Friday, 26 June 2015

Να αποτραπεί με κάθε τρόπο η αύξηση των τιμολογίων στο φυσικό αέριο

Μέσα από το θεσμικό και νομικό πλαίσιο (Ν. 4001/11) ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) υποχρεώνεται να προτείνει στη ΡΑΕ τον κανονισμό τιμολόγησης των υπηρεσιών του, ο οποίος αναθεωρείται και προσαρμόζεται κατά τακτά χρονικά διαστήματα έτσι ώστε οι νέες τιμολογήσεις να είναι εν γνώσει όλων των χρηστών, δηλαδή σε αυτούς που διακινούν φυσικό αέριο (Φ.Α.), στο ΕΣΦΑ.

Ο ανωτέρω νόμος, όπως είναι γνωστό, μεταφέρει τις οδηγίες της Ε.Ε. στην ελληνική νομοθεσία, αφορά δε την εναρμόνισή της με τις επιταγές της Ευρώπης. Βέβαια, σε συνθήκες Μνημονίων και χωρίς να ληφθούν υπ' όψιν οι ελληνικές ιδιαιτερότητες (ανώριμη αγορά, μικρή κατανάλωση, ένας κυρίως χρήστης του Δικτύου), επέβαλαν ένα πλέγμα κανόνων και ρυθμίσεων (κώδικας διαχείρισης), που, ενώ αντιστοίχως λειτουργούν σε χώρες με εμπειρία χρόνων στη διαχείριση δικτύου Φ.Α., στην Ελλάδα, με τη βίαιη εισαγωγή τους, δημιουργούν προβλήματα που εντείνονται με την οικονομική δυσπραγία που διέπει την ελληνική κοινωνία. Βασική επιδίωξη του κανονισμού τιμολόγησης είναι ο διαχειριστής να έχει εξασφαλισμένα σταθερά κέρδη και μάλιστα αρκετά ικανοποιητικά, με απόδοση κεφαλαίων 9%-10%, ανεξαρτήτως της ροής του διερχόμενου από το δίκτυο αερίου. Αυτό συνεπάγεται ότι, μειούμενης της κατανάλωσης στον ελλαδικό χώρο, δηλαδή της ροής Φ.Α., για να έχει ο διαχειριστής τα ανωτέρω σταθερά κέρδη πρέπει να αυξηθούν τα τιμολόγια Φ.Α. στους χρήστες και επομένως στους καταναλωτές.
Αυτό σημαίνει ότι το Φ.Α., λόγω αυξημένων τιμολογίων, γίνεται λιγότερο ελκυστικό στην παραγωγική διαδικασία για επιχειρήσεις και νοικοκυριά, άρα μειώνεται η ζήτηση, γεγονός που θα οδηγήσει σε νέα αύξηση τιμολογίων μεταφοράς στο εθνικό δίκτυο.
Αυτό το σπιράλ ύφεσης της ζήτησης είναι αναγκαίο να σταματήσει πριν ξεκινήσει, διότι με την πρώτη σπείρα δημιουργούνται επιταχυνόμενες δυνάμεις ύφεσης που οδηγούν σε φαύλο κύκλο και εντέλει στην απαξίωση του Φ.Α., την κατασκευή του εθνικού συστήματος το οποίο ο ελληνικός λαός στήριξε και χρηματοδότησε όλα τα προηγούμενα χρόνια.
Πρέπει λοιπόν να γίνει αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης με γνώμονα τη μη αύξηση των τιμών με τρόπο που να έχει τη σύμφωνη γνώμη της ΡΑΕ, η οποία εγκρίνει τον κανονισμό. Τρόποι υπάρχουν. Στις σημερινές συνθήκες και πριν την επαναχάραξη της λειτουργίας της αγοράς Φ.Α. τέτοιοι τρόποι είναι:

* Επιμήκυνση του χρόνου πρόβλεψης της ζήτησης.
* Αναθεώρηση της πρόβλεψης εξέλιξης της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης.
* Εξέταση της δυνατότητας αναβολής της απόφασης για την αναθεώρηση του κανονισμού τιμολόγησης λόγω των εκτάκτων γεγονότων που περνά η χώρα, μέχρι να μπορέσει να γίνει νέα εκτίμηση της εξέλιξης της ζήτησης με ακρίβεια για τα προσεχή χρόνια.
Τεχνικές λοιπόν υπάρχουν, αρκεί να υπάρχει ταυτόχρονα πολιτική βούληση, αν όχι να μειωθούν, τουλάχιστον να μην αυξηθούν τα τιμολόγια στο δίκτυο του εθνικού συστήματος μεταφοράς Φ.Α., διότι αυτό θα ήταν λάθος, μαζί και αδιανόητο τις δύσκολες ημέρες που ζούμε.

* Ο Δημήτρης Δημητριάδης είναι μηχανικός, μέλος του Τμήματος Ενέργειας ΣΥΡΙΖΑ
(Αυγή)
 
http://energypress.gr/news/na-apotrapei-me-kathe-tropo-i-ayxisi-ton-timologion-sto-fysiko-aerio