Wednesday 25 September 2013

Προωθεί την ανάπτυξη της αεριοκίνησης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή


Σε διαδικασία υιοθέτησης από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο βρίσκεται το τρέχον εξάμηνο οδηγία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με μια πανευρωπαϊκή στρατηγική για τα εναλλακτικά καύσιμα, και ειδικότερα την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων. Το ζήτημα είναι μεγάλης σημασίας διότι, μεταξύ άλλων, προωθεί τη δημιουργία δικτύων ανεφοδιασμού οχημάτων με συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή αλλιώς compressed natural gas (CNG), παρέχοντας κίνητρα για την εξάπλωσή του.


Στην Ελλάδα, η ΔΕΠΑ - σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ - ήδη αναπτύσσει δίκτυο ανεφοδιασμού του ολοένα και αυξανόμενου στόλου ΙΧ χρησιμοποιούν το φυσικό αέριο ως καύσιμο.


Το φυσικό αέριο κίνησης προωθείται στην ελληνική αγορά με την ονομασία FISIKON, με ΔΧ και ΙΧ οχήματα φυσικού αερίου να κυκλοφορούν ήδη στους δρόμους της Αθήνας


Ο παγκόσμιος μέσος όρος για το κόστος του φυσικού αερίου ως καυσίμου δείχνει ότι η οδήγηση ενός οχήματος φυσικού αερίου επιτυγχάνει ποσοστό εξοικονόμησης 66% έναντι της χρήσης ενός οχήματος βενζίνης, ενώ το περιβαλλοντικό όφελος που προκύπτει από τη χρήση φυσικού αερίου είναι ακόμη σημαντικότερο. 

Έτσι στις αρχές του χρόνου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε με ανακοίνωση της σε πρόταση οδηγίας, βάσει της οποίας θα πρέπει να αξιολογηθούν οι κύριες επιλογές εναλλακτικών καυσίμων που είναι διαθέσιμες προς αντικατάσταση του πετρελαίου, με στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) από τις μεταφορές. 
Ειδικότερα, προτείνεται ολοκληρωμένη σειρά μέτρων για την προώθηση της ανάπτυξης της αγοράς εναλλακτικών καυσίμων στην Ευρώπη, τα οποία θα συμπληρώσουν τις υπάρχουσες πολιτικές για τη μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου και εκπομπών GHG από τις μεταφορές. Στις βασικές επιλογές εναλλακτικών καυσίμων κυριαρχεί βέβαια το φυσικό αέριο, με τις μορφές του συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Σημειώνεται ωστόσο ότι το συμπιεσμένο φυσικό αέριο κίνησης (CNG) δεν πρέπει να συγχέεται με το υγραέριο (LPG), καθώς τα δύο καύσιμα έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί με πρόταση της την «πράσινη» οικονομική ανάπτυξη στην Ευρώπη.

Η πρόταση οδηγίας συνιστά, μεταξύ άλλων, την υποχρεωτική ελάχιστη κάλυψη υποδομών για πηγές όπως η ηλεκτρική ενέργεια, το υδρογόνο και το φυσικό αέριο (CNG και LNG), που είναι καταλυτικής σημασίας για την αποδοχή των εναλλακτικών αυτών καυσίμων από τους καταναλωτές, και την περαιτέρω ανάπτυξη και εφαρμογή της τεχνολογίας από τη βιομηχανία.

Η πρόοδος που έχει ήδη σημειώσει και συνεχίζει να δρομολογεί στην Ελλάδα η ΔΕΠΑ φαίνεται πως καλύπτει τις απαιτήσεις αυτές. Ωστόσο, η υιοθέτηση της παραπάνω οδηγίας μπορεί να προσδώσει πρόσθετη δυναμική στην αγορά, θέτοντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για τη διείσδυση του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση, στην ελληνική αγορά.  

Συγκεκριμένα, το άρθρο 6 απαιτεί την παροχή επαρκούς αριθμού σημείων ανεφοδιασμού με CNG σε συγκεκριμένες μέγιστες αποστάσεις, ενώ καθορίζει κοινές τεχνικές προδιαγραφές που πρέπει να πληρεί κάθε σημείο ανεφοδιασμού. 

Η ΔΕΠΑ, σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ, έχει ήδη προχωρήσει στο άνοιγμα των πρώτων σταθμών ανεφοδιασμού φυσικού αερίου κίνησης, με πιο πρόσφατους τους σταθμούς ΕΚΟ στην Κηφισιά, επί της λεωφόρου Κηφισίας, και στη Θεσσαλονίκη, και ειδικότερα στην Πυλαία, επί της λεωφόρου Γεωργικής Σχολής.

Σημειώνεται δε ότι η προτεινόμενη δράση αφορά μόνο στα εναλλακτικά καύσιμα της ηλεκτρικής ενέργειας, του υδρογόνου και του φυσικού αερίου (LNG και CNG), για τα οποία οι αδυναμίες της αγοράς είναι τέτοιες που χρήζουν δημόσιας παρέμβασης, και σε δύο συγκεκριμένους τρόπους μεταφοράς (οδικές και πλωτές μεταφορές) για τους οποίους η ανάπτυξη του ελάχιστου αναγκαίου δικτύου δε μπορεί να επιτευχθεί χωρίς τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οι κλάδοι αυτοί αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 80% του όγκου των εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών, με τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων να κρίνεται απαραίτητη για την απεξάρτηση από το πετρέλαιο, τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης, αλλά και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και άλλων ρύπων.

Σύμφωνα με την προτεινόμενη οδηγία, τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα πρέπει να μεριμνούν ώστε να είναι διαθέσιμος επαρκής αριθμός δημοσίως προσβάσιμων σημείων ανεφοδιασμού CNG, με μέγιστες αποστάσεις 150 χλμ. Στόχος είναι, έως τις 31 Δεκεμβρίου 2020, να έχει καταστεί δυνατή η κυκλοφορία συγκεκριμένου αριθμού οχημάτων φυσικού αερίου.

Είναι πλέον σαφές ότι η χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμο μεταφορών αποτελεί σήμερα την πλέον κατάλληλη λύση στο πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης των αστικών κέντρων, αλλά και της εξοικονόμησης πόρων.

http://www.aerio-kinisi.gr/2013/09/blog-post.html

No comments: