Τη δυνατότητα αναμόρφωσης των μακροχρόνιων συμβολαίων προμήθειας της Ευρώπης με φυσικό αέριο άφησε να διαφανεί ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Συμβολαίων και Διαμόρφωσης Τιμών της Gazprom Export Sergei Komlev.
Μιλώντας το πρωί της Πέμπτης στον 6ο ενεργειακό διάλογο για τη Ν.Α. Ευρώπη, που διοργάνωσε το ΙΕΝΕ στη Θεσσαλονίκη ο κ. Komlev ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή τα μακροχρόνια συμβόλαια προμήθειας φυσικού αερίου, με ρήτρα take or pay, για τις ευρωπαϊκές αγορές, δέχονται μεγάλη πίεση. Ο ίδιος, μάλιστα, μίλησε για «έξυπνες μεταρρυθμίσεις» (smart reforms), χωρίς να δώσει άλλες λεπτομέρειες.
Στην ομιλία του, από το βήμα του συνεδρίου, ο κ. Komlev, υποστήριξε ότι αυτή τη στιγμή γίνεται μεγάλο αρμπιτράζ στην Ευρώπη με τις τιμές του φυσικού αερίου, ενώ δεν είναι δυνατό να απολαμβάνουν χαμηλές τιμές του προϊόντος οι συγκεκριμένες αγορές γιατί δεν υπάρχουν hubs φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Σε κάθε περίπτωση ο ομιλητής επισήμανε ότι «έχουμε αντιληφθεί ότι δεν μπορούμε να διατηρήσουμε το μονοπώλιο της προμήθειας φυσικού αερίου» και εξέφρασε την ευχή να συνεχισθεί η ευελιξία των παραδόσεων, με την άδεια των αρμόδιων Ρυθμιστικών Αρχών.
Την κατάργηση των ρυθμιζόμενων τιμών για το φυσικό αέριο, καθώς και των σταυροειδών επιδοτήσεων, πρότεινε από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της E.ON. Ruhrgras AG Klaus Luber. Ο ομιλητής μίλησε για την αναγκαιότητα δημιουργίας ενιαίας αγοράς φυσικού αερίου, «πιστεύουμε σε αυτήν», τόνισε χαρακτηριστικά και επισήμανε ότι για να μπορέσει να αποκτήσει λειτουργική δομή η προοπτική αυτή απαιτούνται διασυνοριακές υποδομές και μη ρυθμιζόμενες τιμές. «Το άνοιγμα της αγοράς δημιουργεί ανταγωνισμό και φέρνει επενδύσεις», είπε.
Ο κ. Luber εξέφρασε την άποψη ότι ο αγωγός TAP συμβάλλει στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας με φυσικό αέριο της Ευρώπης και ανέφερε ότι εάν τελικά επιλεγεί οριστικά από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει το 2018.
Στις προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς LNG αναφέρθηκε στην ομιλία του ο εκπρόσωπος της Global Gas & North American Onshore PFC Energy Νίκος Τσάφος. Όπως είπε, οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη αυξήθηκαν το 2011 κατά 50% σε σχέση με το 2008 και κατά το μεγαλύτερο μέρος τους προήλθαν από το Κατάρ. Ο ομιλητής διατύπωσε την πρόβλεψη ότι το 2020 οι αγοραστές υγροποιημένου φυσικού αερίου θα είναι κατά 60% περισσότεροι από τους πωλητές. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρώπη, κατά την άποψη του, θα βρεθεί αντιμέτωπη το 2020 με πρόβλημα αναζήτησης προμηθευτών, μια ανάγκη που θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη το 2025. Σε ο,τι έχει να κάνει με τις τιμές του LNG εκτίμηση του κ. Τσάφου είναι ότι θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα.
Αγωγοί
Οι σχεδιαζόμενοι αγωγοί για τη μεταφορά φυσικού αερίου προς την Ευρώπη είχαν την τιμητική τους σήμερα το πρωί στο συνέδριο.
Ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Διεθνών Έργων της ΔΕΠΑ Κώστας Καραγιαννάκος αναφέρθηκε στο Νότιο Διάδρομο για την τροφοδοσία της Ευρώπης με φυσικό αέριο, αναπτύσσοντας τις απόψεις του για το από πού θα προέρχεται και πού θα καταλήγει. Όπως είπε, η Τουρκία αποκτά όλο και μεγαλύτερο ρόλο στο παιχνίδι του Νοτίου Διαδρόμου , τόσο για τη μεταφορά τράνζιτ αερίου, όσο και ως χώρα-στόχος για το άνοιγμα της αγοράς του Αζερμπαϊτζάν. Ωστόσο, επισήμανε ότι δεν υπάρχουν ακόμη συμφωνίες με την Τουρκία για τη μεταφορά τράνζιτ αερίου, ενώ η χώρα δεν διαθέτει και αξιόπιστες υποδομές για το ρόλο αυτό.
Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη, είπε, θα χρειασθεί να αντικαταστήσει 100 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου από τη μείωση της παραγωγής ως το 2025. Στο διάστημα αυτό η Αφρική δεν προβλέπεται να παραδώσει στην Ευρώπη μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου. Την ίδια στιγμή στη Ν.Α. Ευρώπη η ζήτηση φυσικού αερίου προβλέπεται να αυξάνεται κατά 1% ως το 2025. Η Ιταλία, η Ρουμανία και η Ελλάδα θα παραμείνουν οι μεγαλύτερες αγορές.
Η μόνη ρεαλιστική πηγή τροφοδοσίας της Ευρώπης με φυσικό αέριο ως το 2025 είναι αυτή τη στιγμή το Αζερμπαϊτζάν, σύμφωνα με τον κ. Καραγιαννάκο. Βέβαια, ένα νέο δεδομένο στην περιοχή είναι οι ανακαλύψεις φυσικού αερίου στην Κύπρο. Σε κάθε περίπτωση, επισήμανε ο ομιλητής, υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός πολλών διαδρόμων μεταφοράς φυσικού αερίου στη Ν. Α. Ευρώπη. Η πιο γρήγορη λύση, κατά την άποψη του, είναι μέσω του συστήματος των αγωγών ITGI και ειδικά του IGB, της Ρεβυθούσας και ενδεχομένως, του αγωγού από την Κύπρο ως την Ελλάδα.
Τη λύση του τουρκικού αγωγού TANAP ανέδειξε στην ομιλία του, εκ μέρους της Angoragaz Import Export Wholesale Inc, ο Osman Sevaioglu, καθηγητής στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο Μέσης Ανατολής, στην Άγκυρα της Τουρκίας. Ο ITGI, υποστήριξε, προσδοκά να φέρει φυσικό αέριο από την Κύπρο και το Ισραήλ, προς την Ευρώπη, ενώ ο TAP δεν διαθέτει ακόμη Ιταλό εταίρο. Η ιταλική Enel ενδιαφέρεται να εισέλθει στην κοινοπραξία του TAP, αλλά το θέμα παραμένει ακόμη ανοικτό. Η Ρωσία, από την πλευρά της, ολοκληρώνει τις διαδικασίες για την κατασκευή του South Stream, ενώ ο Nabucco φαίνεται ότι δεν έχει μέλλον. Ο ομιλητής παρουσίασε και μία ακόμη οδό, μέσω του αγωγού ITE (Ιράν, Τουρκία, Ευρώπη), που φιλοδοξεί να φέρει φυσικό αέριο από το Ιράν και το Τουρκμενιστάν, ως την αγορά της Γερμανίας.
Στο project του IGB αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Fabio Santambrogio, της Edison. Υπογράμμισε ότι είναι το ωριμότερο έργο στην περιοχή, αποτελεί προτεραιότητα δύο χωρών, της Ελλάδος και της Βουλγαρίας και επιπλέον, είναι ανοικτό σε κάθε πηγή τροφοδοσίας με φυσικό αέριο. Ο IGB, σύμφωνα με τον ομιλητή, μπορεί να συνδυασθεί τόσο με υφιστάμενες, όσο και με υπό σχεδίαση διασυνδέσεις με το Βόρειο και Νότιο Διάδρομο. Ανακοίνωσε ότι η επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του αναμένεται να ληφθεί το 2013, ενώ αναμένεται να λειτουργήσει στις αρχές του 2015.
Τέλος, για τον αγωγό TAP μίλησε ο country manager στην Ελλάδα Rikard Scoufias. Ο ομιλητής εξέφρασε την άποψη ότι θα είναι ο αγωγός που θα επιλεγεί οριστικά από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη και υποστήριξε ότι προσφέρει την καλύτερη τεχνική και εμπορική λύση για το σκοπό αυτό. Ο κ. Scoufias είπε ότι ο TAP είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη ξένη επένδυση στην Ελλάδα, με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ και η υλοποίηση του μπορεί να δώσει ένα θετικό μήνυμα για το επενδυτικό κλίμα στη χώρα μας.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=58402
Μιλώντας το πρωί της Πέμπτης στον 6ο ενεργειακό διάλογο για τη Ν.Α. Ευρώπη, που διοργάνωσε το ΙΕΝΕ στη Θεσσαλονίκη ο κ. Komlev ανέφερε ότι αυτή τη στιγμή τα μακροχρόνια συμβόλαια προμήθειας φυσικού αερίου, με ρήτρα take or pay, για τις ευρωπαϊκές αγορές, δέχονται μεγάλη πίεση. Ο ίδιος, μάλιστα, μίλησε για «έξυπνες μεταρρυθμίσεις» (smart reforms), χωρίς να δώσει άλλες λεπτομέρειες.
Στην ομιλία του, από το βήμα του συνεδρίου, ο κ. Komlev, υποστήριξε ότι αυτή τη στιγμή γίνεται μεγάλο αρμπιτράζ στην Ευρώπη με τις τιμές του φυσικού αερίου, ενώ δεν είναι δυνατό να απολαμβάνουν χαμηλές τιμές του προϊόντος οι συγκεκριμένες αγορές γιατί δεν υπάρχουν hubs φυσικού αερίου στην Ευρώπη. Σε κάθε περίπτωση ο ομιλητής επισήμανε ότι «έχουμε αντιληφθεί ότι δεν μπορούμε να διατηρήσουμε το μονοπώλιο της προμήθειας φυσικού αερίου» και εξέφρασε την ευχή να συνεχισθεί η ευελιξία των παραδόσεων, με την άδεια των αρμόδιων Ρυθμιστικών Αρχών.
Την κατάργηση των ρυθμιζόμενων τιμών για το φυσικό αέριο, καθώς και των σταυροειδών επιδοτήσεων, πρότεινε από την πλευρά του ο εκπρόσωπος της E.ON. Ruhrgras AG Klaus Luber. Ο ομιλητής μίλησε για την αναγκαιότητα δημιουργίας ενιαίας αγοράς φυσικού αερίου, «πιστεύουμε σε αυτήν», τόνισε χαρακτηριστικά και επισήμανε ότι για να μπορέσει να αποκτήσει λειτουργική δομή η προοπτική αυτή απαιτούνται διασυνοριακές υποδομές και μη ρυθμιζόμενες τιμές. «Το άνοιγμα της αγοράς δημιουργεί ανταγωνισμό και φέρνει επενδύσεις», είπε.
Ο κ. Luber εξέφρασε την άποψη ότι ο αγωγός TAP συμβάλλει στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας με φυσικό αέριο της Ευρώπης και ανέφερε ότι εάν τελικά επιλεγεί οριστικά από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει το 2018.
Στις προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς LNG αναφέρθηκε στην ομιλία του ο εκπρόσωπος της Global Gas & North American Onshore PFC Energy Νίκος Τσάφος. Όπως είπε, οι εισαγωγές LNG στην Ευρώπη αυξήθηκαν το 2011 κατά 50% σε σχέση με το 2008 και κατά το μεγαλύτερο μέρος τους προήλθαν από το Κατάρ. Ο ομιλητής διατύπωσε την πρόβλεψη ότι το 2020 οι αγοραστές υγροποιημένου φυσικού αερίου θα είναι κατά 60% περισσότεροι από τους πωλητές. Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρώπη, κατά την άποψη του, θα βρεθεί αντιμέτωπη το 2020 με πρόβλημα αναζήτησης προμηθευτών, μια ανάγκη που θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη το 2025. Σε ο,τι έχει να κάνει με τις τιμές του LNG εκτίμηση του κ. Τσάφου είναι ότι θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα.
Αγωγοί
Οι σχεδιαζόμενοι αγωγοί για τη μεταφορά φυσικού αερίου προς την Ευρώπη είχαν την τιμητική τους σήμερα το πρωί στο συνέδριο.
Ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Διεθνών Έργων της ΔΕΠΑ Κώστας Καραγιαννάκος αναφέρθηκε στο Νότιο Διάδρομο για την τροφοδοσία της Ευρώπης με φυσικό αέριο, αναπτύσσοντας τις απόψεις του για το από πού θα προέρχεται και πού θα καταλήγει. Όπως είπε, η Τουρκία αποκτά όλο και μεγαλύτερο ρόλο στο παιχνίδι του Νοτίου Διαδρόμου , τόσο για τη μεταφορά τράνζιτ αερίου, όσο και ως χώρα-στόχος για το άνοιγμα της αγοράς του Αζερμπαϊτζάν. Ωστόσο, επισήμανε ότι δεν υπάρχουν ακόμη συμφωνίες με την Τουρκία για τη μεταφορά τράνζιτ αερίου, ενώ η χώρα δεν διαθέτει και αξιόπιστες υποδομές για το ρόλο αυτό.
Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη, είπε, θα χρειασθεί να αντικαταστήσει 100 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου από τη μείωση της παραγωγής ως το 2025. Στο διάστημα αυτό η Αφρική δεν προβλέπεται να παραδώσει στην Ευρώπη μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου. Την ίδια στιγμή στη Ν.Α. Ευρώπη η ζήτηση φυσικού αερίου προβλέπεται να αυξάνεται κατά 1% ως το 2025. Η Ιταλία, η Ρουμανία και η Ελλάδα θα παραμείνουν οι μεγαλύτερες αγορές.
Η μόνη ρεαλιστική πηγή τροφοδοσίας της Ευρώπης με φυσικό αέριο ως το 2025 είναι αυτή τη στιγμή το Αζερμπαϊτζάν, σύμφωνα με τον κ. Καραγιαννάκο. Βέβαια, ένα νέο δεδομένο στην περιοχή είναι οι ανακαλύψεις φυσικού αερίου στην Κύπρο. Σε κάθε περίπτωση, επισήμανε ο ομιλητής, υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός πολλών διαδρόμων μεταφοράς φυσικού αερίου στη Ν. Α. Ευρώπη. Η πιο γρήγορη λύση, κατά την άποψη του, είναι μέσω του συστήματος των αγωγών ITGI και ειδικά του IGB, της Ρεβυθούσας και ενδεχομένως, του αγωγού από την Κύπρο ως την Ελλάδα.
Τη λύση του τουρκικού αγωγού TANAP ανέδειξε στην ομιλία του, εκ μέρους της Angoragaz Import Export Wholesale Inc, ο Osman Sevaioglu, καθηγητής στο Τεχνικό Πανεπιστήμιο Μέσης Ανατολής, στην Άγκυρα της Τουρκίας. Ο ITGI, υποστήριξε, προσδοκά να φέρει φυσικό αέριο από την Κύπρο και το Ισραήλ, προς την Ευρώπη, ενώ ο TAP δεν διαθέτει ακόμη Ιταλό εταίρο. Η ιταλική Enel ενδιαφέρεται να εισέλθει στην κοινοπραξία του TAP, αλλά το θέμα παραμένει ακόμη ανοικτό. Η Ρωσία, από την πλευρά της, ολοκληρώνει τις διαδικασίες για την κατασκευή του South Stream, ενώ ο Nabucco φαίνεται ότι δεν έχει μέλλον. Ο ομιλητής παρουσίασε και μία ακόμη οδό, μέσω του αγωγού ITE (Ιράν, Τουρκία, Ευρώπη), που φιλοδοξεί να φέρει φυσικό αέριο από το Ιράν και το Τουρκμενιστάν, ως την αγορά της Γερμανίας.
Στο project του IGB αναφέρθηκε από την πλευρά του ο Fabio Santambrogio, της Edison. Υπογράμμισε ότι είναι το ωριμότερο έργο στην περιοχή, αποτελεί προτεραιότητα δύο χωρών, της Ελλάδος και της Βουλγαρίας και επιπλέον, είναι ανοικτό σε κάθε πηγή τροφοδοσίας με φυσικό αέριο. Ο IGB, σύμφωνα με τον ομιλητή, μπορεί να συνδυασθεί τόσο με υφιστάμενες, όσο και με υπό σχεδίαση διασυνδέσεις με το Βόρειο και Νότιο Διάδρομο. Ανακοίνωσε ότι η επενδυτική απόφαση για την κατασκευή του αναμένεται να ληφθεί το 2013, ενώ αναμένεται να λειτουργήσει στις αρχές του 2015.
Τέλος, για τον αγωγό TAP μίλησε ο country manager στην Ελλάδα Rikard Scoufias. Ο ομιλητής εξέφρασε την άποψη ότι θα είναι ο αγωγός που θα επιλεγεί οριστικά από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ, για τη μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου στην Ευρώπη και υποστήριξε ότι προσφέρει την καλύτερη τεχνική και εμπορική λύση για το σκοπό αυτό. Ο κ. Scoufias είπε ότι ο TAP είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη ξένη επένδυση στην Ελλάδα, με προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ και η υλοποίηση του μπορεί να δώσει ένα θετικό μήνυμα για το επενδυτικό κλίμα στη χώρα μας.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=58402
No comments:
Post a Comment