Friday 29 November 2013

Φιλόδοξα σχέδια στον τομέα του αερίου από ΔΕΠΑ και ΔΕΣΦΑ

Τους άξονες και το σκεπτικό της στρατηγικής της ΔΕΠΑ στο χώρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης παρουσίασε ο κ. Δημήτρης Μανώλης, διευθυντής παρακολούθησης διεθνών έργων της επιχείρησης, στο πλαίσιο του επιχειρηματικού φόρουμ «Η Ώρα της Εξοικονόμησης Ενέργειας: Ώριμα Κατασκευαστικά και Ενεργειακά Έργα».

Η ΔΕΠΑ δεν εστιάζει μόνον στην εδραίωση της θέσης της στην ελληνική αγορά αλλά ενδιαφέρεται κυρίως για την κατάληψη μιας ισχυρής θέσης στην ενεργειακή αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, τόνισε ο κ. Μανώλης, και τούτο διότι εκτιμά πως το ίδιο το τοπίο της παγκόσμιας αγοράς ενέργειας δείχνει πως είναι επιτακτική η ανάγκη για ολοκλήρωση και ολική απελευθέρωση των αγορών ενέργειας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των πολύ υψηλών τιμών ενέργειας. Η Ευρώπη συνολικά έχει  σημαντικά υψηλότερο κόστος ενέργειας στη βιομηχανία και τα νοικοκυριά της σε σχέση με την  Αμερική, επισήμανε ο κ Μανώλης, παράλληλα όμως παρατηρούνται σοβαρές αποκλίσεις και εντός Ευρώπης, καθώς το φυσικό αέριο παρέχεται με καλύτερες τιμές στον ευρωπαϊκό Βορρά μέσα από μακροπρόθεσμα συμβόλαια και σε λιγότερο ανταγωνιστικές τιμές στον ευρωπαϊκό Νότο όπου υπάρχουν ακόμη σε ισχύ μακροχρόνια συμβόλαια τα οποία συνέδεαν την τιμή του φυσικού αερίου με  την τιμή του πετρελαίου.
Αυτό που τράβηξε τη δική μας προσοχή, συνέχισε ο κ. Μανώλης, ήταν το παράδειγμα της Ιταλίας, όπου για πρώτη φορά φέτος παρατηρήθηκε πτώση των τιμών σε ανταγωνιστικά επίπεδα λόγω φαινομένων αυξημένης διαφοροποίησης των εισροών αερίου και της δημιουργίας αγωγών αντίστροφης ροής. Ως εκ τούτου η ΔΕΠΑ βλέπει την Νοτιοανατολική Ευρώπη ως μια μεγάλη αναπτυσσόμενη αγορά με επείγουσα ανάγκη υλοποίησης έργων που θα επιτρέψουν τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και θα οδηγήσουν σε μείωση των τιμών.
Γι’ αυτό προωθεί δύο σημαντικά έργα που θα εξυπηρετήσουν τον συγκεκριμένο στόχο  και  τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια σχεδιασμού και υλοποίησης. Το πρώτο έργο είναι ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGΒ και το δεύτερο ο πλωτός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου Aegean LNG. Ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός θα έχει δυναμικότητα 3-5 δις κυβικά μέτρων ετησίως και διαθέτει την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία το έχει προτείνει ως έργο κοινού ενδιαφέροντος καθώς και τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης με μια σημαντική επιχορήγηση της τάξης των 45 εκατ ευρώ. Πρόκειται για επένδυση που έχει χαρακτηριστεί ως έργο εθνικού συμφέροντος και από την Ελλάδα και από τη Βουλγαρία, υλοποιείται από την ΔΕΠΑ σε συνεργασία με τη βουλγαρική BEC και την ιταλική Edison, έχει τη δυνατότητα ανάστροφης ροής και βρίσκεται σε ιδανική τοποθεσία για τη μεταφορά του φυσικού αερίου.
Η εξέλιξη των εργασιών θεωρείται σχετικά προχωρημένη καθώς έχει πάρει τις περιβαλλοντικές άδειες και στη Βουλγαρία και στην Ελλάδα. Οι τελικές αποφάσεις για την υλοποίησή του αναμένεται να ληφθούν μέσα στους επόμενους μήνες και τόσο εκτίμηση όσο και επιδίωξη της ΔΕΠΑ είναι ο συνδυασμός της λειτουργίας του με τον αγωγό TAP, με το σκεπτικό ότι μπορούν να δημιουργηθούν μεγάλες συνέργιες.
Το δεύτερο έργο είναι ο πλωτός σταθμός διαχείρισης υγροποιημένου φυσικού αερίου Aegean LNG που σχεδιάζεται να αναπτυχθεί στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στην Καβάλα. Πρόκειται για μία ακόμη επένδυση που στηρίζεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα και η ευελιξία της ενεργειακής αγοράς των Βαλκανίων και γι’ αυτό θα μπορεί να αντλήσει σημαντική χρηματοδότηση από ευρωπαϊκά κονδύλια. Ο σταθμός Aegean LNG αποτελεί τον πιο σύντομο και φτηνό δρόμο εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού προς την Ελλάδα, την Τουρκία και τις άλλες χώρες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, κατέληξε ο κ. Μανώλης, θα μπορούσε κάλλιστα να προμηθεύεται φτηνό φυσικό αέριο από την Αμερική και συντελεί στο άνοιγμα του νότιου διαδρόμου προμήθειας φυσικού αερίου που είναι θεμελιώδους σημασίας για την βελτίωση της ασφάλειας ανεφοδιασμού και τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας.  
Ο κ. Αριστoτέλης Κροκιδάς, διευθυντής διαχείρισης έργων του ΔΕΣΦΑ παρουσίασε τα βασικά στοιχεία των έργων αναβάθμισης και επέκτασης του τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) της  Ρεβυθούσας των οποίων άλλωστε προΐσταται. Η Ρεβυθούσα  αποτελεί μια από τις σημαντικότερες εθνικές υποδομές της Ελλάδας και  συγκαταλέγεται στους 13 αντίστοιχους σταθμούς που βρίσκονται σε λειτουργία στη Μεσόγειο και στην Ευρώπη. Σχεδιάστηκε και λειτουργεί εδώ και 13 χρόνια με τις αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας και σεβασμού προς το περιβάλλον και χρησιμοποιεί πολύ υψηλή τεχνολογία, τόνισε ο κ. Κροκιδάς. Επί του παρόντος η εγκατάσταση της Ρεβυθούσας εξακολουθεί να προμηθεύεται αέριο μόνον από την Αλγερία αλλά με την περαιτέρω απελευθέρωση της αγοράς θα μπορεί να αγοράζει από την σποτ αγορά σε καλύτερες τιμές. Το έργο της Ρεβυθούσας είναι σήμερα σε διαδικασία αναβάθμισης.
Η αναβάθμιση περιλαμβάνει την κατασκευή μιας νέας δεξαμενής χωρητικότητας 95.000 κ.μ. που αυξάνει τον συνολικό αποθηκευτικό χώρο κατά 82%, την αναβάθμιση του λιμανιού ώστε να είναι κατάλληλο για μεγαλύτερα πλοία, την περαιτέρω αύξηση του ρυθμού αεριοποίησης μέσω της εγκατάστασης κρυογενικού εξοπλισμού και την αναβάθμιση του μετρικού σταθμού της Αγίας Τριάδας. Στόχος όλων αυτών των εργασιών, κατέληξε ο κ. Κροκιδάς, είναι η διασφάλιση της επάρκειας της Ελλάδας σε φυσικό αέριο αλλά και η μελλοντική εμπορική δραστηριότητα του ΔΕΣΦΑ, με σκοπό είτε την τροφοδοσία πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο σε περίπτωση που απαγορευτεί η χρήση του πετρελαίου ως καυσίμου στη Μεσόγειο όπως συζητείται σε ευρωπαϊκό επίπεδο, είτε την τροφοδοσία μικρών τοπικών σταθμών που θα μπορούσαν να λειτουργούν με φυσικό αέριο π.χ. σε κάποια δύσκολα νησιά.

http://www.energypress.gr/news/Filodoxa-shedia-ston-tomea-toy-aerioy-apo-DEPA-kai-DESFA

No comments: