Η επίσημη δημοσίευση της ήδη γνωστής απόφασης της ΡΑΕ (με ημερομηνία 1ης Δεκεμβρίου)
σχετικά με την κατανομή του ΕΤΜΕΑΡ το 2016, βρίσκει τους εκπροσώπους
της βιομηχανίας να διαμαρτύρονται έντονα για την επιβάρυνση που έχουν,
αλλά κυρίως για το γεγονός ότι δεν έχει δρομολογηθεί η αξιοποίηση από τη
χώρα μας των κατευθυντήριων γραμμών της Ε.Ε. που επιτρέπουν τη
θεσμοθέτηση ανώτατου ορίου στο ΕΤΜΕΑΡ των ενεργοβόρων βιομηχανιών στα
επίπεδα του 0,5% της προστιθέμενης αξίας κάθε επιχείρησης.
Όπως λένε πηγές της βιομηχανίας, «οι κατευθυντήριες γραμμές για τις
κρατικές ενισχύσεις ισχύουν από τον Μάιο του 2014. Έως τον Ιούλιο του
2015 θα έπρεπε ως χώρα να καταθέσουμε φάκελο σύγκλισης με τις
κατευθυντήριες γραμμές. Παρόλα αυτά φαίνεται ότι δεν υπάρχει καν ομάδα
εργασίας για την υλοποίηση του μέτρου».
Τι είναι το πλαφόν στο ΕΤΜΕΑΡ
Στις «κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς
του περιβάλλοντος και ενέργειας 2014 – 2020» που ανακοίνωσε το
καλοκαίρι του 2014 η Κομισιόν, υπάρχει η πρόβλεψη για εφαρμογή
περιορισμών στις «πρόσθετες δαπάνες προς ΑΠΕ» που πληρώνουν κατ΄ανώτατο
όριο όσες επιχειρήσεις θεωρούνται ενεργοβόρες, και ειδικότερα όσες
θεωρούνται «Εντάσεως Ηλεκτρικής Ενέργειας» (electro-intensity). Το
όριο αυτό είναι το 0,5% της προστιθέμενης αξίας κάθε επιχείρησης.
Εντάσεως Ηλεκτρικής Ενέργειας, δε, θεωρούνται όσες επιχειρήσεις
πληρώνουν σε ηλεκτρικό ρεύμα πάνω από το 20% της προστιθέμενης αξίας
τους.
Πρακτικά στην Ελλάδα, όταν μιλάμε για «πρόσθετες δαπάνες προς ΑΠΕ»
εννοούμε ΕΤΜΕΑΡ, συνεπώς για τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις αυτού του
τύπου, η εφαρμογή των «κατευθυντήριων γραμμών» θα σημάνει ότι θα μπεί ως
πλαφόν στο καταβαλλόμενο ΕΤΜΕΑΡ το 0,5% της προστιθέμενης αξίας κάθε
επιχείρησης. Σύμφωνα με γνώστες της αγοράς που μίλησαν με
το energypress, η υιοθέτηση μιας τέτοιας ρύθμισης θα ωφελήσει τις
μεγάλες ενεργοβόρες βιομηχανίες της Υψηλής Τάσης (μέταλλα, χαλυβουργίες,
τσιμέντα κ.λπ.), αλλά και πολλές της Μέσης Τάσης, οι οποίες δεν
καλύπτονται από την υφιστάμενη σήμερα εθνική ρύθμιση (πλαφόν περίπου 1
εκατ. ευρώ ανά θέση κατανάλωσης).
Από την άλλη, η συγκεκριμένη ρύθμιση έχει το πλεονέκτημα ότι δεν
ωφελεί «οριζόντια» και αδιάκριτα όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, παρά
μόνον όσες είναι πραγματικά ενεργοβόρες, επιτρέποντας έτσι την άσκηση
βιομηχανικής πολιτικής.
Πρόκειται, δε, για ρύθμιση που προκρίνεται ευθέως από τις Γενικές
Διευθύνσεις Ενέργειας και Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Για να
αξιοποιήσει η χώρα μας τις «κατευθυντήριες γραμμές» θα πρέπει να στείλει
στην Ε.Ε. πρόγραμμα σύγκλισης
Η απόφαση της ΡΑΕ ορίζει τις νέες χρεώσεις για το Ειδικό Τέλος
Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), που θα ισχύσουν κατά το 2016.
Σύμφωνα με τη ΡΑΕ, η απόφαση επιφέρει συνολικά σημαντική
μείωση χρεώσεων σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες καταναλωτών «ή κατ’
ελάχιστον, μια σχετική σταθεροποίηση (αποτροπή ή συγκράτηση έντονων
μεταβολών) για την περίπτωση των πελατών ΥΤ και ΜΤ με ετήσιες
καταναλώσεις άνω των 13 GWh, σηματοδοτώντας έτσι την ομαλή προσαρμογή
των εν λόγω χρεώσεων στις απαιτήσεις του ενωσιακού δικαίου».
Η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψη τη δέσμευση του Υπουργού Περιβάλλοντος και
Ενέργειας για τη διάθεση ποσοστού ύψους 60% των αναμενόμενων εσόδων από
τις δημοπρασίες δικαιωμάτων ρύπων του 2016 για την ενίσχυση του Ειδικού
Λογαριασμού ΑΠΕ & ΣΗΘΥΑ κατά το έτος αυτό, δηλαδή περίπου 175εκ. €, προσδιόρισε τις χρώσεις ΕΤΜΕΑΡ οι οποίες θα ισχύσουν από 1.1.2016, όπως αποτυπώνονται στον πίνακα 1, ανά κατηγορία καταναλωτή:
Πίνακας 1. Χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ των ετών 2014-2015 και 2016.
Κατηγορία Πελάτη |
ΕΤΜΕΑΡ |
|||
2014-2015 |
2016 |
Μεταβολή |
||
€/1000kWh |
€/1000kWh |
€/1000kWh |
% |
|
Οικιακοί |
26,30 |
24,87 |
-1,43 |
-5,4% |
Αγροτικοί ΧΤ |
11,39 |
10,69 |
-0,70 |
-6,1% |
Λοιποί ΧΤ |
30,89 |
28,21 |
-2,68 |
-8,7% |
ΜΤ άνω των 13 GWh |
2,31 |
2,48 |
0,17 |
7,4% |
Αγροτικοί ΜΤ |
10,83 |
10,12 |
-0,71 |
-6,6% |
Λοιποί ΜΤ |
12,77 |
10,12 |
-2,65 |
-20,8% |
ΥΤ |
2,23 |
2,41 |
0,18 |
8,1% |
Μεσοσταθμική |
19,73 |
18,13 |
-1,60 |
-8,1% |
Η μείωση του απαιτούμενου εσόδου του ΕΤΜΕΑΡ για το 2016 ανέρχεται στα 130 εκ. € (από
~1067 εκ. € εκτιμώμενα έσοδα του Ειδικού Λογαριασμού από ΕΤΜΕΑΡ κατά το
2015, σε ~937 εκ. € το 2016). Το γεγονός αυτό οδηγεί, όπως προκύπτει
από τα στοιχεία του Πίνακα 1, σε μεσοσταθμική μείωση των χρεώσεων ΕΤΜΕΑΡ για το 2016 κατά 8.1%, σε σχέση με τις αντίστοιχες χρεώσεις των ετών 2014-2015.
http://energypress.gr/news/olokliri-i-apofasi-tis-rae-gia-meiosi-toy-etmear-2016-giati-diamartyretai-i-viomihania
No comments:
Post a Comment