Τη θέσπιση μηχανισμού σύνδεσης των χονδρικών με τις λιανικές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας μέχρι τον Ιούνιο του 2013 ανήγγειλε από το βήμα του συνεδρίου του ΙΕΝΕ ο πρόεδρος της ΡΑΕ Δρ. Νίκος Βασιλάκος, εξηγώντας ότι κάτι τέτοιο σημαίνει ότι σε περιόδους υψηλής ζήτησης, οπότε και θα αυξάνονται οι τιμές χονδρικής της ηλεκτρικής ενέργειας, θα υπάρχουν ανάλογες αυξήσεις στις τιμές που πληρώνουν οι καταναλωτές, ενώ σε περιόδους χαμηλών τιμών χονδρικής θα γίνονται μειώσεις.
Συνολικά, ο πρόεδρος της ΡΑΕ μίλησε για επτά σημαντικές ρυθμιστικές παρεμβάσεις για την αγορά ηλεκτρισμού και την προστασία των καταναλωτών οι οποίες θα υλοποιηθούν μέσα στους επόμενους μήνες και περιλαμβάνουν την πιστοποίηση των διαχειριστών των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, την έγκριση της συνολικής πρότασης για τη σταδιακή μετάβαση και πλήρη εφαρμογή του target model, την κατάρτιση του κώδικα διαχείρισης του δικτύου διανομής, τη σύνδεση του υπολογισμού των χρεώσεων του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής με την ποιότητα λειτουργίας των δικτύων, την ολοκλήρωση του νέου κώδικα προμήθειας, τη λήψη ρυθμιστικών μέτρων για την ενημέρωση και προστασία των καταναλωτών και τέλος την κατάρτιση του κώδικα διαχείρισης των μη διασυνδεδεμένων νησιών.
Target model
Για το υποχρεωτικό ενιαίο μοντέλο αγοράς, ο κ. Βασιλάκος τόνισε ότι δεν είναι συμβατό με τον σημερινό σύστημα του mandatory pool. Για την προετοιμασία της αγοράς για το νέο μοντέλο μεταξύ άλλων ο κ. Βασιλάκος τόνισε ότι τα ρυθμιστικά μέτρα που εξετάζονται ήδη από τη ΡΑΕ για τη μεταβατική περίοδο 2012-2013 περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων κρίσιμες παρεμβάσεις για τα ΑΔΙ, τα νερά και τη σύνδεση τιμών χονδρικής λιανικής:
• Συνολική αναθεώρηση των μηχανισμών ΑΔΙ και ανάκτησης μεταβλητού κόστους, έτσι ώστε να αρθούν υφιστάμενες στρεβλώσεις τους και να αυξηθεί η αποδοτικότητα και κοστοστρέφειά τους, προς όφελος τελικά των καταναλωτών ενέργειας.
• Κατάρτιση ενός λεπτομερούς Κώδικα Διαχείρισης Υδροηλεκτρικών Σταθμών και Υδάτινων Πόρων, και ιδίως ανάπτυξη συγκεκριμένης μεθοδολογίας για τον υπολογισμό της κατώτερης τιμής προσφοράς ενέργειας που μπορεί να υποβάλει στη χονδρεμπορική αγορά ένας υδροηλεκτρικός σταθμός. Ο υπολογισμός της ελάχιστης αυτής τιμής θα γίνεται με τρόπο ώστε αφ’ ενός να ελαχιστοποιείται η δυνατότητα χειραγώγησης και ανορθολογικού επηρεασμού της Οριακής Τιμής από την υδροηλεκτρική παραγωγή, αφ’ ετέρου να αποκαλύπτεται και να αντανακλάται στην προσφορά αυτή η πραγματική αξία των νερών.
• Σχεδιασμός ενός μηχανισμού σύνδεσης των τιμών χονδρεμπορικής και λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, όσον αφορά τα ρυθμιζόμενα τιμολόγια (Τιμολόγια Ρυθμιστικού Ελέγχου), που προσφέρει η ΔΕΗ σε πελάτες μέσης και χαμηλής τάσης, στη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου μέχρι τον Ιούνιο του 2013. Να υπενθυμίσω ότι στα μη ρυθμιζόμενα τιμολόγια, που περιλαμβάνουν σήμερα τα τιμολόγια πελατών υψηλής τάσης της ΔΕΗ, καθώς και τα τιμολόγια πελατών μέσης και χαμηλής τάσης των τρίτων προμηθευτών, δεν υπάρχει ex ante ρυθμιστική παρέμβαση, αφού τα τιμολόγια αυτά καθορίζονται στα πλαίσια του ανταγωνισμού. Η ΡΑΕ ελέγχει ex post στα τιμολόγια αυτά την ύπαρξη τυχόν καταχρηστικών συμπεριφορών (υπερβολικά υψηλών ή χαμηλών χρεώσεων). Όσον αφορά τα τιμολόγια ρυθμιστικού ελέγχου, η σύνδεση τιμών χονδρικής και λιανικής μπορεί να επιτευχθεί μέσω ενός απλού μηχανισμού εξαμηνιαίας (αυτόματης) αναπροσαρμογής των τιμών, στη βάση αναθεωρούμενων (ανά εξάμηνο) στοιχείων κόστους των ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων της ΔΕΗ, απολογιστικών στοιχείων και προβλέψεων για την Οριακή Τιμή του Συστήματος, κόστους επικουρικών υπηρεσιών και ΑΔΙ, κόστους νεοεισερχόμενων παραγωγών, ανταγωνιστικών τιμολογίων τρίτων προμηθευτών, κ.α. Εάν, στο τέλος ενός εξαμήνου, διαπιστωθούν σημαντικές αποκλίσεις (πάνω από ± Χ%) από το μέσο κόστος που έχει χρησιμοποιηθεί για το σκοπό του καθορισμού των τιμολογίων, η ΡΑΕ θα γνωμοδοτεί προς το ΥΠΕΚΑ για την τροποποίηση των τιμολογίων αυτών, η οποία τροποποίηση μπορεί να περιλαμβάνει αύξηση ή μείωσή τους, ανάλογα με τη διαπιστούμενη απόκλιση. Αλλιώς, τα τιμολόγια θα παραμένουν τα ίδια μέχρι το επόμενο βήμα αναθεώρησης, δηλ. το επόμενο εξάμηνο.
Δίκτυα
Μια ακόμη σημαντική παρέμβαση που προωθεί η ΡΑΕ αφορά στη διασύνδεση των χρεώσεων του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής με το επίπεδο ποιότητας της λειτουργίας (διακοπές ρεύματος, πτώσεις τάσης κλπ)
Για τους καταναλωτές η ΡΑΕ προωθεί το νέο κώδικα προμήθειας πριν το τέλος του 2011 και μεταξύ άλλων εξειδικεύονται τα μέτρα προστασίας των καταναλωτών που προβλέπονται στο νέο ενεργειακό νόμο και τίθενται σαφείς και συγκεκριμένες υποχρεώσεις των προμηθευτών ως προς τον τρόπο εξυπηρέτησης και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν στους τελικούς καταναλωτές ενέργειας.
Ο κ. Βασιλάκος τόνισε επίσης ότι ολοκληρώνεται και ο νέος Κανονισμός Αδειών Προμήθειας και Εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και οι Προδιαγραφές της Διαδικασίας και των Όρων Προμήθειας από Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου και Καθολικής Υπηρεσίας.
Στο κομμάτι της ενημέρωσης και προστασίας του καταναλωτή, προωθούνται ρυθμιστικά μέτρα σε σχέση με την ενημέρωση για τη δυνατότητα των καταναλωτών να επιλέγουν προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους στην προμήθεια αυτή, τη διαφανή και ευχερή κατανόηση των υπηρεσιών που προμηθεύονται, καθώς και των σχετικών χρεώσεων, αλλά και την προστασία τους από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
ΑΠΕ
Για τις ΑΠΕ τέλος και μετά την ολοκλήρωση του νομοθετικού πλαισίου οι νέες προτεραιότητες της ανεξάρτητης αρχής είναι πέντε:
Καταρχήν η επικαιροποίηση και εναρμόνιση του Οδηγού Αξιολόγησης αιτήσεων ΑΠΕ, σύμφωνα με το νέο Κανονισμό Αδειών.
Ο έλεγχος και παρακολούθηση της αδειοδοτικής διαδικασίας των 2200 αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν ήδη εκδοθεί (συνολικής ισχύος 22000 MW), με αυστηρή εφαρμογή των νέων νομοθετικών προβλέψεων για την ανάκληση αδειών.
Η συνέχιση, με απόλυτη διαφάνεια και υψηλή αποδοτικότητα, της αξιολόγησης των εκκρεμών αιτήσεων όλων των τεχνολογιών ΑΠΕ, καθώς και ολοκλήρωση της αξιολόγησης των αιτημάτων που αφορούν την εγκατάσταση μεγάλων έργων ΑΠΕ (αιολικών πάρκων) στα νησιά του Αιγαίου, που συνοδεύονται με σχέδιο ιδιωτικής διασύνδεσης των έργων αυτών με το ηπειρωτικό σύστημα.
Η έναρξη διαδικασίας αξιολόγησης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έργων αντλησιοταμίευσης, με την οποία μπορεί να επιτευχθεί η μεγιστοποίηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας. Προετοιμασία, μέχρι το τέλος του έτους, συγκεκριμένων προτάσεων προς την Πολιτεία για τη συμπλήρωση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου.
Η έκδοση απόφασης για το ύψος του Ειδικού Τέλους ΑΠΕ, σε επίπεδα, κατά το δυνατόν, χαμηλότερα από αυτά που έχει ζητήσει ο Διαχειριστής του Συστήματος, και με βασικό γνώμονα τον περιορισμό των επιπτώσεων στους τελικούς καταναλωτές, αλλά και την παράλληλη διασφάλιση της βιωσιμότητας του ΔΕΣΜΗΕ, ιδιαίτερα μέσα στην κρίσιμη χρονιά του 2012. Πριν, δηλαδή, από την εφαρμογή, από την 1η Ιανουαρίου 2013, της γενικευμένης δημοπράτησης των εθνικών δικαιωμάτων εκπομπών CO2, η οποία θα αλλάξει ριζικά το ανταγωνιστικό τοπίο στην ηλεκτροπαραγωγή. Προς την κατεύθυνση αυτή, η δέσμευση της Πολιτείας για την εξασφάλιση πρόσθετων πηγών και πόρων για την ενίσχυση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ μέσα στο 2012, θα παίξει καθοριστικό ρόλο.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/c6ea1202-8f41-43ce-8be9-24352c19826d
Συνολικά, ο πρόεδρος της ΡΑΕ μίλησε για επτά σημαντικές ρυθμιστικές παρεμβάσεις για την αγορά ηλεκτρισμού και την προστασία των καταναλωτών οι οποίες θα υλοποιηθούν μέσα στους επόμενους μήνες και περιλαμβάνουν την πιστοποίηση των διαχειριστών των συστημάτων μεταφοράς ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου, την έγκριση της συνολικής πρότασης για τη σταδιακή μετάβαση και πλήρη εφαρμογή του target model, την κατάρτιση του κώδικα διαχείρισης του δικτύου διανομής, τη σύνδεση του υπολογισμού των χρεώσεων του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής με την ποιότητα λειτουργίας των δικτύων, την ολοκλήρωση του νέου κώδικα προμήθειας, τη λήψη ρυθμιστικών μέτρων για την ενημέρωση και προστασία των καταναλωτών και τέλος την κατάρτιση του κώδικα διαχείρισης των μη διασυνδεδεμένων νησιών.
Target model
Για το υποχρεωτικό ενιαίο μοντέλο αγοράς, ο κ. Βασιλάκος τόνισε ότι δεν είναι συμβατό με τον σημερινό σύστημα του mandatory pool. Για την προετοιμασία της αγοράς για το νέο μοντέλο μεταξύ άλλων ο κ. Βασιλάκος τόνισε ότι τα ρυθμιστικά μέτρα που εξετάζονται ήδη από τη ΡΑΕ για τη μεταβατική περίοδο 2012-2013 περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων κρίσιμες παρεμβάσεις για τα ΑΔΙ, τα νερά και τη σύνδεση τιμών χονδρικής λιανικής:
• Συνολική αναθεώρηση των μηχανισμών ΑΔΙ και ανάκτησης μεταβλητού κόστους, έτσι ώστε να αρθούν υφιστάμενες στρεβλώσεις τους και να αυξηθεί η αποδοτικότητα και κοστοστρέφειά τους, προς όφελος τελικά των καταναλωτών ενέργειας.
• Κατάρτιση ενός λεπτομερούς Κώδικα Διαχείρισης Υδροηλεκτρικών Σταθμών και Υδάτινων Πόρων, και ιδίως ανάπτυξη συγκεκριμένης μεθοδολογίας για τον υπολογισμό της κατώτερης τιμής προσφοράς ενέργειας που μπορεί να υποβάλει στη χονδρεμπορική αγορά ένας υδροηλεκτρικός σταθμός. Ο υπολογισμός της ελάχιστης αυτής τιμής θα γίνεται με τρόπο ώστε αφ’ ενός να ελαχιστοποιείται η δυνατότητα χειραγώγησης και ανορθολογικού επηρεασμού της Οριακής Τιμής από την υδροηλεκτρική παραγωγή, αφ’ ετέρου να αποκαλύπτεται και να αντανακλάται στην προσφορά αυτή η πραγματική αξία των νερών.
• Σχεδιασμός ενός μηχανισμού σύνδεσης των τιμών χονδρεμπορικής και λιανικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, όσον αφορά τα ρυθμιζόμενα τιμολόγια (Τιμολόγια Ρυθμιστικού Ελέγχου), που προσφέρει η ΔΕΗ σε πελάτες μέσης και χαμηλής τάσης, στη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου μέχρι τον Ιούνιο του 2013. Να υπενθυμίσω ότι στα μη ρυθμιζόμενα τιμολόγια, που περιλαμβάνουν σήμερα τα τιμολόγια πελατών υψηλής τάσης της ΔΕΗ, καθώς και τα τιμολόγια πελατών μέσης και χαμηλής τάσης των τρίτων προμηθευτών, δεν υπάρχει ex ante ρυθμιστική παρέμβαση, αφού τα τιμολόγια αυτά καθορίζονται στα πλαίσια του ανταγωνισμού. Η ΡΑΕ ελέγχει ex post στα τιμολόγια αυτά την ύπαρξη τυχόν καταχρηστικών συμπεριφορών (υπερβολικά υψηλών ή χαμηλών χρεώσεων). Όσον αφορά τα τιμολόγια ρυθμιστικού ελέγχου, η σύνδεση τιμών χονδρικής και λιανικής μπορεί να επιτευχθεί μέσω ενός απλού μηχανισμού εξαμηνιαίας (αυτόματης) αναπροσαρμογής των τιμών, στη βάση αναθεωρούμενων (ανά εξάμηνο) στοιχείων κόστους των ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων της ΔΕΗ, απολογιστικών στοιχείων και προβλέψεων για την Οριακή Τιμή του Συστήματος, κόστους επικουρικών υπηρεσιών και ΑΔΙ, κόστους νεοεισερχόμενων παραγωγών, ανταγωνιστικών τιμολογίων τρίτων προμηθευτών, κ.α. Εάν, στο τέλος ενός εξαμήνου, διαπιστωθούν σημαντικές αποκλίσεις (πάνω από ± Χ%) από το μέσο κόστος που έχει χρησιμοποιηθεί για το σκοπό του καθορισμού των τιμολογίων, η ΡΑΕ θα γνωμοδοτεί προς το ΥΠΕΚΑ για την τροποποίηση των τιμολογίων αυτών, η οποία τροποποίηση μπορεί να περιλαμβάνει αύξηση ή μείωσή τους, ανάλογα με τη διαπιστούμενη απόκλιση. Αλλιώς, τα τιμολόγια θα παραμένουν τα ίδια μέχρι το επόμενο βήμα αναθεώρησης, δηλ. το επόμενο εξάμηνο.
Δίκτυα
Μια ακόμη σημαντική παρέμβαση που προωθεί η ΡΑΕ αφορά στη διασύνδεση των χρεώσεων του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής με το επίπεδο ποιότητας της λειτουργίας (διακοπές ρεύματος, πτώσεις τάσης κλπ)
Για τους καταναλωτές η ΡΑΕ προωθεί το νέο κώδικα προμήθειας πριν το τέλος του 2011 και μεταξύ άλλων εξειδικεύονται τα μέτρα προστασίας των καταναλωτών που προβλέπονται στο νέο ενεργειακό νόμο και τίθενται σαφείς και συγκεκριμένες υποχρεώσεις των προμηθευτών ως προς τον τρόπο εξυπηρέτησης και την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχουν στους τελικούς καταναλωτές ενέργειας.
Ο κ. Βασιλάκος τόνισε επίσης ότι ολοκληρώνεται και ο νέος Κανονισμός Αδειών Προμήθειας και Εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και οι Προδιαγραφές της Διαδικασίας και των Όρων Προμήθειας από Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου και Καθολικής Υπηρεσίας.
Στο κομμάτι της ενημέρωσης και προστασίας του καταναλωτή, προωθούνται ρυθμιστικά μέτρα σε σχέση με την ενημέρωση για τη δυνατότητα των καταναλωτών να επιλέγουν προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους στην προμήθεια αυτή, τη διαφανή και ευχερή κατανόηση των υπηρεσιών που προμηθεύονται, καθώς και των σχετικών χρεώσεων, αλλά και την προστασία τους από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
ΑΠΕ
Για τις ΑΠΕ τέλος και μετά την ολοκλήρωση του νομοθετικού πλαισίου οι νέες προτεραιότητες της ανεξάρτητης αρχής είναι πέντε:
Καταρχήν η επικαιροποίηση και εναρμόνιση του Οδηγού Αξιολόγησης αιτήσεων ΑΠΕ, σύμφωνα με το νέο Κανονισμό Αδειών.
Ο έλεγχος και παρακολούθηση της αδειοδοτικής διαδικασίας των 2200 αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που έχουν ήδη εκδοθεί (συνολικής ισχύος 22000 MW), με αυστηρή εφαρμογή των νέων νομοθετικών προβλέψεων για την ανάκληση αδειών.
Η συνέχιση, με απόλυτη διαφάνεια και υψηλή αποδοτικότητα, της αξιολόγησης των εκκρεμών αιτήσεων όλων των τεχνολογιών ΑΠΕ, καθώς και ολοκλήρωση της αξιολόγησης των αιτημάτων που αφορούν την εγκατάσταση μεγάλων έργων ΑΠΕ (αιολικών πάρκων) στα νησιά του Αιγαίου, που συνοδεύονται με σχέδιο ιδιωτικής διασύνδεσης των έργων αυτών με το ηπειρωτικό σύστημα.
Η έναρξη διαδικασίας αξιολόγησης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έργων αντλησιοταμίευσης, με την οποία μπορεί να επιτευχθεί η μεγιστοποίηση της διείσδυσης των ΑΠΕ στο ηλεκτρικό σύστημα της χώρας. Προετοιμασία, μέχρι το τέλος του έτους, συγκεκριμένων προτάσεων προς την Πολιτεία για τη συμπλήρωση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου.
Η έκδοση απόφασης για το ύψος του Ειδικού Τέλους ΑΠΕ, σε επίπεδα, κατά το δυνατόν, χαμηλότερα από αυτά που έχει ζητήσει ο Διαχειριστής του Συστήματος, και με βασικό γνώμονα τον περιορισμό των επιπτώσεων στους τελικούς καταναλωτές, αλλά και την παράλληλη διασφάλιση της βιωσιμότητας του ΔΕΣΜΗΕ, ιδιαίτερα μέσα στην κρίσιμη χρονιά του 2012. Πριν, δηλαδή, από την εφαρμογή, από την 1η Ιανουαρίου 2013, της γενικευμένης δημοπράτησης των εθνικών δικαιωμάτων εκπομπών CO2, η οποία θα αλλάξει ριζικά το ανταγωνιστικό τοπίο στην ηλεκτροπαραγωγή. Προς την κατεύθυνση αυτή, η δέσμευση της Πολιτείας για την εξασφάλιση πρόσθετων πηγών και πόρων για την ενίσχυση του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ μέσα στο 2012, θα παίξει καθοριστικό ρόλο.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/c6ea1202-8f41-43ce-8be9-24352c19826d
No comments:
Post a Comment