Παρά τις καθολικές ενστάσεις των ιδιωτών παραγωγών και των εμπόρων ηλεκτρικής ενέργειας για την επιλογή του μοντέλου ITO, έτσι όπως περιγράφεται στο ενεργειακό νομοσχέδιο, το ΥΠΕΚΑ φέρεται αποφασισμένο να το προωθήσει με βάση τον αρχικό σχεδιασμό. Σύμφωνα με πληροφορίες του energia, καμία από τις προτάσεις που διατύπωσαν, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης, τόσο οι φορείς, όσο και ιδιώτες παραγωγοί και έμποροι ηλεκτρισμού, δεν γίνονται αποδεκτές, με συνέπεια να δημιουργείται προβληματισμός στην ενεργειακή αγορά για το κατά πόσο η επιλεγόμενη μέθοδος διαχωρισμού μπορεί να συμβάλει προς την κατεύθυνση του ανταγωνισμού και της ουσιαστικής απελευθέρωσης της αγοράς.
Το θέμα αυτό αποκτά, μάλιστα, μείζονα σημασία, καθώς, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προωθούνται αλλαγές δημοσιονομικού τύπου, που αφορούν στη ΡΑΕ. Χωρίς να περιορίζονται οι αρμοδιότητες της, πάντα σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εντούτοις, με τις αλλαγές αυτές η ΡΑΕ εισέρχεται στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, με το Ελεγκτικό Συνέδριο να εμπλέκεται στη λειτουργία της, πράγμα που εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στο έργο της.
«Με τη διατήρηση του ΙΤΟ, που είναι προβληματικό ως μοντέλο διαχωρισμού, θα έπρεπε να λειτουργεί, αν μη τι άλλο, η ΡΑΕ», τόνισε χαρακτηριστικά η πηγή που μίλησε στο energia. «Αν δεν μπορεί η ΡΑΕ να χρησιμοποιεί resources, μάλλον, έχουμε διπλό πρόβλημα».
Οι πληροφορίες αυτές δεν κατέστη δυνατό να επιβεβαιωθούν από την πλευρά του ΥΠΕΚΑ. Ο νέος υπουργός Γ. Παπακωνσταντίνου, σε συνέντευξη που έδωσε πρόσφατα στην Ημερησία του Σαββάτου έσπευσε να διαβεβαιώσει ότι το ενεργειακό νομοσχέδιο δεν έχει «παγώσει», αλλά μέσα στις επόμενες ημέρες θα είναι έτοιμο για κατάθεση στη Βουλή, αφού πρώτα εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο. Σε ό,τι αφορά τις προωθούμενες αλλαγές, περιορίσθηκε να αναφέρει ότι «προβλέπει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τον ανταγωνισμό και ανοίγουν την αγορά, παρέχοντας ισότιμη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στα δίκτυα του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου», χωρίς να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες.
Και ο ΕΣΗΑΠΕ
Εκτός από τον ΕΣΑΗ και ιδιώτες παραγωγούς και εμπόρους ηλεκτρικής ενέργειας, που διατύπωσαν σοβαρές ενστάσεις για το μοντέλο ΙΤΟ, και ο ΕΣΗΑΠΕ θεωρεί ότι η λύση του διαχωρισμού που επιλέγεται «είναι ιδιαίτερα περίπλοκη, δύσκολα εφαρμόσιμη, δυσλειτουργική και εν τέλει ακριβότερη από τις άλλες». Το μοντέλο ΙΤΟ, κατά τον ΕΣΗΑΠΕ, «με την επιλεγόμενη παραλλαγή του (διάσπαση της αρμοδιότητας άσκησης του αντικειμένου του ΔΕΣΜΗΕ μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του ΛΑΓΗΕ), συνιστά επί τα χείρω λύση σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση (που είναι πιο κοντά στο μοντέλο ISO) και τη λύση του Ιδιοκτησιακού Διαχωρισμού (που έχει επιλεγεί από τη μεγάλη πλειοψηφία των χωρών-μελών της Ε.Ε.)».
Σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ, ειδικότερα, ο ΕΣΗΑΠΕ εκτιμά ότι η επιλεγόμενη παραλλαγή ΙΤΟ «λόγω ακριβώς των προαναφερόμενων αρνητικών χαρακτηριστικών της, δεν φαίνεται ότι μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην άρση των χρόνιων στρεβλώσεων της αγοράς που λειτουργούν εις βάρος των ΑΠΕ και επομένως να υπηρετήσει τον εθνικό στόχο-προτεραιότητα της μεγάλης κλίμακας ανάπτυξής τους». Αντίθετα, πάντα κατά τον ΕΣΗΑΠΕ, «φαίνεται να δημιουργεί και νέα προβλήματα, όπως, για παράδειγμα, η ανάθεση της υπογραφής και της διαχείρισης των συμβάσεων αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ στον ΛΑΓΗΕ, ο οποίος όμως κληρονομεί και το έλλειμμα του ΔΕΣΜΗΕ (120 εκατ. ευρώ σήμερα με πρόβλεψη περαιτέρω μεγάλης ανόδου τα επόμενα εξάμηνα). Τούτο πιθανόν να έχει αρνητικές συνέπειες στην αξιοπιστία των συμβάσεων αυτών ως επαρκών εγγυήσεων για την, ήδη, προβληματική, τραπεζική χρηματοδότηση των έργων ΑΠΕ».
Ο ΕΣΗΑΠΕ προτείνει η υπογραφή και η διαχείριση των συμβάσεων αυτών να γίνεται από τον ΑΔΜΗΕ, «ο οποίος είναι πολύ ισχυρότερη οντότητα», γιατί έχει τόσο την κυριότητα όσο και τη διαχείριση του Συστήματος Μεταφοράς.
Καταλήγοντας ο ΕΣΗΑΠΕ τονίζει ότι είναι στόχος δυσπρόσιτος η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης και η απρόσκοπτη χρήση των δικτύων μεταφοράς από τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς, «παρά τις σύνθετες και λεπτομερείς προτεινόμενες ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας του ΑΔΜΗΕ από τη «μητέρα» ΔΕΗ και μάλλον ακριβώς λόγω της αναμενόμενης δυσκολίας της ορθής εφαρμογής των συγκεκριμένων ρυθμίσεων, με δεδομένο και το βεβαρημένο ιστορικό κατάχρησης της προνομιακής θέσης της μητρικής».
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=48044
Το θέμα αυτό αποκτά, μάλιστα, μείζονα σημασία, καθώς, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, προωθούνται αλλαγές δημοσιονομικού τύπου, που αφορούν στη ΡΑΕ. Χωρίς να περιορίζονται οι αρμοδιότητες της, πάντα σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, εντούτοις, με τις αλλαγές αυτές η ΡΑΕ εισέρχεται στα γρανάζια της γραφειοκρατίας, με το Ελεγκτικό Συνέδριο να εμπλέκεται στη λειτουργία της, πράγμα που εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει σημαντικές καθυστερήσεις στο έργο της.
«Με τη διατήρηση του ΙΤΟ, που είναι προβληματικό ως μοντέλο διαχωρισμού, θα έπρεπε να λειτουργεί, αν μη τι άλλο, η ΡΑΕ», τόνισε χαρακτηριστικά η πηγή που μίλησε στο energia. «Αν δεν μπορεί η ΡΑΕ να χρησιμοποιεί resources, μάλλον, έχουμε διπλό πρόβλημα».
Οι πληροφορίες αυτές δεν κατέστη δυνατό να επιβεβαιωθούν από την πλευρά του ΥΠΕΚΑ. Ο νέος υπουργός Γ. Παπακωνσταντίνου, σε συνέντευξη που έδωσε πρόσφατα στην Ημερησία του Σαββάτου έσπευσε να διαβεβαιώσει ότι το ενεργειακό νομοσχέδιο δεν έχει «παγώσει», αλλά μέσα στις επόμενες ημέρες θα είναι έτοιμο για κατάθεση στη Βουλή, αφού πρώτα εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο. Σε ό,τι αφορά τις προωθούμενες αλλαγές, περιορίσθηκε να αναφέρει ότι «προβλέπει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τον ανταγωνισμό και ανοίγουν την αγορά, παρέχοντας ισότιμη και χωρίς διακρίσεις πρόσβαση στα δίκτυα του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου», χωρίς να υπεισέλθει σε λεπτομέρειες.
Και ο ΕΣΗΑΠΕ
Εκτός από τον ΕΣΑΗ και ιδιώτες παραγωγούς και εμπόρους ηλεκτρικής ενέργειας, που διατύπωσαν σοβαρές ενστάσεις για το μοντέλο ΙΤΟ, και ο ΕΣΗΑΠΕ θεωρεί ότι η λύση του διαχωρισμού που επιλέγεται «είναι ιδιαίτερα περίπλοκη, δύσκολα εφαρμόσιμη, δυσλειτουργική και εν τέλει ακριβότερη από τις άλλες». Το μοντέλο ΙΤΟ, κατά τον ΕΣΗΑΠΕ, «με την επιλεγόμενη παραλλαγή του (διάσπαση της αρμοδιότητας άσκησης του αντικειμένου του ΔΕΣΜΗΕ μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του ΛΑΓΗΕ), συνιστά επί τα χείρω λύση σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση (που είναι πιο κοντά στο μοντέλο ISO) και τη λύση του Ιδιοκτησιακού Διαχωρισμού (που έχει επιλεγεί από τη μεγάλη πλειοψηφία των χωρών-μελών της Ε.Ε.)».
Σε ό,τι αφορά τις ΑΠΕ, ειδικότερα, ο ΕΣΗΑΠΕ εκτιμά ότι η επιλεγόμενη παραλλαγή ΙΤΟ «λόγω ακριβώς των προαναφερόμενων αρνητικών χαρακτηριστικών της, δεν φαίνεται ότι μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην άρση των χρόνιων στρεβλώσεων της αγοράς που λειτουργούν εις βάρος των ΑΠΕ και επομένως να υπηρετήσει τον εθνικό στόχο-προτεραιότητα της μεγάλης κλίμακας ανάπτυξής τους». Αντίθετα, πάντα κατά τον ΕΣΗΑΠΕ, «φαίνεται να δημιουργεί και νέα προβλήματα, όπως, για παράδειγμα, η ανάθεση της υπογραφής και της διαχείρισης των συμβάσεων αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ στον ΛΑΓΗΕ, ο οποίος όμως κληρονομεί και το έλλειμμα του ΔΕΣΜΗΕ (120 εκατ. ευρώ σήμερα με πρόβλεψη περαιτέρω μεγάλης ανόδου τα επόμενα εξάμηνα). Τούτο πιθανόν να έχει αρνητικές συνέπειες στην αξιοπιστία των συμβάσεων αυτών ως επαρκών εγγυήσεων για την, ήδη, προβληματική, τραπεζική χρηματοδότηση των έργων ΑΠΕ».
Ο ΕΣΗΑΠΕ προτείνει η υπογραφή και η διαχείριση των συμβάσεων αυτών να γίνεται από τον ΑΔΜΗΕ, «ο οποίος είναι πολύ ισχυρότερη οντότητα», γιατί έχει τόσο την κυριότητα όσο και τη διαχείριση του Συστήματος Μεταφοράς.
Καταλήγοντας ο ΕΣΗΑΠΕ τονίζει ότι είναι στόχος δυσπρόσιτος η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης και η απρόσκοπτη χρήση των δικτύων μεταφοράς από τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς, «παρά τις σύνθετες και λεπτομερείς προτεινόμενες ρυθμίσεις για τη διασφάλιση της ανεξαρτησίας του ΑΔΜΗΕ από τη «μητέρα» ΔΕΗ και μάλλον ακριβώς λόγω της αναμενόμενης δυσκολίας της ορθής εφαρμογής των συγκεκριμένων ρυθμίσεων, με δεδομένο και το βεβαρημένο ιστορικό κατάχρησης της προνομιακής θέσης της μητρικής».
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=48044
No comments:
Post a Comment