Την αντίδραση του Ελληνικού Συνδέσμου Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας (ΕΣΣΗΘ) προκάλεσε η χθεσινή παρέμβαση του Συνδέσμου Εταιρειών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) με την οποία ζητούσε την άμεση απόσυρση διάταξης που προστέθηκε στο άρθρο 197 του ενεργειακού νομοσχεδίου βάσει της οποίας δικαίωμα προτεραιότητας κατά την κατανομή του Φορτίου έχουν όλες οι μονάδες ΣHΘYΑ (Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης) ανεξαρτήτως εγκατεστημένης ισχύος.
Στην απάντηση του ΕΣΣΗΘ επισημαίνεται ότι η ένταξη συστημάτων ΣΗΘΥΑ, ανεξαρτήτως του μεγέθους τους, στο Σύστημα, συμβάλλει στην ταχύτερη επίτευξη του στόχου «20-20-20» με σημαντική εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, αφού πρόκειται για μονάδες υψηλής απόδοσης, με σταθερό προφίλ θερμικής και ταυτόχρονα ηλεκτρικής ενέργειας, ανεξαρτήτως ισχύος
Ο ΕΣΣΗΘ θεωρεί ότι η ειδική διάταξη του άρθρου 197 δεν αποτελεί χαριστική απόφαση προς όφελος κανενός, αλλά μια υποχρεωτική νομοθετική ρύθμιση που εναρμονίζει την ελληνική με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η απάντηση του ΕΣΣΗΘ στον ΣΕΦ έχει ως εξής:
«Με έκπληξη διαβάσαμε την ανακοίνωση του ΣΕΦ που αφορά τη Συμπαραγωγή, με τίτλο «Προτεραιότητα και αποζημίωση των Μονάδων ΣΗΘΥΑ», στο Σχέδιο Νόμου για τη Λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και Δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες Ρυθμίσεις.
Όπως είναι γνωστό, η Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας, ΣΗΘ και ιδιαίτερα η ΣΗΘ Υψηλής Αποδοτικότητας, ΣΗΘΥΑ, θεωρείται από την Ε.Ε. ως κύρια τεχνολογία Εξοικονόμησης Ενέργειας, με αποδεδειγμένα μεγάλο βαθμό απόδοσης, που:
1. Συνεισφέρει στην εξοικονόμηση πρωτογενούς καυσίμου κατά τουλάχιστον 20%, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό στην εποχή των ακριβών και εισαγόμενων στη χώρα μας ορυκτών καυσίμων.
2. Αποκεντρώνει το υδροκέφαλο και ελλειμματικό Ελληνικό σύστημα ηλεκτροπαραγωγής, συμβάλλοντας στην ευστάθεια του και στη μείωση των απωλειών μεταφοράς και διανομής ηλεκτρισμού.
3. Συνεισφέρει στην εξισορρόπηση μεταξύ παραγωγής και ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τις περιόδους αιχμιακής ζήτησης, μειώνοντας τον κίνδυνο πτώσης του ηλεκτρικού δικτύου (black-outs).
4. Συνεισφέρει στον περιορισμό εκπομπών αερίων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και στην επίτευξη των στόχων της Σύμβασης Πλαίσιο για την Κλιματική Αλλαγή και το Πρωτόκολλο του Κιότο.
5. Βελτιστοποιεί τη λειτουργία των ΧΥΤΑ ή χώρων επεξεργασίας βιολογικών λυμάτων με χρήση του παραγόμενου βιομεθανίου (ΑΠΕ) (π.χ. σφαγεία, χοιροστάσια, τυροκομεία, κα).
Ο ΣΕΦ, ως ενεργειακός Σύνδεσμος, οφείλει να αντιλαμβάνεται ότι προτεραιότητα στο στόχο «20-20-20» δεν έχουν μόνο τα φωτοβολταϊκά, αλλά εξίσου και η Εξοικονόμηση Ενέργειας και η μείωση των εκπομπών CO2. Όμως, ο ΣΕΦ φαίνεται να αγνοεί ότι η Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Αποδοτικότητας εξοικονομεί τεράστιες ποσότητες πρωτογενούς ενέργειας. Να θυμίσουμε, λοιπόν, ότι στις 22.6.2011 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με βάση μελέτες που διενήργησε η COGEN EUROPE στις οποίες συμμετείχε ενεργά και ο ΕΣΣΗΘ, ανακοίνωσε το νέο Σχέδιο Οδηγίας για την Εξοικονόμηση Ενέργειας και τη ΣΗΘΥΑ δίνοντας το στίγμα της προτεραιότητας στην εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας.
Αναφορικά με το Άρθρο 197 του νέου Σχεδίου Νόμου, πιστεύουμε ότι αυτό δεν αποτελεί χαριστική απόφαση προς όφελος κανενός. Αντίθετα, η ύπαρξη ανώτερων ορίων, που έθεταν οι ενεργειακοί νόμοι προηγούμενων εποχών, οι οποίοι να σημειωθεί ότι σήμερα δεν ισχύουν πουθενά δια νόμου στην Ε.Ε., στρεβλώνουν περισσότερο την ήδη στρεβλωμένη ελληνική ενεργειακή αγορά. Ο ΕΣΣΗΘ θεωρεί ότι η ειδική διάταξη του άρθρου 197 πρόκειται για μια υποχρεωτική νομοθετική ρύθμιση που εναρμονίζει την ελληνική με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Συγκεκριμένα, η πρώτη εναρμονίζεται, με μεγάλη ομολογουμένως καθυστέρηση, με την Οδηγία 2004/08/ΕΚ που προβλέπει ότι οι μονάδες ΣΗΘΥΑ, ανεξαρτήτως μεγέθους, έχουν προτεραιότητα στο Σύστημα, όπως και οι εγκαταστάσεις ΑΠΕ. Η Οδηγία 2004/8/ΕΚ ταυτίζει απόλυτα τις ΑΠΕ με τη ΣΗΘΥΑ, τόσο στην προώθηση όσο και στα δικαιώματά τους, τα οποία εντάσσει στο Σύστημα με το ίδιο τρόπο με στόχο την επίτευξη του «20-20-20». Η μη συμμόρφωση του Ελληνικού Κράτους με την Κοινοτική Οδηγία αποτελεί πιθανό λόγο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επισύροντας ποινές που θα ζημίωναν όχι μόνο οικονομικά τη χώρα, αλλά θα έπλητταν, για ακόμα μία φορά, την αξιοπιστία της .
Η ένταξη συστημάτων ΣΗΘΥΑ, ανεξαρτήτως του μεγέθους τους, στο Σύστημα, συμβάλλει στην ταχύτερη επίτευξη του στόχου «20-20-20» με σημαντική εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, αφού πρόκειται για μονάδες υψηλής απόδοσης, με σταθερό προφίλ θερμικής και ταυτόχρονα ηλεκτρικής ενέργειας, ανεξαρτήτως ισχύος. Πρέπει να τονισθεί ότι στη μάχη για την επίτευξη του στόχου «20-20-20», η συμβολή ενός συστήματος ΣΗΘΥΑ είναι πέντε φορές μεγαλύτερη από ένα αιολικό πάρκο και δεκαπλάσια από μια εγκατάσταση με φωτοβολταϊκά, ίδιας εγκατεστημένης ισχύος, καθώς η ΣΗΘΥΑ δεν επηρεάζεται από τις όποιες μετεωρολογικές μεταβολές και λειτουργεί συνεχώς με βάση τη χρήσιμη θερμότητα.
Επιπρόσθετα, η εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας που εξασφαλίζεται από τη χρήση συστήματος ΣΗΘΥΑ προσφέρει και μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια στη χώρα (Security of Supply) που αποτελεί το βασικότερο ενεργειακό ζήτημα της ΕΕ.
Αναφορικά με το τέλος ΑΠΕ, στο οποίο επίσης αναφέρεται η ανακοίνωση του ΣΕΦ, πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι δεν μπορεί καμία επιχείρηση, είτε πρόκειται για παραγωγό ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ να είναι υπόλογη για την οικονομική επιφάνεια του ΔΕΣΜΗΕ. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο ΔΕΣΜΗΕ οφείλονται στις στρεβλώσεις της αγοράς κάτι που έχει αποδειχθεί και από τις πρόσφατες μελέτες του ΕΣΗΑΠΕ και του ΙΟΒΕ.
Για όλους τους ανωτέρω λόγους, καλούμε εκ νέου τον Υπουργό ΠΕΚΑ να ολοκληρώσει την εναρμόνιση του Ελληνικού με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, εντάσσοντας πλήρως, με διαφάνεια και αξιοπιστία, τα συστήματα ΣΗΘΥΑ, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους στο ενεργειακό σύστημα της χώρας.
Για το ΔΣ ΕΣΣΗΘ
Κων. Θεοφύλακτος Πρόεδρος
Αναστ. Τόσιος Γραμματέας»
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/aea1ec29-c302-453b-ad5e-e008d97d51cd
Στην απάντηση του ΕΣΣΗΘ επισημαίνεται ότι η ένταξη συστημάτων ΣΗΘΥΑ, ανεξαρτήτως του μεγέθους τους, στο Σύστημα, συμβάλλει στην ταχύτερη επίτευξη του στόχου «20-20-20» με σημαντική εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, αφού πρόκειται για μονάδες υψηλής απόδοσης, με σταθερό προφίλ θερμικής και ταυτόχρονα ηλεκτρικής ενέργειας, ανεξαρτήτως ισχύος
Ο ΕΣΣΗΘ θεωρεί ότι η ειδική διάταξη του άρθρου 197 δεν αποτελεί χαριστική απόφαση προς όφελος κανενός, αλλά μια υποχρεωτική νομοθετική ρύθμιση που εναρμονίζει την ελληνική με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η απάντηση του ΕΣΣΗΘ στον ΣΕΦ έχει ως εξής:
«Με έκπληξη διαβάσαμε την ανακοίνωση του ΣΕΦ που αφορά τη Συμπαραγωγή, με τίτλο «Προτεραιότητα και αποζημίωση των Μονάδων ΣΗΘΥΑ», στο Σχέδιο Νόμου για τη Λειτουργία Ενεργειακών Αγορών Ηλεκτρισμού και Φυσικού Αερίου, για Έρευνα, Παραγωγή και Δίκτυα μεταφοράς Υδρογονανθράκων και άλλες Ρυθμίσεις.
Όπως είναι γνωστό, η Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας, ΣΗΘ και ιδιαίτερα η ΣΗΘ Υψηλής Αποδοτικότητας, ΣΗΘΥΑ, θεωρείται από την Ε.Ε. ως κύρια τεχνολογία Εξοικονόμησης Ενέργειας, με αποδεδειγμένα μεγάλο βαθμό απόδοσης, που:
1. Συνεισφέρει στην εξοικονόμηση πρωτογενούς καυσίμου κατά τουλάχιστον 20%, κάτι ιδιαίτερα σημαντικό στην εποχή των ακριβών και εισαγόμενων στη χώρα μας ορυκτών καυσίμων.
2. Αποκεντρώνει το υδροκέφαλο και ελλειμματικό Ελληνικό σύστημα ηλεκτροπαραγωγής, συμβάλλοντας στην ευστάθεια του και στη μείωση των απωλειών μεταφοράς και διανομής ηλεκτρισμού.
3. Συνεισφέρει στην εξισορρόπηση μεταξύ παραγωγής και ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τις περιόδους αιχμιακής ζήτησης, μειώνοντας τον κίνδυνο πτώσης του ηλεκτρικού δικτύου (black-outs).
4. Συνεισφέρει στον περιορισμό εκπομπών αερίων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και στην επίτευξη των στόχων της Σύμβασης Πλαίσιο για την Κλιματική Αλλαγή και το Πρωτόκολλο του Κιότο.
5. Βελτιστοποιεί τη λειτουργία των ΧΥΤΑ ή χώρων επεξεργασίας βιολογικών λυμάτων με χρήση του παραγόμενου βιομεθανίου (ΑΠΕ) (π.χ. σφαγεία, χοιροστάσια, τυροκομεία, κα).
Ο ΣΕΦ, ως ενεργειακός Σύνδεσμος, οφείλει να αντιλαμβάνεται ότι προτεραιότητα στο στόχο «20-20-20» δεν έχουν μόνο τα φωτοβολταϊκά, αλλά εξίσου και η Εξοικονόμηση Ενέργειας και η μείωση των εκπομπών CO2. Όμως, ο ΣΕΦ φαίνεται να αγνοεί ότι η Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Αποδοτικότητας εξοικονομεί τεράστιες ποσότητες πρωτογενούς ενέργειας. Να θυμίσουμε, λοιπόν, ότι στις 22.6.2011 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με βάση μελέτες που διενήργησε η COGEN EUROPE στις οποίες συμμετείχε ενεργά και ο ΕΣΣΗΘ, ανακοίνωσε το νέο Σχέδιο Οδηγίας για την Εξοικονόμηση Ενέργειας και τη ΣΗΘΥΑ δίνοντας το στίγμα της προτεραιότητας στην εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας.
Αναφορικά με το Άρθρο 197 του νέου Σχεδίου Νόμου, πιστεύουμε ότι αυτό δεν αποτελεί χαριστική απόφαση προς όφελος κανενός. Αντίθετα, η ύπαρξη ανώτερων ορίων, που έθεταν οι ενεργειακοί νόμοι προηγούμενων εποχών, οι οποίοι να σημειωθεί ότι σήμερα δεν ισχύουν πουθενά δια νόμου στην Ε.Ε., στρεβλώνουν περισσότερο την ήδη στρεβλωμένη ελληνική ενεργειακή αγορά. Ο ΕΣΣΗΘ θεωρεί ότι η ειδική διάταξη του άρθρου 197 πρόκειται για μια υποχρεωτική νομοθετική ρύθμιση που εναρμονίζει την ελληνική με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Συγκεκριμένα, η πρώτη εναρμονίζεται, με μεγάλη ομολογουμένως καθυστέρηση, με την Οδηγία 2004/08/ΕΚ που προβλέπει ότι οι μονάδες ΣΗΘΥΑ, ανεξαρτήτως μεγέθους, έχουν προτεραιότητα στο Σύστημα, όπως και οι εγκαταστάσεις ΑΠΕ. Η Οδηγία 2004/8/ΕΚ ταυτίζει απόλυτα τις ΑΠΕ με τη ΣΗΘΥΑ, τόσο στην προώθηση όσο και στα δικαιώματά τους, τα οποία εντάσσει στο Σύστημα με το ίδιο τρόπο με στόχο την επίτευξη του «20-20-20». Η μη συμμόρφωση του Ελληνικού Κράτους με την Κοινοτική Οδηγία αποτελεί πιθανό λόγο παραπομπής της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επισύροντας ποινές που θα ζημίωναν όχι μόνο οικονομικά τη χώρα, αλλά θα έπλητταν, για ακόμα μία φορά, την αξιοπιστία της .
Η ένταξη συστημάτων ΣΗΘΥΑ, ανεξαρτήτως του μεγέθους τους, στο Σύστημα, συμβάλλει στην ταχύτερη επίτευξη του στόχου «20-20-20» με σημαντική εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, αφού πρόκειται για μονάδες υψηλής απόδοσης, με σταθερό προφίλ θερμικής και ταυτόχρονα ηλεκτρικής ενέργειας, ανεξαρτήτως ισχύος. Πρέπει να τονισθεί ότι στη μάχη για την επίτευξη του στόχου «20-20-20», η συμβολή ενός συστήματος ΣΗΘΥΑ είναι πέντε φορές μεγαλύτερη από ένα αιολικό πάρκο και δεκαπλάσια από μια εγκατάσταση με φωτοβολταϊκά, ίδιας εγκατεστημένης ισχύος, καθώς η ΣΗΘΥΑ δεν επηρεάζεται από τις όποιες μετεωρολογικές μεταβολές και λειτουργεί συνεχώς με βάση τη χρήσιμη θερμότητα.
Επιπρόσθετα, η εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας που εξασφαλίζεται από τη χρήση συστήματος ΣΗΘΥΑ προσφέρει και μεγαλύτερη ενεργειακή ασφάλεια στη χώρα (Security of Supply) που αποτελεί το βασικότερο ενεργειακό ζήτημα της ΕΕ.
Αναφορικά με το τέλος ΑΠΕ, στο οποίο επίσης αναφέρεται η ανακοίνωση του ΣΕΦ, πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι δεν μπορεί καμία επιχείρηση, είτε πρόκειται για παραγωγό ΑΠΕ ή ΣΗΘΥΑ να είναι υπόλογη για την οικονομική επιφάνεια του ΔΕΣΜΗΕ. Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα ο ΔΕΣΜΗΕ οφείλονται στις στρεβλώσεις της αγοράς κάτι που έχει αποδειχθεί και από τις πρόσφατες μελέτες του ΕΣΗΑΠΕ και του ΙΟΒΕ.
Για όλους τους ανωτέρω λόγους, καλούμε εκ νέου τον Υπουργό ΠΕΚΑ να ολοκληρώσει την εναρμόνιση του Ελληνικού με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, εντάσσοντας πλήρως, με διαφάνεια και αξιοπιστία, τα συστήματα ΣΗΘΥΑ, ανεξάρτητα από το μέγεθος τους στο ενεργειακό σύστημα της χώρας.
Για το ΔΣ ΕΣΣΗΘ
Κων. Θεοφύλακτος Πρόεδρος
Αναστ. Τόσιος Γραμματέας»
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/aea1ec29-c302-453b-ad5e-e008d97d51cd
No comments:
Post a Comment