Tuesday, 3 January 2012

Διπλασιάστηκαν οι εξαγωγές καυσίμων, πραγματικές και "εικονικές", προς τα Βαλκάνια.

Έξαρση γνωρίζουν ξανά οι εικονικές εξαγωγές καυσίμων προς τα Βαλκάνια, με τα βυτιοφόρα αλλοδαπών πινακίδων που εισήλθαν πέρυσι στη χώρα μας να υπολογίζονται σε 500-600, την αστυνομία να περιορίζεται σε υποτυπώδεις ελέγχους, ενώ την ίδια στιγμή 6 στα… 10 ελληνικά βυτιοφόρα δεν φέρουν το σήμα της εταιρείας με την οποία συνεργάζονται, παρ' ότι το απαιτεί ο νόμος, ώστε να ξέρουν οι αρχές ανά πάσα στιγμή ποιος μεταφέρει τι και που.

Μπορεί τα φώτα της δημοσιότητας να είναι από χθες στραμμένα στον μέχρι πρότινος γ.γ. του υπ. Οικονομικών Γιάννη Καπελέρη που οδηγήθηκε σε παραίτηση μετά την άσκηση ποινικής δίωξης σε βάρος του, επειδή διέταξε αναστολή της είσπραξης των προστίμων που είχαν επιβληθεί σε χιλιάδες πρατηριούχους για εκπρόθεσμες εγγραφές στο σύστημα «Ήφαιστος», ωστόσο αλλού είναι το πραγματικό πρόβλημα, όπως λένε άνθρωποι του χώρου.

Ενώ μέχρι και το 2008, οι εξαγωγές καυσίμων στα Βαλκάνια αντιπροσώπευαν ποσοστό περίπου 15% επί της εγχώριας κατανάλωσης, την τελευταία τριετία έχουν διπλασιασθεί, και φτάνουν στο 30% ! Είναι κοινό μυστικό ότι μεγάλο μέρος της αύξησης αυτής αφορά σε εικονικές εξαγωγές με λήπτριες ανύπαρκτες εταιρείες, ενεργή εμπλοκή τελωνειακών, και με το αδασμολόγητο πετρέλαιο να διατίθεται σε πρατήρια τόσο της Βόρειας όσο όμως και της Νότιας Ελλάδας.

Τσεπώνουν...1,23 ευρώ σε κάθε λίτρο βενζίνης !

Για να αναλογιστεί κανείς τα μεγέθη, αρκεί να σκεφτεί ότι η κατανάλωση πετρελαιοειδών στην Ελλάδα είναι γύρω στα 20 εκ. τόνους, και το 30% αντιπροσωπεύει κοντά στα 6 εκ. τόνους. Ένα μέρος από τα καύσιμα αυτά που εμφανίζεται ότι εξήχθησαν πέρυσι και πουλήθηκαν αδασμολόγητα σε Βουλγαρία, Σκόπια, Αλβανία και Σερβία-Μαυροβούνιο, επέστρεψε στην εγχώρια αγορά, και διατέθηκε με τη προσθήκη ΕΦΚ και ΦΠΑ. Το κίνητρο από το 2010 και μετά, οπότε και εκτινάχτηκε ο ΕΦΚ είναι τεράστιο. Για κάθε λίτρο αμόλυβδης βενζίνης, τα κυκλώματα καρπώνονται γύρω στο 1,23 ευρώ (1 ευρώ ο ΕΦΚ +23% ο ΦΠΑ). Δεδομένου ότι η μέση τιμή της βενζίνης ανέρχεται σήμερα σε 1,64 ευρώ, οι λαθρέμποροι «τσεπώνουν» το 75% της λιανικής της τιμής !

«Λευκά» τα έξι στα δέκα ελληνικά βυτιοφόρα…

Πρωταγωνιστικό ρόλο φυσικά διαδραματίζουν τα βυτιοφόρα, όπως παραδέχεται άνθρωπος του συγκεκριμένου χώρου. Η πολιτεία όμως περί άλλων τυρβάζει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι από το 2002 έχει ψηφιστεί νόμος (ν.3054) που προβλέπει ότι τα βυτιοφόρα πρέπει να έχουν σύμβαση αποκλειστικής συνεργασίας με μια εταιρεία, και το κυριότερο, το σήμα της να εμφανίζεται μόνιμα πάνω στο όχημα. Να μην υπάρχουν δηλαδή τα λεγόμενα «λευκά» βυτιοφόρα, ώστε να ξέρουν ανά πάσα στιγμή οι αρμόδιοι, ποιος μεταφέρει, τι και που, πόσο μάλλον όταν ένα τέτοιο όχημα με μήκος 18 μέτρα δύσκολα περνά απαρατήρητο. Ο ίδιος μάλιστα νόμος έκανε ιδιαίτερη μνεία για τα αφορολόγητα καύσιμα (ναυτιλιακά και αεροπορικά), προβλέποντας ότι πέραν του σήματος της εταιρείας, θα πρέπει να φέρουν και επιπλέον ειδική σήμανση. Δέκα χρόνια μετά, δεν έχει εφαρμοστεί απολύτως τίποτα (η Κοινή Υπουργική Απόφαση που προέβλεπε ο νόμος ακόμη να εκδοθεί). Έτσι, όπως παραδέχεται στέλεχος της ομοσπονδίας του κλάδου, το 60% των 1.700 ελληνικών βυτιοφόρων είναι "λευκό" ! Τακτική για την οποία ευθύνονται τόσο μερίδα εταιρειών αφού σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να καταβάλλουν υψηλότερη αμοιβή στον ιδιοκτήτη του οχήματος, όσο και μερίδα βυτιοφορέων που θέλει να «δουλεύει τη νύχτα»...

Τι γίνεται με τα 500-600 ξένα

Και καλά τα ελληνικά, αλλά τι γίνεται με όσα φέρουν ξένες πινακίδες ; Εκτιμάται ότι ο αριθμός τους έχει αυξηθεί και ότι στην Ελλάδα μπαινοβγαίνουν πλέον κάθε χρόνο 500-600 βυτιοφόρα με πινακίδες από Βουλγαρία, Σκόπια, Αλβανία και Σερβία. Είναι άγνωστο πόσα από αυτά στο δρόμο προς τα σύνορα με τη συνεργασία ή μη κάποιου τελωνειακού, κάνουν μεταβολή για να ξεφορτώσουν τελικά τα καύσιμά τους σε πόλεις όχι μόνο της Βορείου αλλά και της Νοτίου ή της Δυτικής Ελλάδος. Το 2010 είχε γίνει επ’ αυτοφόρω σύλληψη οδηγού βυτιοφόρου στα Τρίκαλα (τα παραστατικά αναφέρονταν σε μια ανύπαρκτη εταιρεία της Βουλγαρίας), ενώ πέρυσι συνελλήφθη άλλο όχημα στα Ιωάννινα με προορισμό στα "χαρτιά" την Αλβανία. Όσο για την αστυνομία, γνώστες του χώρου απαντούν ότι οι έλεγχοι σε αλλοδαπά βυτιοφόρα είναι σπάνιοι, και τα πρόστιμα που καταλογίζονται, πενιχρά. Το παράδοξο είναι ότι και σ' αυτή την περίπτωση η ελληνική Βουλή έχει ψηφίσει νόμο (ν.3446/2006) που προβλέπει ποινές για παραβάσεις φορτηγών και βυτιοφόρων οποιαδήποτε προέλευσης, από τη μη κατοχή διπλώματος, μέχρι τη παράνομη μεταφορά εμπορεύματος. Αλλά ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε οχήματα με … ξένες πινακίδες, επειδή δεν προβλέπει την ακινητοποίησή τους και την επί τόπου είσπραξη του προστίμου, όπως ισχύει σε πλήθος χωρών στο εξωτερικό. Ένας δεύτερος λόγος, όπως λένε άνθρωποι του χώρου, που τα αστυνομικά όργανα δεν σταματούν συχνά για ελέγχους βυτιοφόρα με ξένες πινακίδες, οφείλεται στο γεγονός της δυσκολίας συνεννόησής τους με τους οδηγούς τους !

http://www.energypress.gr/portal/resource/contentObject/id/fd9b19ed-f6ea-4919-8f 07-413 4665bfeb4

No comments: