Tuesday, 28 April 2015

Energia αποκλειστικό – ΤΑΡ: «Αγκάθι» για τη συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στην κατασκευή του η επιστροφή ΦΠΑ – Σύντομα οι συνομιλίες για τα αντισταθμιστικά

Πολύ σύντομα, το ΥΠΑΠΕΝ θα ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με την κοινοπραξία του TAP για τα επιπλέον αντισταθμιστικά οφέλη που διεκδικεί η ελληνική πολιτεία από τον αγωγό. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, σοβαρό αντικίνητρο για την εμπλοκή ελληνικών εταιριών στην κατασκευή του αποτελεί η δυστοκία του δημοσίου για την επιστροφή ΦΠΑ στις επιχειρήσεις.

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το energia. gr, το θέμα των μεγάλων καθυστερήσεων για την επιστροφή του ΦΠΑ απασχόλησε τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού ΠΑΠΕΝ Παναγιώτη Λαφαζάνη με τον επικεφαλής του Γραφείου του TAP στην Ελλάδα Ρίκαρντ Σκούφια. Η συνάντηση αυτή έγινε με πρωτοβουλία του κ. Λαφαζάνη, δεδομένου ότι έχουν περιέλθει στο υπουργείο καταγγελίες και παράπονα από κατασκευαστικές επιχειρήσεις, για το περιορισμένο της συμμετοχής του ελληνικού δυναμικού στην κατασκευή του TAP. Πράγματι, σύμφωνα με τις πληροφορίες του energia. gr, το γεγονός αυτό δεν αρνείται ο TAP, αλλά το αποδίδει στο «αγκάθι» της επιστροφής ΦΠΑ, κάτι το οποίο δεν ισχύει με τους προμηθευτές του από ξένες χώρες.
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην επιστροφή ΦΠΑ δεν είναι καινούριο φαινόμενο. Εντάθηκε, όμως, τα τελευταία πέντε χρόνια, λόγω των δυσκολιών στα ταμειακά διαθέσιμα του δημοσίου, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, αλλά και της πολυδαίδαλης γραφειοκρατίας. Η επιστροφή ΦΠΑ σε επιχειρήσεις έχει φθάσει και σε τριετία, με τις απλήρωτες αιτήσεις να «βαλτώνουν» στις κατά τόπους εφορίες. Ως και στη ΔΕΗ χρωστά το δημόσιο επιστροφή ΦΠΑ. Σε τουλάχιστον 37 ΔΟΥ ο χρόνος αναμονής για επιστροφή ΦΠΑ ξεπερνά τον ένα χρόνο, με τη ΦΑΕ Αθηνών να κατέχει τα πρωτεία στις καθυστερήσεις επιστροφής ΦΠΑ, διαθέτοντας το μεγαλύτερο αριθμό εκκρεμών αιτήσεων, πάνω από 90 ημέρες και το μεγαλύτερο μέρος των απλήρωτων επιστροφών, που υπολογίζονται σε 340 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία.
Παρά την εκφρασμένη, κατά καιρούς, βούληση του TAP να επιλεγούν και ελληνικές εταιρίες στην κατασκευή του αγωγού, το συγκεκριμένο πρόβλημα με το ΦΠΑ έχει καταλήξει να περιορίζει το ποσοστό συμμετοχής τους, προς όφελος ξένων εταιριών. Με άλλα λόγια, ο ΤΑΡ προκειμένου να περιορίσει τα αξιούμενα ποσά από ΦΠΑ, που δεν είναι αμελητέα, στρέφεται σε ξένους προμηθευτές παραμερίζοντας τους εγχώριους. Ο κ. Λαφαζάνης ζήτησε από τον TAP να αντιμετωπίζονται ισότιμα και χωρίς διακρίσεις οι ελληνικές εταιρίες στους διαγωνισμούς που προκηρύσσονται, υπογραμμίζοντας και τις ικανότητες τους, αλλά και το ανταγωνιστικό κόστος , το οποίο μπορούν να προσφέρουν. Βεβαίως, αναγνωρίζεται και από το ΥΠΑΠΕΝ το, παθολογικού, πλέον, χαρακτήρα, πρόβλημα της επιστροφής ΦΠΑ, ωστόσο, τονίζεται ότι μια αναβαθμισμένη και ουσιαστική συμμετοχή των ελληνικών εταιριών στην κατασκευή του TAP θα συνέβαλε ώστε το έργο να περιβληθεί της εμπιστοσύνης των πολιτών.
 
Τα αντισταθμιστικά οφέλη

Σύμφωνα με πληροφορίες του energia. gr από αρμόδιες πηγές του ΥΠΑΠΕΝ, στην τελική ευθεία βρίσκεται πλέον η επεξεργασία των προτάσεων του υπουργείου για τα επιπλέον αντισταθμιστικά οφέλη που διεκδικεί το ελληνικό δημόσιο από τον TAP, πέρα από αυτά που θα αφορούν στις τοπικές κοινωνίες στις περιοχές από τις οποίες θα διέρχεται ο αγωγός. Πολύ σύντομα, όπως είπε στο energia. gr κορυφαία πηγή του ΥΠΑΠΕΝ, «θα εμπλακούμε σε συνομιλίες». Το περιεχόμενο αυτών των προτάσεων δεν ανακοινώνεται επί του παρόντος, ωστόσο, θεωρείται βέβαιο ότι ένα από τα ζητήματα που θα τεθούν θα είναι η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στον TAP.
Να υπενθυμίσουμε ότι στις αρχές Μαρτίου το ΥΠΑΠΕΝ είχε ανακοινώσει ότι οι δύο πλευρές συμφώνησαν να συσταθούν κοινές επιτροπές, για την εξέταση του θέματος αυτού, αλλά και άλλων ζητημάτων που έχουν να κάνουν με την προετοιμασία και την υλοποίηση του έργου. Ήδη, η ελληνική πλευρά είναι σχεδόν έτοιμη να καταθέσει τις προτάσεις της, επιμένοντας στη διεκδίκηση αντισταθμιστικών οφελών από τον TAP και με τους εταίρους της, του αγωγού, να εμφανίζονται πρόθυμοι να συζητήσουν οτιδήποτε έχει βάση. 

http://www.energia.gr/article.asp?art_id=93228

No comments: