Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) συμφώνησε να ισχύουν τα πρότυπα του σχεδιασμού της ενεργειακής απόδοσης για τα νέα πλοία από το 2013, αλλά και να δοθεί ένα περιθώριο στις αναπτυσσόμενες χώρες, που θα έχουν τη δυνατότητα να καθυστερήσουν να τα εφαρμόσουν μέχρι το 2017 ή το 2019.
48 χώρες ψήφισαν υπέρ της υιοθέτησης ενός υποχρεωτικού δείκτη σχεδιασμού ενεργειακής απόδοσης (EEDI) για τα νέα πλοία σε μια συνάντηση της επιτροπής προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος της ΙΜΟ στο Λονδίνο την Παρασκευή, ενώ πέντε χώρες τάχθηκαν εναντίον και 12 άλλες απείχαν, είπαν πηγές.
Τα περισσότερο εκτεταμένα μέτρα που βασίζονται στην αγορά όπως η εισφορά για τα βαριά ρυπογόνα καύσιμα που χρησιμοποιούνται από τα περισσότερα πλοία, ή η συμπερίληψή τους στην εμπορία άνθρακα, δεν συζητήθηκαν στην συνάντηση.
Η συμφωνία δεν περιέχει καθόλου στόχους μείωσης εκπομπών CO2, και αναμένεται τελικά να επιβραδύνει παρά να μειώσει την αύξηση της θαλάσσιας ρύπανσης CO2.
Ο ΙΜΟ ισχυρίζεται ότι η ναυτιλία σήμερα αντιπροσωπεύει περίπου το 3.3% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα, αλλά άλλες μελέτες θέτουν αυτό το νούμερο υψηλότερο, περίπου στο 5%. Σύμφωνα με μια έρευνα του ΙΜΟ, οι εκπομπές από την ναυτιλία θα μπορούσαν να αυξηθούν από 150% ως 250% μέχρι το 2050 αν δεν υπάρξει κανονισμός.
Ο EEDI θα αναγκάσει τα νέα πλοία να πληρούν ένα ελάχιστο επίπεδο ενεργειακής απόδοσης. Τα πλοία που θα έχουν ναυπηγηθεί μεταξύ 2015 και 2019 θα πρέπει να βελτιώσουν την αποδοτικότητά τους κατά 10%, το οποίο θα αυξηθεί σε 20% μεταξύ 2020 και 2024 και 30% για τα πλοία που θα παραδοθούν μετά το 2024.
Ωστόσο, μία ομάδα χωρών με επικεφαλής την Κίνα, Βραζιλία, Σαουδική Αραβία και Νότια Αφρική εξασφάλισαν μια εξαίρεση για τα νέα πλοία που είναι νηολογημένα στα αναπτυσσόμενα κράτη.
Το χάσμα μεταξύ των αναπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών μοιάζει με τις διαφορές για τις περικοπές των εκπομπών στις χωρίς αποτέλεσμα κλιματικές συζητήσεις του ΟΗΕ.
Αν οι χώρες επιλέξουν να εφαρμόσουν την απαλλαγή για ένα νεο-παραδομένο πλοίο, η εφαρμογή του δείκτη θα καθυστερήσει μεταξύ τεσσάρων και εξήμισι χρόνων από το 2013, ανάλογα με το είδος του συμβολαίου του πλοίου.
«Η υιοθέτηση του EEDI είναι το σωστό βήμα αλλά η μεγάλη καθυστέρηση αποδυναμώνει σημαντικά την βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη συνέπεια. Αν ο ΙΜΟ δεν δράσει γρήγορα τώρα στα ήδη υπάρχοντα πλοία, θα είναι στη δικαιοδοσία της Ε.Ε. να αναλάβει την ηγεσία σε περιφερειακό επίπεδο,» είπε ο Bill Hemmings, διευθυντής της ΜΚΟ ‘Μεταφορά & Περιβάλλον’ που έχει έδρα στις Βρυξέλλες.
Μια απαλλαγή για μερικές χώρες μπορεί να σημαίνει ότι οι ναυπηγοί της Ε.Ε., για παράδειγμα, θα μπορούσαν να ναυπηγήσουν και να βάλουν σημαία σε ένα πλοίο σε κάποιο αναπτυσσόμενο κράτος χωρίς να διαμαρτύρονται για τους νέους κανονισμούς για ορισμένο διάστημα.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=48513
No comments:
Post a Comment