Ένα άλλο haircut, όχι για τη μείωση δανεισμού, αλλά για την έκπτωση στα τέλη διέλευσης που χρεώνει σήμερα στους χρήστες του συστήματος ο ΔΕΣΦΑ, βρίσκεται στην τελική φάση της διαπραγμάτευσης μεταξύ του διαχειριστή και της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας. Παρότι ακόμη η κατάσταση είναι ρευστή, οι πληροφορίες συντείνουν ότι οι διαπραγματεύσεις για το νέο κανονισμό τιμολόγησης του φυσικού αερίου, οδεύουν προς αίσιο τέλος.
Οι ίδιες πληροφορίες του EnergyPress αναφέρουν ότι παρά τα αρχικά αιτήματα του ΔΕΣΦΑ που καθόριζε τις νέες χρεώσεις του, υπολογίζοντας τα τιμολόγια με WACC (weighted average cost of capital) στο 18% , η ΡΑΕ έχει επιμείνει ότι για τον καθορισμό των νέων τιμολογίων το σταθμισμένο μέσο κόστος κεφαλαίου για το ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να υπολογίζεται στο 10%.
Τι σημαίνει αυτό; Εφόσον τελικά περάσει – όπως όλα δείχνουν – η άποψη της ΡΑΕ, τότε θα υπάρξει μια σημαντική μείωση της τάξης του 15 – 20% στα υφιστάμενα τέλη διέλευσης που χρεώνει ο ΔΕΣΦΑ στους χρήστες του συστήματος και τα οποία είναι τα υψηλότερα στην Ευρώπη.
Σκληρή διαπραγμάτευση
Πάντως το θέμα δεν είναι τόσο απλό και όλες οι πλευρές έχουν τα δικά τους επιχειρήματα. Από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ για παράδειγμα υπάρχει σε εκκρεμότητα το θέμα της αποκρατικοποίησης και κάποιες πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει υπάρξει και παρέμβαση του επικεφαλής του ταμείου αποκρατικοποιήσεων, Κ. Μητρόπουλου. Ωστόσο ενδιαφέρον για το ζήτημα έχει και η ΔΕΠΑ καθώς η όποια απόφαση, έχει άμεση επίπτωση και στα κόστη του ITGI. Μάλιστα από την πλευρά της ΔΕΠΑ, φαίνεται ότι έχει υπάρξει καθοριστική παρέμβαση, καθώς τα κόμιστρα που έβαλε η μητρική εταιρεία βρίσκονται πολύ πιο κοντά στις προτάσεις της ΡΑΕ. Φυσικά το θέμα ακουμπά άμεσα και τους ηλεκτροπαραγωγούς, οι οποίοι θα ήθελαν να δουν το κόστος καυσίμου να μειώνεται ώστε οι μονάδες φυσικού αερίου να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και να μπορούν να κάνουν προσφορές στο pool σε χαμηλότερες τιμές και άρα να λειτουργούν περισσότερες ώρες. Πληροφορίες του EnergyPress αναφέρουν εξάλλου ότι και η Κομισιόν έχει κάνει ειδική μνεία στα υπερβολικά υψηλά τέλη διέλευσης του ελληνικού συστήματος . Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η κοινότητα έχει επισημάνει ότι τα τέλη είναι διπλάσια στην Ελλάδα συγκριτικά με τη δεύτερη ακριβότερη χώρα της Ε.Ε.
Γιατί είμαστε ακριβοί;
Το περίφημο WACC στην Ελλάδα είναι για το ΔΕΣΦΑ 15% όταν σε αντίστοιχες εταιρείες διαχείρισης δικτύων αερίου στις χώρες της ΕΕ με τα ανταγωνιστικότερα τέλη κυμαίνεται στο 5 έως 7%. Επιπρόσθετα μέσω των τιμολογίων επιζητείται στην Ελλάδα η γρήγορη απόσβεση των επενδύσεων σε χρονικό διάστημα μόλις επτά ετών όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός χρόνος είναι διπλάσιος. Επίσης τα κόστη κατασκευής δικτύων στην Ελλάδα, είναι σημαντικά μεγαλύτερα συγκριτικά με το μέσο ευρωπαϊκό όρο καθώς συντηρείται ένα σπάταλο σύστημα κατασκευής δικτύων.
Τα οφέλη
Εφόσον μειωθεί το ύψος των τελών διέλευσης, θα ωφεληθεί συνολικά η αλυσίδα της αγοράς ενέργειας ξεκινώντας από την ηλεκτροπαραγωγή και φτάνοντας μέχρι τους τελικούς καταναλωτές αερίου και ηλεκτρισμού. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο εξορθολογισμός των τιμολογίων μεταφοράς θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του κόστους αερίου και συνακόλουθη μείωση της ΟΤΣ έως και 3 ευρώ η μεγαβατώρα. Σύμφωνα με τους ίδιους υπολογισμούς, για κάθε ευρώ παρακάτω στο κόστος μεταφοράς, η Οριακή Τιμή του Συστήματος, θα μειωθεί έως και 2 ευρώ η μεγαβατώρα. Αντίστοιχες μειώσεις εκτιμάται ότι θα έφταναν και στους τελικούς καταναλωτές.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/f294f432-2e13-4503-ace3-835291fce281
Οι ίδιες πληροφορίες του EnergyPress αναφέρουν ότι παρά τα αρχικά αιτήματα του ΔΕΣΦΑ που καθόριζε τις νέες χρεώσεις του, υπολογίζοντας τα τιμολόγια με WACC (weighted average cost of capital) στο 18% , η ΡΑΕ έχει επιμείνει ότι για τον καθορισμό των νέων τιμολογίων το σταθμισμένο μέσο κόστος κεφαλαίου για το ΔΕΣΦΑ θα πρέπει να υπολογίζεται στο 10%.
Τι σημαίνει αυτό; Εφόσον τελικά περάσει – όπως όλα δείχνουν – η άποψη της ΡΑΕ, τότε θα υπάρξει μια σημαντική μείωση της τάξης του 15 – 20% στα υφιστάμενα τέλη διέλευσης που χρεώνει ο ΔΕΣΦΑ στους χρήστες του συστήματος και τα οποία είναι τα υψηλότερα στην Ευρώπη.
Σκληρή διαπραγμάτευση
Πάντως το θέμα δεν είναι τόσο απλό και όλες οι πλευρές έχουν τα δικά τους επιχειρήματα. Από την πλευρά του ΔΕΣΦΑ για παράδειγμα υπάρχει σε εκκρεμότητα το θέμα της αποκρατικοποίησης και κάποιες πληροφορίες αναφέρουν ότι έχει υπάρξει και παρέμβαση του επικεφαλής του ταμείου αποκρατικοποιήσεων, Κ. Μητρόπουλου. Ωστόσο ενδιαφέρον για το ζήτημα έχει και η ΔΕΠΑ καθώς η όποια απόφαση, έχει άμεση επίπτωση και στα κόστη του ITGI. Μάλιστα από την πλευρά της ΔΕΠΑ, φαίνεται ότι έχει υπάρξει καθοριστική παρέμβαση, καθώς τα κόμιστρα που έβαλε η μητρική εταιρεία βρίσκονται πολύ πιο κοντά στις προτάσεις της ΡΑΕ. Φυσικά το θέμα ακουμπά άμεσα και τους ηλεκτροπαραγωγούς, οι οποίοι θα ήθελαν να δουν το κόστος καυσίμου να μειώνεται ώστε οι μονάδες φυσικού αερίου να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και να μπορούν να κάνουν προσφορές στο pool σε χαμηλότερες τιμές και άρα να λειτουργούν περισσότερες ώρες. Πληροφορίες του EnergyPress αναφέρουν εξάλλου ότι και η Κομισιόν έχει κάνει ειδική μνεία στα υπερβολικά υψηλά τέλη διέλευσης του ελληνικού συστήματος . Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η κοινότητα έχει επισημάνει ότι τα τέλη είναι διπλάσια στην Ελλάδα συγκριτικά με τη δεύτερη ακριβότερη χώρα της Ε.Ε.
Γιατί είμαστε ακριβοί;
Το περίφημο WACC στην Ελλάδα είναι για το ΔΕΣΦΑ 15% όταν σε αντίστοιχες εταιρείες διαχείρισης δικτύων αερίου στις χώρες της ΕΕ με τα ανταγωνιστικότερα τέλη κυμαίνεται στο 5 έως 7%. Επιπρόσθετα μέσω των τιμολογίων επιζητείται στην Ελλάδα η γρήγορη απόσβεση των επενδύσεων σε χρονικό διάστημα μόλις επτά ετών όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός χρόνος είναι διπλάσιος. Επίσης τα κόστη κατασκευής δικτύων στην Ελλάδα, είναι σημαντικά μεγαλύτερα συγκριτικά με το μέσο ευρωπαϊκό όρο καθώς συντηρείται ένα σπάταλο σύστημα κατασκευής δικτύων.
Τα οφέλη
Εφόσον μειωθεί το ύψος των τελών διέλευσης, θα ωφεληθεί συνολικά η αλυσίδα της αγοράς ενέργειας ξεκινώντας από την ηλεκτροπαραγωγή και φτάνοντας μέχρι τους τελικούς καταναλωτές αερίου και ηλεκτρισμού. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο εξορθολογισμός των τιμολογίων μεταφοράς θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση του κόστους αερίου και συνακόλουθη μείωση της ΟΤΣ έως και 3 ευρώ η μεγαβατώρα. Σύμφωνα με τους ίδιους υπολογισμούς, για κάθε ευρώ παρακάτω στο κόστος μεταφοράς, η Οριακή Τιμή του Συστήματος, θα μειωθεί έως και 2 ευρώ η μεγαβατώρα. Αντίστοιχες μειώσεις εκτιμάται ότι θα έφταναν και στους τελικούς καταναλωτές.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/f294f432-2e13-4503-ace3-835291fce281
No comments:
Post a Comment