Δύο ακόμα νέες ΕΠΑ, πέραν των τριών οι οποίες έχουν πολλάκις εξαγγελθεί, προβλέπει το δεύτερο νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ που βρίσκεται σε εκκρεμότητα και το οποίο θα παρουσιαστεί στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο που θα συνέλθει, δηλαδή σε λίγες ημέρες ή εβδομάδες.
Οι δύο αυτές νέες ΕΠΑ, για τις οποίες η ΔΕΠΑ της οποίας θα είναι θυγατρικές έχει ξεκινήσει την προετοιμασία, θα δημιουργηθούν, η πρώτη στην Πελοπόννησο και η δεύτερη στην Ήπειρο – Δυτική Μακεδονία. Η υλοποίηση της ΕΠΑ Πελοποννήσου σχετίζεται με την κατασκευή του αγωγού Κόρινθος – Άργος / Ναύπλιο – Τρίπολη – Μεγαλόπολη, ενώ η υλοποίηση της ΕΠΑ Δυτ. Μακεδονίας – Ηπείρου σχετίζεται με την κατασκευή του Ελληνο-Ιταλικού αγωγού IGI, ο οποίος θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας, στην Ιταλία και στη συνέχεια και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Στο ίδιο νομοσχέδιο (πρόκειται για εκείνο που αναφέρεται επίσης στους αγωγούς και ειδικότερα στον Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη) περιγράφονται οι όροι υπό τους οποίους θα ιδρυθούν οι τρείς «γνωστές» νέες ΕΠΑ, δηλαδή στις περιοχές Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας.
Χρηματοδότηση
Το «πράσινο φως» για την υπαγωγή σε καθεστώς κρατικής ενίσχυσης των δαπανών κατασκευής των δικτύων Φυσικού Αερίου, στις περιοχές αυτές, έλαβε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικό αίτημα της κυβέρνησης. Με βάση την έγκριση αυτή, το επενδυτικό πρόγραμμα των τριών νέων ΕΠΑ συνολικής αξίας 198,71 εκ. ευρώ, θα ενισχυθεί μέσω κρατικών και κοινοτικών πόρων ύψους 42,67 εκ. ευρώ.
Το επενδυτικό πρόγραμμα αφορά στην κατασκευή δικτύων διανομής αερίου σε πόλεις όπως Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Σέρρες, Ξάνθη, Δράμα, Καβάλα, Κιλκίς, Κατερίνη, Λαμία, Θήβα, Λειβαδιά και Χαλκίδα δημιουργώντας συνολικά πάνω από 1500 νέες θέσεις εργασίας. Επιπρόσθετα, η χρήση του φυσικού αερίου από δεκάδες χιλιάδες νέους καταναλωτές θα συμβάλλει στη σημαντική περιβαλλοντική αναβάθμιση αυτών των περιοχών. Οι σχετικοί διαγωνισμοί αναμένεται να προκηρυχθούν από τη ΔΕΠΑ αμέσως μετά την ψήφιση από τη Βουλή του Νομοσχεδίου.
Οι νέες ΕΠΑ θα είναι, όπως και οι υφιστάμενες, θυγατρικές της ΔΕΠΑ, ωστόσο το νομοσχέδιο, (στην τελευταία τουλάχιστον εκδοχή που έχει στη διάθεσή του το energypress) προβλέπει ρυθμίσεις διαφορετικές από εκείνες που ισχύουν σήμερα στην Αττική, τη Θεσσαλία και τη Θεσσαλονίκη, καθώς ανοίγει το δρόμο για να διατεθεί σε στρατηγικό επενδυτή πλειοψηφικό πακέτο μετοχών.
Ειδικότερα σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, δίνεται η δυνατότητα στη ΔΕΠΑ να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμών για τις νέες ΕΠΑ παραχωρώντας ακόμη και πλειοψηφικό πακέτο στο στρατηγικό επενδυτή. Σημειώνεται ότι στις υφιστάμενες Εταιρείες Παροχής Αερίου η ΔΕΠΑ κατέχει το 51% και το 49% είχε παραχωρηθεί μαζί με το μάνατζμεντ στους ιδιώτες επενδυτές.
Η δυνατότητα που δίνεται στη ΔΕΠΑ να προκηρύξει διαγωνισμούς στους οποίους θα παραχωρηθεί ποσοστό – εφόσον το αποφασίσει – μεγαλύτερο του 49% ανοίγει το δρόμο για την είσοδο νέων παικτών στην αγορά διανομής του φυσικού αερίου και σε κάθε περίπτωση κάνει τους διαγωνισμούς εξαιρετικά ελκυστικούς σε ενδιαφερόμενους εγχώριους και διεθνείς επενδυτές.
Τι λέει το νομοσχέδιο
Ειδικότερα στο νομοσχέδιο, αποσύρεται η προηγούμενη πρόβλεψη του νόμου 2364/ 1995 που έθετε πλαφόν 49% στο υπό παραχώρηση ποσοστό των νέων εταιρειών στον ιδιώτη επενδυτή. Με τη νέα διατύπωση του άρθρου, αναφέρεται ότι το ποσοστό συμμετοχής των νέων επενδυτών στις ΕΠΑ θα είναι τουλάχιστον 35% του μετοχικού κεφαλαίου των νέων εταιρειών, δηλαδή τίθεται κατώτατο πλαφόν, χωρίς να μπαίνει άνω όριο.
Αναλυτικά το νέο άρθρο αναφέρει ότι η ΔΕΠΑ μπορεί να προκηρύξει δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για την ανάδειξη ιδιώτη επενδυτή στον οποίο ανατίθεται η εκμετάλλευση των δικαιωμάτων … με συμμετοχή του στη σύσταση ΕΠΑ σε ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον 35% της αξίας της αντίστοιχης ΕΠΑ. Η προηγούμενη πρόβλεψη του νόμου 2364 ανέφερε ότι στους διαγωνισμοί για την ανάδειξη ιδιώτη επενδυτή , ο ιδιώτης μπορούσε να συνάψει σύμβαση για την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων και να συμμετάσχει στη σύσταση της ΕΠΑ με προκυρησσόμενο ποσοστό συμμετοχής σε κάθε περίπτωση μέχρι 49% επί του μετοχικού κεφαλαίου.
Άλλες προβλέψεις
Σύμφωνα με το κείμενο του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι στις ΕΠΑ παραχωρούνται άδειες διανομής φυσικού αερίου χρονικής ισχύος από 25 έως 35 χρόνια, με δυνατότητα πενταετούς παράτασης. Επιπλέον με το νέο νόμο προστίθενται νέες διατάξεις και υποχρεώσεις για τις εταιρείες παροχής αερίου:
-Ο κάτοχος της άδειας υποχρεώνεται να αναπτύξει τα δίκτυα διανομής σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που επισυνάπτεται στην άδεια διανομής
-Ασφαλίζεται υποχρεωτικά για αστική ευθύνη έναντι τρίτων από την άσκηση των δραστηριοτήτων του
-Υποχρεώνεται να λειτουργεί, να συντηρεί, να επιθεωρεί, να επισκευάζει και να αντικαθιστά το σύστημα διανομής σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας
-Οι εταιρείες υποχρεούνται να υποβάλλουν πρόγραμμα ανάπτυξης του συστήματος διανομής κάθε πέντε χρόνια
-Κάθε χρόνο υποβάλλουν στο ΥΠΕΚΑ και τη ΡΑΕ έκθεση δραστηριοτήτων για την πρόοδο των εργασιών ανάπτυξης του συστήματος διανομής και την πρόοδο ολοκλήρωσης των υπόλοιπων υποχρεώσεων του κάτοχου της άδειας διανομής.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/a3c1e891-1766-4bc9-bcd9-5c62df3969c2
Οι δύο αυτές νέες ΕΠΑ, για τις οποίες η ΔΕΠΑ της οποίας θα είναι θυγατρικές έχει ξεκινήσει την προετοιμασία, θα δημιουργηθούν, η πρώτη στην Πελοπόννησο και η δεύτερη στην Ήπειρο – Δυτική Μακεδονία. Η υλοποίηση της ΕΠΑ Πελοποννήσου σχετίζεται με την κατασκευή του αγωγού Κόρινθος – Άργος / Ναύπλιο – Τρίπολη – Μεγαλόπολη, ενώ η υλοποίηση της ΕΠΑ Δυτ. Μακεδονίας – Ηπείρου σχετίζεται με την κατασκευή του Ελληνο-Ιταλικού αγωγού IGI, ο οποίος θα μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν μέσω Ελλάδας, στην Ιταλία και στη συνέχεια και στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Στο ίδιο νομοσχέδιο (πρόκειται για εκείνο που αναφέρεται επίσης στους αγωγούς και ειδικότερα στον Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολη) περιγράφονται οι όροι υπό τους οποίους θα ιδρυθούν οι τρείς «γνωστές» νέες ΕΠΑ, δηλαδή στις περιοχές Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας.
Χρηματοδότηση
Το «πράσινο φως» για την υπαγωγή σε καθεστώς κρατικής ενίσχυσης των δαπανών κατασκευής των δικτύων Φυσικού Αερίου, στις περιοχές αυτές, έλαβε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικό αίτημα της κυβέρνησης. Με βάση την έγκριση αυτή, το επενδυτικό πρόγραμμα των τριών νέων ΕΠΑ συνολικής αξίας 198,71 εκ. ευρώ, θα ενισχυθεί μέσω κρατικών και κοινοτικών πόρων ύψους 42,67 εκ. ευρώ.
Το επενδυτικό πρόγραμμα αφορά στην κατασκευή δικτύων διανομής αερίου σε πόλεις όπως Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Σέρρες, Ξάνθη, Δράμα, Καβάλα, Κιλκίς, Κατερίνη, Λαμία, Θήβα, Λειβαδιά και Χαλκίδα δημιουργώντας συνολικά πάνω από 1500 νέες θέσεις εργασίας. Επιπρόσθετα, η χρήση του φυσικού αερίου από δεκάδες χιλιάδες νέους καταναλωτές θα συμβάλλει στη σημαντική περιβαλλοντική αναβάθμιση αυτών των περιοχών. Οι σχετικοί διαγωνισμοί αναμένεται να προκηρυχθούν από τη ΔΕΠΑ αμέσως μετά την ψήφιση από τη Βουλή του Νομοσχεδίου.
Οι νέες ΕΠΑ θα είναι, όπως και οι υφιστάμενες, θυγατρικές της ΔΕΠΑ, ωστόσο το νομοσχέδιο, (στην τελευταία τουλάχιστον εκδοχή που έχει στη διάθεσή του το energypress) προβλέπει ρυθμίσεις διαφορετικές από εκείνες που ισχύουν σήμερα στην Αττική, τη Θεσσαλία και τη Θεσσαλονίκη, καθώς ανοίγει το δρόμο για να διατεθεί σε στρατηγικό επενδυτή πλειοψηφικό πακέτο μετοχών.
Ειδικότερα σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, δίνεται η δυνατότητα στη ΔΕΠΑ να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμών για τις νέες ΕΠΑ παραχωρώντας ακόμη και πλειοψηφικό πακέτο στο στρατηγικό επενδυτή. Σημειώνεται ότι στις υφιστάμενες Εταιρείες Παροχής Αερίου η ΔΕΠΑ κατέχει το 51% και το 49% είχε παραχωρηθεί μαζί με το μάνατζμεντ στους ιδιώτες επενδυτές.
Η δυνατότητα που δίνεται στη ΔΕΠΑ να προκηρύξει διαγωνισμούς στους οποίους θα παραχωρηθεί ποσοστό – εφόσον το αποφασίσει – μεγαλύτερο του 49% ανοίγει το δρόμο για την είσοδο νέων παικτών στην αγορά διανομής του φυσικού αερίου και σε κάθε περίπτωση κάνει τους διαγωνισμούς εξαιρετικά ελκυστικούς σε ενδιαφερόμενους εγχώριους και διεθνείς επενδυτές.
Τι λέει το νομοσχέδιο
Ειδικότερα στο νομοσχέδιο, αποσύρεται η προηγούμενη πρόβλεψη του νόμου 2364/ 1995 που έθετε πλαφόν 49% στο υπό παραχώρηση ποσοστό των νέων εταιρειών στον ιδιώτη επενδυτή. Με τη νέα διατύπωση του άρθρου, αναφέρεται ότι το ποσοστό συμμετοχής των νέων επενδυτών στις ΕΠΑ θα είναι τουλάχιστον 35% του μετοχικού κεφαλαίου των νέων εταιρειών, δηλαδή τίθεται κατώτατο πλαφόν, χωρίς να μπαίνει άνω όριο.
Αναλυτικά το νέο άρθρο αναφέρει ότι η ΔΕΠΑ μπορεί να προκηρύξει δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για την ανάδειξη ιδιώτη επενδυτή στον οποίο ανατίθεται η εκμετάλλευση των δικαιωμάτων … με συμμετοχή του στη σύσταση ΕΠΑ σε ποσοστό συμμετοχής τουλάχιστον 35% της αξίας της αντίστοιχης ΕΠΑ. Η προηγούμενη πρόβλεψη του νόμου 2364 ανέφερε ότι στους διαγωνισμοί για την ανάδειξη ιδιώτη επενδυτή , ο ιδιώτης μπορούσε να συνάψει σύμβαση για την εκμετάλλευση των δικαιωμάτων και να συμμετάσχει στη σύσταση της ΕΠΑ με προκυρησσόμενο ποσοστό συμμετοχής σε κάθε περίπτωση μέχρι 49% επί του μετοχικού κεφαλαίου.
Άλλες προβλέψεις
Σύμφωνα με το κείμενο του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι στις ΕΠΑ παραχωρούνται άδειες διανομής φυσικού αερίου χρονικής ισχύος από 25 έως 35 χρόνια, με δυνατότητα πενταετούς παράτασης. Επιπλέον με το νέο νόμο προστίθενται νέες διατάξεις και υποχρεώσεις για τις εταιρείες παροχής αερίου:
-Ο κάτοχος της άδειας υποχρεώνεται να αναπτύξει τα δίκτυα διανομής σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που επισυνάπτεται στην άδεια διανομής
-Ασφαλίζεται υποχρεωτικά για αστική ευθύνη έναντι τρίτων από την άσκηση των δραστηριοτήτων του
-Υποχρεώνεται να λειτουργεί, να συντηρεί, να επιθεωρεί, να επισκευάζει και να αντικαθιστά το σύστημα διανομής σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις της κοινοτικής και εθνικής νομοθεσίας
-Οι εταιρείες υποχρεούνται να υποβάλλουν πρόγραμμα ανάπτυξης του συστήματος διανομής κάθε πέντε χρόνια
-Κάθε χρόνο υποβάλλουν στο ΥΠΕΚΑ και τη ΡΑΕ έκθεση δραστηριοτήτων για την πρόοδο των εργασιών ανάπτυξης του συστήματος διανομής και την πρόοδο ολοκλήρωσης των υπόλοιπων υποχρεώσεων του κάτοχου της άδειας διανομής.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/a3c1e891-1766-4bc9-bcd9-5c62df3969c2
No comments:
Post a Comment