr/news/prasini-strofi-kai-gia-ton-desfa-51-erga-entanti-500-ekat-eyro-mehri-2030-me-gnomona-tin

No comments: