Τουλάχιστον δύο με τρείς μήνες ακόμη θα χρειαστεί μέχρι να οριστικοποιηθεί η είσοδος ευρωπαϊκών εταιρειών με ποσοστό 17% στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ. Αυτή θα είναι, εφόσον φυσικά κλείσει, και η τελευταία προς το παρόν
ενεργειακή αποκρατικοποίηση. Και αυτό καθώς επιχειρήσεις στρατηγικού
ενδιαφέροντος όπως ΔΕΠΑ, και ΕΛΠΕ, παρότι συγκαταλέγονταν στο παράρτημα με τις 23 συνολικά ιδιωτικοποιήσεις που συνόδευε το Μνημόνιο του Αυγούστου, θα αξιοποιηθούν τελικά στο πλαίσιο της σύστασης του νέου Ταμείου, όταν και όποτε αυτό συσταθεί.
Πρόκειται για τη κυβερνητική γραμμή, έτσι όπως μεταφέρθηκε πρόσφατα
προς την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ, το ενεργειακό μενού του οποίου έχει πλέον
μόνο ΔΕΣΦΑ. Κατονομάζοντας τη βελγική Fluxys και την ολλανδική Gasunie, κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ που μιλούν στο Energypress, εξηγούν ότι οι δύο αυτές εταιρείες είναι οι μόνες που παραμένουν στην κούρσα για την αγορά του 17%.
Τουλάχιστον επισήμως. Διότι είναι οι μόνες που έχουν εκφράσει και
εγγράφως το ενδιαφέρον τους προς το ΤΑΙΠΕΔ, εν αντιθέσει με την ιταλική Snam που δεν έχει ξεκαθαρίσει τη στάση της, και τελευταίως εμφανίζεται λιγότερο “ζεστή”. “Νομίζω ότι είμαστε κοντά σε ολοκλήρωση του ντιλ, ωστόσο μπορεί
να μας πάρει ακόμη 2-3 μήνες μέχρι να κλείσει η συμφωνία. Οι Βέλγοι και
οι Ολλανδοί μοιάζουν οι πιο ζεστοί”, λέει άνθρωπος με γνώση των επαφών μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ενδιαφερόμενων.
Προς τι λοιπόν η καθυστέρηση; Επί της ουσίας, σοβαρές εκκρεμότητες δε
φαίνεται να υπάρχουν. Τόσο οι Βέλγοι όσο και οι Ολλανδοί, φαίνεται να
έχουν διευθετήσει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή όπως και με τους Αζέρους
αρκετά εκκρεμή θέματα. Όσο για τους Αζέρους, εδώ και καιρό αντιπροσωπεία
της Socar βρίσκεται μόνιμα στην Αθήνα προκειμένου να παρακολουθεί από
κοντά τις εξελίξεις, και να συνομιλεί με την ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ.
Σε συνεχή επικοινωνία βρίσκονται οι Αζέροι και με τους υποψήφιους
αγοραστές του 17%, ποσοστό που έχει τεθεί από την Ε.Ε. ως όριο για την
έγκριση της πώλησης. Θυμίζουμε ότι στόχος της πώλησης του 17% σε
ευρωπαϊκή εταιρεία είναι να περιοριστεί το ποσοστό της Socar στο αποδεκτό από τη Κομισιόν ποσοστό του 49%
και να ολοκληρωθεί η ιδιωτικοποίηση. Πρόκειται για τη μόνη
ιδιωτικοποίηση που δεν αμφισβητήθηκε ποτέ από την προηγούμενη κυβέρνηση,
ούτε καν επί θητείας στο ΥΠΑΠΕΝ Π. Λαφαζάνη.
Ειδικά για τη Fluxys, δεν αποκλείεται η συμμετοχή της στο μετοχικό
κςεφάλαιο του ΔΕΣΦΑ να περιοριστεί σε μικρό ποσοστό μέσω μετόχου της,
κρατικού ασφαλιστικού οργανισμού. Ο λόγος για την Ομοσπονδιακή Εταιρεία Συμμετοχών και Επενδύσεων (“Société Fédérale de Participations et d'Investissement – SFPI”), η οποία είναι μέτοχος της Fluxys (μετέχει με 2,1% στο κεφάλαιο της Fluxys) και αποτελεί τον χρηματοοικονομικό και επενδυτικό βραχίονα του βελγικού κράτους.
Στο παιχνίδι πάντως μέχρι πρότινος βρισκόταν και η ιταλική εταιρεία
Snam. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι Ιταλοί συναρτούν την απόφασή τους
για εξαγορά του 17% του ΔΕΣΦΑ με το ενδιαφέρον που έχουν εκφράσει για την εξαγορά μεριδίου 20%
του αγωγού TAP που θα μεταφέρει μέσω Ελλάδας το αζέρικο φυσικό αέριο
στην Ιταλία. Πρόσφατα, ο διευθύνων σύμβουλος της Snam Κάρλο Μαλακάρνε
είχε δηλώσει στο Reuters, πως η οριστική απόφαση θα λάβει έως τα τέλη του 2015.
http://energypress.gr/news/dyo-oi-pio-zestoi-paiktes-gia-17-toy-desfa-me-neo-tameio-i-axiopoiisi-depa-elpe
No comments:
Post a Comment