Κατάργηση των πολλών κλιμακίων κατανάλωσης στα τιμολόγια της ΔΕΗ, και
«συγχώνευσή» τους σε πολύ λιγότερα, κάτι που θα φέρει μεγάλες
επιβαρύνσεις κυρίως για τις μικρές κατηγορίες από 0 έως 800 και ως 1.600 KWh, συνεπάγεται η εφαρμογή και στην πράξη του νέου μνημονίου στο σκέλος της ενέργειας.
«Τιμολόγια που να αντανακλούν στο κόστος», σημαίνει, όπως λένε οι γνωρίζοντες, περιορισμό των υφιστάμενων κλιμακίων για τους οικιακούς καταναλωτές και τις μικρές επιχειρήσεις της χαμηλής τάσης, γεγονός που προφανώς θα πλήξει περισσότερο τους ανήκοντες στις χαμηλές κατηγορίες.
Διόλου τυχαία λοιπόν η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σχεδιάζει να αυξήσει το όριο κατανάλωσης βάσει του οποίου θα υπάγεται από του χρόνου κάποιος στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, όπως της έχει προτείνει η ΡΑΕ.
Το μέτρο έχει σαν στόχο, η έκπτωση κατά 30%-35% στο ρεύμα που απολαμβάνουν σήμερα οι δικαιούχοι του ΚΟΤ (οι έχοντες χαμηλά εισοδήματα, οι τρίτεκνοι, οι μακροχρόνια άνεργοι, και τα άτομα με ειδικές ανάγκες με κατανάλωση, αναλόγως την κατηγορία, έως 1.400 ή 1.600 KWh), να ισχύσει από το τρέχον έτος για το σύνολο της κατανάλωσής τους, και όχι μόνο για τις πρώτες 800 KWh όπως μέχρι σήμερα.
Πρόκειται φυσικά για κίνηση που απλώς θα μειώσει τις ούτως ή άλλως διψήφιες επιβαρύνσεις (ακούγονται νούμερα πολύ πάνω από 10%) που αναμένονται στη χαμηλή τάση, και που θα "σπάσουν», βάσει του μνημονίου, σε 3 δόσεις : Από 1η/1/2013 η πρώτη, από το Μάιο η δεύτερη, και από την 1η Ιουλίου η τρίτη, ημερομηνία μετά την οποία τα τιμολόγια ΧΤ απελευθερώνονται πλήρως.
Δυσεπίλητες εξισώσεις...
Από την πλευρά της η ΔΕΗ, δεν έχει υποβάλει ακόμη στη ΡΑΕ αίτημα για αυξήσεις συνοδευόμενο όπως κάθε φορά κάνει από ανάλυση των κοστολογικών της στοιχείων. Κάτι τέτοιο αναμένεται ότι θα έχει γίνει έως και τις 10 Νοεμβρίου. Θεωρείται βέβαιο πως όσο και αν η ΡΑΕ «ψαλιδίσει» το ποσοστό αυτό, οι επιβαρύνσεις και πάλι θα είναι δυσθεώρατες, πόσο μάλλον αφού θα προβλέπουν και την ενσωμάτωση του κόστους των ρύπων.
Επίσης η ΡΑΕ έχει δεσμευθεί ότι θα αναθέσει σε ξένο οίκο να συγκρίνει την αποδοτικότητα των μονάδων της ΔΕΗ με αντίστοιχες ξένων εταιρειών. Από τη μελέτη μπορεί να προκύψει ένα επιπλέον "ψαλίδισμα" των στοιχείων κόστους της ΔΕΗ. Σε κάθε όμως περίπτωση, οι όποιες περικοπές δεν αναμένεται να "ανατρέψουν" την γενική εικόνα των επερχόμενων μεγάλων επιβαρύνσεων.
Από την πλευρά της η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, έχει δεσμευθεί ότι θα κάνει ότι μπορεί για να αφαιρέσει από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ τις εισφορές υπέρ τρίτων. Πρόκειται ωστόσο για εξαγγελία για την οποία σύμφωνα με πληροφορίες, το υπ. Οικονομικών έχει εγείρει επιφυλάξεις.
Μέσα σε αυτό το δύσκολο πλαίσιο, ένα μέτρο, που στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του ΥΠΕΚΑ εμφανίζεται ότι μπορεί να λειτουργήσει ανασχετικά απέναντι στις αυξήσεις, είναι οι δημοπρασίες πακέτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος, το γνωστό μοντέλο NOME.
Ένα μέτρο που θα συμβάλλει τα μέγιστα στη δημιουργία καθετοποιημένων ανταγωνιστών της ΔΕΗ, αφού θα δώσει τη δυνατότητα σε ιδιώτες να αποκτήσουν πρόσβαση σε φθηνή ενέργεια. Εφόσον το μέτρο που θα περιλαμβάνεται στις προτάσεις της ΡΑΕ για την αναδιάρθρωση της αγοράς ηλεκτρισμού, εγκριθεί από την κυβέρνηση, τότε εκτιμάται πως ο πρώτος διαγωνισμός θα μπορέσει να γίνει στα μέσα του 2013.
Το σκεπτικό των αρμοδίων είναι ότι ο διαγωνισμός θα συμπέσει χρονικά με την απελευθέρωση των τιμολογίων στη χαμηλή τάση (1η/7/2013), κάτι που ίσως λειτουργήσει ανασχετικά απέναντι σε μεγάλες αυξήσεις εκ μέρους της ΔΕΗ, που έχοντας πλέον να ανταγωνιστεί ομίλους με το ίδιο μείγμα καυσίμου, πιθανώς αναγκαστεί να περιορίσει τις απαιτήσεις της.
Στην ουσία, οι αγοραπωλησίες φθηνής ισχύος θα αποτελέσουν τα πρώτα διμερή συμβόλαια (bilateral contracts) που θα γίνουν στην Ελλάδα, ένα μέτρο που εφαρμόζεται ήδη σε πολλές χώρες της Ευρώπης, και που περιλαμβάνεται στο ευρύτερο σκεπτικό της εφαρμογής του Target Model.
http://www.energypress.gr/news/Allages-sta-klimakia-katanalwshs-epibarynseis-stis-mikres-kathgories-fernei-to-neo-mnhmonio...
«Τιμολόγια που να αντανακλούν στο κόστος», σημαίνει, όπως λένε οι γνωρίζοντες, περιορισμό των υφιστάμενων κλιμακίων για τους οικιακούς καταναλωτές και τις μικρές επιχειρήσεις της χαμηλής τάσης, γεγονός που προφανώς θα πλήξει περισσότερο τους ανήκοντες στις χαμηλές κατηγορίες.
Διόλου τυχαία λοιπόν η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σχεδιάζει να αυξήσει το όριο κατανάλωσης βάσει του οποίου θα υπάγεται από του χρόνου κάποιος στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, όπως της έχει προτείνει η ΡΑΕ.
Το μέτρο έχει σαν στόχο, η έκπτωση κατά 30%-35% στο ρεύμα που απολαμβάνουν σήμερα οι δικαιούχοι του ΚΟΤ (οι έχοντες χαμηλά εισοδήματα, οι τρίτεκνοι, οι μακροχρόνια άνεργοι, και τα άτομα με ειδικές ανάγκες με κατανάλωση, αναλόγως την κατηγορία, έως 1.400 ή 1.600 KWh), να ισχύσει από το τρέχον έτος για το σύνολο της κατανάλωσής τους, και όχι μόνο για τις πρώτες 800 KWh όπως μέχρι σήμερα.
Πρόκειται φυσικά για κίνηση που απλώς θα μειώσει τις ούτως ή άλλως διψήφιες επιβαρύνσεις (ακούγονται νούμερα πολύ πάνω από 10%) που αναμένονται στη χαμηλή τάση, και που θα "σπάσουν», βάσει του μνημονίου, σε 3 δόσεις : Από 1η/1/2013 η πρώτη, από το Μάιο η δεύτερη, και από την 1η Ιουλίου η τρίτη, ημερομηνία μετά την οποία τα τιμολόγια ΧΤ απελευθερώνονται πλήρως.
Δυσεπίλητες εξισώσεις...
Από την πλευρά της η ΔΕΗ, δεν έχει υποβάλει ακόμη στη ΡΑΕ αίτημα για αυξήσεις συνοδευόμενο όπως κάθε φορά κάνει από ανάλυση των κοστολογικών της στοιχείων. Κάτι τέτοιο αναμένεται ότι θα έχει γίνει έως και τις 10 Νοεμβρίου. Θεωρείται βέβαιο πως όσο και αν η ΡΑΕ «ψαλιδίσει» το ποσοστό αυτό, οι επιβαρύνσεις και πάλι θα είναι δυσθεώρατες, πόσο μάλλον αφού θα προβλέπουν και την ενσωμάτωση του κόστους των ρύπων.
Επίσης η ΡΑΕ έχει δεσμευθεί ότι θα αναθέσει σε ξένο οίκο να συγκρίνει την αποδοτικότητα των μονάδων της ΔΕΗ με αντίστοιχες ξένων εταιρειών. Από τη μελέτη μπορεί να προκύψει ένα επιπλέον "ψαλίδισμα" των στοιχείων κόστους της ΔΕΗ. Σε κάθε όμως περίπτωση, οι όποιες περικοπές δεν αναμένεται να "ανατρέψουν" την γενική εικόνα των επερχόμενων μεγάλων επιβαρύνσεων.
Από την πλευρά της η ηγεσία του ΥΠΕΚΑ, έχει δεσμευθεί ότι θα κάνει ότι μπορεί για να αφαιρέσει από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ τις εισφορές υπέρ τρίτων. Πρόκειται ωστόσο για εξαγγελία για την οποία σύμφωνα με πληροφορίες, το υπ. Οικονομικών έχει εγείρει επιφυλάξεις.
Μέσα σε αυτό το δύσκολο πλαίσιο, ένα μέτρο, που στο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό του ΥΠΕΚΑ εμφανίζεται ότι μπορεί να λειτουργήσει ανασχετικά απέναντι στις αυξήσεις, είναι οι δημοπρασίες πακέτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος, το γνωστό μοντέλο NOME.
Ένα μέτρο που θα συμβάλλει τα μέγιστα στη δημιουργία καθετοποιημένων ανταγωνιστών της ΔΕΗ, αφού θα δώσει τη δυνατότητα σε ιδιώτες να αποκτήσουν πρόσβαση σε φθηνή ενέργεια. Εφόσον το μέτρο που θα περιλαμβάνεται στις προτάσεις της ΡΑΕ για την αναδιάρθρωση της αγοράς ηλεκτρισμού, εγκριθεί από την κυβέρνηση, τότε εκτιμάται πως ο πρώτος διαγωνισμός θα μπορέσει να γίνει στα μέσα του 2013.
Το σκεπτικό των αρμοδίων είναι ότι ο διαγωνισμός θα συμπέσει χρονικά με την απελευθέρωση των τιμολογίων στη χαμηλή τάση (1η/7/2013), κάτι που ίσως λειτουργήσει ανασχετικά απέναντι σε μεγάλες αυξήσεις εκ μέρους της ΔΕΗ, που έχοντας πλέον να ανταγωνιστεί ομίλους με το ίδιο μείγμα καυσίμου, πιθανώς αναγκαστεί να περιορίσει τις απαιτήσεις της.
Στην ουσία, οι αγοραπωλησίες φθηνής ισχύος θα αποτελέσουν τα πρώτα διμερή συμβόλαια (bilateral contracts) που θα γίνουν στην Ελλάδα, ένα μέτρο που εφαρμόζεται ήδη σε πολλές χώρες της Ευρώπης, και που περιλαμβάνεται στο ευρύτερο σκεπτικό της εφαρμογής του Target Model.
http://www.energypress.gr/news/Allages-sta-klimakia-katanalwshs-epibarynseis-stis-mikres-kathgories-fernei-to-neo-mnhmonio...
No comments:
Post a Comment