Ένεση για τη ρευστότητα τόσο του ΔΕΣΦΑ όσο και για το σύνολο της ενεργειακής αγοράς αποτελούν τα 55,7 εκατ. ευρώ που εγκρίθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης μέσω του ΕΣΠΑ για τέσσερα μεγάλα επενδυτικά έργα στις υποδομές φυσικού αερίου.
Πρόκειται για το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου προς το Αλιβέρι, το σταθμό συμπίεσης αερίου στον αγωγό Νέας Μεσημβρίας Θεσσαλονίκης, τον σταθμό συμπαραγωγής ηλεκτρισμού-θερμότητας στη Ρεβυθούσα, και τον αγωγό υψηλής πίεσης Άγιοι Θεόδωροι-Μεγαλόπολη.
Τα κονδύλια αυτά αποτελούν το μερίδιο της κοινοτικής συμμετοχής για έργα που είτε έχουν ήδη ολοκληρωθεί με κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ όπως τα τρία πρώτα, είτε βρίσκονται σε φάση κατασκευής όπως τέταρτο.
Στην ουσία, η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης που δημοσιεύτηκε παραμονές Πρωτοχρονιάς στη Διαύγεια (31/12/2012), ενισχύει τα κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ σε μια περίοδο που η ΔΕΠΑ αναγκάζεται συχνά να αντλεί ζεστό χρήμα από τη θυγατρική της για να εξοφλήσει υποχρεώσεις της προς τους προμηθευτές της.
Υπό αυτή την έννοια, πρόκειται για μια ακόμη κίνηση ενίσχυσης της ρευστότητας του συνόλου της ενεργειακής αγοράς μετά και την προ ημερών απόφαση των υπουργείων ΠΕΚΑ και Οικονομικών να εξοφλήσει το Δημόσιο οφειλές ύψους περίπου 170 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ. Με τα κεφάλαια αυτά η τελευταία θα εξοφλήσει μέρος των υποχρεώσεών της προς το Λειτουργό της Αγοράς (ΛΑΓΗΕ), ο οποίος με τη σειρά του οφείλει στους ιδιώτες παραγωγούς, που με τη σειρά τους χρωστούν γύρω στα 400 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΠΑ, κ.ο.κ.
Η «μαύρη τρύπα» και η αποκρατικοποίηση
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν πως όσο καθυστερεί να κλείσει η «μαύρη τρύπα» στην ενεργειακή αγορά που σαν τελικό αποδέκτη έχει τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ, τόσο θα καθυστερεί και η διαδικασία ιδιωτικοποίησης τους.
Περισσότερο πάντως βάση για την όποια χρονική καθυστέρηση στην αποκρατικοποίηση του ομίλου της ΔΕΠΑ έχουν οι αντιρρήσεις των Αμερικανών και οι επιφυλάξει της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μη τυχόν ο όμιλος περάσει σε ρωσικά χέρια, είτε της Gazprom (βασικός προμηθευτής της Ελλάδας σε αέριο μέχρι το 2016), είτε της έτερης εταιρείας που τη διεκδικεί, της Negusneft (όμιλος Sintez). Έχει γίνει σαφές το τελευταίο διάστημα, ότι μία από τις δύο ρωσικές εταιρείες (η Negusneft επιμένουν οι πληροφορίες) έχει ανεβάσει πολύ τον πήχη και προσφέρει τίμημα «πολύ πάνω από το ένα δισ. ευρώ», όπως λένε κύκλοι που παρακολουθούν τη διαδικασία.
Παρά τις διαφορετικές κατά καιρούς τοποθετήσεις στελεχών της Ε.Ε. ως προς το συγκεκριμένο θέμα, δύσκολα η Κομισιόν θα συναινέσει στην εξαγορά των ΔΕΠΑ- ΔΕΣΦΑ από ρωσικών συμφερόντων εταιρεία. Όσο για τη στάση των ΗΠΑ, λέγεται ότι η αντίθεσή τους σε κάτι τέτοιο έχει ήδη μεταφερθεί αρμοδίως σε κυβερνητικά στελέχη. Κάποιοι μάλιστα συνδέουν την επικείμενη επίσκεψη του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στις ΗΠΑ και με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Η «καυτή πατάτα» βρίσκεται στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ που εντός του πρώτου τριμήνου θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το διαγωνισμό για τον όμιλο της ΔΕΠΑ, που δικαίως θεωρείται ως η ναυαρχίδα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Εκτός και αν για κάποιους λόγους δοθεί περαιτέρω παράταση στη διαδικασία, κάτι που δεν θα πρέπει και να αποκλείεται.
Η «ταυτότητα» των τεσσάρων έργων του ΔΕΣΦΑ
Όσο για τα κονδύλια που ενέκρινε το υπ. Ανάπτυξης από το ΕΣΠΑ για τα τέσσερα ενεργειακά έργα του ΔΕΣΦΑ, είναι τα εξής :
-23,5 εκατ. ευρώ για την επέκταση του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης προς το Αλιβέρι (Ευβοικός κόλπος και μονάδα ΔΕΗ). Πρόκειται για επένδυση προϋπολογισμού 71,5 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτήθηκε κατά 35% από το ΕΣΠΑ, κατά 3,9 εκατ. ευρώ από τη ΔΕΗ, και το υπόλοιπο με ίδια κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ και δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Έχει ολοκληρωθεί.
-21,393 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση σταθμού συμπίεσης φυσικού αερίου στον κεντρικό αγωγό στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης. Το έργο είχε προϋπολογισμό 59 εκατ. ευρώ και επιχορηγήθηκε με 35% από το ΕΣΠΑ. Έχει ολοκληρωθεί.
-3,494 εκατ. ευρώ για το έργο κατασκευής σταθμού συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας στη Ρεβυθούσα. Έχει ολοκληρωθεί.
-7,349 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης Άγιοι Θεόδωροι –Μεγαλόπολη. Σε αντίθεση με τα παραπάνω έργα, το συγκεκριμένο βρίσκεται σε φάση κατασκευής. Αφορά τον αγωγό που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο στην Πελοπόννησο, με κύριο σταθμό την μονάδα ισχύος 850 MW που θα κατασκευάσει η ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη. Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 109,7 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται κατά 35% από το ΕΣΠΑ, ενώ ο ΔΕΣΦΑ έχει κλείσει δάνειο 55 εκατ. ευρώ με την ΕτΕΠ.
http://www.energypress.gr/news/Prwtohroniatikh-enesh-reystothtas-56-ekat.-eyrw-ston-DESFA
Πρόκειται για το δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου προς το Αλιβέρι, το σταθμό συμπίεσης αερίου στον αγωγό Νέας Μεσημβρίας Θεσσαλονίκης, τον σταθμό συμπαραγωγής ηλεκτρισμού-θερμότητας στη Ρεβυθούσα, και τον αγωγό υψηλής πίεσης Άγιοι Θεόδωροι-Μεγαλόπολη.
Τα κονδύλια αυτά αποτελούν το μερίδιο της κοινοτικής συμμετοχής για έργα που είτε έχουν ήδη ολοκληρωθεί με κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ όπως τα τρία πρώτα, είτε βρίσκονται σε φάση κατασκευής όπως τέταρτο.
Στην ουσία, η απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης που δημοσιεύτηκε παραμονές Πρωτοχρονιάς στη Διαύγεια (31/12/2012), ενισχύει τα κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ σε μια περίοδο που η ΔΕΠΑ αναγκάζεται συχνά να αντλεί ζεστό χρήμα από τη θυγατρική της για να εξοφλήσει υποχρεώσεις της προς τους προμηθευτές της.
Υπό αυτή την έννοια, πρόκειται για μια ακόμη κίνηση ενίσχυσης της ρευστότητας του συνόλου της ενεργειακής αγοράς μετά και την προ ημερών απόφαση των υπουργείων ΠΕΚΑ και Οικονομικών να εξοφλήσει το Δημόσιο οφειλές ύψους περίπου 170 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΗ. Με τα κεφάλαια αυτά η τελευταία θα εξοφλήσει μέρος των υποχρεώσεών της προς το Λειτουργό της Αγοράς (ΛΑΓΗΕ), ο οποίος με τη σειρά του οφείλει στους ιδιώτες παραγωγούς, που με τη σειρά τους χρωστούν γύρω στα 400 εκατ. ευρώ προς τη ΔΕΠΑ, κ.ο.κ.
Η «μαύρη τρύπα» και η αποκρατικοποίηση
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν πως όσο καθυστερεί να κλείσει η «μαύρη τρύπα» στην ενεργειακή αγορά που σαν τελικό αποδέκτη έχει τη ΔΕΠΑ και τη ΔΕΣΦΑ, τόσο θα καθυστερεί και η διαδικασία ιδιωτικοποίησης τους.
Περισσότερο πάντως βάση για την όποια χρονική καθυστέρηση στην αποκρατικοποίηση του ομίλου της ΔΕΠΑ έχουν οι αντιρρήσεις των Αμερικανών και οι επιφυλάξει της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μη τυχόν ο όμιλος περάσει σε ρωσικά χέρια, είτε της Gazprom (βασικός προμηθευτής της Ελλάδας σε αέριο μέχρι το 2016), είτε της έτερης εταιρείας που τη διεκδικεί, της Negusneft (όμιλος Sintez). Έχει γίνει σαφές το τελευταίο διάστημα, ότι μία από τις δύο ρωσικές εταιρείες (η Negusneft επιμένουν οι πληροφορίες) έχει ανεβάσει πολύ τον πήχη και προσφέρει τίμημα «πολύ πάνω από το ένα δισ. ευρώ», όπως λένε κύκλοι που παρακολουθούν τη διαδικασία.
Παρά τις διαφορετικές κατά καιρούς τοποθετήσεις στελεχών της Ε.Ε. ως προς το συγκεκριμένο θέμα, δύσκολα η Κομισιόν θα συναινέσει στην εξαγορά των ΔΕΠΑ- ΔΕΣΦΑ από ρωσικών συμφερόντων εταιρεία. Όσο για τη στάση των ΗΠΑ, λέγεται ότι η αντίθεσή τους σε κάτι τέτοιο έχει ήδη μεταφερθεί αρμοδίως σε κυβερνητικά στελέχη. Κάποιοι μάλιστα συνδέουν την επικείμενη επίσκεψη του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στις ΗΠΑ και με την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Η «καυτή πατάτα» βρίσκεται στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ που εντός του πρώτου τριμήνου θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το διαγωνισμό για τον όμιλο της ΔΕΠΑ, που δικαίως θεωρείται ως η ναυαρχίδα του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων. Εκτός και αν για κάποιους λόγους δοθεί περαιτέρω παράταση στη διαδικασία, κάτι που δεν θα πρέπει και να αποκλείεται.
Η «ταυτότητα» των τεσσάρων έργων του ΔΕΣΦΑ
Όσο για τα κονδύλια που ενέκρινε το υπ. Ανάπτυξης από το ΕΣΠΑ για τα τέσσερα ενεργειακά έργα του ΔΕΣΦΑ, είναι τα εξής :
-23,5 εκατ. ευρώ για την επέκταση του δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης προς το Αλιβέρι (Ευβοικός κόλπος και μονάδα ΔΕΗ). Πρόκειται για επένδυση προϋπολογισμού 71,5 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτήθηκε κατά 35% από το ΕΣΠΑ, κατά 3,9 εκατ. ευρώ από τη ΔΕΗ, και το υπόλοιπο με ίδια κεφάλαια του ΔΕΣΦΑ και δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Έχει ολοκληρωθεί.
-21,393 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση σταθμού συμπίεσης φυσικού αερίου στον κεντρικό αγωγό στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης. Το έργο είχε προϋπολογισμό 59 εκατ. ευρώ και επιχορηγήθηκε με 35% από το ΕΣΠΑ. Έχει ολοκληρωθεί.
-3,494 εκατ. ευρώ για το έργο κατασκευής σταθμού συμπαραγωγής ηλεκτρισμού θερμότητας στη Ρεβυθούσα. Έχει ολοκληρωθεί.
-7,349 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης Άγιοι Θεόδωροι –Μεγαλόπολη. Σε αντίθεση με τα παραπάνω έργα, το συγκεκριμένο βρίσκεται σε φάση κατασκευής. Αφορά τον αγωγό που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο στην Πελοπόννησο, με κύριο σταθμό την μονάδα ισχύος 850 MW που θα κατασκευάσει η ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη. Το συνολικό κόστος ανέρχεται σε 109,7 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται κατά 35% από το ΕΣΠΑ, ενώ ο ΔΕΣΦΑ έχει κλείσει δάνειο 55 εκατ. ευρώ με την ΕτΕΠ.
http://www.energypress.gr/news/Prwtohroniatikh-enesh-reystothtas-56-ekat.-eyrw-ston-DESFA
No comments:
Post a Comment