Friday, 27 January 2012

Προβάδισμα για τον ΤΑΡ από το Διεθνές Κέντρο για την Ενέργεια του King’s College

Σύντομα αναμένεται να ανακοινωθεί το επιχειρηματικό σχήμα που θα αναλάβει τη μεταφορά των ποσοτήτων φυσικού αερίου από το κοίτασμα SDII στη Δυτική Ευρώπη. Στη μάχη που διεξάγεται για το ποιος είναι αυτός που θα προκριθεί, προβάδισμα έχει ο αγωγός ΤΑΡ, σύμφωνα με τον επικεφαλής του Διεθνούς Κέντρου για την ενεργειακή Ασφάλεια του FKings College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου Friedbert Pfluger.

Σε πρόσφατο άρθρο του στην επιθεώρηση Energy Review σημειώνει: «O αγωγός TAP έχει προβάδισμα, καθώς, είναι μια μεσαίας κλίμακας επένδυση, η οποία είναι η πρώτη που μπορεί να ολοκληρωθεί άμεσα, διασφαλίζοντας αποσβέσεις αλλά και κέρδος στους διαχειριστές του κοιτάσματος εντός 20ετίας».

Όπως αναφέρει ο Friedbert Pfluger, «η εκμετάλλευση του κοιτάσματος SDII βασίζεται στη συμφωνία που υπογράφηκε το 1999 και έχει ορίζοντα υλοποίησης το 2036, με μια εναλλακτική για παράταση 5 χρόνων».

Ωστόσο ακόμα και με αυτή την παράταση οι διαχειριστές ουσιαστικά θα έχουν μια εικοσαετία για να αποσβέσουν την επένδυση και να έχουν κερδοφορία, με δεδομένο ότι από τη Φάση 2, 2017 - 2018, θα δίνεται η δυνατότητα τροφοδοσίας μεγάλων ποσοτήτων στην Τουρκία και στην ΕΕ. Άρα τα χρονικά περιθώρια για του διαχειριστές του κοιτάσματος είναι αρκετά στενά για να επιλέξουν το κατάλληλο σχήμα.

Συγκρίνοντας τις δύο ελληνικές προτάσεις για το νότιο διάδρομο ο Friedbert Pfluger σημειώνει: «Ο ITGI είναι ουσιαστικά δύο επιχειρηματικά σχέδια συμπυκνωμένα σε μία πρόταση. Ο χερσαίος αγωγός που θα διέρχεται από την Ελλάδα και το υποθαλάσσιο τμήμα “Ποσειδών” που θα ενώνει την Ελλάδα με την Ιταλία. Μέχρι στιγμής δεν έχει απαντηθεί αξιόπιστα τα ζητήματα χρηματοδότησης της κατασκευής από την αρχή 550 χιλιόμετρων χερσαίου αγωγού, που θα μπορούν να δεχτούν το φυσικό αέριο στα σύνορα Τουρκίας Ελλάδας και θα το μεταφέρουν στην ακτή του Ιονίου».

Το σχέδιο είναι η ΔΕΣΦΑ να κατασκευάσει τον χερσαίο αγωγό, ωστόσο το κονσόρτσιουμ που διαχειρίζεται το κοίτασμα (BP, Stat Oil) και η αζέρικη κυβέρνηση παρακολουθούν στενά τους ενδεχόμενους κινδύνους που σχετίζονται με το συγκεκριμένη πρόταση μεταφοράς. Επιπλέον, υπάρχουν αμφιβολίες «για το εάν οι μέτοχοι του ITGI (Edison και ΔΕΠΑ) έχουν έτοιμο πελατολόγιο για να διαθέσουν άμεσα τις ποσότητες φυσικού αερίου του κοιτάσματος», επισημαίνει ο Pfluger.

Σύμφωνα με τον Friedbert Pfluger “ο ΤΑΡ σχεδιάζει να κατασκευάσει νέο αγωγό από την Κομοτηνή μέχρι τα ελληνοαλβανικά σύνορα και διαμέσου Αλβανίας και Αδριατικής να φτάσει στην Ιταλία. Προτείνει, μάλιστα, στη ΔΕΣΦΑ, να συνεργαστούν για το ελληνικό τμήμα.

Οι μέτοχοι μάλιστα του ΤΑΡ, Stat Oil, EON, EGL είναι εταιρίες που πρωταγωνιστούν εδώ και χρόνια στο χώρο της κατασκευής και εκμετάλλευσης αγωγών, έχοντας πολύ ισχυρή χρηματοοικονομική βάση. Γι΄ αυτό και αποτελούν την πιο πιθανή λύση απέναντι και στο Ναμπούκο για την μεταφορά του αζέρικου φυσικού αερίου.

(Euractiv)

http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/0e65f5f1-1847-43e1-a0d2-b355457 a3e52

No comments: