Monday 30 November 2015

Κρίσιμη Ολομέλεια της ΡΑΕ για το ΕΤΜΕΑΡ – Ερωτηματικά για την αναπροσαρμογή και για το πλαφόν στις βιομηχανίες

Το δύσκολο γρίφο του καθορισμού του ΕΤΜΕΑΡ για το πρώτο 6μηνο του 2016, αλλά και της αναδιάρθρωσης της μεθοδολογίας υπολογισμού του Τέλους με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές (EEAG) της Ε.Ε., καλείται να λύσει, κυριολεκτικά στο παρά πέντε, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και σπεύδει να φέρει το θέμα στην αυριανή Ολομέλεια, την τελευταία του έτους με αποδεκτή σύνθεση.

Ήδη ως γνωστόν από τις 20 Νοεμβρίου έχει λήξει η θητεία των δύο εκ των επτά μελών της Ολομέλειάς της, ενώ άλλων δύο λήγει την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου. Από εκείνη την ημερομηνία και μετά και μέχρι να πληρωθούν οι θέσεις (δεν προβλέπεται πριν το τέλος Ιανουαρίου) η ΡΑΕ δεν θα μπορεί με τρία μέλη να παίρνει συλλογικές αποφάσεις. Έτσι επιχειρεί με σύγκληση της Ολομέλειας αύριο 1 Δεκεμβρίου να φτάσει σε απόφαση που θα λύνει το θέμα.
Δύο είναι οι παράμετροι της υπόθεσης:

Καθορισμός ΕΤΜΕΑΡ

Πρώτον, αν θα αποφασίσει αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ στο βαθμό που, σύμφωνα με τα στοιχεία και τις προβλέψεις του ΛΑΓΗΕ, το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, εάν το ΕΤΜΕΑΡ μείνει στο σημερινό ύψος, θα είναι 15 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2015 και θα φτάσει τα 50 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2016. Με δεδομένο ότι ο νόμος (αλλά και το μνημόνιο) επιβάλλει ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς στον Ειδικό Λογαριασμό, θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί προς τα πάνω το ΕΤΜΕΑΡ ώστε να καλύψει τα προβλεπόμενα ανοίγματα.
Οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι το Υπουργείο Ενέργειας έχει διαβεβαιώσει ότι θα υπογράψει απόφαση με την οποία θα συνεχιστεί η αξιοποίηση και το 2016, μέρους τουλάχιστον των εισπράξεων από τις δημοπρασίες δικαιωμάτων εκπομπών CO2. Ως γνωστόν σήμερα, το σύνολο των εισπράξεων αυτών οδεύουν στον Ειδικό Λογαριασμό. Από την 1η Ιανουαρίου του 2016 αυτό σταματάει, χωρίς να έχει ακόμα αποφασιστεί που θα πηγαίνουν τα χρήματα. Η κοινοτική οδηγία, όπως ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο, προβλέπει ότι το 50% τουλάχιστον θα πρέπει να κατευθύνεται σε «πράσινες δράσεις», ορισμό στον οποίο «χωράει» η ενίσχυση των ΑΠΕ. (διαβάστε περισσότερα εδώ). Με βάση την διαβεβαίωση του ΥΠΕΝ η ΡΑΕ έχει τη δυνατότητα να κρατήσει χωρίς αύξηση τοΕΤΜΕΑΡ για το επόμενο 6μηνο.


Το δεύτερο ερώτημα είναι αν θα προχωρήσει η ΡΑΕ, και με ποιο τρόπο, στην υιοθέτηση των κατευθυντήριων γραμμών της Ε.Ε., οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα καθορισμού ανώτατου ορίου (πλαφόν) στο ΕΤΜΕΑΡ που πληρώνουν οι ενεργοβόροι βιομηχανίες. Το όριο αυτό είναι το 0,5% της προστιθέμενης αξίας κάθε επιχείρησης και πρακτικά σημαίνει ότι το ΕΤΜΕΑΡ για τις επιχειρήσεις αυτές θα μειωθεί σε σχέση με το τι πληρώνουν σήμερα. Οι βιομηχανίες, στις συζητήσεις που έχουν κάνει με τη ΔΕΗ έχουν προεξοφλήσει ότι θα υιοθετηθεί το πλαφόν και φέρονται να έχουν διαμηνύσει στο υπουργείο και τη ΡΑΕ ότι για να συμφωνήσουν με τη ΔΕΗ θα πρέπει το μέτρο της διακοψιμότητας, το πλαφόν και τα νέα τιμολόγια της επιχείρησης να αντισταθμίζουν την κατάργηση της έκπτωσης 20% που επέβαλαν οι δανειστές.
Από την άλλη πλευρά διατυπώνονται ερωτηματικά για το αν επαρκεί ο χρόνος για να γίνει η συγκεκριμένη αναδιάρθρωση. Σημειωτέον ότι η ΡΑΕ γνωμοδοτεί και στη συνέχεια θα πρέπει το Υπουργείο να εκδώσει Υπουργική Απόφαση. Εδώ πρέπει όμως να αναφερθεί ότι δεν υπήρχε κανένας πραγματικός λόγος για να φτάσει το ζήτημα στο παρά πέντε. Ήδη από τον Ιούνιο, για παράδειγμα, με σχετικό δημοσίευμά του το energypress έκρουε τον κώδωνα του κινδύνου και επεσήμαινε ότι παρά τις διακηρύξεις της (τότε) πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΠΕΝ για την ανάγκη μείωσης του ενεργειακού κόστους των βιομηχανιών,  ακόμα και «έτοιμες» μέθοδοι που εφαρμόζουν όλες οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, στην Ελλάδα μένουν αναξιοποίητες.

Το ιστορικό

Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 9 Απριλίου 2014 στοχεύουν, κατά κύριο λόγο, στην υιοθέτηση μέτρων για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ενεργοβόρου ευρωπαϊκής βιομηχανίας σε αντιστάθμισμα των εφαρμοζόμενων πολιτικών στους τομείς ενέργειας και κλιματικής αλλαγής.
Όσον αφορά το ΕΤΜΕΑΡ, στις «κατευθυντήριες γραμμές για τις κρατικές ενισχύσεις στους τομείς του περιβάλλοντος και ενέργειας 2014 – 2020», υπάρχει η πρόβλεψη για εφαρμογή περιορισμών στις «πρόσθετες δαπάνες προς ΑΠΕ» που πληρώνουν κατ΄ανώτατο όριο όσες επιχειρήσεις θεωρούνται ενεργοβόρες, και ειδικότερα όσες θεωρούνται «εντάσεως ηλεκτρικής ενέργειας» (electro-intensity). Εντάσεως Ηλεκτρικής Ενέργειας, δε, θεωρούνται όσες πληρώνουν σε ηλεκτρικό ρεύμα πάνω από το 20% της προστιθέμενης αξίας τους.
Το όριο αυτό είναι το 0,5% της προστιθέμενης αξίας κάθε επιχείρησης. Πρακτικά στην Ελλάδα, όταν μιλάμε για «πρόσθετες δαπάνες προς ΑΠΕ» εννοούμε ΕΤΜΕΑΡ, συνεπώς για τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις αυτού του τύπου, η εφαρμογή των «κατευθυντήριων γραμμών» θα σημάνει ότι θα μπεί ως πλαφόν στο καταβαλλόμενο ΕΤΜΕΑΡ το 0,5% της προστιθέμενης αξίας κάθε επιχείρησης. Η υιοθέτηση μιας τέτοιας ρύθμισης θα ωφελήσει τις μεγάλες ενεργοβόρες βιομηχανίες της Υψηλής Τάσης (μέταλλα, χαλυβουργίες, τσιμέντα κ.λπ.), αλλά και πολλές της Μέσης Τάσης, οι οποίες δεν καλύπτονται από την υφιστάμενη σήμερα εθνική ρύθμιση  (πλαφόν περίπου 1 εκατ. ευρώ ανά θέση κατανάλωσης).
Από την άλλη, η συγκεκριμένη ρύθμιση έχει το πλεονέκτημα ότι δεν ωφελεί «οριζόντια» και αδιάκριτα όλες τις μεγάλες επιχειρήσεις, παρά μόνον όσες είναι πραγματικά ενεργοβόροι, επιτρέποντας έτσι την άσκηση βιομηχανικής πολιτικής. Πρόκειται, δε, για ρύθμιση που προκρίνεται ευθέως από τις Γενι

http://energypress.gr/news/krisimi-olomeleia-tis-rae-gia-etmear-erotimatika-gia-tin-anaprosarmogi-kai-gia-plafon-stis

No comments: