Του Τάσου Σαραντή
sarantis@pegasus.gr
Αν και η προταθείσα Οδηγία της Ε.Ε. για την Ενεργειακή Απόδοση έχει αναγνωριστεί ως το πιο σημαντικό κομμάτι της ευρωπαϊκής νομοθεσίας μέχρι στιγμής, ταυτόχρονα έχει γίνει και αντικείμενο κριτικής επειδή αποδυναμώνει σε σημαντικό βαθμό τα μέτρα που είχαν προβλεφθεί αρχικά για την ανακαίνιση των δημοσίων κτιρίων.
Ενας συνασπισμός κρατών-μελών στο Συμβούλιο Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπέγραψε την τελευταία έκδοση ενός κειμένου το οποίο μειώνει την υποχρέωση ανακαίνισης των κτιρίων.
Η πρόταση, που προέβλεπε την υποχρεωτική ετήσια ανακαίνιση του 3% των δημόσιων κτιρίων και θεωρήθηκε ως το πιο «ακανθώδες ζήτημα» της Οδηγίας, είναι πιθανό να μην περάσει μέσα από τις διαβουλεύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Συμβουλίου Υπουργών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, λόγω των διαφορετικών στάσεων που τηρούν τα κράτη-μέλη. «Εχει παρατηρηθεί επίπεδο αντίστασης σε ορισμένα κράτη όσον αφορά τη δέσμευση για ανακαινίσεις λόγω της σημερινής δυσχερής οικονομικής πραγματικότητας», σημείωσε η Φιόνα Χολ, Βρετανίδα ευρωβουλευτής.
Η Γαλλία, για παράδειγμα, θα προτιμούσε να μετράται το συνολικό ποσοστό εξοικονόμησης ενέργειας και όχι να υπάρχει συγκεκριμένο δεσμευτικό ποσοστό ανακαινίσεων. Περαιτέρω, η Αυστρία δεν υποστηρίζει ούτε εκείνη το προκαθορισμένο ποσοστό ανακαινίσεων, δεδομένου ότι έχει ήδη μακρά ιστορία όσον αφορά την ανακαίνιση σπιτιών, κάτι που, όμως, δεν θα ληφθεί υπόψη με τη ρύθμιση του 3%. Τα κτίρια -είτε δημόσια είτε ιδιωτικά- έχουν μερίδιο περίπου 30% στην ενέργεια που καταναλώνεται στην Ε.Ε. Επιπλέον, το 75% αυτού του ποσοστού καταναλώνεται από κατοικημένα σπίτια, αναφέρει χαρακτηριστικά μία έρευνα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Αποδοτικότητας Κτιρίων στις Βρυξέλλες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το αναγνωρίζει αυτό, σημειώνοντας πως στο περσινό της σχέδιο της για την ενεργειακή απόδοση αναφέρει πως «το μεγαλύτερο ποσοστό εξοικονόμησης ενέργειας μπορεί να προέλθει από τα κτίρια».
Εως και 1.000 ευρώ
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ανακαίνιση των κτιρίων μπορεί να επιφέρει ετησίως εξοικονόμηση της τάξης έως και 1.000 ευρώ ανά νοικοκυριό και να δημιουργήσει ταυτοχρόνως 2 εκατ. νέες θέσεις εργασίας. «Αυτές οι θέσεις εργασίας δεν θα είναι προσωρινές, διότι υπάρχει τεράστιος αριθμός κτιρίων στην Ευρώπη και θα έτσι θα υπάρχει πάντα ανάγκη για βελτίωσή τους», δήλωσε στον ιστότοπο για ευρωπαϊκά θέματα EurActiv η Αριάνα Βιτάλι, που ανήκει στην ομάδα διατήρησης της WWF.
Οι αρχικές φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εμφανώς μειωθεί στην αναθεωρημένη μορφή της Οδηγίας και μειώθηκαν περισσότερο μετά τις τροποποιήσεις του Συμβουλίου. «Υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές», δήλωσε πηγή της Ε.Ε. Από το συνολική δυνατότητα εξοικονόμησης του 30%, η Επιτροπή αποφάσισε να θέσει ως στόχο μόνο το 12%, απευθυνόμενη σε κτίρια συνολικής ωφέλιμης επιφάνειας άνω των 250 τετραγωνικών μέτρων, σύμφωνα με πηγές. Αυτή η ρύθμιση αποκλείει ήδη μικρότερα κτίρια και επικρίθηκε επειδή δεν αρκεί για να επιτευχθεί ο στόχος εξοικονόμησης ενέργειας που έχει καθοριστεί για το 2020.
Το τελευταίο σχέδιο της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση του Συμβουλίου, η οποία δημοσιεύθηκε το Δεκέμβριο, αποδυνάμωσε τα μέτρα αυτά ακόμη περισσότερο. Πλέον απευθύνεται μόνο σε κτίρια κεντρικών αρχών με ωφέλιμη επιφάνεια άνω των 500 τετραγωνικών μέτρων, ενώ μετά τις 9 Ιουλίου 2015 τα τετραγωνικά μέτρα θα μειωθούν στα 250.
«Αυτή η αλλαγή στο τελευταίο κείμενο του Συμβουλίου είναι πολύ απογοητευτική καθώς υποβαθμίζει σημαντικά την αρχική πρόταση της Επιτροπής. Θα μιλάμε για σαφώς λιγότερα κτίρια, εάν απαιτήσουμε μόνο από τα κτίρια που ανήκουν στις κεντρικές κυβερνητικές αρχές να υποβληθούν σε ανακαίνιση», δήλωσε η Φιόνα Χολ.
Ενεργειακη απόδοση
Αβέβαιες οι εξελίξεις για τη χρηματοδότηση
Η Σουηδία, η Γαλλία και η Ολλανδία έχουν πολλά κτίρια που ανήκουν στην κεντρική κυβέρνηση, ενώ στη Γερμανία οι περιφερειακές αρχές έχουν τα περισσότερα δημόσια κτίρια. Στη Βρετανία πολλά κτίρια που ανήκουν στην κεντρική κυβέρνηση είναι ιστορικά και θα εξαιρεθούν από αυτή την απαίτηση. Ακόμη, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι συνομιλίες και μέχρι το τέλος της δανικής προεδρίας οι χώρες ίσως συμφωνήσουν σε τρόπους ενθάρρυνσης των δημόσιων αρχών να «ανακαινίσουν» τα κτίρια τους. Τη στιγμή που το θέμα της χρηματοδότησης της ενεργειακής απόδοσης παραμένει το πιο δύσκολο κομμάτι των διαπραγματεύσεων, κάποιοι προσπαθούν να αναβιώσουν μία παλιά ιδέα: να καταστήσουν το στόχο της ενεργειακής απόδοσης της τάξης του 20% νομικώς δεσμευτικό για τα κράτη-μέλη. Οι υποστηρικτές της συγκεκριμένης ιδέας ισχυρίζονται πως έτσι θα είναι πιο δύσκολο για τα κράτη να σταθούν ενάντια στη δημιουργία ταμείων ενεργειακής απόδοσης, αφού θα αναγκαστούν να διαθέσουν κάποια χρήματα από τον προϋπολογισμό της Ε.Ε. για την επίτευξη αυτού του στόχου. Και ακόμη και αν η Ε.Ε. διαθέτει ορισμένα ειδικά κονδύλια για την ενεργειακή απόδοση, χωρίς τους συγκεκριμένους στόχους οι επενδύσεις θα είναι σπάνιο φαινόμενο, υποστηρίζουν οι συνήγοροι αυτής της ιδέας.
http://www.ecofinder.gr/news/ΕΝΕΡΓΕΙΑ/1/Στον_«αέρα»_τα_σχέδια_της_ΕΕ_για_εξ οικονόμηση _ενέρ γειας_των
sarantis@pegasus.gr
Αν και η προταθείσα Οδηγία της Ε.Ε. για την Ενεργειακή Απόδοση έχει αναγνωριστεί ως το πιο σημαντικό κομμάτι της ευρωπαϊκής νομοθεσίας μέχρι στιγμής, ταυτόχρονα έχει γίνει και αντικείμενο κριτικής επειδή αποδυναμώνει σε σημαντικό βαθμό τα μέτρα που είχαν προβλεφθεί αρχικά για την ανακαίνιση των δημοσίων κτιρίων.
Ενας συνασπισμός κρατών-μελών στο Συμβούλιο Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ενωσης υπέγραψε την τελευταία έκδοση ενός κειμένου το οποίο μειώνει την υποχρέωση ανακαίνισης των κτιρίων.
Η πρόταση, που προέβλεπε την υποχρεωτική ετήσια ανακαίνιση του 3% των δημόσιων κτιρίων και θεωρήθηκε ως το πιο «ακανθώδες ζήτημα» της Οδηγίας, είναι πιθανό να μην περάσει μέσα από τις διαβουλεύσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Συμβουλίου Υπουργών και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, λόγω των διαφορετικών στάσεων που τηρούν τα κράτη-μέλη. «Εχει παρατηρηθεί επίπεδο αντίστασης σε ορισμένα κράτη όσον αφορά τη δέσμευση για ανακαινίσεις λόγω της σημερινής δυσχερής οικονομικής πραγματικότητας», σημείωσε η Φιόνα Χολ, Βρετανίδα ευρωβουλευτής.
Η Γαλλία, για παράδειγμα, θα προτιμούσε να μετράται το συνολικό ποσοστό εξοικονόμησης ενέργειας και όχι να υπάρχει συγκεκριμένο δεσμευτικό ποσοστό ανακαινίσεων. Περαιτέρω, η Αυστρία δεν υποστηρίζει ούτε εκείνη το προκαθορισμένο ποσοστό ανακαινίσεων, δεδομένου ότι έχει ήδη μακρά ιστορία όσον αφορά την ανακαίνιση σπιτιών, κάτι που, όμως, δεν θα ληφθεί υπόψη με τη ρύθμιση του 3%. Τα κτίρια -είτε δημόσια είτε ιδιωτικά- έχουν μερίδιο περίπου 30% στην ενέργεια που καταναλώνεται στην Ε.Ε. Επιπλέον, το 75% αυτού του ποσοστού καταναλώνεται από κατοικημένα σπίτια, αναφέρει χαρακτηριστικά μία έρευνα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Αποδοτικότητας Κτιρίων στις Βρυξέλλες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το αναγνωρίζει αυτό, σημειώνοντας πως στο περσινό της σχέδιο της για την ενεργειακή απόδοση αναφέρει πως «το μεγαλύτερο ποσοστό εξοικονόμησης ενέργειας μπορεί να προέλθει από τα κτίρια».
Εως και 1.000 ευρώ
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η ανακαίνιση των κτιρίων μπορεί να επιφέρει ετησίως εξοικονόμηση της τάξης έως και 1.000 ευρώ ανά νοικοκυριό και να δημιουργήσει ταυτοχρόνως 2 εκατ. νέες θέσεις εργασίας. «Αυτές οι θέσεις εργασίας δεν θα είναι προσωρινές, διότι υπάρχει τεράστιος αριθμός κτιρίων στην Ευρώπη και θα έτσι θα υπάρχει πάντα ανάγκη για βελτίωσή τους», δήλωσε στον ιστότοπο για ευρωπαϊκά θέματα EurActiv η Αριάνα Βιτάλι, που ανήκει στην ομάδα διατήρησης της WWF.
Οι αρχικές φιλοδοξίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν εμφανώς μειωθεί στην αναθεωρημένη μορφή της Οδηγίας και μειώθηκαν περισσότερο μετά τις τροποποιήσεις του Συμβουλίου. «Υπάρχουν ουσιαστικές διαφορές», δήλωσε πηγή της Ε.Ε. Από το συνολική δυνατότητα εξοικονόμησης του 30%, η Επιτροπή αποφάσισε να θέσει ως στόχο μόνο το 12%, απευθυνόμενη σε κτίρια συνολικής ωφέλιμης επιφάνειας άνω των 250 τετραγωνικών μέτρων, σύμφωνα με πηγές. Αυτή η ρύθμιση αποκλείει ήδη μικρότερα κτίρια και επικρίθηκε επειδή δεν αρκεί για να επιτευχθεί ο στόχος εξοικονόμησης ενέργειας που έχει καθοριστεί για το 2020.
Το τελευταίο σχέδιο της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση του Συμβουλίου, η οποία δημοσιεύθηκε το Δεκέμβριο, αποδυνάμωσε τα μέτρα αυτά ακόμη περισσότερο. Πλέον απευθύνεται μόνο σε κτίρια κεντρικών αρχών με ωφέλιμη επιφάνεια άνω των 500 τετραγωνικών μέτρων, ενώ μετά τις 9 Ιουλίου 2015 τα τετραγωνικά μέτρα θα μειωθούν στα 250.
«Αυτή η αλλαγή στο τελευταίο κείμενο του Συμβουλίου είναι πολύ απογοητευτική καθώς υποβαθμίζει σημαντικά την αρχική πρόταση της Επιτροπής. Θα μιλάμε για σαφώς λιγότερα κτίρια, εάν απαιτήσουμε μόνο από τα κτίρια που ανήκουν στις κεντρικές κυβερνητικές αρχές να υποβληθούν σε ανακαίνιση», δήλωσε η Φιόνα Χολ.
Ενεργειακη απόδοση
Αβέβαιες οι εξελίξεις για τη χρηματοδότηση
Η Σουηδία, η Γαλλία και η Ολλανδία έχουν πολλά κτίρια που ανήκουν στην κεντρική κυβέρνηση, ενώ στη Γερμανία οι περιφερειακές αρχές έχουν τα περισσότερα δημόσια κτίρια. Στη Βρετανία πολλά κτίρια που ανήκουν στην κεντρική κυβέρνηση είναι ιστορικά και θα εξαιρεθούν από αυτή την απαίτηση. Ακόμη, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι συνομιλίες και μέχρι το τέλος της δανικής προεδρίας οι χώρες ίσως συμφωνήσουν σε τρόπους ενθάρρυνσης των δημόσιων αρχών να «ανακαινίσουν» τα κτίρια τους. Τη στιγμή που το θέμα της χρηματοδότησης της ενεργειακής απόδοσης παραμένει το πιο δύσκολο κομμάτι των διαπραγματεύσεων, κάποιοι προσπαθούν να αναβιώσουν μία παλιά ιδέα: να καταστήσουν το στόχο της ενεργειακής απόδοσης της τάξης του 20% νομικώς δεσμευτικό για τα κράτη-μέλη. Οι υποστηρικτές της συγκεκριμένης ιδέας ισχυρίζονται πως έτσι θα είναι πιο δύσκολο για τα κράτη να σταθούν ενάντια στη δημιουργία ταμείων ενεργειακής απόδοσης, αφού θα αναγκαστούν να διαθέσουν κάποια χρήματα από τον προϋπολογισμό της Ε.Ε. για την επίτευξη αυτού του στόχου. Και ακόμη και αν η Ε.Ε. διαθέτει ορισμένα ειδικά κονδύλια για την ενεργειακή απόδοση, χωρίς τους συγκεκριμένους στόχους οι επενδύσεις θα είναι σπάνιο φαινόμενο, υποστηρίζουν οι συνήγοροι αυτής της ιδέας.
http://www.ecofinder.gr/news/ΕΝΕΡΓΕΙΑ/1/Στον_«αέρα»_τα_σχέδια_της_ΕΕ_για_εξ οικονόμηση _ενέρ γειας_των
No comments:
Post a Comment