Κομβικό ρόλο επιφυλάσσουν για την Κρήτη τα σχέδια για τη μεταφορά μέσω ενός αγωγού 1.150- 1.200 χιλιομέτρων του φυσικού αερίου της Κύπρου και του Ισραήλ που θα διέρχεται από την Ελλάδα και θα συνεχίζει προς την Ευρώπη.
Ένα σχέδιο που φαίνεται να κερδίζει έδαφος έναντι της εναλλακτικής μεταφοράς των ποσοτήτων που έχουν ανακαλυφθεί στη ΝΑ Μεσόγειο μέσω της δημιουργίας τερματικού σταθμού υγροποίησης αερίου (LNG) στη Κύπρο, είτε χερσαίου, είτε ακόμη και πλωτού.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από μελέτη που εκπόνησε για λογαριασμό της ΔΕΠΑ ο διεθνής οίκος JP Kenny, και η οποία παρουσιάστηκε στη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε το ΕΛΙΑΜΕΠ την περασμένη Παρασκευή, παρουσία τόσο της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ, όσο και εκπροσώπων της κυπριακής και της ισραηλινής κυβέρνησης.
Που καταλήγει η μελέτη ; Ότι υπάρχουν τρία εναλλακτικά σενάρια, φθηνότερα σε σχέση με τη κατασκευή τερματικού σταθμού, για τη μεταφορά μέσω αγωγού ποσότητας 8 δισ. κυβικών μέτρων αερίου από το Ισραήλ και τη Κύπρο προς την Ευρώπη, που και τα τρία έχουν στο επίκεντρό τους την Κρήτη.
Στη 1η περίπτωση, ο αγωγός ακολουθεί τη διαδρομή Κύπρος-Κρήτη-Πελοπόννησος –Ευρώπη.
Στη 2η περίπτωση, η χάραξη του αγωγού είναι Ισραήλ- Κρήτη-Πελοπόννησος-Ευρώπη
Στην 3η περίπτωση, η διαδρομή ξεκινάει από ένα σταθμό πλωτής συμπίεσης νοτίως της Κύπρου, (στην ευρύτερη περιοχή ανακαλύψεων των κοιτασμάτων του Ταμάρ, του Λεβιάθαν και του οικοπέδου 12), συνεχίζει προς Κρήτη, Πελοπόννησο, και από εκεί προς Ευρώπη.
Σενάρια διασύνδεσης και με τον Ελληνο-Ιταλικό…
Όσο για το κόστος διαμετακόμισης, δηλαδή τη ταρίφα που θα πληρώνουν οι πελάτες του αγωγού, σύμφωνα με τη μελέτη θα ισούται με το 35% έως 40% σε σχέση με εκείνη που θα κατέβαλαν αν κατασκευαστεί χερσαίος τερματικός σταθμός αερίου, που θεωρείται και η πιο ακριβή λύση.
Επιπλέον πλεονεκτήματα του σχεδίου του αγωγού, για τον οποίο έχουν ενημερωθεί σύμφωνα με πληροφορίες τόσο η Ισραηλινή πλευρά όσο και η γενική διεύθυνση Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είναι αφενός ότι θα καταστεί δυνατή η κάλυψη της Κρήτης, αφετέρου ότι θα μπορέσει να συνδεθεί με τον Ελληνο-Ιταλικό (IGI) στο νότο, και τον Ελληνο-Βουλγαρικό (IGB) στο βορρά, δύο ώριμα projects που θα τροφοδοτηθούν έτσι με το αέριο του Ισραήλ και της Κύπρου, μετά την απώλεια της «μάχης» για το αζέρικο του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ. Σύμφωνα δε, με τις εκτιμήσεις το αέριο του Ισραήλ και της Κύπρου θα είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμο γύρω στο 2017, έναντι του 2018 που είναι η αντίστοιχη ημερομηνία για το αζέρικο.
Και σταθμός LNG…
Αθροίζοντας τα αποδεδειγμένα αποθέματα και των τριών κοιτασμάτων μαζί - Ταμάρ και Λεβιάθαν στο Ισραήλ συν του Oικοπέδου 12 της Κύπρου- προκύπτουν συνολικά 930 δισ. κ.μ. σε διάστημα 25ετίας. Σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές εκτιμάται ότι το 50% των αποθεμάτων αυτών θα διατεθούν για εξαγωγή, που σημαίνει μια ποσότητα 20 δισ. κ.μ. το χρόνο ή 16 δισ. κ.μ. με βάση πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις. Αυτό σημαίνει ότι εκτός των 8 δισ. κ.μ. που θα μεταφέρονται μέσω αγωγού, επιπλέον 8 δισ. κ.μ. θα μπορούσαν να μεταφερθούν προς Ευρώπη με πλοία σε υγροποιημένη μορφή LNG.
http://www.energypress.gr/news/Rolos-kleidi-gia-Krhth-ston-agwgo-metaforas-aerioy-apo-Israhl-kai-Kypro
Ένα σχέδιο που φαίνεται να κερδίζει έδαφος έναντι της εναλλακτικής μεταφοράς των ποσοτήτων που έχουν ανακαλυφθεί στη ΝΑ Μεσόγειο μέσω της δημιουργίας τερματικού σταθμού υγροποίησης αερίου (LNG) στη Κύπρο, είτε χερσαίου, είτε ακόμη και πλωτού.
Αυτό τουλάχιστον προκύπτει από μελέτη που εκπόνησε για λογαριασμό της ΔΕΠΑ ο διεθνής οίκος JP Kenny, και η οποία παρουσιάστηκε στη διάρκεια εκδήλωσης που διοργάνωσε το ΕΛΙΑΜΕΠ την περασμένη Παρασκευή, παρουσία τόσο της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ, όσο και εκπροσώπων της κυπριακής και της ισραηλινής κυβέρνησης.
Που καταλήγει η μελέτη ; Ότι υπάρχουν τρία εναλλακτικά σενάρια, φθηνότερα σε σχέση με τη κατασκευή τερματικού σταθμού, για τη μεταφορά μέσω αγωγού ποσότητας 8 δισ. κυβικών μέτρων αερίου από το Ισραήλ και τη Κύπρο προς την Ευρώπη, που και τα τρία έχουν στο επίκεντρό τους την Κρήτη.
Στη 1η περίπτωση, ο αγωγός ακολουθεί τη διαδρομή Κύπρος-Κρήτη-Πελοπόννησος –Ευρώπη.
Στη 2η περίπτωση, η χάραξη του αγωγού είναι Ισραήλ- Κρήτη-Πελοπόννησος-Ευρώπη
Στην 3η περίπτωση, η διαδρομή ξεκινάει από ένα σταθμό πλωτής συμπίεσης νοτίως της Κύπρου, (στην ευρύτερη περιοχή ανακαλύψεων των κοιτασμάτων του Ταμάρ, του Λεβιάθαν και του οικοπέδου 12), συνεχίζει προς Κρήτη, Πελοπόννησο, και από εκεί προς Ευρώπη.
Σενάρια διασύνδεσης και με τον Ελληνο-Ιταλικό…
Όσο για το κόστος διαμετακόμισης, δηλαδή τη ταρίφα που θα πληρώνουν οι πελάτες του αγωγού, σύμφωνα με τη μελέτη θα ισούται με το 35% έως 40% σε σχέση με εκείνη που θα κατέβαλαν αν κατασκευαστεί χερσαίος τερματικός σταθμός αερίου, που θεωρείται και η πιο ακριβή λύση.
Επιπλέον πλεονεκτήματα του σχεδίου του αγωγού, για τον οποίο έχουν ενημερωθεί σύμφωνα με πληροφορίες τόσο η Ισραηλινή πλευρά όσο και η γενική διεύθυνση Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είναι αφενός ότι θα καταστεί δυνατή η κάλυψη της Κρήτης, αφετέρου ότι θα μπορέσει να συνδεθεί με τον Ελληνο-Ιταλικό (IGI) στο νότο, και τον Ελληνο-Βουλγαρικό (IGB) στο βορρά, δύο ώριμα projects που θα τροφοδοτηθούν έτσι με το αέριο του Ισραήλ και της Κύπρου, μετά την απώλεια της «μάχης» για το αζέρικο του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ. Σύμφωνα δε, με τις εκτιμήσεις το αέριο του Ισραήλ και της Κύπρου θα είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμο γύρω στο 2017, έναντι του 2018 που είναι η αντίστοιχη ημερομηνία για το αζέρικο.
Και σταθμός LNG…
Αθροίζοντας τα αποδεδειγμένα αποθέματα και των τριών κοιτασμάτων μαζί - Ταμάρ και Λεβιάθαν στο Ισραήλ συν του Oικοπέδου 12 της Κύπρου- προκύπτουν συνολικά 930 δισ. κ.μ. σε διάστημα 25ετίας. Σύμφωνα με τους διεθνείς αναλυτές εκτιμάται ότι το 50% των αποθεμάτων αυτών θα διατεθούν για εξαγωγή, που σημαίνει μια ποσότητα 20 δισ. κ.μ. το χρόνο ή 16 δισ. κ.μ. με βάση πιο μετριοπαθείς εκτιμήσεις. Αυτό σημαίνει ότι εκτός των 8 δισ. κ.μ. που θα μεταφέρονται μέσω αγωγού, επιπλέον 8 δισ. κ.μ. θα μπορούσαν να μεταφερθούν προς Ευρώπη με πλοία σε υγροποιημένη μορφή LNG.
http://www.energypress.gr/news/Rolos-kleidi-gia-Krhth-ston-agwgo-metaforas-aerioy-apo-Israhl-kai-Kypro
No comments:
Post a Comment