Στο τραπέζι μπαίνει και πάλι η βελτίωση του σχεδιασμού των δικτύων υψηλής τάσης, έτσι ώστε να μπορέσουν να "σηκώσουν" μελλοντικά την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ στην Ελλάδα.
Καθώς όσο περνά ο χρόνος θα «ωριμάζουν» και θα εντάσσονται στο δίκτυο όλο και περισσότερα έργα ΑΠΕ, με πρωτοβουλία της ΡΑΕ τίθεται από σήμερα σε δημόσια διαβούλευση ένα πακέτο προτάσεων για την αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς (ΥΤ), με το σκεπτικό ότι ο σχεδιασμός τους δεν πρέπει να «κοιτά» τις σημερινές ανάγκες της χώρας να απορροφήσει «πράσινη» ενέργεια, αλλά αυτές που θα έχει σε πέντε, δέκα ή και σε είκοσι χρόνια.
Η κίνηση της ΡΑΕ αποσκοπεί- όπως αναφέρουν στελέχη της- όχι στο να υποκαταστήσει το ρόλο του ΔΕΣΜΗΕ, αλλά στο να λειτουργήσει υποβοηθητικά, προς την κατεύθυνση χάραξης μιας νέας ΜΑΣΜ (Μελέτη Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς).
Στο πλαίσιο αυτό, το κείμενο που θέτει σε δημόσια διαβούλευση περιλαμβάνει προτάσεις που στην ουσία θα διευκολύνουν την αδειοδοτική «πορεία» ενός έργου, ακόμη κι αν το δίκτυο στο οποίο προορίζεται να ενταχθεί, με βάση τη σημερινή «φωτογραφία» είναι κορεσμένο. Στην ουσία, αυτό που συστήνει η Αρχή είναι ότι ένα δίκτυο δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται – από το ΔΕΣΜΗΕ που έχει την ευθύνη κατασκευής του έως τη ΔΕΗ που έχει την ευθύνη διαχείρισής του- ως κορεσμένο, με βάση τις σημερινές του αντοχές, αλλά με βάση το σχεδιασμό που θα υλοποιηθεί μελλοντικά, σε ένα βάθος ετών. Γι’ αυτό, και μέχρι να γίνει η επένδυση στο δίκτυο, καλό θα είναι η αδειοδότηση ενός έργου να προχωρά, με τη λογική ότι όταν θα έχει φτάσει στην τελική φάση της διαδικασίας- θα έχει δηλαδή πάρει τη λεγόμενη Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ)- τότε θα έχει ολοκληρωθεί και η υποδομή που θα απορροφήσει την παραγόμενη ενέργεια.
Και σύστημα «περικοπών ενέργειας»
Επίσης, η ΡΑΕ θα διατυπώνει προτάσεις, που αφορούν στο κόστος ανάπτυξης των υφιστάμενων δικτύων και στην δημιουργία νέων, καθώς και στο χρόνο υλοποίησης των έργων που έχουν ενταχθεί στη ΜΑΣΜ. Ανάμεσα στις εισηγήσεις της θα περιλαμβάνονται, ακόμη και πιθανοί τρόποι για να εντάσσονται σε ένα κορεσμένο ή προβληματικό δίκτυο, έργα ΑΠΕ, μέσα από το λεγόμενο σύστημα «περικοπών ενέργειας».
Τι εννοούμε όμως με τον όρο αυτό ; Είναι η πρακτική που ακολουθείται σε διάφορες χώρες του εξωτερικού, όπως για παράδειγμα στην Ισπανία, όπου εάν ένα δίκτυο είναι κορεσμένο, αυτό δεν καθίσταται απαγορευτικό για τον παραγωγό ΑΠΕ. Απλώς, εφόσον κι ο ίδιος συμφωνήσει, μπορεί να εισάγει στο δίκτυο όσες κιλοβατώρες εκείνο μπορεί να απορροφήσει, που προφανώς είναι λιγότερες από εκείνες που έχει παράξει, χωρίς φυσικά ο ίδιος να αποζημιώνεται για τις υπόλοιπες.
Πρόκειται φυσικά για πρακτική που ενδεχομένως να συναντήσει τις αντιρρήσεις πολλών παραγωγών ΑΠΕ, αλλά που προφανώς εφαρμόζεται ως «λύση ανάγκης» σε δίκτυα και συστήματα, που είναι τόσο προβληματικά, ώστε αποτελεί τη μόνη εναλλακτική για τους εκεί επενδυτές.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/16cbc1c8-f28e-4ca3-ac78-70de7cd78e80
Καθώς όσο περνά ο χρόνος θα «ωριμάζουν» και θα εντάσσονται στο δίκτυο όλο και περισσότερα έργα ΑΠΕ, με πρωτοβουλία της ΡΑΕ τίθεται από σήμερα σε δημόσια διαβούλευση ένα πακέτο προτάσεων για την αναβάθμιση των δικτύων μεταφοράς (ΥΤ), με το σκεπτικό ότι ο σχεδιασμός τους δεν πρέπει να «κοιτά» τις σημερινές ανάγκες της χώρας να απορροφήσει «πράσινη» ενέργεια, αλλά αυτές που θα έχει σε πέντε, δέκα ή και σε είκοσι χρόνια.
Η κίνηση της ΡΑΕ αποσκοπεί- όπως αναφέρουν στελέχη της- όχι στο να υποκαταστήσει το ρόλο του ΔΕΣΜΗΕ, αλλά στο να λειτουργήσει υποβοηθητικά, προς την κατεύθυνση χάραξης μιας νέας ΜΑΣΜ (Μελέτη Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς).
Στο πλαίσιο αυτό, το κείμενο που θέτει σε δημόσια διαβούλευση περιλαμβάνει προτάσεις που στην ουσία θα διευκολύνουν την αδειοδοτική «πορεία» ενός έργου, ακόμη κι αν το δίκτυο στο οποίο προορίζεται να ενταχθεί, με βάση τη σημερινή «φωτογραφία» είναι κορεσμένο. Στην ουσία, αυτό που συστήνει η Αρχή είναι ότι ένα δίκτυο δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται – από το ΔΕΣΜΗΕ που έχει την ευθύνη κατασκευής του έως τη ΔΕΗ που έχει την ευθύνη διαχείρισής του- ως κορεσμένο, με βάση τις σημερινές του αντοχές, αλλά με βάση το σχεδιασμό που θα υλοποιηθεί μελλοντικά, σε ένα βάθος ετών. Γι’ αυτό, και μέχρι να γίνει η επένδυση στο δίκτυο, καλό θα είναι η αδειοδότηση ενός έργου να προχωρά, με τη λογική ότι όταν θα έχει φτάσει στην τελική φάση της διαδικασίας- θα έχει δηλαδή πάρει τη λεγόμενη Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ)- τότε θα έχει ολοκληρωθεί και η υποδομή που θα απορροφήσει την παραγόμενη ενέργεια.
Και σύστημα «περικοπών ενέργειας»
Επίσης, η ΡΑΕ θα διατυπώνει προτάσεις, που αφορούν στο κόστος ανάπτυξης των υφιστάμενων δικτύων και στην δημιουργία νέων, καθώς και στο χρόνο υλοποίησης των έργων που έχουν ενταχθεί στη ΜΑΣΜ. Ανάμεσα στις εισηγήσεις της θα περιλαμβάνονται, ακόμη και πιθανοί τρόποι για να εντάσσονται σε ένα κορεσμένο ή προβληματικό δίκτυο, έργα ΑΠΕ, μέσα από το λεγόμενο σύστημα «περικοπών ενέργειας».
Τι εννοούμε όμως με τον όρο αυτό ; Είναι η πρακτική που ακολουθείται σε διάφορες χώρες του εξωτερικού, όπως για παράδειγμα στην Ισπανία, όπου εάν ένα δίκτυο είναι κορεσμένο, αυτό δεν καθίσταται απαγορευτικό για τον παραγωγό ΑΠΕ. Απλώς, εφόσον κι ο ίδιος συμφωνήσει, μπορεί να εισάγει στο δίκτυο όσες κιλοβατώρες εκείνο μπορεί να απορροφήσει, που προφανώς είναι λιγότερες από εκείνες που έχει παράξει, χωρίς φυσικά ο ίδιος να αποζημιώνεται για τις υπόλοιπες.
Πρόκειται φυσικά για πρακτική που ενδεχομένως να συναντήσει τις αντιρρήσεις πολλών παραγωγών ΑΠΕ, αλλά που προφανώς εφαρμόζεται ως «λύση ανάγκης» σε δίκτυα και συστήματα, που είναι τόσο προβληματικά, ώστε αποτελεί τη μόνη εναλλακτική για τους εκεί επενδυτές.
http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/16cbc1c8-f28e-4ca3-ac78-70de7cd78e80
No comments:
Post a Comment