Η ενθάρρυνση των καταναλωτών προς χρήση περιβαλλοντικά “φιλικών” προϊόντων μέσω μείωσης του κόστους τους μπορεί να έχει αποτελέσματα αντίθετα από τα προσδοκώμενα καθώς θα οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης και της εκμετάλλευσης φυσικών και άλλων πόρων.
Τα “πράσινα” προϊόντα είναι συχνά υπερτιμημένα για πολλούς καταναλωτές και πολλοί προτείνουν τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων ώστε να γίνουν πιο προσιτά στο μέσο πορτοφόλι.
Ωστόσο, φορείς που συγκεντρώθηκαν σε συνέδριο του WWF στις 11 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες επεσήμαναν πως η θεώρηση της αποδοτικότητας πόρων ως μέσο εξοικονόμησης χρημάτων επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα.
Για παράδειγμα τα οφέλη της χρήσης περιβαλλοντικά φιλικών ψυγείων αντισταθμίζονται από την αγορά νέων, σύγχρονων ενεργοβόρων γκάτζετ ή οικιακών συσκευών στο σπίτι.
Αντίστοιχα, η επιλογή ενός υβριδικού αυτοκινήτου χαμηλής κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων έχει ως αποτέλεσμα οι οδηγοί να χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους.
Ο Ντέιβιντ Νόρμαν υπεύθυνος εκστρατειών του WWF στη Βρετανία αναγνώρισε πως αυτό το “ριμπάουντ” στα προσδοκώμενα αποτελέσματα δεν έχει καταγραφεί στην επιστημονική έρευνα, ωστόσο τόνισε την ανάγκη να αναζητηθούν νέες πηγές αξίας, όπως η ποιότητα των αγαθών και όχι η τιμή τους.
Από την άλλη πλευρά, ο Στήβεν Στόουν από τον κλάδο Οικονομικών και Εμπορίου του Προγράμματος Περιβάλλοντος του ΟΗΕ επέμεινε στο ζήτημα της τιμολόγησης, καθώς θεωρεί ότι “οι τιμές δεν αντικατοπτρίζουν το κόστος των πόρων που χρησιμοποιήθηκαν”.
Άλλοι συμμετέχοντες στο συνέδριο έκανα λόγο για εξάπλωση της ανακύκλωσης, αλλά και της ιδέας μιας κοινωνίας “μίσθωσης” (leasing society) ως εναλλακτική της κοινωνίας των καταναλωτών: οι καταναλωτές δεν θα είναι απαραίτητο να αγοράζουν αγαθά, όπως λ.χ τηλέφωνα, αλλά να τα μισθώνουν. Μετά τη χρήση τα αγαθά θα επιστρέφονται είτε προς ανακύκλωση είτε προς εκ νέου χρήση. Μια τέτοια λογική θα άνοιγε το δρόμο προς την εγκαθίδρυση μιας κυκλικής οικονομίας εξοικονόμησης πόρων.
http://www.econews.gr/2011/10/31/prasini-katanalosi-leasing-society/
Τα “πράσινα” προϊόντα είναι συχνά υπερτιμημένα για πολλούς καταναλωτές και πολλοί προτείνουν τη θέσπιση φορολογικών κινήτρων ώστε να γίνουν πιο προσιτά στο μέσο πορτοφόλι.
Ωστόσο, φορείς που συγκεντρώθηκαν σε συνέδριο του WWF στις 11 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες επεσήμαναν πως η θεώρηση της αποδοτικότητας πόρων ως μέσο εξοικονόμησης χρημάτων επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα.
Για παράδειγμα τα οφέλη της χρήσης περιβαλλοντικά φιλικών ψυγείων αντισταθμίζονται από την αγορά νέων, σύγχρονων ενεργοβόρων γκάτζετ ή οικιακών συσκευών στο σπίτι.
Αντίστοιχα, η επιλογή ενός υβριδικού αυτοκινήτου χαμηλής κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων έχει ως αποτέλεσμα οι οδηγοί να χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους.
Ο Ντέιβιντ Νόρμαν υπεύθυνος εκστρατειών του WWF στη Βρετανία αναγνώρισε πως αυτό το “ριμπάουντ” στα προσδοκώμενα αποτελέσματα δεν έχει καταγραφεί στην επιστημονική έρευνα, ωστόσο τόνισε την ανάγκη να αναζητηθούν νέες πηγές αξίας, όπως η ποιότητα των αγαθών και όχι η τιμή τους.
Από την άλλη πλευρά, ο Στήβεν Στόουν από τον κλάδο Οικονομικών και Εμπορίου του Προγράμματος Περιβάλλοντος του ΟΗΕ επέμεινε στο ζήτημα της τιμολόγησης, καθώς θεωρεί ότι “οι τιμές δεν αντικατοπτρίζουν το κόστος των πόρων που χρησιμοποιήθηκαν”.
Άλλοι συμμετέχοντες στο συνέδριο έκανα λόγο για εξάπλωση της ανακύκλωσης, αλλά και της ιδέας μιας κοινωνίας “μίσθωσης” (leasing society) ως εναλλακτική της κοινωνίας των καταναλωτών: οι καταναλωτές δεν θα είναι απαραίτητο να αγοράζουν αγαθά, όπως λ.χ τηλέφωνα, αλλά να τα μισθώνουν. Μετά τη χρήση τα αγαθά θα επιστρέφονται είτε προς ανακύκλωση είτε προς εκ νέου χρήση. Μια τέτοια λογική θα άνοιγε το δρόμο προς την εγκαθίδρυση μιας κυκλικής οικονομίας εξοικονόμησης πόρων.
http://www.econews.gr/2011/10/31/prasini-katanalosi-leasing-society/
No comments:
Post a Comment