Με ιδιαίτερη ανησυχία παρακολουθεί τις εξελίξεις στην έρευνα και
παραγωγή υδρογονανθράκων (Ε&Π Υ/Α) το Ελληνικό Ινστιτούτο
Υδρογονανθράκων (ΕΛΛΙΝΥ), επισημαίνοντας ότι καταβάλλεται κάθε
προσπάθεια να πεισθεί το ΥΠΕΚΑ να προχωρήσουν οι διαδικασίες Ε&Π Υ/Α
με ταχύτερο ρυθμό και ποιοτικότερα χαρακτηριστικά.
Σε ανακοίνωσή του το ΕΛΛΙΝΥ δηλώνει ότι «παρακολουθεί, όπως πάντα, με
μεγάλη υπευθυνότητα και ανησυχία τις εξελίξεις στην Έρευνα και Παραγωγή
Υδρογονανθράκων (Ε&Π Υ/Α) στη χώρα μας.
Στην κατεύθυνση αυτή, το ΕΛΛΙΝΥ έχει καταβάλει πολλές προσπάθειες να
αποτυπώσει σε σειρά ανακοινώσεων συγκεκριμένες προτάσεις με σκοπό να
πείσει την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ να προσδώσει στις διαδικασίες Ε&Π Υ/Α
ταχύτερο ρυθμό και ποιοτικότερα χαρακτηριστικά. Το Ινστιτούτο μας αισθάνεται την ανάγκη αλλά έχει και την υποχρέωση πλέον να ενημερώσει τον ελληνικό λαό για τα συμβαίνοντα.
Ο Υπουργός ΠΕΚΑ, εδώ και τρία χρόνια, μας βομβαρδίζει με ανακοινώσεις
στον Τύπου, όπου προβάλει τις προσωπικές του επιτυχίες και των
συνεργατών του. Η δημιουργία του Ταμείου Αλληλεγγύης Γενεών απο τα
προσδοκόμενα έσοδα των Υ/Α μετά από πόσα χρόνια θα μπορεί να αποδώσει;
15-20 χρόνια; Δηλώσεις που αφορούν την πρόσκληση-προσέλκυση μεγάλων
πετρελαϊκών εταιριών παγκοσμίου εμβέλειας, η τη δημιουργία ελληνικού
ενεργειακού κόμβου, αποτελούν δυστυχώς λόγια του αέρα. Από που αλήθεια
αντλεί αυτό το θράσος και τι θέλει να πετύχει τελικά;
Ας πάρουμε όμως τα γεγονότα με τη σειρά τους :
1. Νόμος 4001/2011
Θετικό βήμα, ψηφίστηκε το 2011 και βελτίωσε την προηγούμενη νομοθεσία.
Ηδη όμως διαπιστώνονται ανεπάρκειες και ελλείψεις κυρίως στα θέματα
περιβάλλοντος και στα θέματα προσδιορισμού έκτασης των περιοχών
παραχωρήσεων καθώς επίσης και στη δημιουργία κινήτρων.
2. Με βάση τον παραπάνω Νόμο, το ΥΠΕΚΑ προχώρησε σε δύο διαγωνισμούς:
2.1 Σεισμικές καταγραφές στο Ιόνιο
Πέλαγος και Νότια της Κρήτης. Στο διαγωνισμό αυτό αναδείχτηκε ανάδοχος η
νορβηγική εταιρία PGS, η οποία πραγματοποίησε έρευνα σε 12.431 χλμ. Η
επεξεργασία των δεδομένων αλλά κυρίως η ερμηνεία τους αναγγέλθηκε αρχικά
ότι θα ολοκληρωνόταν τον Σεπτέμβριο του 2013, μετά τέλος του 2013 και
τώρα την άνοιξη του 2014.
Γιατί αυτή η καθυστέρηση; Το ΥΠΕΚΑ ανακοίνωσε ότι
υπάρχει πληθώρα εταιριών που ενδιαφέρθηκαν να αγοράσουν τις σεισμικές
καταγραφές. Οι δικές μας πληροφορίες όμως είναι, πως μέχρι στιγμής, μια
μόνο μεγάλη ευρωπαϊκή και μια μόνο Ελληνική εταιρία αγόρασαν τα
συγκεκριμένα δεδομένα.
Άν το λάθος είναι δικό μας ας μας διορθώσει το ΥΠΕΚΑ παρουσιάζοντας μας τις υπόλοιπες μεγάλες εταιρίες.
2.2 Ανοικτή πρόσκληση (open door) στις
περιοχές της Ηπείρου, του Πατραϊκού κόλπου και του Κατακόλου τον
Ιανουάριο του 2012. Αρχικά ο Υπουργός ΠΕΚΑ κ. Μανιάτης είχε δηλώσει ότι
θα είχαν αναδειχθεί οι ανάδοχοι εντός του 2012 και ότι οι γεωτρήσεις θα
γίνουν εντός του 2012, σήμερα , είκοσι ένα μήνες μετά, δεν έχει
υπογραφεί καμμιά απο τις τρείς συμβάσεις μεταξύ του ΥΠΕΚΑ και των
αναδόχων.
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του ίδιου του Υπουργού ΠΕΚΑ, οι συγκεκριμένες
συμβάσεις θα αποσταλούν για κύρωση στη Βουλή. Η κίνησή του αυτή
ερμηνεύεται από τον ίδιο σαν ένα μεγάλο δημοκρατικό βήμα προς την
κατεύθυνση της διαφάνειας των διαδικασιών!
Ο Νόμος όμως 4001/2011, τον οποίο ψήφισε η Βουλή, ορίζει τα πλαίσια που
πρέπει να κινηθεί ο αρμόδιος Υπουργός, ο οποίος πρέπει να υπογράψει τη
Σύμβαση. Γιατί λοιπόν πάλι αυτή η καθυστέρηση (ίσως και 6 μήνες),
η οποία θα έχει μάλιστα και δυσμενή επίπτωση στις εταιρίες που θα
θέλουν να συμμετάσχουν σε μελλοντικούς διαγωνισμούς; Είναι δυνατόν οι
εταιρίες να εξηγούν στη Βουλή τα ερευνητικά τους σχέδια και προγράμματα;
Τελευταία έγινε γνωστό απο τον Τύπο, ότι οι συμβάσεις με τους αναδόχους
παρουσία δικηγορικών γραφείων (ελληνικού και βρετανικού), θα υπογραφούν
στο Λονδίνο. Ευχόμαστε να μην ισχύει αυτό διότι θα είναι ο τέλειος
ευτελισμός του ΥΠΕΚΑ και του ελληνικού κράτους!!!
Οι συμβάσεις, οι διαπραγματεύσεις και η υπογραφή τους,
πραγματοποιούνται σύμφωνα με τις προσφορές των Εταιριών που
αξιολογήθηκαν απο μια επιτροπή 21 ατόμων που ορίσθηκε με απόφαση του
Υπουργού ΠΕΚΑ σύμφωνα με διεθνη πρακτική.
Δηλαδή ο ΥΠΕΚΑ δεν έχει εμπιστοσύνη σ’αυτούς που έβαλε να αξιολογήσουν
και να διαπραγματευθούν τις προσφορές με τους εκπροσώπους των αναδόχων
και και στον ίδιο τον εαυτό του και παραπέμπει το όλο θέμα στη Βουλή;
Αρα υπάρχει πάλι αδικαιολόγητη καθυστέρηση τουλάχιστον εξι μηνών κατά τη
γνώμη μας και αναρωτιόμαστε γιατί να συμβαίνει αυτό. Ας το εξηγήσει
λοιπόν ο ΥΠΕΚΑ στην κοινή γνώμη έστω και με τους βαρυσήμαντους
μονολόγους που συνηθίζει να κάνει.
Κύριο θέμα εδώ βέβαια είναι το περιεχόμενο των συμβάσεων. Κατά
τη γνώμη μας, οι συμβάσεις αυτές, πριν υπογραφούν απο τον ίδιο, πρέπει
να δοθούν όχι μόνο στη Βουλή για ενημέρωση αλλά και στις ενδιαφερόμενες
Περιφέρειες, όπου θα γίνουν τα έργα και οι οποίες έχουν ευθύνη για τους
κατοίκους τους για θέματα που αφορούν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις
όπως π.χ το Υδρόθειο (H2S), το οποίο μας έχει δημιουργήσει προβλήματα
παλαιότερα και στη Δυτική Ελλάδα και στον Πρίνο και αλλού.
Η ενημέρωση προς τους κατοίκους σημειώνουμε ότι πρέπει να περιέχει
εξειδικευμένες/επικαιροποιημένες περιβαλλοντικές μελέτες, σχέδια
επικινδυνότητας, προγράμματα ελέγχου των εταιριών, κλπ.
Εδώ πρέπει να προστεθεί, ότι πριν υπογραφούν οι συμβάσεις με το ΥΠΕΚΑ, πρέπει πρώτα απο το μέρος της Πολιτείας να προγραμματισθεί και οργανωθεί η παρακολούθηση (τεχνική, οικονομική, περιβαλλοντική και νομική) των εργολάβων.
Είναι έτοιμο αυτό το σχήμα με τους ειδικούς η θα γίνουν όλα ξέφραγο αμπέλι;
Μην ξεχνάμε ότι αυτή τη στιγμή γίνονται εργασίες στον Πρίνο και στην
ευρύτερη περιοχή. Μπορεί να μας πεί ο υπουργός ΠΕΚΑ ποιός παρακολουθεί
την έρευνα αυτή εκ μέρους του Δημοσίου, πως διασφαλίζονται τα συμφέροντά
του και ποιές είναι οι σχετικές εκθέσεις παρακολούθησης;
Οι εργολάβοι θέλουν να κάνουν τη δουλειά τους όπως αυτοί το θέλουν,
χωρίς καμμιά στενή παρακολούθηση εκ μέρους του Κράτους. Που θα οδηγήσει
όμως αυτό; Αυτά κύριοι του ΥΠΕΚΑ, πρέπει να τα εξηγήσετε στον ελληνικό
λαό και όχι να κάνετε βαρύγδουπες ανακοινώσεις και λόγια που συνεχώς
διαψεύονται; Γιατί το κάνετε αυτό άραγε;
3. Γιατί δεν προχώρησε το Κράτος στην άλλη μέθοδο
παραχωρήσεων περιοχών που προβλέπει ο Ν.4001/2011; Δηλαδή όταν μια
περιοχή κρίνεται απο το Δημόσιο η απο εταιρίες, ότι πιθανόν να έχει
κοιτάσματα υδρογονανθράκων και έχει εκδηλωθεί το ενδιαφέρον, να
προκηρύσσεται άμεσα διαγωνισμός. Γιατί άραγε δεν προχώρησε αυτή
τη διαδικασία το ΥΠΕΚΑ απο την αρχή εφ’όσον λέει μάλιστα ότι είχε
εκδηλωθεί ενδιαφέρον από εταιρίες;
4. Αφού το ΥΠΕΚΑ δημιούργησε την Ελληνική Εταιρία
Διαχείρισης Υδρογονανθράκων (Ε.Δ.Ε.Υ. Α.Ε.) γιατί δεν τη στελεχώνει με
γνώστες και έμπειρους του αντικειμένου; Ισως γιατί δεν βρίσκει στελέχη
του κομματικού του σωλήνα η άλλους συνοδοιπόρους του; Έχουν γίνει πολλές
φορές διαγωνισμοί με παρατάσεις για τη στελέχωση του Φορέα και τίποτα
δεν έχει προχωρήσει. Εαν υπήρχαν τέτοια στελέχη στην εταιρία αυτή η σε
κάποιο παρόμοιο όργανο, είμαστε σίγουροι ότι όλες οι εργασίες αυτές θα
είχαν προχωρήσει τάχιστα και με επαγγελματισμό.
Ποιοί βοήθησαν άραγε σε αυτά τα βήματα που έχουν γίνει, μήπως προσωπικό των εργολάβων;
Οι υπάλληλοι του ΥΠΕΚΑ, όπως γνωρίζουμε, δεν έχουν αυτές τις
ειδικότητες και πέραν απο διαχείριση δεν μπορούν να προσφέρουν σε θέματα
ουσίας. Απαντήστε μας κύριε Υπουργέ ΠΕΚΑ, τα διαφορα forum που
δημιουργήσατε (βλ. ανακοινώσεις μας) τι αποτέλεσμα έχουν φέρει μέχρι
τώρα στην Ε&Π Υ/Α; Οι συνεχείς ημερίδες με την παρουσία σας και οι
περισσότερες υπό την αιγίδα σας, κατά τη γνώμη μας δεν προσφέρουν τίποτα
σε αυτή τη φάση. Συζητιούνται τα ίδια και τα ίδια για τα μάτια του
κόσμου.
5. Γιατί άλλα κράτη όπως η Κροατία, η Κύπρος, το Μαυροβούνιο, η Τουρκία κ.λπ. προχωρούν πιο γρήγορα απο εμάς;
Δεν γνωρίζετε ότι σε περίπτωση καθυστέρησης των εργασιών για την
ανακάλυψη υδρογονανθράκων μπορεί να οδηγηθούμε στο μηδενισμό της
προστιθέμενης αξίας των υδρογονανθράκων, εάν εν τω μεταξύ ανακαλυφθούν
άλλοι τύποι (βλ. σχιστολιθικό αέριο κλπ.) και οι τιμές πέσουν χαμηλά
ώστε να μην είναι τα κοίτασματα που θα ανακαλυφθούν οικονομικά και
εμπορικά εκμεταλλεύσιμα;
6. Γιατί κύριε ΥΠΕΚΑ δεν προχωρήσατε στην
αναδιάρθρωση και τη στελέχωσή των υπηρεσιών του υπουργείου σας με
ειδικούς που θα προωθήσουν όλες τις διεργασίες; Δεν γνωρίζετε ότι οι
εταιρίες του εξωτερικού τα παρακολουθούν όλα αυτά; Πως θα έρθουν να
επενδύσουν στην Ελλάδα;
Γιατί το κρατικό αρχείο Υδρογονανθράκων στεγάζεται ακόμα σε γραφεία
και ιδιοκτησίες υποψηφίων εργολάβων εξι χρόνια μετά την επίσημη παράδοσή
του;
Γιατί ακόμη δεν έχει ενσωματωθεί η οδηγία 2013/30 της Ε.Ε για την
ασφάλεια των υπεράκτιων εργασιών πετρελαίου και φυσικού αερίου ενώ
επίκεινται υπογραφές συμβάσεων και ενώ το έχουμε ανακοινώσει πρώτοι τον
Ιούνιο και άμεσα μετά την έκδοσή της;
7. Γιατί το ΥΠΕΚΑ δεν προχωρεί αυτοτελώς
στην αξιολόγηση των παλαιοτέρων και νεωτέρων δεδομένων, ώστε να
ετοιμάσει και να προγραμματίσει τις επόμενες εργασίες για Ε&Π Υ/Α;
8. Τέλος κύριε Μανιάτη μπορείτε να απαντήσετε στον
ελληνικό λαό για το πελώριο θέμα που δημιουργήθηκε όταν το ΥΠΕΚΑ μας
ζήτησε (κ.Λιβιεράτος), πράγμα για το οποίο και εσείς ενημερωθήκατε, τη
συνεργασία μας και την οποία εμείς την προσφέραμε άμεσα και εγγράφως;
Οτι δηλαδή θέλουμε να βοηθήσουμε ΔΩΡΕΑΝ στα πρώτα βήματα αλλά και
αργότερα όπου αλλού χρειασθεί την Ελλάδα με όλες τις ειδικότητες που
διαθέτει το Ινστιτούτο μας (υπάρχει η σχετική αλληλογραφία).
Γιατί κύριε Μανιάτη απαξιώσατε να απαντήσετε στην προσφορά μας, ενώ οι
ίδιοι το ζητήσατε και μάλιστα ενώ ο ΥΠΕΚΑ (κ. Λιβιεράτος) την ίδια
στιγμή δίνει εντολή στο ΙΓΜΕ να δώσει 35.000 ευρώ σε αλλοδαπό επιστήμονα
(υπάρχει η σύμβαση) για να τους βοηθήσει στις διαπραγματεύσεις, ενώ
εμείς διαθέτουμε επιστημονικό προσωπικό τουλάχιστον με τα ίδια προσόντα
με αυτούς που φέρνετε και σίγουρα έχουμε καλύτερη γνώση και για τη
γεωλογία και για τη γεωφυσική και για την κοιτασματολογία και για τις
γεωτρήσεις στις συγκεκριμένες περιοχές της Ελλάδας;
Γιατί προτιμήσατε τον ξένο επιστήμονα με πληρωμή ενώ αγνοήσατε εμάς που προσφερθήκαμε ΔΩΡΕΑΝ; Τι
προσπαθείτε να αποφύγετε; Θέλετε να αποκρύψετε κάτι, απλώς διερωτώμεθα,
η κάτι άλλο συμβαίνει; Μήπως το θέμα αυτό χρειάζεται να εξετασθεί και
απο νομικής πλευράς ;
9. Ποιοί είναι αυτοί, κύριοι της Κυβέρνησης, που θέλουν καθυστερήσεις στην υπόθεση των υδρογονανθράκων στη χώρα μας,
που παρά τις μεγαλοστομίες τις εξαγγελίες και τα μεγαλεπίβολα σχέδια,
τα αποτελέσματα είναι σχεδόν μηδενικά; Μήπως οι μεγάλες ξένες εταιρίες
γνωρίζουν κάτι και δεν έρχονται;
Το Ελληνικό Ινστιτούτο Υδρογονανθράκων θα συνεχίσει να παρακολουθεί τις
εργασίες των υδρογονανθράκων στην Ελλάδα και θα εμπλέκεται
επιστημονικά, όπου κρίνει σκόπιμο για το καλό της Ελλάδας και των
Ελλήνων, όσο και αν αυτό δεν βολεύει μερικούς».
http://www.energypress.gr/news/Kritikh-apo-thn-ELLINY-gia-tis-ereynes-ydrogonanthrakwn
No comments:
Post a Comment