Παρελθόν αποτελούν το τελευταίο διάστημα τα ιδιωτικά φορτία LNG σύμφωνα με το πρόγραμμα των μηνιαίων εκφορτώσεων του ΔΕΣΦΑ. Έτσι ενώ το καλοκαίρι πληθώρα ιδιωτικών φορτίων LNG κατέκλυσε τη Ρεβυθούσα προσφέροντας σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τους αγοραστές του αερίου, πλέον τα μοναδικά φορτία που καταφθάνουν προέρχονται από την Αλγερία και εντάσσονται στο πλαίσιο της σύμβασης ΔΕΠΑ Sonatrach. Χαρακτηριστικά τον Οκτώβριο έφτασε ένα μόλις φορτίο, ενώ για το Νοέμβριο προγραμματίζονται δύο φορτία και το Δεκέμβριο η χρονιά θα κλείσει με ακόμη ένα φορτίο
Νέοι παίκτες από το 2012
Παρά το γεγονός πάντως ότι τους τελευταίους μήνες η αγορά του LNG είναι υποτονική, σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό του 2012 στο ΔΕΣΦΑ, έχουν ήδη «κλείσει» καταρχήν ημερομηνίες για φορτία δύο νέοι παίκτες της αγοράς η Edison Ελλάς και η Ήρων Θερμοηλεκτρική. Ειδικότερα η Edison έχει κλείσει τέσσερις ημερομηνίες για φορτία των 65 χιλιάδων κυβικών, τον Ιούλιο, τον Οκτώβριο, το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο ενώ η Ήρων έχει κλείσει τρεις ημερομηνίες για τον Απρίλιο, τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο για φορτία των 70 χιλιάδων κυβικών. Τόσο η Edison Hellas μέσω της μητρικής Edison όσο και η Ήρων μέσω της συνεργασίας της με την Gas de France, μπορούν να αναζητήσουν με καλούς όρους φορτία από τη διεθνή αγορά, που θα βοηθήσουν ώστε οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής των ομίλων να έχουν ανταγωνιστικότερο κόστος καυσίμου.
Γιατί έχει «πέσει» η αγορά
Σύμφωνα με πληροφορίες σήμερα η κατάσταση στην αγορά εξηγείται λόγω… τιμής. Έτσι ενώ το αέριο από τη ΔΕΠΑ τιμάται περίπου στα 13 δολάρια /mbtu, το LNG κυμαίνεται μεταξύ των 12,5 με 13 δολαρίων/mbtu, χωρίς να περιλαμβάνονται τα μεταφορικά. Αυτό συμβαίνει καταρχήν επειδή έχει αυξηθεί λόγω χειμώνα η εποχική ζήτηση , κάτι που συμβαίνει κάθε χρόνο και ισχύει και φέτος περίπου από τα μέσα Σεπτεμβρίου.
Εκτός όμως από την εποχικότητα, η τιμή επηρεάζεται και από τη δυναμική της αγοράς και την αυξημένη ζήτηση εξαιτίας της Ιαπωνίας, όπου το κλείσιμο των πυρηνικών μονάδων, έχει υποκατασταθεί από μονάδες αερίου. Έτσι καθώς στην Ιαπωνία οι τιμές έχουν φτάσει στα 17 με 17,5 δολάρια, οι πωλητές διαθέτουν αέριο στις ίδιες τιμές (συνυπολογιζόμενου και του μεταφορικού κόστους το οποίο είναι μεγαλύτερο κατά περίπου 4 δολάρια σε σύγκριση με την Ελλάδα). Έτσι για να έρθει ένα φορτίο στην Ελλάδα θα πρέπει να αγοραστεί τουλάχιστον στα 13 δολάρια, ειδάλλως οι πωλητές μπορούν να διαθέσουν το αέριο με το ίδιο περιθώριο κέρδους στην Ιαπωνία, η οποία «σκουπίζει» όλα τα διαθέσιμα φορτία.
Κατά συνέπεια, απαραίτητος όρος, λένε οι γνωρίζοντες, για να πέσουν οι τιμές, είναι να μειωθεί η ζήτηση της Ιαπωνίας.
Σε κάθε περίπτωση, στην αγορά του LNG βρίσκεται σε εξέλιξη μια ιδιότυπη μάχη μεταξύ πωλητών και αγοραστών, με τους πρώτους να «σκαρφίζονται» διάφορες προφάσεις για να πετύχουν το στόχο τους, δηλαδή να διατηρηθούν ψηλά οι τιμές. Είναι χαρακτηριστικό για παράδειγμα ότι πχ το Κατάρ ανακοίνωσε εν μέσω χειμώνα (high season) πως θα κάνει συντήρηση βγάζοντας εκτός λειτουργίας ένα μέρος της παραγωγικής δυναμικότητας. Αντίστοιχες συντηρήσεις έχουν προγραμματιστεί για το τέλος του χειμώνα στο στόλο των πλοίων του Κατάρ.
Με απλά λόγια οι πωλητές επιχειρούν να υπάρξει με κάθε τρόπο έστω και τεχνητά, μειωμένη προσφορά ώστε να πιεστούν προς τα πάνω και οι τιμές. Βεβαίως όπως παρατηρούν πηγές της αγοράς αερίου, αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι ίδιοι οι πωλητές διαβλέπουν ότι σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα οι τιμές θα οδηγηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα…
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/a53925e4-538c-49bd-bc3a-a1196804 8b0b
Νέοι παίκτες από το 2012
Παρά το γεγονός πάντως ότι τους τελευταίους μήνες η αγορά του LNG είναι υποτονική, σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό του 2012 στο ΔΕΣΦΑ, έχουν ήδη «κλείσει» καταρχήν ημερομηνίες για φορτία δύο νέοι παίκτες της αγοράς η Edison Ελλάς και η Ήρων Θερμοηλεκτρική. Ειδικότερα η Edison έχει κλείσει τέσσερις ημερομηνίες για φορτία των 65 χιλιάδων κυβικών, τον Ιούλιο, τον Οκτώβριο, το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο ενώ η Ήρων έχει κλείσει τρεις ημερομηνίες για τον Απρίλιο, τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο για φορτία των 70 χιλιάδων κυβικών. Τόσο η Edison Hellas μέσω της μητρικής Edison όσο και η Ήρων μέσω της συνεργασίας της με την Gas de France, μπορούν να αναζητήσουν με καλούς όρους φορτία από τη διεθνή αγορά, που θα βοηθήσουν ώστε οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής των ομίλων να έχουν ανταγωνιστικότερο κόστος καυσίμου.
Γιατί έχει «πέσει» η αγορά
Σύμφωνα με πληροφορίες σήμερα η κατάσταση στην αγορά εξηγείται λόγω… τιμής. Έτσι ενώ το αέριο από τη ΔΕΠΑ τιμάται περίπου στα 13 δολάρια /mbtu, το LNG κυμαίνεται μεταξύ των 12,5 με 13 δολαρίων/mbtu, χωρίς να περιλαμβάνονται τα μεταφορικά. Αυτό συμβαίνει καταρχήν επειδή έχει αυξηθεί λόγω χειμώνα η εποχική ζήτηση , κάτι που συμβαίνει κάθε χρόνο και ισχύει και φέτος περίπου από τα μέσα Σεπτεμβρίου.
Εκτός όμως από την εποχικότητα, η τιμή επηρεάζεται και από τη δυναμική της αγοράς και την αυξημένη ζήτηση εξαιτίας της Ιαπωνίας, όπου το κλείσιμο των πυρηνικών μονάδων, έχει υποκατασταθεί από μονάδες αερίου. Έτσι καθώς στην Ιαπωνία οι τιμές έχουν φτάσει στα 17 με 17,5 δολάρια, οι πωλητές διαθέτουν αέριο στις ίδιες τιμές (συνυπολογιζόμενου και του μεταφορικού κόστους το οποίο είναι μεγαλύτερο κατά περίπου 4 δολάρια σε σύγκριση με την Ελλάδα). Έτσι για να έρθει ένα φορτίο στην Ελλάδα θα πρέπει να αγοραστεί τουλάχιστον στα 13 δολάρια, ειδάλλως οι πωλητές μπορούν να διαθέσουν το αέριο με το ίδιο περιθώριο κέρδους στην Ιαπωνία, η οποία «σκουπίζει» όλα τα διαθέσιμα φορτία.
Κατά συνέπεια, απαραίτητος όρος, λένε οι γνωρίζοντες, για να πέσουν οι τιμές, είναι να μειωθεί η ζήτηση της Ιαπωνίας.
Σε κάθε περίπτωση, στην αγορά του LNG βρίσκεται σε εξέλιξη μια ιδιότυπη μάχη μεταξύ πωλητών και αγοραστών, με τους πρώτους να «σκαρφίζονται» διάφορες προφάσεις για να πετύχουν το στόχο τους, δηλαδή να διατηρηθούν ψηλά οι τιμές. Είναι χαρακτηριστικό για παράδειγμα ότι πχ το Κατάρ ανακοίνωσε εν μέσω χειμώνα (high season) πως θα κάνει συντήρηση βγάζοντας εκτός λειτουργίας ένα μέρος της παραγωγικής δυναμικότητας. Αντίστοιχες συντηρήσεις έχουν προγραμματιστεί για το τέλος του χειμώνα στο στόλο των πλοίων του Κατάρ.
Με απλά λόγια οι πωλητές επιχειρούν να υπάρξει με κάθε τρόπο έστω και τεχνητά, μειωμένη προσφορά ώστε να πιεστούν προς τα πάνω και οι τιμές. Βεβαίως όπως παρατηρούν πηγές της αγοράς αερίου, αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι ίδιοι οι πωλητές διαβλέπουν ότι σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα οι τιμές θα οδηγηθούν σε χαμηλότερα επίπεδα…
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/a53925e4-538c-49bd-bc3a-a1196804 8b0b
No comments:
Post a Comment