Συνέντευξη στο διαδικτυακό περιοδικό energyonline παραχώρησε ο πρόεδρος του ΔΣ της ΕΛΕΤΑΕΝ, Παναγιώτης Παπασταματίου.
Ο κ. Παπασταματίου τάχθηκε κατά της εγγυοδοσίας στις ΑΠΕ λέγοντας πως κάτι τέτοιο θα εκτοξεύσει τις τιμές των αδειών και θα απομακρύνει την επίτευξη των στόχων ΑΠΕ, υποστήριξε πως πρέπει να ανακληθούν οι μη ενεργές άδειες προκειμένου να μη σταματήσει η διαδικασία και τόνισε πως πρέπει να διορθωθεί ο στρεβλός και απαρχαιωμένος τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ, στο πλαίσιο της αποκατάστασης της ρευστότητας του ΛΑΓΗΕ.
Ερώτηση: Κύριε Παπασταματίου, εδώ και πολύ καιρό το ΥΠΕΚΑ και η ΡΑΕ έχουν προαναγγείλει το λεγόμενο 2ο πακέτο μέτρο για τις ΑΠΕ. Έχετε κάποια επίσημη ενημέρωση;
Απάντηση: Δεν έχουμε επίσημη ενημέρωση. Έχουν γίνει μερικές επαφές με την πολιτική ηγεσία του
ΥΠΕΚΑ κατά τις οποίες έχουμε εκθέσει τις απόψεις μας, χωρίς όμως να έχουν υπάρξει δεσμευτικές ανακοινώσεις από πλευράς Υπουργείου.
Ερώτηση: Σύμφωνα με ό,τι έχει δει το φως της δημοσιότητας, το πακέτο θα περιλαμβάνει την θέσπιση έκτακτης εισφοράς επί του τζίρου των εν λειτουργία έργων Α.Π.Ε. Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει εκφραστεί αρνητικά. Επιμένετε σε αυτή την άποψη δεδομένου του προβλήματος ρευστότητας του ΛΑΓΗΕ;
Απάντηση: H έκτακτη εισφορά ποινολογεί τις ΑΠΕ για ένα πρόβλημα που δεν έχουν δημιουργήσει και τις συνέπειες του οποίου υφίστανται. Στερείται επομένως κάθε έννοιας δικαιοσύνης και ηθικής. Παράλληλα έχει σαφώς αναδρομικό χαρακτήρα. Θίγει επομένως την αξιοπιστία της χώρας και της πολιτικής. Το σημαντικό είναι να υπάρξει από τους υπευθύνους φορείς ένα συνολικό πακέτο λύσης, το οποίο μέχρι τώρα δεν μας είναι σαφές. Γνωρίζετε ότι εμείς έχουμε κάνει τις προτάσεις μας.
Ερώτηση: Οι προωθούμενες ρυθμίσεις περιλαμβάνουν και την υποχρέωση εγγυοδοσίας από τα έργα ΑΠΕ που έχουν δεσμεύσει ηλεκτρικό χώρο. Ποια η άποψή σας;
Απάντηση: Η ΕΛΕΤΑΕΝ όπως και άλλοι συλλογικοί φορείς, έχουν κατακρίνει τη σκοπιμότητα αυτής της ρύθμισης αφού αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα αναδρομικής ανατροπής του επενδυτικού περιβάλλοντος, αυξάνει το κόστος ανάπτυξης και οδηγεί σε βίαιη ανακατανομή της αγοράς και υπερσυγκέντρωση, με αποτέλεσμα τη μείωση του ανταγωνισμού και τη συρρίκνωση των επιχειρήσεων. Η ρύθμιση αυτή δείχνει λάθος διάγνωση του προβλήματος, άγνοια της κατάστασης της αγοράς και αγνόηση της κατάστασης του τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα.
Ερώτηση: Μπορείτε να γίνετε λίγο πιο συγκεκριμένος;
Απάντηση: Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η υποχρέωση εγγυοδοσίας θα εκτοξεύσει τις τιμές των αδειών. Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις ΑΠΕ που σήμερα αναπτύσσουν έργα τα οποία έχουν λάβει δεσμευτική προσφορά σύνδεσης και θα αδυνατούν να ανταποκριθούν στην υποχρέωση εγγυοδοσίας (είτε λόγω μη ύπαρξης οριστικής επενδυτικής απόφασης, είτε λόγω αδυναμίας τους εξαιτίας των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν, είτε λόγω αδυναμίας του τραπεζικού συστήματος να τις υποστηρίξει) θα βρεθούν σε καθεστώς πίεσης και θα αναγκαστούν είτε να εγκαταλείψουν τα έργα τους είτε να τα πουλήσουν. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα υπάρξει βίαιη ανακατανομή της αγοράς και υπερσυγκέντρωση των αδειών. Το βέβαιο είναι ότι πολλά ώριμα έργα θα «πεθάνουν» και θα αποσυρθούν από την αγορά. Φυσικά, μετά από αυτό το υποτιθέμενο ξεσκαρτάρισμα, η τιμή των αδειών που θα κατέχουν οι επιχειρήσεις που θα μείνουν, θα εκτοξευθεί.
Αντιθέτως σήμερα, κατά τη φάση εισόδου του στην αγορά, ένας νεοεισερχόμενος επενδυτής διαπραγματεύεται με τους ήδη εγκατεστημένους παίκτες, στα έργα των οποίων επιθυμεί να εισέλθει. Παρά τις συνεχείς νομοθετικές και πολιτικές προσπάθειες του κράτους από το 2001 να δημιουργήσει απίθανα και προκλητικά εμπόδια στην ελεύθερη ανάπτυξη έργων και να περιορίσει των αριθμό των παικτών, το γεγονός είναι ότι ένας ικανός αριθμός επιχειρήσεων μπόρεσαν να επιβιώσουν και να αναπτύξουν έργα.
Έτσι, οι νεοεισερχόμενοι επενδυτές αντιμετωπίζουν μια σχετικά ανταγωνιστική αγορά ώριμων έργων τα οποία αναζητούν συμμαχίες. Η αγορά αυτή δεν έχει χαρακτηριστικά καρτέλ ή ολιγοπωλίου με αποτέλεσμα η αποτίμηση της αξίας των έργων να κρατείται σε λογικά και δίκαια επίπεδα. Είναι προφανές ότι εάν ο νεοεισερχόμενες επενδυτής είχε να αντιμετωπίσει και να διαπραγματευθεί με έναν ή δύο μόνο αδειούχους επιχειρηματίες, θα εξαναγκαζόταν να πληρώσει πολύ μεγαλύτερες τιμές για να επιτύχει το σκοπό του. Μια τέτοια ολιγοπωλειακή κατάσταση θα διαμορφώσει η προωθούμενη ρύθμιση για εγγυοδοσία.
Ερώτηση: Πώς όμως θα υπάρξει υλοποίηση επενδύσεων όταν ο ηλεκτρικός χώρος καταλαμβάνεται από έργα που δεν υλοποιούνται;
Απάντηση: Επιτρέψτε μου να πω ότι η βάση του ερωτήματός σας είναι αυτό που πριν ονόμασα λάθος διάγνωση της αιτίας του προβλήματος. Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει εξηγήσει ότι η υλοποίηση ώριμων επενδύσεων δεν κωλύεται εξαιτίας του γεγονότος ότι υποψήφιοι παραγωγοί έχουν δεσμεύσει – με τη νόμιμη διαδικασία – ηλεκτρικό χώρο, με αποτέλεσμα τα δίκτυα να φέρονται θεωρητικώς «κορεσμένα».
Αντιθέτως, κωλύεται από την αναστολή χορήγησης δεσμευτικών προσφορών, παρά το αναμφισβήτητο γεγονός ότι πολλά από τα άλλα έργα που έχουν ήδη λάβει δεσμευτική προσφορά δεν θα υλοποιηθούν εγκαίρως. Η αναστολή αυτή πρέπει άμεσα να αρθεί και να χορηγηθούν δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης σε ώριμες επενδύσεις που έχουν λάβει Ε.Π.Ο. ώστε να υλοποιηθούν, χωρίς να θιγούν οι υφιστάμενες προσπάθειες.
Για να μην έχει νομικό πρόβλημα ο Διαχειριστής, θα πρέπει οι νέες αυτές δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης να περιλαμβάνουν ειδικό όρο για την κατά προτεραιότητα περικοπή του συγκεκριμένου αιολικού πάρκου εφόσον κατά την λειτουργία του έχουν υλοποιηθεί όλες οι υφιστάμενες δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης και εμφανίζονται προβλήματα ασφάλειας συστήματος. Αυτό το μοντέλο έχει ήδη ακολουθηθεί στην Θράκη.
Ερώτηση: Περιγράφετε μια λύση χωρίς τα μειονεκτήματα της εγγυοδοσίας. Τι θα γίνει όμως με τις ανενεργές άδειες;
Απάντηση: Οι ανενεργές άδειες πρέπει να ανακληθούν. Τα εργαλεία και οι νόμοι υπάρχουν. Θέλω να διευκρινίσω ότι δεν περιγράφω απλά μια λύση χωρίς να μειονεκτήματα της εγγυοδοσίας. Περιγράφω μια λύση σε τελείως άλλη κατεύθυνση.
Στόχος μας πρέπει να είναι η ανάπτυξη με χαμηλό κόστος. Εάν υπάρχουν πολλά ζωντανά έργα υπό αδειοδότηση, η πιθανότητα να υλοποιηθεί ένας ικανός αριθμός είναι μεγαλύτερη. Επίσης η τιμή τους διατηρείται σε δίκαια επίπεδα.
Όταν από τα 5.000 MW που σήμερα διαθέτουν δεσμευτική προσφορά σύνδεσης και δεν έχουν υλοποιηθεί, πέσουμε σε χαμηλότερο αριθμό, τότε η πιθανότητα είναι να υλοποιηθούν λίγα έργα και η τιμή των αδειών να είναι μεγαλύτερη.
Άρα πρέπει να κινηθούμε αντίθετα από εκεί που πάει το κράτος. Πρέπει να δημιουργήσουμε 10.000 MW ζωντανών έργων.
Προσωπικά, την πρόταση που έχει καταθέσει η ΕΛΕΤΑΕΝ για το μοντέλο Θράκης, θα τη διάνθιζα και με άλλα μέτρα
ώστε να έχουμε ένα συνολικό πλαίσιο στην ορθή κατεύθυνση.
Ερώτηση: Ποιο είναι το συνολικό αυτό πλαίσιο κατά την προσωπική σας άποψη;
Aπάντηση: Θα έθετα πέντε άξονες:
1. Δεν πρέπει να υπάρξει καμία απαίτηση για εγγυοδοσία από τα έργα ΑΠΕ όπως προωθεί το ΥΠΕΚΑ και η ΡΑΕ.
2. Να χορηγηθούν άμεσα νέες δεσμευτικές άδειες σύνδεσης ΑΠΕ σε όλη την Ελλάδα για να μην αναστέλλεται η Ανάπτυξη.
3. Στα κορεσμένα δίκτυα οι νέες άδειες σύνδεσης να περιλαμβάνουν ειδικό όρο για κατά προτεραιότητα περικοπή σε περίπτωση προβλήματος ασφάλειας, κατά τα πρότυπο των αιολικών της Θράκης
4. Να αυξηθεί η χρονική διάρκεια των δεσμευτικών αδειών σύνδεσης από 4 σε 6 τουλάχιστον χρόνια. Μετά την 4ετία το έργο θα μεταπίπτει σε καθεστώς «ειδικού όρου»
5. Να παραταθεί αυτόματα η ισχύς όλων των αδειών εγκατάστασης ΑΠΕ κατά τουλάχιστον 2 έτη, όπως συμβαίνει και με τον Αναπτυξιακό Νόμο
Με τον τρόπο αυτό θα παραμείνουν ζωντανά περισσότερα έργα ΑΠΕ, δεν θα υπάρξει υπερσυγκέντρωση των αδειών, οι τιμές των αδειών θα παραμείνουν δίκαιες, θα μεγιστοποιηθεί η πιθανότητα επιτυχίας των στόχων, θα παραμείνουν ζωντανές οι επιχειρήσεις ΑΠΕ, δεν θα χαθούν θέσεις εργασίας.
Ερώτηση: Θέλω να επανέλθω στο πρόβλημα ρευστότητας του ΛΑΓΗΕ. Η κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση και αυτού του προβλήματος; Tελικά ποια είναι η πρότασή σας για το πρόβλημα αυτό;
Απάντηση: Προφανώς δεν θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του ΛΑΓΗΕ μέσω της κατάπτωσης των εγγυητικών. Και δεν νομίζω ότι υπάρχει κανείς που το ισχυρίζεται.
Το πρόβλημα της ρευστότητας θα επιλυθεί όταν διορθωθεί ο στρεβλός και απαρχαιωμένος τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ. Οι προμηθευτές θα πρέπει να καταβάλουν στο ΛΑΓΗΕ το ποσό που αντιστοιχεί στο κόστος που πραγματικά αποφεύγεται χάρη στις ΑΠΕ και όχι μόνο την Οριακή Τιμή Συστήματος που είναι ένα φανταστικό μέγεθος. Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση νομοθετικής ρύθμισης στο πλαίσιο της διαβούλευσης της ΡΑΕ.
ΕΛΕΤΑΕΝ
http://www.econews.gr/2012/10/23/eletaen-papastamatiou-ape/
Ο κ. Παπασταματίου τάχθηκε κατά της εγγυοδοσίας στις ΑΠΕ λέγοντας πως κάτι τέτοιο θα εκτοξεύσει τις τιμές των αδειών και θα απομακρύνει την επίτευξη των στόχων ΑΠΕ, υποστήριξε πως πρέπει να ανακληθούν οι μη ενεργές άδειες προκειμένου να μη σταματήσει η διαδικασία και τόνισε πως πρέπει να διορθωθεί ο στρεβλός και απαρχαιωμένος τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ, στο πλαίσιο της αποκατάστασης της ρευστότητας του ΛΑΓΗΕ.
Ερώτηση: Κύριε Παπασταματίου, εδώ και πολύ καιρό το ΥΠΕΚΑ και η ΡΑΕ έχουν προαναγγείλει το λεγόμενο 2ο πακέτο μέτρο για τις ΑΠΕ. Έχετε κάποια επίσημη ενημέρωση;
Απάντηση: Δεν έχουμε επίσημη ενημέρωση. Έχουν γίνει μερικές επαφές με την πολιτική ηγεσία του
ΥΠΕΚΑ κατά τις οποίες έχουμε εκθέσει τις απόψεις μας, χωρίς όμως να έχουν υπάρξει δεσμευτικές ανακοινώσεις από πλευράς Υπουργείου.
Ερώτηση: Σύμφωνα με ό,τι έχει δει το φως της δημοσιότητας, το πακέτο θα περιλαμβάνει την θέσπιση έκτακτης εισφοράς επί του τζίρου των εν λειτουργία έργων Α.Π.Ε. Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει εκφραστεί αρνητικά. Επιμένετε σε αυτή την άποψη δεδομένου του προβλήματος ρευστότητας του ΛΑΓΗΕ;
Απάντηση: H έκτακτη εισφορά ποινολογεί τις ΑΠΕ για ένα πρόβλημα που δεν έχουν δημιουργήσει και τις συνέπειες του οποίου υφίστανται. Στερείται επομένως κάθε έννοιας δικαιοσύνης και ηθικής. Παράλληλα έχει σαφώς αναδρομικό χαρακτήρα. Θίγει επομένως την αξιοπιστία της χώρας και της πολιτικής. Το σημαντικό είναι να υπάρξει από τους υπευθύνους φορείς ένα συνολικό πακέτο λύσης, το οποίο μέχρι τώρα δεν μας είναι σαφές. Γνωρίζετε ότι εμείς έχουμε κάνει τις προτάσεις μας.
Ερώτηση: Οι προωθούμενες ρυθμίσεις περιλαμβάνουν και την υποχρέωση εγγυοδοσίας από τα έργα ΑΠΕ που έχουν δεσμεύσει ηλεκτρικό χώρο. Ποια η άποψή σας;
Απάντηση: Η ΕΛΕΤΑΕΝ όπως και άλλοι συλλογικοί φορείς, έχουν κατακρίνει τη σκοπιμότητα αυτής της ρύθμισης αφού αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα αναδρομικής ανατροπής του επενδυτικού περιβάλλοντος, αυξάνει το κόστος ανάπτυξης και οδηγεί σε βίαιη ανακατανομή της αγοράς και υπερσυγκέντρωση, με αποτέλεσμα τη μείωση του ανταγωνισμού και τη συρρίκνωση των επιχειρήσεων. Η ρύθμιση αυτή δείχνει λάθος διάγνωση του προβλήματος, άγνοια της κατάστασης της αγοράς και αγνόηση της κατάστασης του τραπεζικού συστήματος στην Ελλάδα.
Ερώτηση: Μπορείτε να γίνετε λίγο πιο συγκεκριμένος;
Απάντηση: Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η υποχρέωση εγγυοδοσίας θα εκτοξεύσει τις τιμές των αδειών. Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις ΑΠΕ που σήμερα αναπτύσσουν έργα τα οποία έχουν λάβει δεσμευτική προσφορά σύνδεσης και θα αδυνατούν να ανταποκριθούν στην υποχρέωση εγγυοδοσίας (είτε λόγω μη ύπαρξης οριστικής επενδυτικής απόφασης, είτε λόγω αδυναμίας τους εξαιτίας των προβλημάτων ρευστότητας που αντιμετωπίζουν, είτε λόγω αδυναμίας του τραπεζικού συστήματος να τις υποστηρίξει) θα βρεθούν σε καθεστώς πίεσης και θα αναγκαστούν είτε να εγκαταλείψουν τα έργα τους είτε να τα πουλήσουν. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα υπάρξει βίαιη ανακατανομή της αγοράς και υπερσυγκέντρωση των αδειών. Το βέβαιο είναι ότι πολλά ώριμα έργα θα «πεθάνουν» και θα αποσυρθούν από την αγορά. Φυσικά, μετά από αυτό το υποτιθέμενο ξεσκαρτάρισμα, η τιμή των αδειών που θα κατέχουν οι επιχειρήσεις που θα μείνουν, θα εκτοξευθεί.
Αντιθέτως σήμερα, κατά τη φάση εισόδου του στην αγορά, ένας νεοεισερχόμενος επενδυτής διαπραγματεύεται με τους ήδη εγκατεστημένους παίκτες, στα έργα των οποίων επιθυμεί να εισέλθει. Παρά τις συνεχείς νομοθετικές και πολιτικές προσπάθειες του κράτους από το 2001 να δημιουργήσει απίθανα και προκλητικά εμπόδια στην ελεύθερη ανάπτυξη έργων και να περιορίσει των αριθμό των παικτών, το γεγονός είναι ότι ένας ικανός αριθμός επιχειρήσεων μπόρεσαν να επιβιώσουν και να αναπτύξουν έργα.
Έτσι, οι νεοεισερχόμενοι επενδυτές αντιμετωπίζουν μια σχετικά ανταγωνιστική αγορά ώριμων έργων τα οποία αναζητούν συμμαχίες. Η αγορά αυτή δεν έχει χαρακτηριστικά καρτέλ ή ολιγοπωλίου με αποτέλεσμα η αποτίμηση της αξίας των έργων να κρατείται σε λογικά και δίκαια επίπεδα. Είναι προφανές ότι εάν ο νεοεισερχόμενες επενδυτής είχε να αντιμετωπίσει και να διαπραγματευθεί με έναν ή δύο μόνο αδειούχους επιχειρηματίες, θα εξαναγκαζόταν να πληρώσει πολύ μεγαλύτερες τιμές για να επιτύχει το σκοπό του. Μια τέτοια ολιγοπωλειακή κατάσταση θα διαμορφώσει η προωθούμενη ρύθμιση για εγγυοδοσία.
Ερώτηση: Πώς όμως θα υπάρξει υλοποίηση επενδύσεων όταν ο ηλεκτρικός χώρος καταλαμβάνεται από έργα που δεν υλοποιούνται;
Απάντηση: Επιτρέψτε μου να πω ότι η βάση του ερωτήματός σας είναι αυτό που πριν ονόμασα λάθος διάγνωση της αιτίας του προβλήματος. Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχει εξηγήσει ότι η υλοποίηση ώριμων επενδύσεων δεν κωλύεται εξαιτίας του γεγονότος ότι υποψήφιοι παραγωγοί έχουν δεσμεύσει – με τη νόμιμη διαδικασία – ηλεκτρικό χώρο, με αποτέλεσμα τα δίκτυα να φέρονται θεωρητικώς «κορεσμένα».
Αντιθέτως, κωλύεται από την αναστολή χορήγησης δεσμευτικών προσφορών, παρά το αναμφισβήτητο γεγονός ότι πολλά από τα άλλα έργα που έχουν ήδη λάβει δεσμευτική προσφορά δεν θα υλοποιηθούν εγκαίρως. Η αναστολή αυτή πρέπει άμεσα να αρθεί και να χορηγηθούν δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης σε ώριμες επενδύσεις που έχουν λάβει Ε.Π.Ο. ώστε να υλοποιηθούν, χωρίς να θιγούν οι υφιστάμενες προσπάθειες.
Για να μην έχει νομικό πρόβλημα ο Διαχειριστής, θα πρέπει οι νέες αυτές δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης να περιλαμβάνουν ειδικό όρο για την κατά προτεραιότητα περικοπή του συγκεκριμένου αιολικού πάρκου εφόσον κατά την λειτουργία του έχουν υλοποιηθεί όλες οι υφιστάμενες δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης και εμφανίζονται προβλήματα ασφάλειας συστήματος. Αυτό το μοντέλο έχει ήδη ακολουθηθεί στην Θράκη.
Ερώτηση: Περιγράφετε μια λύση χωρίς τα μειονεκτήματα της εγγυοδοσίας. Τι θα γίνει όμως με τις ανενεργές άδειες;
Απάντηση: Οι ανενεργές άδειες πρέπει να ανακληθούν. Τα εργαλεία και οι νόμοι υπάρχουν. Θέλω να διευκρινίσω ότι δεν περιγράφω απλά μια λύση χωρίς να μειονεκτήματα της εγγυοδοσίας. Περιγράφω μια λύση σε τελείως άλλη κατεύθυνση.
Στόχος μας πρέπει να είναι η ανάπτυξη με χαμηλό κόστος. Εάν υπάρχουν πολλά ζωντανά έργα υπό αδειοδότηση, η πιθανότητα να υλοποιηθεί ένας ικανός αριθμός είναι μεγαλύτερη. Επίσης η τιμή τους διατηρείται σε δίκαια επίπεδα.
Όταν από τα 5.000 MW που σήμερα διαθέτουν δεσμευτική προσφορά σύνδεσης και δεν έχουν υλοποιηθεί, πέσουμε σε χαμηλότερο αριθμό, τότε η πιθανότητα είναι να υλοποιηθούν λίγα έργα και η τιμή των αδειών να είναι μεγαλύτερη.
Άρα πρέπει να κινηθούμε αντίθετα από εκεί που πάει το κράτος. Πρέπει να δημιουργήσουμε 10.000 MW ζωντανών έργων.
Προσωπικά, την πρόταση που έχει καταθέσει η ΕΛΕΤΑΕΝ για το μοντέλο Θράκης, θα τη διάνθιζα και με άλλα μέτρα
ώστε να έχουμε ένα συνολικό πλαίσιο στην ορθή κατεύθυνση.
Ερώτηση: Ποιο είναι το συνολικό αυτό πλαίσιο κατά την προσωπική σας άποψη;
Aπάντηση: Θα έθετα πέντε άξονες:
1. Δεν πρέπει να υπάρξει καμία απαίτηση για εγγυοδοσία από τα έργα ΑΠΕ όπως προωθεί το ΥΠΕΚΑ και η ΡΑΕ.
2. Να χορηγηθούν άμεσα νέες δεσμευτικές άδειες σύνδεσης ΑΠΕ σε όλη την Ελλάδα για να μην αναστέλλεται η Ανάπτυξη.
3. Στα κορεσμένα δίκτυα οι νέες άδειες σύνδεσης να περιλαμβάνουν ειδικό όρο για κατά προτεραιότητα περικοπή σε περίπτωση προβλήματος ασφάλειας, κατά τα πρότυπο των αιολικών της Θράκης
4. Να αυξηθεί η χρονική διάρκεια των δεσμευτικών αδειών σύνδεσης από 4 σε 6 τουλάχιστον χρόνια. Μετά την 4ετία το έργο θα μεταπίπτει σε καθεστώς «ειδικού όρου»
5. Να παραταθεί αυτόματα η ισχύς όλων των αδειών εγκατάστασης ΑΠΕ κατά τουλάχιστον 2 έτη, όπως συμβαίνει και με τον Αναπτυξιακό Νόμο
Με τον τρόπο αυτό θα παραμείνουν ζωντανά περισσότερα έργα ΑΠΕ, δεν θα υπάρξει υπερσυγκέντρωση των αδειών, οι τιμές των αδειών θα παραμείνουν δίκαιες, θα μεγιστοποιηθεί η πιθανότητα επιτυχίας των στόχων, θα παραμείνουν ζωντανές οι επιχειρήσεις ΑΠΕ, δεν θα χαθούν θέσεις εργασίας.
Ερώτηση: Θέλω να επανέλθω στο πρόβλημα ρευστότητας του ΛΑΓΗΕ. Η κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση και αυτού του προβλήματος; Tελικά ποια είναι η πρότασή σας για το πρόβλημα αυτό;
Απάντηση: Προφανώς δεν θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα του ΛΑΓΗΕ μέσω της κατάπτωσης των εγγυητικών. Και δεν νομίζω ότι υπάρχει κανείς που το ισχυρίζεται.
Το πρόβλημα της ρευστότητας θα επιλυθεί όταν διορθωθεί ο στρεβλός και απαρχαιωμένος τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ. Οι προμηθευτές θα πρέπει να καταβάλουν στο ΛΑΓΗΕ το ποσό που αντιστοιχεί στο κόστος που πραγματικά αποφεύγεται χάρη στις ΑΠΕ και όχι μόνο την Οριακή Τιμή Συστήματος που είναι ένα φανταστικό μέγεθος. Η ΕΛΕΤΑΕΝ έχε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση νομοθετικής ρύθμισης στο πλαίσιο της διαβούλευσης της ΡΑΕ.
ΕΛΕΤΑΕΝ
http://www.econews.gr/2012/10/23/eletaen-papastamatiou-ape/
No comments:
Post a Comment