Υποχρεωτικοί καθίστανται από το 2016 οι έξυπνοι μετρητές για τις
νέες συνδέσεις καθώς και οι θερμιδομετρητές σε διαμερίσματα
πολυκατοικιών, εφόσον κρίνονται οικονομικά αποδοτικοί, ώστε να υπάρχει
διαφάνεια στις χρεώσεις. Τα παραπάνω συνοδεύουν τις διατάξεις σχετικά με την ενσωμάτωση της
Οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση που προβλέπει το νομοσχέδιο με τα
προαπαιτούμενα, και το οποίο κατατέθηκε χθες στη Βουλή με τη διαδικασία
του επείγοντος.
Δίνοντας το εναρκτήριο λάκτισμα για τη δημιουργία μιας αγοράς με
τζίρο πολλών εκατομμυρίων ευρώ, το νομοσχέδιο ορίζει έναν εθνικό στόχο
ενεργειακής απόδοσης ως το 2020, ο οποίος θα καθοριστεί με υπουργική
απόφαση, όπως επίσης και η εκπόνηση εθνικών σχεδίων δράσης ενεργειακής
απόδοσης. Ακριβώς για το σκοπό αυτό, κάθε χρόνο θα πρέπει να εκσυγχρονίζεται
ενεργειακά τουλάχιστον ποσοστό ίσο με το 3% όλων των δημοσίων κτιρίων.
Στόχος μάλλον φιλόδοξος για ένα Δημόσιο Τομέα με τόσες πολλές
παθογένειες σαν τον ελληνικό.
Σε κάθε περίπτωση, το ποσοστό του 3% υπολογίζεται επί του συνολικού
εμβαδού των κτιρίων με συνολικό ωφέλιμο εμβαδόν δαπέδου μεγαλύτερο από
250 τ.μ. και εφόσον δεν πληρούν τις απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης που
έχουν τεθεί κατ' εφαρμογή του άρθρου 4 του ν. 4122/2013. Με άλλη πάλι
διάταξη, λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τις προμήθειες του Δημοσίου, ώστε
όλα τα προϊόντα και οι υπηρεσίες που αγοράζονται, να πληρούν τις
προδιαγραφές ενεργειακής απόδοσης.
Το μέτρο ωστόσο που αφορά μαζικά τους καταναλωτές είναι άλλο.
Σχετίζεται με την υποχρεωτική καθιέρωση από το 2016 θερμιδομετρητών σε
διαμερίσματα πολυκατοικιών που έχουν κεντρική θέρμανση και εφόσον αυτό
δεν είναι εφικτό, μετρητών θερμότητας σε κάθε θερμαντικό σώμα.
Συγκεκριμένα, σε πολυκατοικίες με κεντρική θέρμανση, θα εγκατασταθούν
υποχρεωτικά ατομικοί μετρητές κατανάλωσης ως την 31η Δεκεμβρίου 2016 για
τη μέτρηση της κατανάλωσης για θέρμανση ή για ζεστό νερό, εφόσον αυτό
είναι τεχνικά εφικτό και οικονομικώς αποδοτικό.
Αν η χρήση ατομικών μετρητών δεν είναι τεχνικά εφικτή ή οικονομικώς
αποδοτική, τότε πρέπει να εγκατασταθούν ατομικοί κατανεμητές κόστους
θερμότητας για τη μέτρηση της κατανάλωσης θερμότητας σε κάθε θερμαντικό
σώμα, εκτός και αν η εγκατάσταση των εν λόγω κατανεμητών κόστους
θερμότητας δεν είναι οικονομικώς αποδοτική. Σε τέτοιες περιπτώσεις,
είναι δυνατόν να αναζητούνται εναλλακτικές, οικονομικώς αποδοτικές
μέθοδοι για τη μέτρηση της κατανάλωσης θερμότητας.
Ποιος θα επιβαρυνθεί με το κόστος
Στην ουσία, τα παραπάνω σημαίνουν νέα επιβάρυνση για τους
καταναλωτές. Το ενθαρρυντικό είναι ότι οι δαπάνες για την εγκατάσταση
των μετρητών αυτών, μπορεί να θεωρηθούν επιλέξιμες δηλαδή να επιδοτηθούν
μέσα από κοινοτικά προγράμματα.
Παράλληλα, καθορίζονται περαιτέρω κανόνες για την κατανομή του
κόστους της κατανάλωσης θερμότητας ή ζεστού νερού στις περιπτώσεις
πολυκατοικιών ή κτιρίων πολλαπλών χρήσεων με κοινόχρηστα συστήματα ψύξης
ή θέρμανσης, για να διασφαλίζουν τη διαφάνεια και την ακρίβεια του
καταμερισμού της ατομικής κατανάλωσης.
«Έξυπνοι» μετρητές σε νέα κτίρια
Με άλλη πρόβλεψη, οι διαχειριστές των δικτύων είναι υποχρεωμένοι από
την 1η Ιανουαρίου 2016 να αντικαταστήσουν τους αναλογικούς οικιακούς
μετρητές με ψηφιακούς, τους γνωστούς «έξυπνους» μετρητές, όταν αυτοί
εγκαθίστανται για πρώτη φορά ή όταν γίνεται ριζική ανακαίνιση στο
κτίριο.
Με άλλα λόγια ο ΔΕΔΔΗΕ που έχει και την αρμοδιότητα για τους
μετρητές, θα πρέπει να εφαρμόσει τη διάταξη του νομοσχέδιου, όταν αυτό
αποτελέσει νόμο, και πριν ακόμη τεθεί σε ισχύ το πρόγραμμα
αντικατάστασης του συνόλου των μετρητών. Σημειωτέον ότι ο διαγωνισμός
για την πιλοτική εφαρμογή των πρώτων 200.000 οικιακών μετρητών,
βρίσκεται σε εξέλιξη, καθώς μόλις πρόσφατα κατατέθηκαν οι σχετικές
προσφορές από τους διεκδικητές του έργου.
Μια νέα αγορά με τζίρο πολλών εκατομμυρίων
Σε κάθε περίπτωση γίνεται σαφές, ότι η Οδηγία για την ενεργειακή
εξοικονόμηση, εφόσον φυσικά εφαρμοστεί, θα ανοίξει μια νέα αγορά, αυτή
των εταιρειών ενεργειακής εξοικονόμησης (γνωστών ως ESCO's) με ένα τζίρο
διόλου ευκαταφρόνητο.
Άλλωστε η Ελλάδα θεωρείται -και είναι- ουραγός πανευρωπαϊκά σε θέματα
εξοικονόμησης ενέργειας. Δεν είναι τυχαίο που οι εκτιμήσεις ανεβάζουν
σε πάνω από 1 δισ. ευρώ την αξία των επενδύσεων που πρέπει να γίνουν
άμεσα μεταξύ άλλων σε νοσοκομεία, σχολεία, κολυμβητήρια, αλλά και στον
ηλεκτροφωτισμό δημοτικών, και εθνικών οδών, κ.ο.κ.
Είναι τόσα πολλά πάντως αυτά που πρέπει να γίνουν ως το 2020, ώστε
εύλογα διερωτάται κανείς κατά πόσο το Ελληνικό Δημόσιο έχει την
ικανότητα να τα φέρει σε πέρας. Διότι οι υποχρεώσεις του Δημοσίου δεν
τελειώνουν εδώ. Για παράδειγμα, το ΥΠΕΝ, μαζί με τα συναρμόδια κάθε φορά υπουργεία,
θα πρέπει να εκπονούν σε τακτά διαστήματα προγράμματα ενημέρωσης των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων με συγκεκριμένα παραδείγματα και βέλτιστες
πρακτικές, για τα συστήματα ενεργειακής διαχείρισης στις επιχειρήσεις
τους και το όφελος από την υιοθέτησή τους. Επιχειρήσεις που δεν είναι
μικρομεσαίες υποχρεούνται να υποβάλλονται σε ενεργειακό έλεγχο
διεξαγόμενο από ενεργειακούς ελεγκτές μέσα σε ένα χρόνο από την έναρξη
ισχύος του νόμου. Ο επανέλεγχος θα γίνεται κάθε 4 χρόνια.
Θεσπίζονται παράλληλα ειδικές υποχρεώσεις για τους προμηθευτές και
διανομείς ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή τόσο για τη ΔΕΗ όσο και για τους
ιδιώτες. Έτσι, από 1ης Ιανουάριου 2017 θεσπίζεται καθεστώς επιβολής της
υποχρέωσης ενεργειακής απόδοσης, με το οποίο εξασφαλίζεται ότι οι
διανομείς ενέργειας ή και οι εταιρείες λιανικής πώλησης ενέργειας πρέπει
να πετύχουν έναν σωρευτικό στόχο εξοικονόμησης ενέργειας στην τελική
χρήση έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020.
Με άλλη απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα πρέπει να
καθοριστεί ο κατάλογος των υπόχρεων μερών, ο ακριβής επιμερισμός του
στόχου στα υπόχρεα μέρη, οι διαδικασίες που απαιτούνται νια την
υλοποίηση των καθεστώτων επιβολής, καθώς και το σύστημα μέτρησης,
ελέγχου και επαλήθευσης των μέτρων βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης.
Μια πονεμένη ιστορία
Η ενεργειακή εξοικονόμηση είναι μια πολύ πονεμένη ιστορία στην
Ελλάδα. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι το νομοσχέδιο είχε τεθεί σε
διαβούλευση και το Σεπτέμβριο του 2014, αλλά ουδέποτε κατατέθηκε στη
Βουλή καθώς μεσολάβησε η αποστολή αιτιολογημένης γνώμης το Φεβρουάριο
και η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τον Ιούνιο για παραπομπή της
Ελλάδας στο Ευρωδικαστήριο σχετικά με την παράλειψη ενσωμάτωσης της
Οδηγίας.
Τον Ιούνιο μάλιστα η Κομισιόν είχε απειλήσει με ημερήσιο
πρόστιμο ύψους 29.145 ευρώ εφόσον η χώρα καταδικαστεί από το Δικαστήριο
και δεν έχει ενσωματωθεί ως τότε η Οδηγία. Τώρα, το νομοσχέδιο που ο πρώην υπουργός Π. Λαφαζάνης είχε θέσει σε
διαβούλευση αμέσως μετά την καταδίκη της Ελλάδας από την Κομισιόν,
εισέρχεται για συζήτηση στη Βουλή.
http://energypress.gr/news/energeiaki-exoikonomisi-sta-skaria-mia-agora-me-tziro-pollon-ekatommyrion-ti-provlepei-i-odigia
No comments:
Post a Comment