Monday 14 January 2013

Διπλό χτύπημα από την εφορία και τη ΔΕΗ

Πρώτα έδωσαν κίνητρα, το2009, για να αγοράσει ο κόσμος αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, μετά τους άλλαξαν τα …φώτα στα τέλη κυκλοφορίας το 2010 και το 2011, και τώρα καθιερώνουν χαράτσι διαρκείας με τη μορφή φόρου πολυτελείας, όχι για αυτόν που έχει ένα Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού και πραγματικά μεγάλη οικονομική επιφάνεια, αλλά και για εκατοντάδες χιλιάδες οικογενειάρχες που αγόρασαν ένα οικογενειακό αυτοκίνητο 2.000 κυβικών και τώρα είναι απολύτως εγκλωβισμένοι. Ούτε να το πουλήσουν μπορούν, διότι κανείς δεν αγοράζει μεγάλου κυβισμού Ι.Χ, αλλά ούτε και να το συντηρήσουν…
Παρασκευή λίγο πριν τα μεσάνυχτα, κατατέθηκε στη Βουλή το περιβόητο νομοσχέδιο "σκούπα" με τις Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου οι οποίες είχαν δημοσιευθεί σε ΦΕΚ και η κύρωσή τους αποτελεί προαπαιτούμενο για τη δόση του Γενάρη. Η κύρωση αναμένεται σήμερα. Χθες ανακοινώθηκε το ηλεκτροσόκ με τα τιμολόγια της ΔΕΗ, την Παρασκευή ψηφίστηκε το φορολογικό επομένως από προαπαιτούμενα περνά και αυτή τη φορά τις εξετάσεις η κυβέρνηση.
Εκεί όμως που οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών, κόβονται πραγματικά στις εξετάσεις είναι στην συνέχεια λόγων και έργων που παγιδεύουν σε επιλογές οι οποίες νωρίτερα οι ίδιες είχαν οδηγήσει, εκατομμύρια φορολογούμενους.
Η επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης με συντελεστές 5% και 10% που μπήκε σφήνα στις διατάξεις του νόμου σκούπα με τις Πράξεις, αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση, ενώ δεν μπορεί παρά να αναδειχθεί το γεγονός της κατάθεσης μιας διάταξης φορολογικού περιεχομένου σε νόμο σκούπα την ώρα που υπάρχει φορολογικό νομοσχέδιο το οποίο συζητείται στη Βουλή.
Ορισμένοι, ίσως όχι τυχαία, συνδέουν το γεγονός ότι περιελήφθη στο νομοσχέδιο σκούπα , με την λήξη της προθεσμίας για κατάθεση πινακίδων τρεις μέρες νωρίτερα (στις 8 του μήνα)…

Τι φέρνει ο νέος φόρος

Ο νέος φόρος, όσον αφορά τα αυτοκίνητα, θα επιβαρύνει ιδιοκτήτες Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού και ηλικίας έως 10 ετών. Επιβάλλεται με συντελεστές 5% και10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης (στο τεκμήριο δηλαδή), βεβαιώνεται με τη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, ενσωματώνεται στο εκκαθαριστικό και εξοφλείται όπως ο φόρος εισοδήματος κάθε χρόνο. Πρώτη φορά θα πληρωθεί το 2014 για αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν το 2013 και θα επιβάλλεται εφεξής κάθε χρόνο καθώς δεν πρόκειται για έκτακτο αλλά για νέο μόνιμο - μέχρι να καταργηθεί αν καταργηθεί- φόρο.
Συγκεκριμένα προβλέπεται συντελεστής:
• 5% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης για επιβατικά αυτοκίνητα από 1.929 έως και 2.500 κυβικά εκατοστά και
• 10% για αυτοκίνητα πάνω από 2.500 κυβικά.
Εξαιρούνται τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης με παλαιότητα άνω των 10 ετών από το έτος πρώτης κυκλοφορίας τους στην Ελλάδα, καθώς και τα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης αναπήρων, τα οποία απαλλάσσονται από τα τέλη κυκλοφορίας.

Πόσο πάει το μαλλί

Ο νέος φόρος δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητος. Ιδιοκτήτης καινούργιου επιβατικού αυτοκινήτου 1.929 κυβικών εκατοστών, για το οποίο η ετήσια αντικειμενική δαπάνη είναι 8.374 ευρώ θα κληθεί να πληρώσει φόρο πολυτελούς διαβίωσης 418,7 ευρώ το χρόνο, μέχρι το αυτοκίνητό του να συμπληρώσει δεκαετία. Αν το ίδιο αυτοκίνητο έχει ηλικία πάνω από πέντε και έως δέκα έτη, ο ετήσιος φόρος πολυτελούς διαβίωσης περιορίζεται σε 293 ευρώ.
Στα 2.000 κυβικά, ο ετήσιος φόρος αυξάνεται σε 440 ευρώ για αυτοκίνητα ηλικίας έως 5ετών και περιορίζεται σε 308 ευρώ για Ι.Χ ηλικίας πάνω από 5 και έως 10 ετών.
Στα 2.500 κυβικά ο φόρος φτάνει στα 665 ευρώ στην περίπτωση όπου η ηλικία του αυτοκινήτου δεν υπερβαίνει τα 5 χρόνια και στα 465 ευρώ για αυτοκίνητα ηλικίας πάνω από πέντε και έως δέκα ετών.

Σκάφη και πισίνες

Ο νέος φόρος πολυτελούς διαβίωσης αγγίζει και όσους φορολογούμενους έχουν στην κατοχή τους σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα, εσωτερικές ή εξωτερικές πισίνες. Για τα συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία, ο ετήσιος φόρος είναι 10% επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης και αφορά:
• Σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης, εξαιρουμένων των μηχανοκίνητων σκαφών ανοικτού τύπου, ταχύπλοων ή μη, ολικού μήκους μέχρι έξι μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι για σκάφος αναψυχής ταχύπλοο 10 μέτρων (με τεκμήριο 14.000 ευρώ) ο φόρος είναι 1.400 ευρώ, ενώ για ένα σκάφος ίδιου τύπου 7 μέτρων ο φόρος διαμορφώνεται σε 800 ευρώ (8.000 ευρώ το τεκμήριο).

Για ένα ιστιοφόρο 10 μέτρων (τεκμήριο 21.000 ευρώ) ο φόρος είναι 2.100 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι για τον προσδιορισμό του φόρου δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν η δαπάνη για την αμοιβή του πληρώματος.

• Αεροσκάφη, ελικόπτερα και ανεμόπτερα. Όποιος έχει στην κατοχή του αεροσκάφος με ισχύ κινητήρα έως 150 ίππους, οπότε το τεκμήριο είναι 65.000 ευρώ, θα πρέπει να πληρώνει 6.500 ευρώ το χρόνο, ενώ για τους κατόχους ανεμόπτερων όπου το τεκμήριο είναι σταθερό 8.000 ευρώ, ο φόρος διαμορφώνεται σε 800 ευρώ.
• Εσωτερικές και εξωτερικές πισίνες. Το τεκμήριο για τις εσωτερικές πισίνες έως 60 μέτρα είναι 320 ευρώ ανά μέτρο με αποτέλεσμα για πισίνα τριάντα μέτρων ο φόρος να ανέρχεται σε 960 ευρώ ενώ για τις εξωτερικές το τεκμήριο είναι 160 ευρώ το μέτρο για δεξαμενές κολύμβησης έως 60 τετραγωνικά. Έτσι, για εξωτερική πισίνα τριάντα τετραγωνικών, ο ετήσιος φόρος διαμορφώνεται σε 480 ευρώ.

της Έλενας Λάσκαρη
(euro2day.gr)

http://www.energypress.gr/news/Diplo-htyphma-apo-thn-eforia-kai-th-DEH

No comments: