Ένα ζήτημα που δείχνει να απασχολεί τον τελευταίο καιρό την επικαιρότητα είναι αυτό του τρόπου εξαγωγής του φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ προς τις αγορές του εξωτερικού. Όπως γνωρίζουμε, η Λευκωσία προωθεί την κατασκευή ενός σταθμού LNG στο κυπριακό έδαφος, τη στιγμή που η ΔΕΠΑ προκρίνει την υλοποίηση ενός μεγάλου αγωγού που θα συνδέσει τη νήσο με την Ελλάδα. Υψηλόβαθμα στελέχη από την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ μίλησαν σχετικά με αυτό το θέμα στο χθεσινό συνέδριο του Economist, καταθέτοντας τις απόψεις τους.
Αντώνης Παπαδημητρίου: Να Αναζητήσει η Κύπρος και Άλλες Αγορές Πλην της Ευρώπης για το LNG που Θα Παράγει
Ο κ. Παπαδημητρίου, πρόεδρος του ιδρύματος Ωνάσση, εκτιμά ότι ο αγωγός Ελλάδας-Κύπρου θα έχει μήκος γύρω στα 2.000 χμ, θα περνάει από περιοχές με βάθος περί τα 1.500 μέτρα και σε σεισμογενή περιοχή. Όλα αυτά μεταφράζονται σε ένα υψηλότατο κόστος, οπότε αν και τεχνικά είναι εφικτό το έργο, εντούτοις από οικονομικής πλευράς είναι προβληματικό.
Επίσης, υπάρχει και το πολιτικό θέμα, γιατί η περιοχή είναι ευαίσθητη λόγω της στάσης της Τουρκίας. Άρα, η επιλογή του LNG είναι πολύ πιο ελκυστική από όλες αυτές τις πλευρές, ενώ με τον τρόπο αυτό μπορεί να μεταφερθεί αέριο σε οποιαδήποτε περιοχή του κόσμου. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ευρωπαϊκή αγορά καλύπτεται ήδη σε μεγάλο βαθμό από τους υπάρχοντες αγωγούς. Άρα, η Κύπρος θα μπορούσε να αναζητήσει άλλες αγορές για το αέριό της, όπως αυτές της Ασίας.
Σημειώνουμε σε αυτό το σημείο ότι το φυσικό αέριο πωλείται έναντι πολύ υψηλής τιμής την περίοδο αυτή στην Ασία, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στη Δύση. Αν αυτή η τάση διατηρηθεί και στο μέλλον, αποτελεί έναν ακόμη καλό λόγο για να στραφεί η Κύπρος και το Ισραήλ προς τα εκεί.
Παναγιώτης Κανελλόπουλος: Τα Πλεονεκτήματα της Κάθε Επιλογής
Ο διευθύνων σύμβουλος της M&M Gas, Παναγιώτης Κανελλόπουλος, θεωρεί επίσης ότι το LNG είναι ένα κατάλληλο όχημα για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της περιοχής. Όπως υπογράμμισε, τα πλεονεκτήματα της ελληνικής αγοράς και η δυνατότητα για παραπάνω χρήση της Ρεβυθούσας συνηγορούν υπέρ της επιλογής του LNG.
Τα κριτήρια επιλογής πάντως έχουν να κάνουν με την ασφάλεια και το περιβάλλον, με την οικονομική διάσταση, με την τεχνική βιωσιμότητα και με τις υπάρχουσες υποδομές. Τα πλεονεκτήματα του LNG είναι η ευελιξία, το χαμηλό ρίσκο μεταφοράς, ενώ ο αγωγός έχει πιο προβλέψιμη παράδοση, αλλά χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη πολιτική δέσμευση και χαρακτηρίζεται από τεχνικά εμπόδια λόγω του μεγάλου βάθους στον θαλάσσιο χώρο.
Χάρης Σαχίνης: Είναι Εφικτός ο Αγωγός Κύπρου-Ελλάδος
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ, Χάρης Σαχίνης, θεωρεί ότι υπάρχουν δυνατότητες για μεταφορά μέσω αγωγού. Τόνισε ότι έχουν γίνει μελέτες από τη ΔΕΠΑ, που δείχνουν την βιωσιμότητά του, με ενδιάμεσο σταθμό στην Κρήτη. Ο κ. Σαχίνης χαρακτήρισε ως αντιμετωπίσιμα τα τεχνικά εμπόδια που εμφανίζονται και παρουσίασε την όδευση που θα μπορούσε να έχει ο εν λόγω αγωγός διαμέσω της ΝΑ Μεσογείου.
Στο κρίσιμο ζήτημα του κόστους, ο κ. Σαχίνης πιστεύει ότι θα είναι χαμηλότερο στην περίπτωση ενός αγωγού από ότι για την κατασκευή του σταθμού LNG και των υποδομών που θα το συνοδεύουν. Αυτό ισχύει ακόμα και αν επιλεγεί τελικά η κατασκευή ενός πλωτού σταθμού LNG, η οποία γενικά είναι φθηνότερη.
Σημείωσε, τέλος, ότι η κατασκευή του αγωγού θα διαρκούσε γύρω στα 5 χρόνια, άρα θα μπορούσε να υλοποιηθεί ως το 2017-18, αλλά εξαρτάται από πολιτικές αποφάσεις, όπως είναι προφανές.
Γιδεών Τάντμορ: Η Delek Είναι Ανοιχτή σε Όλα τα Ενδεχόμενα
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το ελληνικό και κυπριακό κοινό αναμένονταν οι απόψεις του Γιδεών Τάντμορ, πρόεδρου της ισραηλινής Delek, αφού η εταιρεία του συμμετάσχει ενεργά στην παραγωγή φυσικού αερίου στη ΝΑ Μεσόγειο και κατά συνέπεια έχει βασικό λόγο στις εξελίξεις όσον αφορά τις εξαγωγές.
Ο ίδιος τόνισε ότι «είμαστε εν μέσω μιας ενεργειακής άνοιξης» στην περιοχή. Για το επίμαχο ζήτημα της μεταφοράς του αερίου, ο κ. Τάντμορ δήλωσε ότι θα μπορούσε να γίνει μέσω αγωγού προς την Ελλάδα ή/και την Τουρκία, όπως και μέσω LNG. Η εταιρεία εξετάζει όλες τις επιλογές, συμπεριλαμβανομένου ενός πλωτού σταθμού LNG, αλλά δεν διευκρίνισε αν έχει κάποια προτίμηση για το ποια χώρα θα φιλοξενήσει τα έργα αυτά.
Τέλος, ο διευθυντής διεθνών ερευνών της Noble Energy, Τζέιμς Ντέμαρεστ, προτίμησε να κρατήσει αποστάσεις από το ζήτημα της μεταφοράς του αερίου και αντί αυτού μίλησε για τις έρευνες που έχει διεξάγει η εταιρεία του τα προηγούμενα χρόνια στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=56317
Αντώνης Παπαδημητρίου: Να Αναζητήσει η Κύπρος και Άλλες Αγορές Πλην της Ευρώπης για το LNG που Θα Παράγει
Ο κ. Παπαδημητρίου, πρόεδρος του ιδρύματος Ωνάσση, εκτιμά ότι ο αγωγός Ελλάδας-Κύπρου θα έχει μήκος γύρω στα 2.000 χμ, θα περνάει από περιοχές με βάθος περί τα 1.500 μέτρα και σε σεισμογενή περιοχή. Όλα αυτά μεταφράζονται σε ένα υψηλότατο κόστος, οπότε αν και τεχνικά είναι εφικτό το έργο, εντούτοις από οικονομικής πλευράς είναι προβληματικό.
Επίσης, υπάρχει και το πολιτικό θέμα, γιατί η περιοχή είναι ευαίσθητη λόγω της στάσης της Τουρκίας. Άρα, η επιλογή του LNG είναι πολύ πιο ελκυστική από όλες αυτές τις πλευρές, ενώ με τον τρόπο αυτό μπορεί να μεταφερθεί αέριο σε οποιαδήποτε περιοχή του κόσμου. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ευρωπαϊκή αγορά καλύπτεται ήδη σε μεγάλο βαθμό από τους υπάρχοντες αγωγούς. Άρα, η Κύπρος θα μπορούσε να αναζητήσει άλλες αγορές για το αέριό της, όπως αυτές της Ασίας.
Σημειώνουμε σε αυτό το σημείο ότι το φυσικό αέριο πωλείται έναντι πολύ υψηλής τιμής την περίοδο αυτή στην Ασία, σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στη Δύση. Αν αυτή η τάση διατηρηθεί και στο μέλλον, αποτελεί έναν ακόμη καλό λόγο για να στραφεί η Κύπρος και το Ισραήλ προς τα εκεί.
Παναγιώτης Κανελλόπουλος: Τα Πλεονεκτήματα της Κάθε Επιλογής
Ο διευθύνων σύμβουλος της M&M Gas, Παναγιώτης Κανελλόπουλος, θεωρεί επίσης ότι το LNG είναι ένα κατάλληλο όχημα για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της περιοχής. Όπως υπογράμμισε, τα πλεονεκτήματα της ελληνικής αγοράς και η δυνατότητα για παραπάνω χρήση της Ρεβυθούσας συνηγορούν υπέρ της επιλογής του LNG.
Τα κριτήρια επιλογής πάντως έχουν να κάνουν με την ασφάλεια και το περιβάλλον, με την οικονομική διάσταση, με την τεχνική βιωσιμότητα και με τις υπάρχουσες υποδομές. Τα πλεονεκτήματα του LNG είναι η ευελιξία, το χαμηλό ρίσκο μεταφοράς, ενώ ο αγωγός έχει πιο προβλέψιμη παράδοση, αλλά χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη πολιτική δέσμευση και χαρακτηρίζεται από τεχνικά εμπόδια λόγω του μεγάλου βάθους στον θαλάσσιο χώρο.
Χάρης Σαχίνης: Είναι Εφικτός ο Αγωγός Κύπρου-Ελλάδος
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ, Χάρης Σαχίνης, θεωρεί ότι υπάρχουν δυνατότητες για μεταφορά μέσω αγωγού. Τόνισε ότι έχουν γίνει μελέτες από τη ΔΕΠΑ, που δείχνουν την βιωσιμότητά του, με ενδιάμεσο σταθμό στην Κρήτη. Ο κ. Σαχίνης χαρακτήρισε ως αντιμετωπίσιμα τα τεχνικά εμπόδια που εμφανίζονται και παρουσίασε την όδευση που θα μπορούσε να έχει ο εν λόγω αγωγός διαμέσω της ΝΑ Μεσογείου.
Στο κρίσιμο ζήτημα του κόστους, ο κ. Σαχίνης πιστεύει ότι θα είναι χαμηλότερο στην περίπτωση ενός αγωγού από ότι για την κατασκευή του σταθμού LNG και των υποδομών που θα το συνοδεύουν. Αυτό ισχύει ακόμα και αν επιλεγεί τελικά η κατασκευή ενός πλωτού σταθμού LNG, η οποία γενικά είναι φθηνότερη.
Σημείωσε, τέλος, ότι η κατασκευή του αγωγού θα διαρκούσε γύρω στα 5 χρόνια, άρα θα μπορούσε να υλοποιηθεί ως το 2017-18, αλλά εξαρτάται από πολιτικές αποφάσεις, όπως είναι προφανές.
Γιδεών Τάντμορ: Η Delek Είναι Ανοιχτή σε Όλα τα Ενδεχόμενα
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το ελληνικό και κυπριακό κοινό αναμένονταν οι απόψεις του Γιδεών Τάντμορ, πρόεδρου της ισραηλινής Delek, αφού η εταιρεία του συμμετάσχει ενεργά στην παραγωγή φυσικού αερίου στη ΝΑ Μεσόγειο και κατά συνέπεια έχει βασικό λόγο στις εξελίξεις όσον αφορά τις εξαγωγές.
Ο ίδιος τόνισε ότι «είμαστε εν μέσω μιας ενεργειακής άνοιξης» στην περιοχή. Για το επίμαχο ζήτημα της μεταφοράς του αερίου, ο κ. Τάντμορ δήλωσε ότι θα μπορούσε να γίνει μέσω αγωγού προς την Ελλάδα ή/και την Τουρκία, όπως και μέσω LNG. Η εταιρεία εξετάζει όλες τις επιλογές, συμπεριλαμβανομένου ενός πλωτού σταθμού LNG, αλλά δεν διευκρίνισε αν έχει κάποια προτίμηση για το ποια χώρα θα φιλοξενήσει τα έργα αυτά.
Τέλος, ο διευθυντής διεθνών ερευνών της Noble Energy, Τζέιμς Ντέμαρεστ, προτίμησε να κρατήσει αποστάσεις από το ζήτημα της μεταφοράς του αερίου και αντί αυτού μίλησε για τις έρευνες που έχει διεξάγει η εταιρεία του τα προηγούμενα χρόνια στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=56317
No comments:
Post a Comment