Πολλαπλές αναγνώσεις συνεπάγεται η συμφωνία που υπεγράφη προχθές, Δευτέρα, στην Άγκυρα, μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας, για την κατασκευή του Trans Anatolian Gas Pipeline ( TAGP). Αναγνώσεις που σχετίζονται άμεσα με τη διοχέτευση του αζέρικου φυσικού αερίου από το Σαχ Ντενίζ 2 στην Ευρώπη.
Παράγοντες που παρακολουθούν το θέμα της επιλογής από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2 του αγωγού που εν τέλει θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, μιλώντας στο energia, εξέφρασαν τις πρώτες εκτιμήσεις τους για τη σημασία της τουρκο-αζέρικης συμφωνίας.
Κατά μία άποψη, το Αζερμπαϊτζάν με τη συγκεκριμένη συμφωνία εξασφαλίζει ότι θα περάσει το φυσικό αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ 2 μέσω Τουρκίας. Κι αυτό γιατί οι υφιστάμενες υποδομές της Τουρκίας δεν μπορούν να σηκώσουν τις ποσότητες του αερίου από το Σαχ Ντενίζ 2, οπότε χρειάζονται άμεσο εκσυγχρονισμό. Το κόστος, συνεπώς, της αναβάθμισης των υποδομών αυτών είναι ένα ζήτημα το οποίο έπρεπε να αντιμετωπισθεί. Από τη στιγμή που δεν είχε τεθεί ποτέ θέμα στις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες των υπό εξέταση αγωγών ( Nabucco, ITGI, TAP) να επωμισθούν το κόστος αυτό, έπρεπε με κάποιο τρόπο να βρεθεί μία λύση. Επομένως, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη άποψη, με την υπογραφή της προχθεσινής συμφωνίας μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας, διασφαλίζεται ότι θα κατασκευασθεί ένας νέος αγωγός, με δαπάνες τόσο της Socar, όσο και των Τούρκων εταίρων ( Botas και TPAO), ο οποίος θα μπορεί να σηκώσει τις ποσότητες από το Σαχ Ντενίζ 2 προς την Ευρώπη.
Από κει και πέρα τα πράγματα φαίνονται να περιπλέκονται. Ο αζερο-τούρκικος αγωγός ποια όδευση θα ακολουθήσει ως την Ευρώπη;
Κατά μία άλλη άποψη που αναπτύχθηκε στο energia, ο συγκεκριμένος αγωγός ενδεχομένως να αποτελεί την ύστατη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να «σωθεί» ο Nabucco. Η Τουρκία, που συμμετέχει στο project του Nabucco, άφησε προχθές να διαφανεί η πρόθεση της να συνδεθεί ο αγωγός αυτός με το μικρό Nabucco, ήτοι, τη διαδρομή από Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία και ως τη Σλοβακία. Μπορεί η κοινοπραξία του Nabucco να ήθελε να αναλάβει όλη τη διαδρομή από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη, ωστόσο, ενδεχομένως, όπως επισημαίνεται, ο νέος αζερο-τουρκικός αγωγός μπορεί να αποτελεί και ένα είδος πίεσης να μικρύνει η κοινοπραξία του Nabucco το project της και έτσι να «διασωθεί», εντέλει.
Να σημειωθεί ότι η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2 έχει από τον Οκτώβριο τις οικονομικές προσφορές και από τους τρεις ενδιαφερόμενους αγωγούς και είναι στη φάση αξιολόγησης τους. Η τελική απόφαση, όπως ανακοίνωσαν οι Αζέροι, πάει για το Μάρτιο.
Συγκλίνουσες απόψεις φέρουν το Nabucco να μην «παίζει» δυνατά, χωρίς, όμως, και να μπορεί να γίνει με ασφάλεια οριστική εκτίμηση. Κι αυτό γιατί η προχθεσινή συμφωνία φαίνεται να ανατρέπει το σκηνικό αυτό για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.
Τι γίνεται με τους άλλους δύο, ITGI και TAP; Ορισμένες εκτιμήσεις που διατυπώνονται θέλουν το Αζερμπαϊτζάν με την πρόσφατη συμφωνία με τους Τούρκους να ενισχύουν αποφασιστικά τη διαπραγματευτική ισχύ τους, ώστε να εξασφαλίσουν περισσότερους αγοραστές για το αέριο τους. Τούτο σημαίνει πρακτικά, όπως έλεγαν οι συγκεκριμένες πηγές στο energia, ότι δεν αποκλείεται η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2 με τη σφήνα του TAGP να επιδιώκει να πιέσει ITGI και TAP να κάνουν μια καλή συμφωνία μεταξύ τους και να διευκολύνουν, ενδεχομένως, και την είσοδο και άλλων διεθνών επενδυτών. Ο στόχος, δηλαδή, της αζέρικης πλευράς δεν αποκλείεται να περιλαμβάνει ένα project επεκτάσιμο, με στοιχεία υψηλής τιμής από τον TAP και καλής διαδρομής του ITGI. Αυτό θα αλλάξει, όπως έλεγαν οι ίδιες πηγές, με ένα ασφαλή τρόπο την όδευση του αζέρικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, με μικρότερο κόστος.
Το κατά πόσο θα επαληθευθούν όλες αυτές οι εκτιμήσεις είναι ζήτημα χρόνου. Το σίγουρο είναι ότι ο TAGP δημιουργεί μια νέα πλατφόρμα διαπραγματεύσεων ανάμεσα στο Αζερμπαϊτζάν και τους υφιστάμενους αγωγούς, που διαγκωνίζονται για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στις αγορές της Ευρώπης.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=53183
Παράγοντες που παρακολουθούν το θέμα της επιλογής από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2 του αγωγού που εν τέλει θα μεταφέρει το αζέρικο αέριο στην Ευρώπη, μιλώντας στο energia, εξέφρασαν τις πρώτες εκτιμήσεις τους για τη σημασία της τουρκο-αζέρικης συμφωνίας.
Κατά μία άποψη, το Αζερμπαϊτζάν με τη συγκεκριμένη συμφωνία εξασφαλίζει ότι θα περάσει το φυσικό αέριο από το κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ 2 μέσω Τουρκίας. Κι αυτό γιατί οι υφιστάμενες υποδομές της Τουρκίας δεν μπορούν να σηκώσουν τις ποσότητες του αερίου από το Σαχ Ντενίζ 2, οπότε χρειάζονται άμεσο εκσυγχρονισμό. Το κόστος, συνεπώς, της αναβάθμισης των υποδομών αυτών είναι ένα ζήτημα το οποίο έπρεπε να αντιμετωπισθεί. Από τη στιγμή που δεν είχε τεθεί ποτέ θέμα στις ενδιαφερόμενες κοινοπραξίες των υπό εξέταση αγωγών ( Nabucco, ITGI, TAP) να επωμισθούν το κόστος αυτό, έπρεπε με κάποιο τρόπο να βρεθεί μία λύση. Επομένως, σύμφωνα με τη συγκεκριμένη άποψη, με την υπογραφή της προχθεσινής συμφωνίας μεταξύ Αζερμπαϊτζάν και Τουρκίας, διασφαλίζεται ότι θα κατασκευασθεί ένας νέος αγωγός, με δαπάνες τόσο της Socar, όσο και των Τούρκων εταίρων ( Botas και TPAO), ο οποίος θα μπορεί να σηκώσει τις ποσότητες από το Σαχ Ντενίζ 2 προς την Ευρώπη.
Από κει και πέρα τα πράγματα φαίνονται να περιπλέκονται. Ο αζερο-τούρκικος αγωγός ποια όδευση θα ακολουθήσει ως την Ευρώπη;
Κατά μία άλλη άποψη που αναπτύχθηκε στο energia, ο συγκεκριμένος αγωγός ενδεχομένως να αποτελεί την ύστατη προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να «σωθεί» ο Nabucco. Η Τουρκία, που συμμετέχει στο project του Nabucco, άφησε προχθές να διαφανεί η πρόθεση της να συνδεθεί ο αγωγός αυτός με το μικρό Nabucco, ήτοι, τη διαδρομή από Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία και ως τη Σλοβακία. Μπορεί η κοινοπραξία του Nabucco να ήθελε να αναλάβει όλη τη διαδρομή από το Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη, ωστόσο, ενδεχομένως, όπως επισημαίνεται, ο νέος αζερο-τουρκικός αγωγός μπορεί να αποτελεί και ένα είδος πίεσης να μικρύνει η κοινοπραξία του Nabucco το project της και έτσι να «διασωθεί», εντέλει.
Να σημειωθεί ότι η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2 έχει από τον Οκτώβριο τις οικονομικές προσφορές και από τους τρεις ενδιαφερόμενους αγωγούς και είναι στη φάση αξιολόγησης τους. Η τελική απόφαση, όπως ανακοίνωσαν οι Αζέροι, πάει για το Μάρτιο.
Συγκλίνουσες απόψεις φέρουν το Nabucco να μην «παίζει» δυνατά, χωρίς, όμως, και να μπορεί να γίνει με ασφάλεια οριστική εκτίμηση. Κι αυτό γιατί η προχθεσινή συμφωνία φαίνεται να ανατρέπει το σκηνικό αυτό για τους λόγους που προαναφέρθηκαν.
Τι γίνεται με τους άλλους δύο, ITGI και TAP; Ορισμένες εκτιμήσεις που διατυπώνονται θέλουν το Αζερμπαϊτζάν με την πρόσφατη συμφωνία με τους Τούρκους να ενισχύουν αποφασιστικά τη διαπραγματευτική ισχύ τους, ώστε να εξασφαλίσουν περισσότερους αγοραστές για το αέριο τους. Τούτο σημαίνει πρακτικά, όπως έλεγαν οι συγκεκριμένες πηγές στο energia, ότι δεν αποκλείεται η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ 2 με τη σφήνα του TAGP να επιδιώκει να πιέσει ITGI και TAP να κάνουν μια καλή συμφωνία μεταξύ τους και να διευκολύνουν, ενδεχομένως, και την είσοδο και άλλων διεθνών επενδυτών. Ο στόχος, δηλαδή, της αζέρικης πλευράς δεν αποκλείεται να περιλαμβάνει ένα project επεκτάσιμο, με στοιχεία υψηλής τιμής από τον TAP και καλής διαδρομής του ITGI. Αυτό θα αλλάξει, όπως έλεγαν οι ίδιες πηγές, με ένα ασφαλή τρόπο την όδευση του αζέρικου φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, με μικρότερο κόστος.
Το κατά πόσο θα επαληθευθούν όλες αυτές οι εκτιμήσεις είναι ζήτημα χρόνου. Το σίγουρο είναι ότι ο TAGP δημιουργεί μια νέα πλατφόρμα διαπραγματεύσεων ανάμεσα στο Αζερμπαϊτζάν και τους υφιστάμενους αγωγούς, που διαγκωνίζονται για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στις αγορές της Ευρώπης.
http://www.energia.gr/article.asp?art_id=53183
No comments:
Post a Comment