Tuesday, 5 January 2016

Το διπλασιασμό της χωρητικότητας του IGB εξετάζουν οι Βούλγαροι παρότι εκκρεμεί το νέο market test

Ως κεντρική οδό τροφοδοσίας με αέριο, τόσο για την εγχώρια αγορά όσο και για τις αγορές γειτονικών κρατών (Ρουμανία, Σερβία, Σκόπια, ακόμα και… Ουκρανία) αντιμετωπίζει πλέον τον αγωγό IGB η Βουλγαρική κυβέρνηση. Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, μελετάται το ενδεχόμενο διπλασιασμού της δυναμικότητας του αγωγού, έτσι ώστε από 5 δις. κυβικά μέτρα ετησίως που είναι ο τωρινός προγραμματισμός (αρχική χωρητικότητα 3 δισ. κυβικά μέτρα και στη συνέχεια αύξηση στα 5 δισ. κ.μ με την προσθήκη ενός Σταθμού Συμπίεσης) να φτάσει σε χωρητικότητα τα 10 δις. κ.μ.

Παρότι μια τέτοια κίνηση θεωρείται πρωθύστερη, αφού δεν έχει καν ολοκληρωθεί το νέο market test (θα τελειώσει στο τέλος τουΦεβρουαρίου) που θα δείξει αν υπάρχει η πρόθεση αγοραστών για συμβάσεις αγοράς φυσικού αερίου, με άλλα λόγια να είναι εξασφαλισμένο το ενδιαφέρον που θα πιστοποιήσει ότι θα είναι εμπορικά βιώσιμο το έργο, το γεγονός ότι οι Βούλγαροι μελετούν το ενδεχόμενο διπλασιασμού της δυναμικότητας του αγωγού αποτελεί ένδειξη για τον τρόπο που αντιμετωπίζει η γειτονική χώρα τιςπροοπτικές του project.
Καθοριστικό στοιχείο της φιλόδοξης «ματιάς» των Βούλγαρων για το έργο είναι τα προβλήματα που καταγράφονται στις σχέσεις Ρωσίας – Ουκρανίας και η προοπτική της πλήρους κατάργησης της Ουκρανικής όδευσης για το Ρωσικό αέριο, όπως έχουν προαναγγείλει οι Ρώσοι για το 2019. Σε αυτή την περίπτωση η Βουλγαρία προσδοκά ότι θα έχει τροφοδοσία μέσω του IGB με αέριο προέλευσηςΑζερμπαϊτζάν (TAP), ΗΠΑ (μέσω του τέρμιναλ της Αλεξανδρούπολης), αλλά και διαφόρων πηγών που θα διοχετεύουν αέριο στην Ελλάδα, κυρίως στη Ρεβυθούσα.
Και τούτο διότι ο Interconnector Greece Bulgaria προορίζεται να διασυνδέσει από το 2018, τα κεντρικά συστήματα μεταφοράς αερίου των δύο χωρών αλλά και να λειτουργήσει ως «υποδοχέας» αρχικά του αζέρικου φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Κασπίας που θα έρχεται στην Ευρώπη μέσω του ελληνικού τμήματος του TAP, όσο και αμερικάνικων φορτίων σχιστολιθικού αερίου που θα μεταφέρονται από τις ΗΠΑ σε υγροποιημένη μορφή μέχρι την Αλεξανδρούπολη.
Πληροφορίες αναφέρουν επίσης ότι στην περίπτωση που τα πράγματα κυλήσουν ομαλά στο project του IGB και η Βουλγαρία προωθήσει πράγματι την αύξηση της δυναμικότητας του αγωγού, τότε είναι βέβαιον ότι θα εξεταστεί και η αύξηση δυναμικότητας του τερματικού σταθμού LNG που σχεδιάζει η εταιρεία Gastrade στην Αλεξανδρούπολη.

Πρώτα το market test

Σε αυτή τη φάση πάντως, εκείνο που προέχει είναι η επιτυχής ολοκλήρωση του νέου market test μετά την πρόσφατη επίσημη λήψη της επενδυτικής απόφασης (Final Investment Decision). Η διαδικασία αυτή είναι υποχρεωτική προκειμένου να διαφανεί αν υπάρχει ενδιαφέρον επενδυτών για δέσμευση χωρητικότητας και έτσι να μπορεί να δικαιολογηθεί το αίτημα της εταιρείας του αγωγού, γιαεξαίρεση από τις διατάξεις της οδηγίας 2009/73 (άρθρο 36), ώστε οι όροι πρόσβασης (τέλη κλπ) να ορίζονται από την ίδια την εταιρεία και όχι από τις Ρυθμιστικές Αρχές. Η πρώτη φάση της διαδικασίας, δηλαδή η εκδήλωση (μη δεσμευτικού) ενδιαφέροντος θα πρέπει να ολοκληρωθεί στις 29 Φεβρουαρίου 2016, για να ακολουθήσει στη συνέχεια η φάση κατάθεσης δεσμευτικών προσφορών.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι το χρονικό διάστημα μεταξύ Μαΐου 2013 και Σεπτεμβρίου 2014, ολοκληρώθηκε το πρώτο market test για τον αγωγό, χωρίς όμως ικανοποιητικά αποτελέσματα. Ωστόσο δεδομένης της μεγάλης σημασίας που δίνει στο ρόλο του αγωγού η ΕΕ για την αναβάθμιση της ασφάλειας εφοδιασμού των κρατών της περιοχής, συμφωνήθηκε η προώθηση του έργου και η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης  έστω και υπό όρους, προκειμένου να δοθεί το κατάλληλο σήμα στην αγορά. Παράλληλα δε, να «τρέξει» το δεύτερο market test στο οποίο σε αντίθεση με το πρώτο, θα έχουν δικαίωμα συμμετοχής, δηλαδή δέσμευσης χωρητικότητας και οι Διαχειριστές των Εθνικών Συστημάτων Μεταφοράς Φ.Α. (TSO'S), όπως ο ΔΕΣΦΑ για την Ελλάδα, η Bulgartransgaz για τη Βουλγαρία, η αντίστοιχη εταιρεία της Ρουμανίας κλπ.
Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία για τη συγκεκριμένη επένδυση, το συνολικό της ύψος υπολογίζεται σε 240 εκατομμύρια ευρώ (220 εκατομμύρια το κατασκευαστικό), ενώ το ετήσιο λειτουργικό της κόστος σε 4,5 εκατομμύρια ευρώ. Λόγω της σημασίας του, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δεσμεύσει 45 εκατομμύρια για την οικονομική ενίσχυση του έργου. Στο εταιρικό σχήμα που θα κατασκευάσει και θα διαχειρίζεται τον αγωγό, συμμετέχουν με 50% η εταιρεία Poseidon S.A. (ιταλική Edison και ελληνική ΔΕΠΑ) και με αντίστοιχο ποσοστό η κρατική βουλγαρική ΒΕΗ. Ο αγωγός θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα συνδεθεί είτε με τον αγωγό του ΔΕΣΦΑ, είτε και με τον αγωγό ΤΑΡ. Θα καταλήγει δε μετά από περίπου 170 χιλιόμετρα διαδρομής στη Στάρα Ζαγκόρα της Βουλγαρίας.
Βασικός ρόλος του αγωγού είναι η τροφοδοσία της Βουλγαρίας με αέριο, προκειμένου έτσι να σπάσει το μονοπώλιο και η σχεδόν πλήρης εξάρτηση της Βουλγαρίας από το ρωσικό αέριο της Gazprom. Αυτός είναι ο λόγος που για την κατασκευή του αγωγού ενδιαφερόταν ιδιαίτερα το State Department των ΗΠΑ, οι αξιωματούχοι του οποίου έθεταν το θέμα σε κάθε επίσκεψή τους στην Ελλάδα.
Το έδαφος είχε προετοιμάσει με αλλεπάλληλες επαφές τον Οκτώβριο και Νοέμβριο η αμερικανική πλευρά αρχικά μέσω του ειδικού απεσταλμένου του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Άμος Χοχστάιν, αφετέρου με την επίσκεψη του υπουργού Εξωτερικών Τζον Κέρι στην Αθήνα. Είχε προηγηθεί το Σεπτέμβριο το ταξίδι Τσίπρα στη Νέα Υόρκη, και η εκεί συνάντηση του με τον Κέρι.
Με βάση το ισχύον χρονοδιάγραμμα και εφόσον τους επόμενους μήνες διασφαλιστεί η βιωσιμότητα του έργου, η κατασκευή του θα ξεκινήσει στο δεύτερο εξάμηνο του 2016 με στόχο ο αγωγός να είναι έτοιμος και να τεθεί σε λειτουργία στο δεύτερο εξάμηνο του 2018.
 
http://energypress.gr/news/diplasiasmo-tis-horitikotitas-toy-igb-exetazoyn-oi-voylgaroi-paroti-ekkremei-neo-market-test

No comments: