Δεν μπορεί να υπάρξει αλλαγή στους μεταβατικούς μηχανισμούς της αγοράς,
εάν δεν εφαρμοστεί το μοντέλο Nome και δε διασφαλιστεί ότι με τις
δημοπρασίες που θα γίνουν θα υπάρξει ανταγωνισμός στη λιανική αγορά προς
όφελος των καταναλωτών. Τη θέση αυτή εκφράζει στο πλαίσιο της δημόσιας
διαβούλευσης της ΡΑΕ για τις αλλαγές στην αγορά του ηλεκτρισμού ο ΕΣΑΗ.
Το συλλογικό όργανο των ανεξάρτητων ηλεκτροπαραγωγών, θεωρεί μάλιστα ότι
από τους δύο μηχανισμούς, μεταβατικός και προσωρινός είναι μόνο το cost
recovery και υιοθετεί την άποψη ότι θα πρέπει τα ΑΔΙ να διατηρηθούν και
στο νέο μοντέλο αγοράς. Ταυτόχρονα ζητάει τη διασύνδεση με την Κρήτη
ώστε να "γλιτώσει" το σύστημα από τις ΥΚΩ περί τα 350 εκατ. το χρόνο.
Nome
Πιο αναλυτικά, ο ΕΣΑΗ στην πρόταση που κατέθεσε δηλώνει τη στήριξή του στο μοντέλο Nome ζητώντας να προσαρμοστεί στα ελληνικά δεδομένα. Φυσικά εκφράζει την άποψη ότι η προσαρμογή αυτή σημαίνει ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι η ενέργεια αυτή θα φτάσει στους καταναλωτές ως φθηνότερη ενέργεια και ότι οι αγοραστές στις δημοπρασίες θα πρέπει να είναι παίκτες που έχουν επενδύσει στην αγορά. Με αυτόν τον τρόπο το ΝΟΜΕ θα εξυπηρετεί το στόχο να υπάρξει ανταγωνισμός στη λιανική αγορά. Βασικός παράγοντας για την επιτυχία του Nome είναι για τον ΕΣΑΗ, το κόστος με το οποίο θα διατεθούν τα πακέτα ενέργειας, ώστε να επωφεληθεί ο καταναλωτής χαμηλές τιμές.
Παράλληλα ο ΕΣΑΗ θεωρεί ότι η εφαρμογή του Nome θα πρέπει είναι προαπαιτούμενο για την άρση των μεταβατικών μηχανισμών. Εφόσον δηλαδή δε λειτουργήσει το Nome και δεν υπάρξει πραγματικός ανταγωνισμός στη λιανική δεν μπορεί να υπάρξει αναθεώρηση των μεταβατικών μηχανισμών, υποστηρίζουν οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί.
Επιπρόσθετα θεωρούν ότι οι δύο μηχανισμοί δεν είναι το ίδιο: μεταβατικός μηχανισμός για τους ανεξάρτητους είναι μόνο το cost recover. Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν τα ΑΔΙ είναι ένας μηχανισμός που κερδίζει έδαφος σε πολλές χώρες όπως η Γερμανία και η Βρετανία, καθώς βοηθά στη διαθεσιμότητα ευέλικτων μονάδων που θα υποστηρίζουν το σύστημα με μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ και θα μπορούν να καλύψουν τις μεγάλες διακυμάνσεις που εμφανίζει η παραγωγή των πράσινων μονάδων. Άρα τα ΑΔΙ θα πρέπει να συνεχιστούν και στη νέα μορφή που θα πάρει η αγορά.
Μείωση κόστους
Ένα ακόμη βασικό σημείο αφορά στη μείωση του κόστους για τον καταναλωτή, που θα πρέπει να υπάρξει με το νέο μοντέλο αγοράς. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί εάν δε μειωθεί το κόστος για το φυσικό αέριο σημειώνουν οι ανεξάρτητοι. Εκτός από το κόστος του φυσικού αερίου, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά σε δύο ακόμη σημαντικούς παράγοντες κόστους. Καταρχάς στους φόρους, όπου ζητείται η αποφορολόγηση των ενεργειακών προϊόντων. Δεύτερον, στο κομμάτι των διασυνδέσεων, όπου δεν μπορεί να μένουν εκτός προγραμματισμού έργα όπως η διασύνδεση της Κρήτης, η οποία από μόνη της επιβαρύνει τους καταναλωτές ετησίως με επιπλέον 350 εκατ. ευρώ. Το έργο μπορεί να προχωρήσει να αποσβεστεί πολύ γρήγορα και να οδηγήσει σε σημαντική μείωση του κόστους. Αντίθετα, υποστηρίζει ο ΕΣΑΗ το κόστος για τον καταναλωτή δε θα μειωθεί αλλά θα αυξηθεί εφόσον υπάρξει αυτή τη στιγμή άρση των μεταβατικών μηχανισμών, καθώς η συνακόλουθη αύξηση των τιμών χονδρικής θα οδηγούσε να πληρώνονται με αυξημένες τιμές όχι μόνο οι ανεξάρτητοι ηλεκτροπαραγωγοί αλλά και οι εισαγωγές. Άρα το συνολικό κόστος για το σύστημα θα ήταν μεγαλύτερο.
http://www.energypress.gr/news/ESAH:-Mono-me-Nome-arsh-toy-cost-recovery
Nome
Πιο αναλυτικά, ο ΕΣΑΗ στην πρόταση που κατέθεσε δηλώνει τη στήριξή του στο μοντέλο Nome ζητώντας να προσαρμοστεί στα ελληνικά δεδομένα. Φυσικά εκφράζει την άποψη ότι η προσαρμογή αυτή σημαίνει ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί ότι η ενέργεια αυτή θα φτάσει στους καταναλωτές ως φθηνότερη ενέργεια και ότι οι αγοραστές στις δημοπρασίες θα πρέπει να είναι παίκτες που έχουν επενδύσει στην αγορά. Με αυτόν τον τρόπο το ΝΟΜΕ θα εξυπηρετεί το στόχο να υπάρξει ανταγωνισμός στη λιανική αγορά. Βασικός παράγοντας για την επιτυχία του Nome είναι για τον ΕΣΑΗ, το κόστος με το οποίο θα διατεθούν τα πακέτα ενέργειας, ώστε να επωφεληθεί ο καταναλωτής χαμηλές τιμές.
Παράλληλα ο ΕΣΑΗ θεωρεί ότι η εφαρμογή του Nome θα πρέπει είναι προαπαιτούμενο για την άρση των μεταβατικών μηχανισμών. Εφόσον δηλαδή δε λειτουργήσει το Nome και δεν υπάρξει πραγματικός ανταγωνισμός στη λιανική δεν μπορεί να υπάρξει αναθεώρηση των μεταβατικών μηχανισμών, υποστηρίζουν οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί.
Επιπρόσθετα θεωρούν ότι οι δύο μηχανισμοί δεν είναι το ίδιο: μεταβατικός μηχανισμός για τους ανεξάρτητους είναι μόνο το cost recover. Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν τα ΑΔΙ είναι ένας μηχανισμός που κερδίζει έδαφος σε πολλές χώρες όπως η Γερμανία και η Βρετανία, καθώς βοηθά στη διαθεσιμότητα ευέλικτων μονάδων που θα υποστηρίζουν το σύστημα με μεγάλη διείσδυση των ΑΠΕ και θα μπορούν να καλύψουν τις μεγάλες διακυμάνσεις που εμφανίζει η παραγωγή των πράσινων μονάδων. Άρα τα ΑΔΙ θα πρέπει να συνεχιστούν και στη νέα μορφή που θα πάρει η αγορά.
Μείωση κόστους
Ένα ακόμη βασικό σημείο αφορά στη μείωση του κόστους για τον καταναλωτή, που θα πρέπει να υπάρξει με το νέο μοντέλο αγοράς. Αυτό δεν μπορεί να συμβεί εάν δε μειωθεί το κόστος για το φυσικό αέριο σημειώνουν οι ανεξάρτητοι. Εκτός από το κόστος του φυσικού αερίου, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά σε δύο ακόμη σημαντικούς παράγοντες κόστους. Καταρχάς στους φόρους, όπου ζητείται η αποφορολόγηση των ενεργειακών προϊόντων. Δεύτερον, στο κομμάτι των διασυνδέσεων, όπου δεν μπορεί να μένουν εκτός προγραμματισμού έργα όπως η διασύνδεση της Κρήτης, η οποία από μόνη της επιβαρύνει τους καταναλωτές ετησίως με επιπλέον 350 εκατ. ευρώ. Το έργο μπορεί να προχωρήσει να αποσβεστεί πολύ γρήγορα και να οδηγήσει σε σημαντική μείωση του κόστους. Αντίθετα, υποστηρίζει ο ΕΣΑΗ το κόστος για τον καταναλωτή δε θα μειωθεί αλλά θα αυξηθεί εφόσον υπάρξει αυτή τη στιγμή άρση των μεταβατικών μηχανισμών, καθώς η συνακόλουθη αύξηση των τιμών χονδρικής θα οδηγούσε να πληρώνονται με αυξημένες τιμές όχι μόνο οι ανεξάρτητοι ηλεκτροπαραγωγοί αλλά και οι εισαγωγές. Άρα το συνολικό κόστος για το σύστημα θα ήταν μεγαλύτερο.
http://www.energypress.gr/news/ESAH:-Mono-me-Nome-arsh-toy-cost-recovery
No comments:
Post a Comment