Monday, 30 January 2012

Διευκρινίσεις Μανιάτη για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης

«Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης, όπως και του συνόλου των μη διασυνδεδεμένων νησιών με το δίκτυο της ηπειρωτικής χώρας, αποτελεί πάγιο και διαχρονικό στόχο της Πολιτείας» τόνισε ο υφυπουργός ΠΕΚΑ, Γιάννης Μανιάτης, απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Φραγκίσκου Παρασύρη, σχετικά με την διασύνδεση της Κρήτης στο ηλεκτρικό δίκτυο και τον τρόπο με τον οποίο αναμένεται αυτή να γίνει.

Όπως επεσήμανε ο Γ.Μανιάτης, για την εύρεση της βέλτιστης λύσης για το μείζον αυτό ζήτημα, συστήθηκε ειδική Ομάδα Εργασίας, στην οποία συμμετείχαν η ΡΑΕ, ο ΔΕΣΜΗΕ και η ΔΕΗ, αποτέλεσμα της οποίας ήταν η μελέτη με τίτλο «Μελέτη Ανάπτυξης του Ηλεκτρικού Συστήματος της Κρήτης – Διασύνδεση με το Ηπειρωτικό Σύστημα», η οποία καταδεικνύει τη σαφή οικονομική ωφελιμότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα, σε σχέση με την ανάπτυξη αυτόνομων τοπικών σταθμών παραγωγής ενέργειας.

«Στη μελέτη προβλέπεται εναλλακτικά διασύνδεση, είτε στο μελλοντικό ΚΥΤ Μεγαλόπολης, είτε σε ΚΥΤ της Αττικής, ενώ για την πλήρη εξασφάλιση του νησιού και την πλήρη παύση λειτουργίας των τοπικών συμβατικών σταθμών, θα πρέπει να υλοποιηθεί η διασύνδεση και στα δύο ανωτέρω σημεία του Ηπειρωτικού Συστήματος», ανέφερε ο Γιάννης Μανιάτης τονίζοντας ότι βασικός παράγοντας για τον τελικό σχεδιασμό της διασύνδεσης αποτελεί το σύνολο της ισχύος των επενδύσεων ΑΠΕ που δύνανται να λάβουν τις σχετικές εγκρίσεις (κυρίως περιβαλλοντικές) και συνεπώς μπορούν να εγκατασταθούν στο νησί.

Αναλυτικά, όσον αφορά τις εναλλακτικές για την αυτόνομη ενεργειακή ανάπτυξη του νησιού, ο κ. Μανιάτης σημείωσε:

«Σύμφωνα με τη μελέτη, για την αυτόνομη ανάπτυξη της Κρήτης υπάρχουν δύο σενάρια:

1. Η ηλεκτροδότηση με πετρέλαιο και ΑΠΕ ισχύος 355MW- το κόστος για αυτή την περίπτωση ανέρχεται σε περίπου 9,4 δις ευρώ σε βάθος τριακονταετίας και

2. Η ηλεκτροδότηση με φυσικό αέριο και ΑΠΕ ισχύος 355MW - το κόστος για αυτή την περίπτωση ανέρχεται σε περίπου 8,4 δις ευρώ σε βάθος τριακονταετίας.

Μέσω της διασύνδεσης, τα τρία σενάρια είναι :

1. Το Σενάριο Α προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, με έναν
υβριδικό σύνδεσμο μήκους 370km, ο οποίος θα εκκινεί από την Κορακιά, θα φτάνει με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 250km έως τη Μονεμβασιά και θα συνεχίζει με εναέρια Γ.Μ. μήκους 120km μέχρι το μελλοντικό ΚΥΤ Μεγαλόπολης. Το κόστος για αυτή τη διασύνδεση ανέρχεται σε περίπου 7,5 δις ευρώ.

2. Το σενάριο Β προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με ΚΥΤ της Αττικής
(πιθανώς ΚΥΤ Αχαρνών) με έναν υβριδικό, ο οποίος θα εκκινεί από την Κορακιά και θα φτάνει με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 380km στην Αττική, όπου θα συνδέεται με κατάλληλο υπόγειο καλώδιο ή εναέρια Γ.Μ. με ΚΥΤ της Αττικής. Το κόστος για αυτή τη διασύνδεση ανέρχεται σε περίπου 8 δις Ευρώ.

3. Το Σενάριο Γ προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική και την Πελοπόννησο σε δύο στάδια, με δύο απλούς συνδέσμους. Ο 1ος σύνδεσμος θα εκκινεί από την Κορακιά και θα φτάνει με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 380km στην Αττική, όπου θα συνδέεται με κατάλληλο υπόγειο καλώδιο ή εναέρια ΓΜ. με ΚΥΤ της Αττικής (πιθανώς ΚΥΤ Αχαρνών). Ο 2ος σύνδεσμος, ο οποίος προβλέπεται να εγκατασταθεί σε 2ο στάδιο, ανάλογα με την εξέλιξη της ζήτησης και την πορεία των επενδυτικών σχεδίων ΑΠΕ, θα εκκινεί από Β.Δ. σημείο της Κρήτης (κοντά στα Χανιά), θα φτάνει με υποβρύχιο καλώδιο μήκους 250km έως τη Μονεμβασιά και θα συνεχίζει με εναέρια Γ.Μ. μήκους 120km μέχρι το μελλοντικό ΚΥΤ Μεγαλόπολης.

Το κόστος για αυτή τη διασύνδεση ανέρχεται σε περίπου 8,4 δις ευρώ.

Γενικά η Διασύνδεση της Κρήτης με το Ηπειρωτικό Σύστημα είναι συμφέρουσα έναντι της αυτόνομης ανάπτυξης. Εάν όμως ληφθεί υπόψη ότι τουλάχιστον μέρος της σχετικής δαπάνης, που αφορά το υποβρύχιο καλώδιο DC ή/και τις απαιτούμενες ενισχύσεις του δικτύου του νησιού, ενδέχεται να αναληφθεί από άλλες πηγές (επενδυτές ΑΠΕ, Εθνικοί και/ή Κοινοτικοί πόροι), η οικονομικότητα καθίσταται σαφέστερη και αυξάνεται περαιτέρω αν συνεκτιμηθούν τα περιβαλλοντικά και λοιπά πλεονεκτήματα.

Σε περίπτωση κατασκευής εξ’ ολοκλήρου από τον Κύριο του Συστήματος ή το ΔΕΣΜΗΕ, προωθείται η δυνατότητα συγχρηματοδότησης του έργου από Εθνικούς και Κοινοτικούς πόρους, δεδομένου ότι αποτελεί το πρώτο βήμα για την διασύνδεση της Ευρώπης με τις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου – Βορείου Αφρικής στα πλαίσια του «Μεσογειακού Δακτυλίου».

http://www.energypress.gr/news/Dieykriniseis-Maniath-gia-thn-hlektrikh-diasyndesh-ths-Krhths

No comments: