Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε η ΡΑΕ τις προτάσεις της για την πρόσβαση στο σύστημα μεταφοράς, ένα θέμα που αφορά ιδιαίτερα τους επενδυτές των ΑΠΕ. Με τον τρόπο αυτό, η Αρχή θίγει σημαντικά γραφειοκρατικά ζητήματα που παρεμποδίζουν την ανάπτυξη των ΑΠΕ στη χώρα μας, ενώ επιχειρεί να προσφέρει λύσεις για τα προβλήματα που παρουσιάζονται. Σε γενικές γραμμές, η ΡΑΕ εμφανίζεται αισιόδοξη πάντως για την πορεία των έργων αναβάθμισης των δικτύων.
Σχετικά με τη δυνατότητα απορρόφησης περισσότερων ΑΠΕ από το σύστημα, η ΡΑΕ σημειώνει τα εξής:
«Η δυνατότητα των ηλεκτρικών συστημάτων να απορροφήσουν την παραγωγή των σταθμών ΑΠΕ είναι συνάρτηση πολλών παραμέτρων και σχετίζεται με διαφορετικά τεχνικά θέματα. Η παρούσα διαβούλευση περιορίζεται μόνο στα θέματα που αφορούν τις υποδομές του Συστήματος Μεταφοράς, σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό, την ανάπτυξή τους και την πρόσβαση των ενδιαφερόμενων σε αυτές, σε σχέση μόνο με την ονομαστική ικανότητα των υποδομών αυτών, δηλαδή εξετάζοντας μόνο τη στατική ασφάλεια του Συστήματος Μεταφοράς.
Το όριο ασφαλούς απορρόφησης ισχύος από σταθμούς ΑΠΕ μιας περιοχής επηρεάζεται, πέραν από την ικανότητα του εξοπλισμού του Συστήματος Μεταφοράς (γραμμές μεταφοράς, αυτομετασχηματιστές, κλπ), και από τα ακόλουθα:
− Τις συμβατικές μονάδες παραγωγής που βρίσκονται στην περιοχή και τα τεχνικά τους ελάχιστα, δηλαδή τη μικρότερη δυνατή ισχύ που μπορεί να παραχθεί κατά τη λειτουργία
τους
− Το φορτίο της περιοχής του Συστήματος
− Τη διεσπαρμένη παραγωγή στο δίκτυο διανομής της περιοχής.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί και η επίδραση, στις αναλύσεις που αφορούν το όριο ασφαλούς απορρόφησης, των διαφορετικών τεχνολογιών σταθμών ΑΠΕ και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που αυτές παρουσιάζουν».
Αναφορικά με τον ρόλο του ΔΕΣΜΗΕ, σημειώνονται οι εξής παρατηρήσεις:
«Με το νέο Κανονισμό Αδειών Παραγωγής από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, η ΡΑΕ διαπιστώνει, μετά από εισήγηση του ΔΕΣΜΗΕ, ότι οι δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης έχουν υπερβεί το όριο ασφαλούς απορρόφησης από σταθμούς ΑΠΕ. Το όριο ασφαλούς απορρόφησης υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη τόσο το υφιστάμενο δίκτυο (Σύστημα και δίκτυο) όσο και τα προγραμματισμένα έργα ανάπτυξης, ενίσχυσης του Συστήματος (έργα που περιλαμβάνονται στην εκάστοτε εγκεκριμένη ΜΑΣΜ).
Στόχος των παραπάνω ρυθμίσεων είναι:
1. Η συσχέτιση της ικανότητας των ηλεκτρικών δικτύων με το επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως αυτό διαμορφώνεται σε ωριμότερη φάση, δηλαδή μετά την έκδοση ΕΠΟ.
2. Η άρση των εμποδίων στην εξέλιξη της αδειοδοτικής διαδικασίας εξαιτίας της αδυναμίας του Συστήματος που είναι προσωρινή, υπό την έννοια της διαρκούς ανάπτυξής του Συστήματος και κατ’επέκταση, της διαρκούς αύξησης του ορίου ασφαλούς απορρόφησης από σταθμούς ΑΠΕ».
Η Αρχή τονίζει ότι τα όρια απορρόφησης θα αυξηθούν με την εγκατάσταση των γραμμών των 400 KV, ενώ και στα νησιά σχεδιάζονται κινήσεις που θα βελτιώσουν την κατάσταση. Εντούτοις, δεν παραλείπει να αναφέρει τα γραφειοκρατικά προβλήματα που υπάρχουν, καθώς πρόκειται ουσιαστικά για ένα νόμισμα με δύο όψεις: Από τη μια η αβεβαιότητα των επενδύσεων καθιστά δυσχερή την ανάπτυξη του συστήματος και από την άλλη, οι περιορισμοί του συστήματος παρεμποδίζουν την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.
Τέλος, η ΡΑΕ αναφέρεται στο έργο «Ν. Μάκρη - Πολυπόταμος και δίκτυοΥψηλής Τάσης Νότιας Εύβοιας», το οποίο προβλέπει την εγκατάσταση αιολικών με ισχύ 400 MW και χαρακτηρίζεται ως εθνικής σημασίας. Η Αρχή πρότεινε με γνωμοδότησή της ορισμένες αλλαγές στους σχετικούς κανονισμούς, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει το έργο της σύνδεσης των πάρκων αυτών με το σύστημα.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η ΡΑΕ συμπεραίνει ότι είναι απαραίτητο ένα πλαίσιο που θα επιτρέψει:
Α) την έγκυρη, έγκαιρη και συνεχή αποτύπωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τους σταθμούς ΑΠΕ
Β) την ενσωμάτωση του εκάστοτε επενδυτικού ενδιαφέροντος στο σχεδιασμό του
Συστήματος Μεταφοράς
Γ) την ικανοποίηση των αιτημάτων πρόσβασης τρίτων στα δίκτυα.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=48552
Σχετικά με τη δυνατότητα απορρόφησης περισσότερων ΑΠΕ από το σύστημα, η ΡΑΕ σημειώνει τα εξής:
«Η δυνατότητα των ηλεκτρικών συστημάτων να απορροφήσουν την παραγωγή των σταθμών ΑΠΕ είναι συνάρτηση πολλών παραμέτρων και σχετίζεται με διαφορετικά τεχνικά θέματα. Η παρούσα διαβούλευση περιορίζεται μόνο στα θέματα που αφορούν τις υποδομές του Συστήματος Μεταφοράς, σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό, την ανάπτυξή τους και την πρόσβαση των ενδιαφερόμενων σε αυτές, σε σχέση μόνο με την ονομαστική ικανότητα των υποδομών αυτών, δηλαδή εξετάζοντας μόνο τη στατική ασφάλεια του Συστήματος Μεταφοράς.
Το όριο ασφαλούς απορρόφησης ισχύος από σταθμούς ΑΠΕ μιας περιοχής επηρεάζεται, πέραν από την ικανότητα του εξοπλισμού του Συστήματος Μεταφοράς (γραμμές μεταφοράς, αυτομετασχηματιστές, κλπ), και από τα ακόλουθα:
− Τις συμβατικές μονάδες παραγωγής που βρίσκονται στην περιοχή και τα τεχνικά τους ελάχιστα, δηλαδή τη μικρότερη δυνατή ισχύ που μπορεί να παραχθεί κατά τη λειτουργία
τους
− Το φορτίο της περιοχής του Συστήματος
− Τη διεσπαρμένη παραγωγή στο δίκτυο διανομής της περιοχής.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί και η επίδραση, στις αναλύσεις που αφορούν το όριο ασφαλούς απορρόφησης, των διαφορετικών τεχνολογιών σταθμών ΑΠΕ και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που αυτές παρουσιάζουν».
Αναφορικά με τον ρόλο του ΔΕΣΜΗΕ, σημειώνονται οι εξής παρατηρήσεις:
«Με το νέο Κανονισμό Αδειών Παραγωγής από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, η ΡΑΕ διαπιστώνει, μετά από εισήγηση του ΔΕΣΜΗΕ, ότι οι δεσμευτικές προσφορές σύνδεσης έχουν υπερβεί το όριο ασφαλούς απορρόφησης από σταθμούς ΑΠΕ. Το όριο ασφαλούς απορρόφησης υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψη τόσο το υφιστάμενο δίκτυο (Σύστημα και δίκτυο) όσο και τα προγραμματισμένα έργα ανάπτυξης, ενίσχυσης του Συστήματος (έργα που περιλαμβάνονται στην εκάστοτε εγκεκριμένη ΜΑΣΜ).
Στόχος των παραπάνω ρυθμίσεων είναι:
1. Η συσχέτιση της ικανότητας των ηλεκτρικών δικτύων με το επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως αυτό διαμορφώνεται σε ωριμότερη φάση, δηλαδή μετά την έκδοση ΕΠΟ.
2. Η άρση των εμποδίων στην εξέλιξη της αδειοδοτικής διαδικασίας εξαιτίας της αδυναμίας του Συστήματος που είναι προσωρινή, υπό την έννοια της διαρκούς ανάπτυξής του Συστήματος και κατ’επέκταση, της διαρκούς αύξησης του ορίου ασφαλούς απορρόφησης από σταθμούς ΑΠΕ».
Η Αρχή τονίζει ότι τα όρια απορρόφησης θα αυξηθούν με την εγκατάσταση των γραμμών των 400 KV, ενώ και στα νησιά σχεδιάζονται κινήσεις που θα βελτιώσουν την κατάσταση. Εντούτοις, δεν παραλείπει να αναφέρει τα γραφειοκρατικά προβλήματα που υπάρχουν, καθώς πρόκειται ουσιαστικά για ένα νόμισμα με δύο όψεις: Από τη μια η αβεβαιότητα των επενδύσεων καθιστά δυσχερή την ανάπτυξη του συστήματος και από την άλλη, οι περιορισμοί του συστήματος παρεμποδίζουν την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων.
Τέλος, η ΡΑΕ αναφέρεται στο έργο «Ν. Μάκρη - Πολυπόταμος και δίκτυοΥψηλής Τάσης Νότιας Εύβοιας», το οποίο προβλέπει την εγκατάσταση αιολικών με ισχύ 400 MW και χαρακτηρίζεται ως εθνικής σημασίας. Η Αρχή πρότεινε με γνωμοδότησή της ορισμένες αλλαγές στους σχετικούς κανονισμούς, ώστε να μπορέσει να προχωρήσει το έργο της σύνδεσης των πάρκων αυτών με το σύστημα.
Με βάση όλα τα παραπάνω, η ΡΑΕ συμπεραίνει ότι είναι απαραίτητο ένα πλαίσιο που θα επιτρέψει:
Α) την έγκυρη, έγκαιρη και συνεχή αποτύπωση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τους σταθμούς ΑΠΕ
Β) την ενσωμάτωση του εκάστοτε επενδυτικού ενδιαφέροντος στο σχεδιασμό του
Συστήματος Μεταφοράς
Γ) την ικανοποίηση των αιτημάτων πρόσβασης τρίτων στα δίκτυα.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=48552
No comments:
Post a Comment