Thursday 3 November 2011

Γιατί το λαθρεμπόριο στα καύσιμα "ζει και βασιλεύει"

Η υπόθεση του επ’ αυτοφώρω εντοπισμού λαθραίου ναυτιλιακού πετρελαίου, μπορεί να αποτελεί μια επιτυχία συμβολικού χαρακτήρα, το πρόβλημα όμως του λαθρεμπορίου παραμένει. Άλλωστε η υπόθεση στο Πέραμα, αφορά λίγες χιλιάδες λίτρα, όταν η αξία του λαθρεμπορίου στο ναυτιλιακό καύσιμο υπολογίζεται ότι ξεπερνά τα 72 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση το λαθρεμπόριο ζει και βασιλεύει με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το πετρέλαιο θέρμανσης και το «πάρτι» που γίνεται σε όλη τη διάρκεια της σεζόν και κυρίως στον Απρίλιο, όταν και μόνο η ανάγνωση των στοιχείων για τις πωλήσεις των εταιρειών επαρκεί για να αντιληφθεί κανείς ότι κάτι δεν πάει καλά. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΕΚΑ τον περασμένο Απρίλιο, με τον καιρό να είναι σχετικά καλός, παρατηρήθηκε αύξηση 70% στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης συγκριτικά με πέρυσι (από 214 στις 364 χιλιάδες τόνους).

Συντηρητικές εκτιμήσεις της αγοράς αναφέρουν ότι το μέγεθος του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο θέρμανσης που διακινείται ως πετρέλαιο κίνησης προκειμένου να γίνεται φοροκλοπή και να καρπώνονται οι επιτήδειοι τη διαφορά ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ. Και εάν η αγορά κάνει συγκρατημένους υπολογισμούς για λαθρεμπόριο (θέρμανσης, ναυτιλιακό) στο μισό δισ. ευρώ, υπάρχουν και άλλες εκτιμήσεις που τοποθετούν το ύψος της φοροκλοπής στα 2 δισ.

Να θυμίσουμε εδώ και το ναυάγιο με το σύστημα Ήφαιστος το οποίο στις διάφορες παραλλαγές του είχε λειτουργήσει απλώς ως γραφειοκρατικός μηχανισμός που περιέπλεξε τα πράγματα , χωρίς να λύσει το πρόβλημα. Στην πράξη ακόμη και το φιλόδοξο αυτό σύστημα απέδειξε ότι ο μόνος τρόπος για να καταπολεμηθεί αποτελεσματικά το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι η εξίσωση των φόρων. Σημειώνεται ότι στο παρασκήνιο ακόμη και η παραίτηση του πρώην γγ πληροφοριακών συστημάτων φέρεται να σχετίζεται με το θέμα και κυρίως με την άρνηση των αρμοδίων υπηρεσιών να προχωρήσουν στην επιβολή προστίμων. Αλλά ακόμη και στην περίπτωση που επιβάλλονται πρόστιμα, αυτά δεν εισπράττονται ή ακυρώνονται με διάφορούς τρόπους και προσχήματα.

Από την πλευρά της αγοράς πάντως τα συναρμόδια υπουργεία και η κυβέρνηση έχουν ήδη δεχθεί συγκεκριμένες προτάσεις και εισηγήσεις για δέκα μέτρα που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περιορισμό του λαθρεμπορίου (μέτρα που παραμένουν στο συρτάρι, πλην της σταδιακής εξίσωσης του ΕΦΚ στο θέρμανσης που αποτελεί και όρο του μνημονίου). Ποια είναι αυτά τα απλά μέτρα, η μη εφαρμογή των οποίων δείχνει την έλλειψη βούλησης για καταπολέμηση του λαθρεμπορίου διαχρονικά;

1. Εξίσωση των φόρων στα πετρέλαια θέρμανσης και κίνησης.

2. Αφαίρεση άδειας λειτουργίας από τα πρατήρια στα οποία διαπιστώνεται «παρέμβαση» (π.χ. με ηλεκτρονικούς μηχανισμούς) στη λειτουργία των αντλιών (υπάρχει ο νόμος, έχουν ατονήσει οι έλεγχοι)

3. Άμεση εφαρμογή συστήματος ελέγχου εκροών στα Πρατήρια Υγρών Καυσίμων.

4. Εξάρθρωση των κυκλωμάτων εικονικών εξαγωγών καυσίμων.

Όπως είναι γνωστό, ορισμένοι προμηθεύονται αφορολόγητα καύσιμα (Βενζίνες και Πετρέλαιο Κίνησης) από Εταιρίες Εμπορίας Πετρελαιοειδών με δήθεν σκοπό την εξαγωγή τους σε γειτονικές χώρες. Φορτώνουν βυτιοφόρα ή δεξαμενόπλοια με προορισμό το εξωτερικό, αλλά στη συνέχεια φροντίζουν ώστε να σφραγίζονται τα διάφορα παραστατικά στα τελωνεία εξαγωγής / εισαγωγής, χωρίς να γίνει πραγματική εξαγωγή των καυσίμων. Στη συνέχεια, οι λαθρέμποροι διαθέτουν τα αφορολόγητα καύσιμα παράνομα εντός της επικράτειας, καρπούμενοι φόρους και δασμούς.

5. Έλεγχος διακίνησης ναυτιλιακών καυσίμων και εξαγωγών με έμφαση στους ελέγχους των αρμόδιων τελωνείων.

6. Σήμανση όλων των βυτιοφόρων Ι.Χ. και Δ.Χ. (ως Ν. 3054/2002). Έλεγχος καθ΄ οδόν του νόμιμου της διακίνησης, με το εμπορικό σήμα της εταιρείας στην οποία ανήκει ή της οποίας μεταφέρει καύσιμα και υποχρεωτικός εφοδιασμός όλων των ΙΧ και ΔΧ βυτιοφόρων με GPS

7. Έλεγχος τιμολογίων αγορών σε πρατήρια από ΚΕΔΑΚ και ΣΔΟΕ και εφαρμογή του νόμου στις περιπτώσεις παραεμπορίου και πειρατείας.

8. Δειγματοληπτικός έλεγχος τιμολογίων Εταιριών Εμπορίας για τυχόν περιπτώσεις λαθρεμπορίου και πειρατείας.

9. Έλεγχος (καθ΄ οδόν) του φορτίου και του νόμιμου της διακίνησης που γίνεται με τα μικρά βυτιοφόρα των πρατηρίων.

10. Εκσυγχρονισμός των χρονοβόρων και δαπανηρών τελωνειακών διαδικασιών.

(Capital, 3/11/2011)

http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/4de5d750-0cfd-4ead-9c3c-3ff4e6301380

No comments: