Χωρίς παρέμβαση, σε αυτή τη φάση τουλάχιστον, θα
ολοκληρωθεί ο διεθνής διαγωνισμός, που λήγει στις 6 Φεβρουαρίου, για την
παραχώρηση έρευνας και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων σε τρεις χερσαίες περιοχές
της Δυτικής Ελλάδας.
Η ένσταση της νέας κυβέρνησης, που αφορά πρωτίστως στον
τύπο της σύμβασης, δεν αντιμετωπίζεται ως μείζον θέμα. Αυτό που προέχει είναι
να μην πληγεί στη διεθνή αγορά η αξιοπιστία της χώρας και δοθούν λάθος μηνύματα
σε ενδιαφερόμενους επενδυτές. Καθώς έχει καταγραφεί ήδη ενδιαφέρον για
συμμετοχή στο διαγωνισμό, όλες οι ενδείξεις συνηγορούν ότι σε αυτήν,
τουλάχιστον, τη φάση, δεν θα επιχειρηθεί καμία κίνηση που θα «τραυμάτιζε» την
όλη διαδικασία.
Δύο γεγονότα ενισχύουν τις πληροφορίες του
energia.
gr, ότι δεν θα υπάρξει καμία αλλαγή
στο διαγωνισμό για την εκχώρηση του δικαιώματος έρευνας στις περιοχές,
Άρτας-Πρέβεζας, Αιτωλοακαρνανίας και της Β.Δ. Πελοποννήσου. Πρώτον, δεν
καταγράφεται καθόλου κλίμα ανησυχίας ανάμεσα στην εν δυνάμει επενδυτική
κοινότητα για τις έρευνες. Το αντίθετο μάλιστα. Από τις πληροφορίες που βλέπουν
το φως της δημοσιότητας, εκδήλωση ενδιαφέροντος αναμένεται να κατατεθεί από την
ιταλική
Enel,
την
Energean
Oil&
Gas και την ΕΛ.ΠΕ.
Δεύτερον, γιατί ο νέος υπουργός Παραγωγικής
Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτης Λαφαζάνης απέφυγε
επιμελώς να κάνει οποιαδήποτε αναφορά στο ζήτημα αυτό, κατά τη χθεσινή τελετή
παράδοσης-παραλαβής του υπουργείου. Παρότι ερωτήθηκε, παρέπεμψε στις
προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης στη Βουλή και οι οποίες, σύμφωνα με τις
υπάρχουσες πληροφορίες, θα ξεκινήσουν από τις 7 Φεβρουαρίου, δηλαδή, αφότου
ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του διαγωνισμού, με την εκδήλωση ενδιαφέροντος.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες του
energia.
gr, παρά το γεγονός ότι οι ξένοι
επενδυτές έχουν κάνει τα πλάνα τους με βάση τις ισχύουσες προϋποθέσεις
συμμετοχής στο διαγωνισμό, εντούτοις, δεν αποκλείεται η δυνατότητα να υπάρξουν
διαπραγματεύσεις, αμοιβαίως επωφελείς, για την αλλαγή των όρων εκχώρησης. Είναι
κάτι το οποίο μπορεί να σταθεί νομικά, χωρίς να υπάρξουν συνέπειες στο
διαγωνισμό.
Να υπενθυμίσουμε ότι ο εν εξελίξει διαγωνισμός
προβλέπει τη σύμβαση επιμερισμού κερδών (
production
sharing
agreements), κατά την οποία το
δημόσιο λαμβάνει έσοδα εν είδει μίσθωσης στον ιδιώτη επενδυτή των κοιτασμάτων.
Αυτού του είδους η σύμβαση έχει ευρεία εφαρμογή στην Ευρώπη. Στον αντίποδα
υπάρχουν και τα
service
contracts,
με βάση τα οποία η εθνική εταιρία υδρογονανθράκων ενός κράτους πληρώνει για
κάθε βαρέλι που θα παράγεται ένα συμφωνημένο αντίτιμο. Αυτού του είδους η
σύμβαση εφαρμόζεται στο Ιράκ και έχει γίνει αποδεκτή από όλες τις μεγάλες
πετρελαϊκές εταιρίες που δραστηριοποιούνται εκεί, καθώς και στην Αλγερία, τη
Νιγηρία και την Αγκόλα. Θεωρείται, μάλιστα, ότι λειτουργεί ως κίνητρο για την
επιδίωξη μεγαλύτερης παραγωγής.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το
energia.
gr, η ΕΔΕΥ είχε ετοιμάσει εξαρχής τα κείμενα και
για τους δύο τύπους συμβάσεων, για να επιλεγεί τελικά η σύμβαση επιμερισμού κερδών.
Πηγές που παρακολουθούν το όλο θέμα επισημαίνουν ότι και οι δύο τύποι παράγουν
τα ίδια έσοδα για το κράτος, με τη διαφορά ότι στην περίπτωση της δεύτερης
σύμβασης απαιτείται η ύπαρξη κρατικής εταιρίας πετρελαίων. Καθώς ήδη
λειτουργεί η ΕΔΕΥ, δεν αποκλείεται η πιθανότητα να ενισχυθεί αποφασιστικά για
να αναλάβει αυτό το ρόλο, ολοκληρώνοντας, όμως, την πλήρη στελέχωση της.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=90080
No comments:
Post a Comment