Wednesday, 23 November 2011

ΔΕΠΑ: Στόχος η δημιουργία πανβαλκανικής εταιρείας φυσικού αερίου και αγωγού Κύπρου-Ελλάδος

Το στίγμα των μελλοντικών σχεδίων της ΔΕΠΑ ανέλυσε σήμερα ο Κ. Καραγιανάκος, διευθυντής διεθνών δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, κατά τη δεύτερη ημέρα του συνεδρίου Ενέργεια και Ανάπτυξη 2011, τονίζοντας τα πλεονεκτήματα του αγωγού ITGI και τις δυνατότητες που θα ανοίξει για την ίδια την εταιρεία, για τη χώρα μας, αλλά και για τα Βαλκάνια συνολικά. Σύμφωνα με τα όσα είπε, στόχος μακροπρόθεσμα είναι η δημιουργία μιας εμπορικής εταιρείας που θα εξυπηρετήσει τις αγορές των Βαλκανίων, με τη συμμετοχή και άλλων κρατικών ομίλων. Παράλληλα, εφικτή κρίνεται η υλοποίηση ενός αγωγού μεταφοράς φυσικού αερίου από την Κύπρο προς την Ελλάδα, εφόσον αναπτυχθούν πρώτα τα κοιτάσματα της κυπριακής ΑΟΖ.

Ο κ. Καραγιανάκος υπογράμμισε ότι ο ITGI είναι η πιο αξιόπιστη λύση για το Νότιο Διάδρομο. Από τα τέσσερα τμήματα που αποτελούν τον αγωγό, το ελληνοτουρκικό είναι ήδη έτοιμο, το ελληνοϊταλικό αναμένεται να είναι έτοιμο το 2017, ενώ το ελληνοβουλγαρικό από το 2013, προσφέροντας έτσι μια νέα πύλη εισόδου φυσικου αερίου στην αγορά της Βουλγαρίας. Τα πλεονεκτήματα του εν λόγω αγωγού είναι πολλά και περιλαμβάνουν την ακριβή πρόβλεψη του κόστους του έργου, πράγμα που έχει σημασία για την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ στο Αζερμπαϊτζάν, καθώς επιτρέπει τον λεπτομερή υπολογισμό των τελών. Παράλληλα, σημαντική κρίνεται και η εξαίρεση πρόσβασης τρίτων σε σημαντική ποσότητα του μεταφερόμενου αερίου.

Ακόμη ένα στοιχείο που τονίστηκε είναι ότι για την υλοποίηση του ITGI δεν θα χρειαστούν μεγάλοι δημόσιοι πόροι, σε αντίθεση με όσα αναφέρθηκαν τον τελευταίο καιρό σε μερίδα των ΜΜΕ. Ειδικά για τον αγωγό Poseidon, το κόστος θα καλυφθεί αποκλειστικά με ιδιωτικά κεφάλαια. Επιπλέον, ένα πρόσθετο πλεονέκτημα του αγωγού είναι ότι υπάρχει η δυνατότητα περαιτέρω αναβάθμισής του: Στην περίπτωση της διασύνδεσης με την Ιταλία, η ποσότητα μπορεί να αυξηθεί από τα αρχικά 9 δις κ.μ. σε 16 δις κ.μ., ενώ στον ελληνοβουλγαρικό αγωγό από 3 δις κ.μ. σε 5 δις κ.μ. Τέλος, προβλέπεται και η δυνατότητα αντιστροφής της ροής του αγωγού, γεγονός που θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της περιοχής σε περίπτωση ελλείψεων.

Ο κ. Καραγιανάκος δήλωσε επίσης ότι στόχος της ΔΕΠΑ είναι η ίδρυση μιας εμπορικής εταιρείας με έμφαση στις αγορές των Βαλκανίων, ώστε να εκμεταλλευθεί τη μεταφορική δυνατότητα που θα εξαιρεθεί από την πρόσβαση τρίτων. Μάλιστα, στην εταιρεία αυτή θα μπορούσαν να συμμετάσχουν και επιχειρήσεις από την Ρουμανία και τη Σερβία, επεκτείνοντας έτσι σημαντικά τις δυνατότητες και εγκαθιδρύοντας ουσιαστικά έναν «aggregator» στην ευρύτερη περιοχή.

Αναφορικά με τα κοιτάσματα της Κύπρου, η ΔΕΠΑ έχει προχωρήσει σε ορισμένες προκαταρκτικές μελέτες όσον αφορά το ενδεχόμενο κατασκευής υποθαλάσσιου αγωγού που θα μεταφέρει το αέριο στην Κρήτη και στην ηπειρωτική Ελλάδα και έκρινε ότι από τεχνικής πλευράς είναι εφικτή. Επίσης, η εταιρεία θεωρεί ότι μέσω της λύσης αυτής θα μπορέσει να προσφέρει αέριο σε τιμές ανταγωνιστικές ως προς αυτές του Σαχ Ντενίζ, πράγμα που καθιστά το έργο βιώσιμο και από οικονομικής άποψης, αν και πολλοί είναι αυτοί που διαφωνούν με την άποψη αυτή. Πάντως, αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την ομιλία του, ο κ. Κονοφάγος υποστήριξε πως τα πιθανά αποθέματα φυσικού αερίου στην Κύπρο είναι τέτοιου μεγέθους, ώστε να έχει νόημα μακροπρόθεσμα η κατασκευή ενός αγωγού, πέραν του σταθμού LNG που σχεδιάζεται, ώστε να εξαχθούν οι ποσότητες στην αγορά της Ευρώπης.

http://www.energia.gr/article.asp?art_id=52056

No comments: