Θα έρθουν αυξήσεις στα τιμολόγια του φυσικού αερίου; Απάντηση στο
ερώτημα αυτό θα δοθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες αφού σύμφωνα με
πληροφορίες του EnergyPress είναι θέμα ημερών να φτάσουν τα σχετικά
στοιχεία από το ΔΕΣΦΑ προς τη ΡΑΕ, προκειμένου με τη σειρά της η
ανεξάρτητη αρχή να καθορίσει –βάσει των αρμοδιοτήτων της– τα νέα
ρυθμιζόμενα τιμολόγια δικτύου.
Θυμίζουμε ότι βάσει νόμου, ο διαχειριστής ΔΕΣΦΑ, καλείται μέχρι τέλη
Μαΐου, δηλαδή μέχρι το τέλος της εβδομάδας, να αποστείλει προς τη ΡΑΕ τα
σχετικά στοιχεία ώστε στη συνέχεια να ληφθεί η απόφαση για τα νέα τέλη
δικτύου. Μάλιστα έχει ενδιαφέρον το γεγονός ότι η τελευταία αναθεώρηση
του κανονισμού τιμολόγησης είχε γίνει το 2012 και βάσει των όσων
προβλέπονται, ανά τρία χρόνια ο κανονισμός αυτός αναθεωρείται.
Σημειώνεται μάλιστα ότι ο ΔΕΣΦΑ είχε αναθέσει στην εταιρεία PWC
μελέτη για την αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης, η οποία σύμφωνα με
πληροφορίες έχει ολοκληρωθεί. Πάντως η εικόνα που υπάρχει αυτή τη στιγμή είναι ότι τα δεδομένα
έχουν αλλάξει δραματικά σε σχέση με το 2012 γεγονός που προοιωνίζεται
αυξήσεις.
Η κυριότερη αλλαγή αφορά στο γεγονός ότι έχει μειωθεί δραματικά η
κατανάλωση αερίου, που σημαίνει ότι ανεξάρτητα από τα υπόλοιπα δεδομένα,
τα κόστη του δικτύου θα πρέπει να καλυφθούν από σημαντικά μικρότερες
ποσότητες αερίου (από 4,219 δις κυβικά μέτρα το 2012, σε 2,78 δις κυβικά
μέτρα το 2014).
Η δεύτερη αλλαγή που οδηγεί στην κατεύθυνση των αυξήσεων είναι η
δυσμενής χρηματοοικονομική κατάσταση που έχει αυξήσει σημαντικά τα κόστη
του διαχειριστή που πρέπει να καλυφθούν από την εύλογη απόδοση του
δικτύου.
Σημειώνεται ότι στον προϋπολογισμό του ΔΕΣΦΑ έχουν υπολογιστεί για
την τριετία 2016 – 2018 αυξημένα τέλη σε σχέση με εκείνα που υπήρχαν
στην τριετία 2013 – 2015, σύμφωνα με την οπισθοβαρή κατανομή που είχε
αποφασιστεί να γίνει και η οποία βασιζόταν στην αρχή ότι ο ΔΕΣΦΑ θα
ανακτήσει τα επενδυτικά κόστη που έχει καταβάλει για την ανάπτυξη του
δικτύου μέσα σε διάστημα 20 ετών. Επομένως γίνεται αντιληπτό ότι η
υποβολή των στοιχείων για τον καθορισμό των νέων χρεώσεων, δεν μπορεί να
μη συνοδεύεται και από αίτημα για αύξηση των τελών. Εκτός των νομικών
συνεπειών που θα σήμαινε για τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ η μη αίτηση για
αύξηση των τελών, υπάρχει υποχρέωση και απέναντι στη Socar ώστε να μην
υπάρξει οικονομική επιβάρυνση της εταιρείας στο διάστημα πριν την
ολοκλήρωση της πώλησης. Βεβαίως, όλα αυτά τελούν υπό την αίρεση των
προθέσεων του αρμόδιου υπουργείου παραγωγικής ανασυγκρότησης
περιβάλλοντος και ενέργειας, το οποίο έχει σηκώσει απαγορευτικό απέναντι
σε οποιαδήποτε αύξηση στους ενεργειακούς λογαριασμούς είτε αυτοί
αφορούν το ρεύμα είτε το φυσικό αέριου.
http://energypress.gr/news/i-meiosi-stin-katanalosi-aerioy-deihnei-ayxiseis-gia-ta-teli-diktyoy