Στην παράγραφο 10, του αιτιολογικού της πρόσφατης απόφασης της ΡΑΕ για τους όρους και τις διαδικασίες πιστοποίησης του ΑΔΜΗΕ υπάρχει μια ενδιαφέρουσα αναφορά στη σύσταση της ERGEG (ενιαία ομάδα ρυθμιστικών αρχών ΕΕ) για τις οδηγίες προς τους διαχειριστές. Η συγκεκριμένη σύσταση έχει δοθεί από τη ΡΑΕ στη ΔΕΗ από το Μάρτιο του 2011 «για την έγκαιρη ενημέρωση και προετοιμασία της» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η απόφαση.
Είναι προφανές ότι η ΡΑΕ συμπεριέλαβε τη συγκεκριμένη αναφορά στην απόφαση που συνοδευόταν από ένα 40σέλιδο αναλυτικό οδηγό για τις κατευθυντήριες γραμμές πιστοποίησης, καθώς τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα αλλά και οι αυστηροί όροι που προβλέπονται για την ανεξαρτησία του νέου διαχειριστή του δικτύου ΑΔΜΗΕ, τίθενται εν αμφιβόλω.
Το βασικότερο πρόβλημα που εντοπίζεται ως προς τις περίπλοκες και δύσκολες διαδικασίες πιστοποίησης αφορά στις αυστηρότατες δικλείδες ανεξαρτησίας. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα στην κατεύθυνση αυτή και θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα, αναφέρει χαρακτηριστικά πηγή που είναι σε θέση να γνωρίζει τα τεκταινόμενα και υπενθυμίζει την προθεσμία της 3ης Μαρτίου 2012 μέχρι την οποία θα πρέπει ο ΑΔΜΗΕ να έχει πιστοποιηθεί.
Χωρίς πιστοποίηση…
Μάλιστα με βάση τις προβλέψεις της οδηγίας για τον περίφημο ΙΤΟ, δε δίνεται καμία δυνατότητα για μερική ή προσωρινή πιστοποίηση. Επιπρόσθετα ο ενεργειακός νόμος, μεταφέροντας τις προβλέψεις τις οδηγίας 72/2009 αναφέρει ότι η έγκριση και ο διορισμός του διαχειριστή συστήματος μεταφοράς μπορεί να γίνει μόνο μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Δηλαδή εάν δε σταλεί η πιστοποίηση στην ΕΕ δεν μπορεί να δοθεί η έγκριση και ο διορισμός του ΑΔΜΗΕ ως διαχειριστή του συστήματος. Και φυσικά τα «βάσανα» δε σταματούν εδώ καθώς το Μάρτιο του 2013 προβλέπεται να γίνει ο λεπτομερής έλεγχος και να καταρτιστεί η έκθεση της ΕΕ που θα αξιολογεί την εξασφάλιση πλήρους ανεξαρτησίας των διαχειριστών των συστημάτων. Με άλλα λόγια η ανεξαρτησία του διαχειριστή από τη μητρική θα περάσει από αλλεπάλληλους ελέγχους ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία επιρροή ή μεροληψία που θα επηρεάσει τις λειτουργίες της αγοράς.
Τα κρίσιμα κεφάλαια
Σύμφωνα λοιπόν με τις πληροφορίες του EnergyPress, τα πλέον «καυτά» σημεία από την έκθεση της ΡΑΕ εντοπίζονται στα 38 κεφάλαια παραρτήματος όπου περιγράφονται αναλυτικά οι όροι που θα πρέπει να έχουν εκπληρωθεί σε σχέση με τις ρήτρες ανεξαρτησίας του ΑΔΜΗΕ. Στα άρθρα αυτά περιγράφονται αναλυτικά τα σημεία που θα ελεχθούν αλλά και τα αποδεικτικά που θα ελεγχθούν κατά τη διαδικασία πιστοποίησης όπως π.χ. η απαγόρευση απόκτησης συμφέροντος και οικονομικού οφέλους από οποιοδήποτε άλλο μέρος της κάθετα ολοκληρωμένης επιχείρησης.
Συνδικαλιστικά
Ένα ακόμη ζήτημα που έχει ανακύψει αφορά στα περίφημα εργασιακά του ΑΔΜΗΕ καθώς το υφιστάμενο προσωπικό του ΔΕΣΜΗΕ μέχρι τώρα ανήκε συνδικαλιστικά στη ΓΕΝΟΠ, καθώς ήταν προσωπικό της ΔΕΗ που είχε δοθεί με δάνειο στο διαχειριστή. Πλέον το προσωπικό του ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να εκπροσωπείται από τη ΓΕΝΟΠ και θα πρέπει να παραιτηθεί από τη ΔΕΗ και να ξαναπροσληφθεί από τη θυγατρική. Φυσικά στο συγκεκριμένο σημείο υπάρχει σοβαρό πρόβλημα.
Καθυστερήσεις και στο βάθος ιδιοκτησιακός
Όσο περνάει ο καιρός , τόσο εντείνεται η αίσθηση στην αγορά ότι τελικώς δεν θα τηρηθούν οι προθεσμίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ απομένουν λιγότερο από 3 μήνες μέχρι την ημερομηνία για την πιστοποίηση, προ ημερών ελήφθη η απόφαση της ΓΣ της ΔΕΗ για τη δημιουργία του ΑΔΜΗΕ. Ακόμη και έτσι ωστόσο δεν να έχουν λυθεί βασικά ζητήματα όπως πχ τι θα γίνει με το υφιστάμενο έλλειμμα του ΔΕΣΜΗΕ, ενώ προσκόμματα αντιμετωπίζει και η στελέχωση της θυγατρικής. Επίσης σε εκκρεμότητα βρίσκονται και οι υπόλοιπες διαδικασίες που αφορούν πχ στο εποπτικό συμβούλιο ή τον υπεύθυνο συμμόρφωσης.
Και βέβαια σε περίπτωση αποτυχίας του ΙΤΟ, παραμένει πάντα ορατό το ενδεχόμενο επιβολής ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Ήδη στην αγορά κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες φωνές που αμφισβητούν την ορθότητα της επιλογής του μοντέλου ITO και τονίζουν ότι ο ISO αποτελούσε μια πιο βατή και εφικτή για την Ελλάδα περίπτωση με δεδομένη την ύπαρξη του ΔΕΣΜΗΕ…
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/f4bbd7f5-b035-4ce3-84ca-d88def633cca
Είναι προφανές ότι η ΡΑΕ συμπεριέλαβε τη συγκεκριμένη αναφορά στην απόφαση που συνοδευόταν από ένα 40σέλιδο αναλυτικό οδηγό για τις κατευθυντήριες γραμμές πιστοποίησης, καθώς τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα αλλά και οι αυστηροί όροι που προβλέπονται για την ανεξαρτησία του νέου διαχειριστή του δικτύου ΑΔΜΗΕ, τίθενται εν αμφιβόλω.
Το βασικότερο πρόβλημα που εντοπίζεται ως προς τις περίπλοκες και δύσκολες διαδικασίες πιστοποίησης αφορά στις αυστηρότατες δικλείδες ανεξαρτησίας. Μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα στην κατεύθυνση αυτή και θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα, αναφέρει χαρακτηριστικά πηγή που είναι σε θέση να γνωρίζει τα τεκταινόμενα και υπενθυμίζει την προθεσμία της 3ης Μαρτίου 2012 μέχρι την οποία θα πρέπει ο ΑΔΜΗΕ να έχει πιστοποιηθεί.
Χωρίς πιστοποίηση…
Μάλιστα με βάση τις προβλέψεις της οδηγίας για τον περίφημο ΙΤΟ, δε δίνεται καμία δυνατότητα για μερική ή προσωρινή πιστοποίηση. Επιπρόσθετα ο ενεργειακός νόμος, μεταφέροντας τις προβλέψεις τις οδηγίας 72/2009 αναφέρει ότι η έγκριση και ο διορισμός του διαχειριστή συστήματος μεταφοράς μπορεί να γίνει μόνο μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Δηλαδή εάν δε σταλεί η πιστοποίηση στην ΕΕ δεν μπορεί να δοθεί η έγκριση και ο διορισμός του ΑΔΜΗΕ ως διαχειριστή του συστήματος. Και φυσικά τα «βάσανα» δε σταματούν εδώ καθώς το Μάρτιο του 2013 προβλέπεται να γίνει ο λεπτομερής έλεγχος και να καταρτιστεί η έκθεση της ΕΕ που θα αξιολογεί την εξασφάλιση πλήρους ανεξαρτησίας των διαχειριστών των συστημάτων. Με άλλα λόγια η ανεξαρτησία του διαχειριστή από τη μητρική θα περάσει από αλλεπάλληλους ελέγχους ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν υπάρχει καμία επιρροή ή μεροληψία που θα επηρεάσει τις λειτουργίες της αγοράς.
Τα κρίσιμα κεφάλαια
Σύμφωνα λοιπόν με τις πληροφορίες του EnergyPress, τα πλέον «καυτά» σημεία από την έκθεση της ΡΑΕ εντοπίζονται στα 38 κεφάλαια παραρτήματος όπου περιγράφονται αναλυτικά οι όροι που θα πρέπει να έχουν εκπληρωθεί σε σχέση με τις ρήτρες ανεξαρτησίας του ΑΔΜΗΕ. Στα άρθρα αυτά περιγράφονται αναλυτικά τα σημεία που θα ελεχθούν αλλά και τα αποδεικτικά που θα ελεγχθούν κατά τη διαδικασία πιστοποίησης όπως π.χ. η απαγόρευση απόκτησης συμφέροντος και οικονομικού οφέλους από οποιοδήποτε άλλο μέρος της κάθετα ολοκληρωμένης επιχείρησης.
Συνδικαλιστικά
Ένα ακόμη ζήτημα που έχει ανακύψει αφορά στα περίφημα εργασιακά του ΑΔΜΗΕ καθώς το υφιστάμενο προσωπικό του ΔΕΣΜΗΕ μέχρι τώρα ανήκε συνδικαλιστικά στη ΓΕΝΟΠ, καθώς ήταν προσωπικό της ΔΕΗ που είχε δοθεί με δάνειο στο διαχειριστή. Πλέον το προσωπικό του ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να εκπροσωπείται από τη ΓΕΝΟΠ και θα πρέπει να παραιτηθεί από τη ΔΕΗ και να ξαναπροσληφθεί από τη θυγατρική. Φυσικά στο συγκεκριμένο σημείο υπάρχει σοβαρό πρόβλημα.
Καθυστερήσεις και στο βάθος ιδιοκτησιακός
Όσο περνάει ο καιρός , τόσο εντείνεται η αίσθηση στην αγορά ότι τελικώς δεν θα τηρηθούν οι προθεσμίες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ απομένουν λιγότερο από 3 μήνες μέχρι την ημερομηνία για την πιστοποίηση, προ ημερών ελήφθη η απόφαση της ΓΣ της ΔΕΗ για τη δημιουργία του ΑΔΜΗΕ. Ακόμη και έτσι ωστόσο δεν να έχουν λυθεί βασικά ζητήματα όπως πχ τι θα γίνει με το υφιστάμενο έλλειμμα του ΔΕΣΜΗΕ, ενώ προσκόμματα αντιμετωπίζει και η στελέχωση της θυγατρικής. Επίσης σε εκκρεμότητα βρίσκονται και οι υπόλοιπες διαδικασίες που αφορούν πχ στο εποπτικό συμβούλιο ή τον υπεύθυνο συμμόρφωσης.
Και βέβαια σε περίπτωση αποτυχίας του ΙΤΟ, παραμένει πάντα ορατό το ενδεχόμενο επιβολής ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Ήδη στην αγορά κάνουν την εμφάνισή τους οι πρώτες φωνές που αμφισβητούν την ορθότητα της επιλογής του μοντέλου ITO και τονίζουν ότι ο ISO αποτελούσε μια πιο βατή και εφικτή για την Ελλάδα περίπτωση με δεδομένη την ύπαρξη του ΔΕΣΜΗΕ…
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/f4bbd7f5-b035-4ce3-84ca-d88def633cca
No comments:
Post a Comment