Τις προτάσεις του για την εξυγίανση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ).
Μεταξύ άλλων ο ΣΠΕΦ προτείνει την ενίσχυση των επιχειρήσεων ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β με χαμηλότοκα κεφάλαια κίνησης από τις τράπεζες έως ότου εξομαλυνθεί πλήρως η κατάσταση με τις πληρωμές από ΛΑΓΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ.
Παράλληλα, ο Σύνδεσμος προτείνει να διερευνηθεί η δυνατότητα εγγυήσεων από το Μηχανισμό για τις πληρωμές των παραγωγών από ΑΠΕ, με στόχο τη μείωση του country risk, αλλά και να αναθεωρηθεί το φορολογικό καθεστώς στον ηλεκτρισμό.
Αναλυτικά οι θέσεις του ΣΠΕΦ για την αγορά ηλεκτρισμού έχουν ως εξής:
1. Άμεση δανειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ και της ΔΕΗ με το σύνολο των κεφαλαίων που απαιτούνται ώστε να καλυφθούν πλήρως οι επισφάλειες που προέκυψαν από την ανεισπραξιμότητα των λογαριασμών ρεύματος και που απειλούν με «ντόμινο» κατάρρευσης το σύνολο της ηλεκτροπαραγωγής. Διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής σταθερότητας (EFSF) μέσω του ελληνικού ΜΧΣ για την ενίσχυση του ηλεκτρικού συστήματος, κατά τα πρότυπα της επανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος.
2. Διερεύνηση της δυνατότητας παροχής εγγυήσεων από τον Μηχανισμό για τις πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ ώστε να αντισταθμιστεί το country risk.
3. Για την μη περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης με την ανεισπραξιμότητα των λογαριασμών ρεύματος, άμεση απόσυρση του ΕΕΤΗΔΕ από αυτούς ώστε οι καταναλωτές να επανέλθουν ξανά στους τακτικούς ρυθμούς εξόφλησης των λογαριασμών τους προς την ΔΕΗ.
4. Ευρύτερη αναθεώρηση της φορολογικής πολιτικής στον ηλεκτρισμό με μετατόπιση του φορολογικού βάρους από την κατανάλωση ενέργειας γενικά, στην κατανάλωση ενέργειας από ορυκτά καύσιμα με στόχο την ενίσχυση του πράσινου ισοζυγίου και των ΑΠΕ που απεξαρτούν ενεργειακά την χώρα από εισαγωγές αφού για πάνω από 25 χρόνια δεν καταναλώνουν καμία καύσιμη εισαγόμενη πρώτη ύλη.
5. Απελευθέρωση της αγοράς λιανικής (Προμήθεια) μόνο στη βάση ύπαρξης πραγματικών εγγυήσεων για το σύνολο της απορροφώμενης ενέργειας ώστε να αποκλειστούν νέες οικονομικές καταρρεύσεις όπως οι πρόσφατες.
6. Ενίσχυση των επιχειρήσεων ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β με χαμηλότοκα κεφάλαια κίνησης από τις τράπεζες έως ότου εξομαλυνθεί πλήρως η κατάσταση με τις πληρωμές από ΛΑΓΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ (πρώην ΔΔΝ/ΔΕΗ). Τα υψηλά τοκοχρεολύσια (65% του τζίρου των επιχειρήσεων) και ο ΦΠΑ (13%) δεν αφήνουν κανένα περιθώριο στις επιχειρήσεις του κλάδου για απόσβεση των κραδασμών στις πληρωμές. Υπενθυμίζεται πως η φορολογική και η ασφαλιστική ενημερότητα αποτελούν απαρέγκλιτες προϋποθέσεις συμμετοχής στο σύστημα πληρωμών του διαχειριστή.
7. Είσπραξη του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) από τον ΛΑΓΗΕ απευθείας από την προμήθεια, χωρίς δηλαδή την παρεμβολή του ΑΔΜΗΕ όπως ισχύει σήμερα και που έχει ως αποτέλεσμα την πιθανή διακράτηση και διοχέτευση του προς άλλες ανάγκες άσχετες με τις ΑΠΕ. Δεν υπάρχει καμία λογική η ΔΕΗ (ως προμηθευτής) που εισπράττει το τέλος ΕΤΜΕΑΡ από τον καταναλωτή, να το αποδίδει στον ΑΔΜΗΕ (που δεν έχει σχέση με τις πληρωμές των ΑΠΕ) για να το αποδώσει εν συνεχεία εκείνος τελικά στον ΛΑΓΗΕ.
8. Μέσω της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών να διασφαλιστεί ότι αναπτυξιακά χαμηλότοκα δάνεια θα δοθούν προς τις επιχειρήσεις ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β ώστε να μην ανασταλεί η δυναμική ανάπτυξης τους εντός βεβαίως του πλαισίου των εθνικών μας στόχων 20-20-20.
9. Άμεση ανάκληση όλων των ληξιπρόθεσμων αδειών και όρων σύνδεσης ΔΕΗ ώστε να προκύψει ηλεκτρικός χώρος για νέους παίκτες στην ηλεκτροπαραγωγή από Φ/Β. Έτσι θα μειωθεί σημαντικά και το κόστος των προσφορών σύνδεσης από ΔΕΗ αφού θα αποτυπωθεί η πραγματική εικόνα για τα δίκτυα και τις σοβαρές με δυνατότητα πραγματικής υλοποίησης επενδύσεις. Επιβολή ρητών αποκλειστικών προθεσμιών στους αρμόδιους υπαλλήλους στα πρότυπα του fast track.
10. Παύση όλων των χαριστικών ρυθμίσεων που δίδονται ακόμη και σιωπηρά προς ομάδες «εν δυνάμει» επενδυτών με κοινωνικά μόνο κριτήρια χωρίς ωστόσο να υλοποιείται τελικά τίποτα. Θα παύσει έτσι οριστικά το «εμπόριο ελπίδας» που τόσο ακριβά έχει πληρώσει η χώρα και κατά το παρελθόν.
11. Συνεχής ορθολογική εξέταση των πραγματικών δεδομένων του κλάδου ανά κατηγορία εγκατάστασης δηλαδή χωριστά τα οικιακά από τα επαγγελματικά Φ/Β με στόχο σε κάθε περίπτωση την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της αγοράς. Ειδικότερα για τα οικιακά Φ/Β επειδή δεν υπάρχει ορισμένο πλαφόν ισχύος - στόχος για το 2020 υφίσταται ο κίνδυνος της πέραν του δέοντος απότομης ανάπτυξης τους. Κάτι τέτοιο σε συνδυασμό και με την αφορολόγητη και υψηλή αποζημίωση τους ενδέχεται να απειλήσουν την βιωσιμότητα του προγράμματος.
12. Άρση των στρεβλώσεων στην χονδρεμπορική αγορά ρεύματος όπου η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) αποτελεί μέρος μονάχα του κόστους της συμβατικής ενέργειας αφού δεν περιλαμβάνονται σε αυτήν τα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος) και ο ΜΜΚ (Μηχανισμός Μεταβλητού Κόστους). Έτσι αδικούνται οι ΑΠΕ από την τεχνητά υποτιμημένη ΟΤΣ η οποία και μεγιστοποιεί το τέλος ΕΤΜΕΑΡ (διαφορά FIT – ΟΤΣ).
13. Πλήρης αποτύπωση του αποφευγόμενου κόστους ενέργειας λόγω της αιχμιακής λειτουργίας των Φ/Β και της συνεπαγόμενης συγκράτησης της ΟΤΣ. Δυστυχώς ωστόσο σήμερα αυτή η ωφέλεια δεν αποτυπώνεται στο σύνολο της από τον ΛΑΓΗΕ λόγω ότι τα Φ/Β δεν συμμετέχουν στον ΗΕΠ. Μελέτη του ΑΠΘ προσδιόρισε το όφελος αυτό στα 3,395 ευρώ / MWh δηλαδή εξοικονόμηση 170 εκατ. ευρώ για το σύνολο της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στην χώρα.
14. Ενσωμάτωση του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) στο κόστος ενέργειας ώστε να παύσει η στρεβλή, διακριτή και απευθείας ρυθμιζόμενη χρέωση του.
http://www.energypress.gr/news/Hamhlotoka-kefalaia-kinhshs-gia-tis-epiheirhseis-F-B-zhta-o-SPEF
Μεταξύ άλλων ο ΣΠΕΦ προτείνει την ενίσχυση των επιχειρήσεων ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β με χαμηλότοκα κεφάλαια κίνησης από τις τράπεζες έως ότου εξομαλυνθεί πλήρως η κατάσταση με τις πληρωμές από ΛΑΓΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ.
Παράλληλα, ο Σύνδεσμος προτείνει να διερευνηθεί η δυνατότητα εγγυήσεων από το Μηχανισμό για τις πληρωμές των παραγωγών από ΑΠΕ, με στόχο τη μείωση του country risk, αλλά και να αναθεωρηθεί το φορολογικό καθεστώς στον ηλεκτρισμό.
Αναλυτικά οι θέσεις του ΣΠΕΦ για την αγορά ηλεκτρισμού έχουν ως εξής:
1. Άμεση δανειακή ενίσχυση του ΛΑΓΗΕ και της ΔΕΗ με το σύνολο των κεφαλαίων που απαιτούνται ώστε να καλυφθούν πλήρως οι επισφάλειες που προέκυψαν από την ανεισπραξιμότητα των λογαριασμών ρεύματος και που απειλούν με «ντόμινο» κατάρρευσης το σύνολο της ηλεκτροπαραγωγής. Διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Χρηματοπιστωτικής σταθερότητας (EFSF) μέσω του ελληνικού ΜΧΣ για την ενίσχυση του ηλεκτρικού συστήματος, κατά τα πρότυπα της επανακεφαλαιοποίησης του τραπεζικού συστήματος.
2. Διερεύνηση της δυνατότητας παροχής εγγυήσεων από τον Μηχανισμό για τις πληρωμές των παραγωγών ΑΠΕ ώστε να αντισταθμιστεί το country risk.
3. Για την μη περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης με την ανεισπραξιμότητα των λογαριασμών ρεύματος, άμεση απόσυρση του ΕΕΤΗΔΕ από αυτούς ώστε οι καταναλωτές να επανέλθουν ξανά στους τακτικούς ρυθμούς εξόφλησης των λογαριασμών τους προς την ΔΕΗ.
4. Ευρύτερη αναθεώρηση της φορολογικής πολιτικής στον ηλεκτρισμό με μετατόπιση του φορολογικού βάρους από την κατανάλωση ενέργειας γενικά, στην κατανάλωση ενέργειας από ορυκτά καύσιμα με στόχο την ενίσχυση του πράσινου ισοζυγίου και των ΑΠΕ που απεξαρτούν ενεργειακά την χώρα από εισαγωγές αφού για πάνω από 25 χρόνια δεν καταναλώνουν καμία καύσιμη εισαγόμενη πρώτη ύλη.
5. Απελευθέρωση της αγοράς λιανικής (Προμήθεια) μόνο στη βάση ύπαρξης πραγματικών εγγυήσεων για το σύνολο της απορροφώμενης ενέργειας ώστε να αποκλειστούν νέες οικονομικές καταρρεύσεις όπως οι πρόσφατες.
6. Ενίσχυση των επιχειρήσεων ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β με χαμηλότοκα κεφάλαια κίνησης από τις τράπεζες έως ότου εξομαλυνθεί πλήρως η κατάσταση με τις πληρωμές από ΛΑΓΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ (πρώην ΔΔΝ/ΔΕΗ). Τα υψηλά τοκοχρεολύσια (65% του τζίρου των επιχειρήσεων) και ο ΦΠΑ (13%) δεν αφήνουν κανένα περιθώριο στις επιχειρήσεις του κλάδου για απόσβεση των κραδασμών στις πληρωμές. Υπενθυμίζεται πως η φορολογική και η ασφαλιστική ενημερότητα αποτελούν απαρέγκλιτες προϋποθέσεις συμμετοχής στο σύστημα πληρωμών του διαχειριστή.
7. Είσπραξη του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) από τον ΛΑΓΗΕ απευθείας από την προμήθεια, χωρίς δηλαδή την παρεμβολή του ΑΔΜΗΕ όπως ισχύει σήμερα και που έχει ως αποτέλεσμα την πιθανή διακράτηση και διοχέτευση του προς άλλες ανάγκες άσχετες με τις ΑΠΕ. Δεν υπάρχει καμία λογική η ΔΕΗ (ως προμηθευτής) που εισπράττει το τέλος ΕΤΜΕΑΡ από τον καταναλωτή, να το αποδίδει στον ΑΔΜΗΕ (που δεν έχει σχέση με τις πληρωμές των ΑΠΕ) για να το αποδώσει εν συνεχεία εκείνος τελικά στον ΛΑΓΗΕ.
8. Μέσω της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών να διασφαλιστεί ότι αναπτυξιακά χαμηλότοκα δάνεια θα δοθούν προς τις επιχειρήσεις ηλεκτροπαραγωγής από Φ/Β ώστε να μην ανασταλεί η δυναμική ανάπτυξης τους εντός βεβαίως του πλαισίου των εθνικών μας στόχων 20-20-20.
9. Άμεση ανάκληση όλων των ληξιπρόθεσμων αδειών και όρων σύνδεσης ΔΕΗ ώστε να προκύψει ηλεκτρικός χώρος για νέους παίκτες στην ηλεκτροπαραγωγή από Φ/Β. Έτσι θα μειωθεί σημαντικά και το κόστος των προσφορών σύνδεσης από ΔΕΗ αφού θα αποτυπωθεί η πραγματική εικόνα για τα δίκτυα και τις σοβαρές με δυνατότητα πραγματικής υλοποίησης επενδύσεις. Επιβολή ρητών αποκλειστικών προθεσμιών στους αρμόδιους υπαλλήλους στα πρότυπα του fast track.
10. Παύση όλων των χαριστικών ρυθμίσεων που δίδονται ακόμη και σιωπηρά προς ομάδες «εν δυνάμει» επενδυτών με κοινωνικά μόνο κριτήρια χωρίς ωστόσο να υλοποιείται τελικά τίποτα. Θα παύσει έτσι οριστικά το «εμπόριο ελπίδας» που τόσο ακριβά έχει πληρώσει η χώρα και κατά το παρελθόν.
11. Συνεχής ορθολογική εξέταση των πραγματικών δεδομένων του κλάδου ανά κατηγορία εγκατάστασης δηλαδή χωριστά τα οικιακά από τα επαγγελματικά Φ/Β με στόχο σε κάθε περίπτωση την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα της αγοράς. Ειδικότερα για τα οικιακά Φ/Β επειδή δεν υπάρχει ορισμένο πλαφόν ισχύος - στόχος για το 2020 υφίσταται ο κίνδυνος της πέραν του δέοντος απότομης ανάπτυξης τους. Κάτι τέτοιο σε συνδυασμό και με την αφορολόγητη και υψηλή αποζημίωση τους ενδέχεται να απειλήσουν την βιωσιμότητα του προγράμματος.
12. Άρση των στρεβλώσεων στην χονδρεμπορική αγορά ρεύματος όπου η Οριακή Τιμή Συστήματος (ΟΤΣ) αποτελεί μέρος μονάχα του κόστους της συμβατικής ενέργειας αφού δεν περιλαμβάνονται σε αυτήν τα ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος) και ο ΜΜΚ (Μηχανισμός Μεταβλητού Κόστους). Έτσι αδικούνται οι ΑΠΕ από την τεχνητά υποτιμημένη ΟΤΣ η οποία και μεγιστοποιεί το τέλος ΕΤΜΕΑΡ (διαφορά FIT – ΟΤΣ).
13. Πλήρης αποτύπωση του αποφευγόμενου κόστους ενέργειας λόγω της αιχμιακής λειτουργίας των Φ/Β και της συνεπαγόμενης συγκράτησης της ΟΤΣ. Δυστυχώς ωστόσο σήμερα αυτή η ωφέλεια δεν αποτυπώνεται στο σύνολο της από τον ΛΑΓΗΕ λόγω ότι τα Φ/Β δεν συμμετέχουν στον ΗΕΠ. Μελέτη του ΑΠΘ προσδιόρισε το όφελος αυτό στα 3,395 ευρώ / MWh δηλαδή εξοικονόμηση 170 εκατ. ευρώ για το σύνολο της καταναλισκόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στην χώρα.
14. Ενσωμάτωση του τέλους ΕΤΜΕΑΡ (πρώην ΑΠΕ) στο κόστος ενέργειας ώστε να παύσει η στρεβλή, διακριτή και απευθείας ρυθμιζόμενη χρέωση του.
http://www.energypress.gr/news/Hamhlotoka-kefalaia-kinhshs-gia-tis-epiheirhseis-F-B-zhta-o-SPEF
No comments:
Post a Comment