Εδώ και τουλάχιστον δέκα χρόνια θα έπρεπε να έχουν κατασκευαστεί μια σειρά από σημαντικά έργα για την ενίσχυση του ηλεκτρικού δικτύου της χώρας, και συνεπώς την απορρόφηση σημαντικής «πράσινης» ενέργειας από αιολικά και φωτοβολταϊκά, αλλά ακόμη βρίσκονται στα χαρτιά!
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα έργα για τα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Νέας Σάντας και Λαγκαδά στη Θεσσαλονίκη, τα οποία εντάσσονται από το 2001 κατ’ επανάληψη στις Μελέτες Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς (ΜΑΣΜ) που εκπονεί ο ΔΕΣΜΗΕ αλλά ακόμη και σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί, ενώ ορισμένα από αυτά δεν έχουν καν ξεκινήσει να κατασκευάζονται.
Για παράδειγμα, το ΚΥΤ Νέας Σάντας εντάχθηκε για πρώτη φορά στη σχετική μελέτη της περιόδου 2001-2005, αλλά επειδή δεν υλοποιήθηκε ξαναεντάχθηκε για την περίοδο 2005-2009 και εν συνεχεία στη μελέτη που εξέδωσε για την περίοδο 2006-2010, αλλά και στη μελέτη για την περίοδο 2008-2012, ενώ βρίσκεται μέσα στα έργα και που αφορούν και την περίοδο ως το 2014!!!
Τα παραπάνω περιγράφει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) σε κείμενο σχετικά με το σχεδιασμό του συστήματος μεταφοράς, το οποίο από χθες βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.
Όπως επισημαίνει η ΡΑΕ, ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζεται το σύστημα μεταφοράς δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες της εποχής. Σημειώνει ότι η ΜΑΣΜ, την οποία έχει ευθύνη να εκδίδει ο ΔΕΣΜΗΕ, έχει πενταετή ορίζοντα, ωστόσο βάσει του τρίτου Ενεργειακού Πακέτου και της σχετικής κοινοτικής οδηγίας (το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται ήδη προς ψήφιση στη Βουλή) απαιτεί η μελέτη για την ανάπτυξη ενός δικτύου να γίνεται σε δεκαετή ορίζοντα.
Κι αυτό γιατί δεδομένου του μεγάλου ενδιαφέροντος για ΑΠΕ σε Ελλάδα και παγκοσμίως, μόνο αν γίνει ένας προγραμματισμός σε βάθος δεκαετίας μπορεί να καλυφθεί το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η ΡΑΕ επισημαίνει ότι ο σχεδιασμός της ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς δυσχεραίνεται επίσης εξαιτίας της αβεβαιότητας που παρουσιάζουν ορισμένα επενδυτικά σχέδια, καθώς δεν υπάρχει δέσμευση του επενδυτή για την ολοκλήρωση του επενδυτικού του σχεδίου και τη σύνδεση του σταθμού ΑΠΕ στο σύστημα. Σημειώνει επίσης ότι η κατάληξη του επενδυτικού σχεδίου συνδέεται καταρχάς με την πρόοδο της διαδικασίας αδειοδότησης, επομένως είναι αβέβαιη.
Ο ΔΕΣΜΗΕ αντιμετωπίζει μεγάλο όγκο αιτημάτων για σύνδεση στο σύστημα. Παράλληλα, με τον χαρακτηρισμό μιας περιοχής ως κορεσμένης, δεν δίνεται η δυνατότητα για περαιτέρω εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος και δεν καταγράφεται περαιτέρω η ανάγκη ανάπτυξης του συστήματος.
Συνοψίζοντας η ΡΑΕ αναφέρει ότι η ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς ειδικά σε ότι αφορά τις ΑΠΕ, είναι δυσχερής λόγω της αβεβαιότητας υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων, ενώ από την άλλη πλευρά και τα επενδυτικά σχέδια σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορούν να προχωρήσουν λόγω περιορισμών του συστήματος μεταφοράς.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/551104ce-eeb5-4ee0-a118-9e45ac3ee19d
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα έργα για τα Κέντρα Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Νέας Σάντας και Λαγκαδά στη Θεσσαλονίκη, τα οποία εντάσσονται από το 2001 κατ’ επανάληψη στις Μελέτες Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς (ΜΑΣΜ) που εκπονεί ο ΔΕΣΜΗΕ αλλά ακόμη και σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί, ενώ ορισμένα από αυτά δεν έχουν καν ξεκινήσει να κατασκευάζονται.
Για παράδειγμα, το ΚΥΤ Νέας Σάντας εντάχθηκε για πρώτη φορά στη σχετική μελέτη της περιόδου 2001-2005, αλλά επειδή δεν υλοποιήθηκε ξαναεντάχθηκε για την περίοδο 2005-2009 και εν συνεχεία στη μελέτη που εξέδωσε για την περίοδο 2006-2010, αλλά και στη μελέτη για την περίοδο 2008-2012, ενώ βρίσκεται μέσα στα έργα και που αφορούν και την περίοδο ως το 2014!!!
Τα παραπάνω περιγράφει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) σε κείμενο σχετικά με το σχεδιασμό του συστήματος μεταφοράς, το οποίο από χθες βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση.
Όπως επισημαίνει η ΡΑΕ, ο τρόπος με τον οποίο σχεδιάζεται το σύστημα μεταφοράς δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες της εποχής. Σημειώνει ότι η ΜΑΣΜ, την οποία έχει ευθύνη να εκδίδει ο ΔΕΣΜΗΕ, έχει πενταετή ορίζοντα, ωστόσο βάσει του τρίτου Ενεργειακού Πακέτου και της σχετικής κοινοτικής οδηγίας (το σχετικό νομοσχέδιο βρίσκεται ήδη προς ψήφιση στη Βουλή) απαιτεί η μελέτη για την ανάπτυξη ενός δικτύου να γίνεται σε δεκαετή ορίζοντα.
Κι αυτό γιατί δεδομένου του μεγάλου ενδιαφέροντος για ΑΠΕ σε Ελλάδα και παγκοσμίως, μόνο αν γίνει ένας προγραμματισμός σε βάθος δεκαετίας μπορεί να καλυφθεί το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η ΡΑΕ επισημαίνει ότι ο σχεδιασμός της ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς δυσχεραίνεται επίσης εξαιτίας της αβεβαιότητας που παρουσιάζουν ορισμένα επενδυτικά σχέδια, καθώς δεν υπάρχει δέσμευση του επενδυτή για την ολοκλήρωση του επενδυτικού του σχεδίου και τη σύνδεση του σταθμού ΑΠΕ στο σύστημα. Σημειώνει επίσης ότι η κατάληξη του επενδυτικού σχεδίου συνδέεται καταρχάς με την πρόοδο της διαδικασίας αδειοδότησης, επομένως είναι αβέβαιη.
Ο ΔΕΣΜΗΕ αντιμετωπίζει μεγάλο όγκο αιτημάτων για σύνδεση στο σύστημα. Παράλληλα, με τον χαρακτηρισμό μιας περιοχής ως κορεσμένης, δεν δίνεται η δυνατότητα για περαιτέρω εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος και δεν καταγράφεται περαιτέρω η ανάγκη ανάπτυξης του συστήματος.
Συνοψίζοντας η ΡΑΕ αναφέρει ότι η ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς ειδικά σε ότι αφορά τις ΑΠΕ, είναι δυσχερής λόγω της αβεβαιότητας υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων, ενώ από την άλλη πλευρά και τα επενδυτικά σχέδια σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορούν να προχωρήσουν λόγω περιορισμών του συστήματος μεταφοράς.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/551104ce-eeb5-4ee0-a118-9e45ac3ee19d
No comments:
Post a Comment