Φωτιά στην αγορά καυσίμων βάζουν δύο προτάσεις της περίφημης εισήγησης
της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα για
την αγορά των καυσίμων. Πρόκειται για τις προτάσεις της ΕΠΑΝΤ που
αφορούν στην ελαστικοποίηση των όρων χορήγησης άδειας εμπορίας
κατηγορίας Α, που όπως υποστηρίζουν πηγές του κλάδου των εταιρειών,
οδηγούν σε επικίνδυνες ατραπούς την αγορά.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Στις προτάσεις νούμερο 7 και 13 της εισήγησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά καυσίμων, η ανεξάρτητη αρχή προτείνει την τροποποίηση δύο κριτηρίων για την είσοδο νέων παικτών στην αγορά. Το πρώτο αφορά στην απαίτηση για το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας και το δεύτερο στην απαίτηση ύπαρξης ελάχιστων αποθηκευτικών χώρων.
Συγκεκριμένα η πρόταση 7 της ΕΠΑΝΤ αναφέρει: «Να καταργηθεί η απαίτηση ελάχιστου κεφαλαίου για τη χορήγηση αδειών εμπορίας καυσίμων (άρθρο 6 παρ. 5 περ. β΄ ν. 3054/2002), δεδομένου ότι η εν λόγω απαίτηση δεν είναι δυνατόν να θεωρηθεί ότι τελεί σε εύλογη αναλογία με τυχόν επιδιωκόμενο σκοπό δημοσίου συμφέροντος (λαμβανομένου ιδίως υπόψη ότι αντίστοιχος περιορισμός δεν κρίθηκε πρόσφορος και αναγκαίος για άλλο στάδιο της παραγωγικής και εφοδιαστικής αλυσίδας)».
Στη συνέχεια η πρόταση 13 της Επιτροπής είναι: «Να προσδιορισθεί σε κατ’ ανώτατο όριο 7000 κυβικά μέτρα ο απαιτούμενος ελάχιστος όγκος αποθηκευτικών χώρων για τη χορήγηση αδειών εμπορίας καυσίμων κατηγορίας Α΄ (άρθρο 6 παρ. 5 περ. β΄ ν. 3054/2002). Για τις μικρές νησιωτικές ή /και τις απομακρυσμένες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας θα μπορούν να χορηγούνται σχετικές τοπικές άδειες, χωρίς απαίτηση ύπαρξης ελάχιστου αποθηκευτικού όγκου».
Ανοίγει ο ασκός του Αιόλου
Σημειώνεται ότι με άδεια εμπορίας Α, μια εταιρεία παραλαμβάνει από τα διυλιστήρια αδασμολόγητα καύσιμα τα οποία φορολογούνται στις αποθήκες της, όταν αυτά διατίθενται στην αγορά. Σύμφωνα λοιπόν με πηγές του κλάδου των εταιρειών, εφόσον εφαρμοστούν οι δύο προτάσεις τότε υπάρχει κίνδυνος να γεμίσει η αγορά από εταιρείες «σφραγίδες» οι οποίες θα διαχειρίζονται αδασμολόγητα καύσιμα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Σήμερα οι ελάχιστες απαιτήσεις για την άδεια εμπορίας Α είναι 2 εκ. ευρώ για το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας και 13 χιλιάδες κυβικά αποθηκευτικοί χώροι. Μάλιστα όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, από τις ίδιες πηγές, η διατύπωση (κατ’ ανώτατο όριο) αφήνει πολλά περιθώρια για παρερμηνείες ενώ ειδικά για τα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας (χωρίς να διευκρινίζεται ποιες είναι αυτές) δεν υπάρχει απαίτηση αποθήκης.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες εμπορίας επιχειρηματολογώντας για τα προβλήματα που φέρνει η πρόταση αυτή , επιστρατεύουν και το παράδειγμα της αγοράς ηλεκτρισμού όπου αρχικά η ελάχιστη απαίτηση για τη χορήγησης άδειας προμήθειας ήταν μόλις 50 χιλιάδες ευρώ. Τελικά οι εταιρείες που χρεοκόπησαν στον ηλεκτρισμό άφησαν πίσω τους ανοίγματα 180 εκατ. ευρώ, σημειώνουν πηγές του κλάδου εμπορίας καυσίμων.
Κατά τα άλλα συμφωνούν
Οι δύο προτάσεις για την αλλαγή των όρων χορήγησης άδειας μπορεί να προκαλούν την αντίδραση των εταιρειών, ωστόσο αυτό δεν ισχύει για τα υπόλοιπα μέτρα της εισήγησης της ΕΠΑΝΤ που αφορούν στο κομμάτι της χονδρεμπορικής αγοράς και της λιανικής. Οι εταιρείες αναμένεται να εκφράσουν τη συμφωνία τους, για τα περισσότερα μέτρα, ενώ και για τα σημεία που εκφράζονται κάποιες αμφιβολίες, οι ίδιες θα συναινέσουν με το σκεπτικό ότι θα φανεί στην πράξη εάν είναι αποτελεσματικά ή όχι. Αντίθετα για το κομμάτι των μέτρων που αφορά στη διύλιση οι εταιρείες εμπορίας δεν αναμένεται να τοποθετηθούν, τουλάχιστον επισήμως.
http://www.energypress.gr/news/Na-mh-dhmioyrghthoyn-etaireies-sfragides-sta-kaysima
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Στις προτάσεις νούμερο 7 και 13 της εισήγησης της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά καυσίμων, η ανεξάρτητη αρχή προτείνει την τροποποίηση δύο κριτηρίων για την είσοδο νέων παικτών στην αγορά. Το πρώτο αφορά στην απαίτηση για το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας και το δεύτερο στην απαίτηση ύπαρξης ελάχιστων αποθηκευτικών χώρων.
Συγκεκριμένα η πρόταση 7 της ΕΠΑΝΤ αναφέρει: «Να καταργηθεί η απαίτηση ελάχιστου κεφαλαίου για τη χορήγηση αδειών εμπορίας καυσίμων (άρθρο 6 παρ. 5 περ. β΄ ν. 3054/2002), δεδομένου ότι η εν λόγω απαίτηση δεν είναι δυνατόν να θεωρηθεί ότι τελεί σε εύλογη αναλογία με τυχόν επιδιωκόμενο σκοπό δημοσίου συμφέροντος (λαμβανομένου ιδίως υπόψη ότι αντίστοιχος περιορισμός δεν κρίθηκε πρόσφορος και αναγκαίος για άλλο στάδιο της παραγωγικής και εφοδιαστικής αλυσίδας)».
Στη συνέχεια η πρόταση 13 της Επιτροπής είναι: «Να προσδιορισθεί σε κατ’ ανώτατο όριο 7000 κυβικά μέτρα ο απαιτούμενος ελάχιστος όγκος αποθηκευτικών χώρων για τη χορήγηση αδειών εμπορίας καυσίμων κατηγορίας Α΄ (άρθρο 6 παρ. 5 περ. β΄ ν. 3054/2002). Για τις μικρές νησιωτικές ή /και τις απομακρυσμένες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας θα μπορούν να χορηγούνται σχετικές τοπικές άδειες, χωρίς απαίτηση ύπαρξης ελάχιστου αποθηκευτικού όγκου».
Ανοίγει ο ασκός του Αιόλου
Σημειώνεται ότι με άδεια εμπορίας Α, μια εταιρεία παραλαμβάνει από τα διυλιστήρια αδασμολόγητα καύσιμα τα οποία φορολογούνται στις αποθήκες της, όταν αυτά διατίθενται στην αγορά. Σύμφωνα λοιπόν με πηγές του κλάδου των εταιρειών, εφόσον εφαρμοστούν οι δύο προτάσεις τότε υπάρχει κίνδυνος να γεμίσει η αγορά από εταιρείες «σφραγίδες» οι οποίες θα διαχειρίζονται αδασμολόγητα καύσιμα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Σήμερα οι ελάχιστες απαιτήσεις για την άδεια εμπορίας Α είναι 2 εκ. ευρώ για το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας και 13 χιλιάδες κυβικά αποθηκευτικοί χώροι. Μάλιστα όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά, από τις ίδιες πηγές, η διατύπωση (κατ’ ανώτατο όριο) αφήνει πολλά περιθώρια για παρερμηνείες ενώ ειδικά για τα νησιά και τις απομακρυσμένες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας (χωρίς να διευκρινίζεται ποιες είναι αυτές) δεν υπάρχει απαίτηση αποθήκης.
Σημειώνεται ότι οι εταιρείες εμπορίας επιχειρηματολογώντας για τα προβλήματα που φέρνει η πρόταση αυτή , επιστρατεύουν και το παράδειγμα της αγοράς ηλεκτρισμού όπου αρχικά η ελάχιστη απαίτηση για τη χορήγησης άδειας προμήθειας ήταν μόλις 50 χιλιάδες ευρώ. Τελικά οι εταιρείες που χρεοκόπησαν στον ηλεκτρισμό άφησαν πίσω τους ανοίγματα 180 εκατ. ευρώ, σημειώνουν πηγές του κλάδου εμπορίας καυσίμων.
Κατά τα άλλα συμφωνούν
Οι δύο προτάσεις για την αλλαγή των όρων χορήγησης άδειας μπορεί να προκαλούν την αντίδραση των εταιρειών, ωστόσο αυτό δεν ισχύει για τα υπόλοιπα μέτρα της εισήγησης της ΕΠΑΝΤ που αφορούν στο κομμάτι της χονδρεμπορικής αγοράς και της λιανικής. Οι εταιρείες αναμένεται να εκφράσουν τη συμφωνία τους, για τα περισσότερα μέτρα, ενώ και για τα σημεία που εκφράζονται κάποιες αμφιβολίες, οι ίδιες θα συναινέσουν με το σκεπτικό ότι θα φανεί στην πράξη εάν είναι αποτελεσματικά ή όχι. Αντίθετα για το κομμάτι των μέτρων που αφορά στη διύλιση οι εταιρείες εμπορίας δεν αναμένεται να τοποθετηθούν, τουλάχιστον επισήμως.
http://www.energypress.gr/news/Na-mh-dhmioyrghthoyn-etaireies-sfragides-sta-kaysima
No comments:
Post a Comment