Στο «συρτάρι» του ΔΕΣΦΑ βρίσκονται τα κοστολογικά στοιχεία του
δικτύου μεταφοράς φυσικού αερίου, τη στιγμή που οι Αζέροι συζητούν με
τις Fluxys-Enagas και Snam, για την πώληση ποοστού 17% και άνω του
Διαχειριστή. Η κατάθεση των στοιχείων στη ΡΑΕ προκειμένου η Ανεξάρτητη Αρχή να
καθορίσει –βάσει των αρμοδιοτήτων της– τα νέα ρυθμιζόμενα τιμολόγια
δικτύου, έχει ήδη καθυστερήσει και, σύμφωνα με πληροφορίες
του energypress θα πραγματοποιηθεί εντός του πρώτου 10ημέροιυ του νέου
χρόνου.
Η λήψη απόφασης για τα τιμολόγια δικτύου είναι προϋπόθεση για να
μπορούν οι «μνηστήρες» να υποβάλλουν οικονομική προσφορά, λαμβανομένου
μάλιστα υπόψη ότι το Due Diligence που διενεργούν στο ΔΕΣΦΑ θα έχει
ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του Ιανουαρίου.
Το ότι υπάρχει η καθυστέρηση αποδίδεται στο γεγονός ότι τα στοιχεία
κοστολογίου οδηγούν σε αυξήσεις των τιμολογίων δικτύου για τους χρήστες
(μεγάλες σε ποσοστό αλλά όχι σε απόλυτα μεγέθη) και αυτό δεν θέλει
κανένας να το «φορτωθεί» και κυρίως η κυβέρνηση. Παρόλα αυτά ο νόμος
είναι σαφής, ενώ και η SOCAR έχει συναρτήσει το τίμημα των 400 εκατ.
ευρώ στην προσφορά της για το 66% του ΔΕΣΦΑ με τη συγκεκριμένη
μεθοδολογία τιμολόγησης που εγγυάται ρυθμιζόμενο ετήσιο έσοδο που
καλύπτει τις λειτουργικές δαπάνες της εταιρείας και ποσοστό απόδοσης
κεφαλαίων 11% περίπου.
Οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι η απαιτούμενη αύξηση που
προκύπτει από τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ πλησιάζει στο 40% σε σχέση με τα
σημερινά τιμολόγια. Ειδικότερα, ακόμα και με τα πλέον «ήπια» σενάρια
κατά τα οποία γίνονται ορισμένες αισιόδοξες παραδοχές, το τιμολόγιο από
3,22 ευρώ ανά Μεγαβατώρα που είναι τώρα θα αυξηθεί στα επίπεδα των 4,1 –
4,2 ευρώ.
Βάσει νόμου, ο διαχειριστής (ΔΕΣΦΑ) έπρεπε μέχρι τέλη Μαΐου του 2015
(προθεσμία που δεν τηρήθηκε λόγω της ρευστότητας της κατάστασης), να
αποστείλει προς τη ΡΑΕ τα σχετικά στοιχεία ώστε στη συνέχεια να ληφθεί η
απόφαση για τα νέα τέλη δικτύου. Τα τιμολόγια αλλάζουν κάθε τρία χρόνια
και την τελευταία φορά που είχαν αλλάξει ήταν το 2012 με τα δεδομένα να
έχουν αλλάξει έκτοτε σημαντικά.
Η κυριότερη αλλαγή αφορά στο γεγονός ότι έχει μειωθεί δραματικά η
κατανάλωση αερίου, που σημαίνει ότι ανεξάρτητα από τα υπόλοιπα δεδομένα,
τα κόστη του δικτύου θα πρέπει να καλυφθούν από σημαντικά μικρότερες
ποσότητες αερίου (από 4,219 δις κυβικά μέτρα το 2012, σε 2,78 δις κυβικά
μέτρα το 2014). Η δεύτερη αλλαγή που οδηγεί στην κατεύθυνση των αυξήσεων είναι η
δυσμενής χρηματοοικονομική κατάσταση που έχει αυξήσει σημαντικά τα κόστη
του διαχειριστή που πρέπει να καλυφθούν από την εύλογη απόδοση του
δικτύου.
Σημειώνεται ότι στον προϋπολογισμό του ΔΕΣΦΑ έχουν υπολογιστεί για
την τριετία 2016 – 2018 αυξημένα τέλη σε σχέση με εκείνα που υπήρχαν
στην τριετία 2013 – 2015, σύμφωνα με την οπισθοβαρή κατανομή που είχε
αποφασιστεί να γίνει και η οποία βασιζόταν στην αρχή ότι ο ΔΕΣΦΑ θα
ανακτήσει τα επενδυτικά κόστη που έχει καταβάλει για την ανάπτυξη του
δικτύου μέσα σε διάστημα 20 ετών.
http://energypress.gr/news/me-ton-kainoyrgio-hrono-ta-nea-teli-sto-diktyo-toy-fysikoy-aerioy-anapofeyktes-oi-ayxiseis-tha
No comments:
Post a Comment