Saturday 27 August 2011

Η Ρωσία εγκαθιστά υπεράκτια εξέδρα πετρελαίου στην παγωμένη Αρκτική

Την Παρασκευή, η πετρελαϊκή εξέδρα Prirazlomnaya έφτασε μετά από μακρύ ταξίδι 1.000 χμ. στη θέση της, σε υπεράκτιο κοίτασμα της θάλασσας Πεχόρα στην Αρκτική. Η εξέδρα είναι ειδικά κατασκευασμένη για να αντέχει στον πάγο και στις ακραίες καιρικές συνθήκες και σύμφωνα με τους Ρώσους, αποτελεί την πρώτη προσπάθεια αυτού του είδους στα χρονικά στην παγωμένη περιοχή της Αρκτικής. Χαρακτηριστικό είναι ότι οι θερμοκρασίες αγγίζουν το χειμώνα μέχρι και τους -50 βαθμούς Κελσίου, γεγονός που θα δυσκολέψει ιδιαίτερα το έργο των μηχανικών και της εξόρυξης στο εξής.



Ο καπετάνιος της εξέδρας, Σεργκέι Κοστρομσκόι, δήλωσε στο πρακτορείο Ιτάρ Τας ότι το ταξίδι κράτησε οκτώ ημέρες από το Μουρμάνσκ μέχρι τη Θάλασσα Πεχόρα, ενώ το πλήρωμα ήταν τυχερό διότι οι άνεμοι και τα κύματα ήταν ήρεμα για αυτή την εποχή: «Οι άνεμοι δεν ξεπέρασαν τα 5 μέτρα ανά δευτερόλεπτο και η εξέδρα έπλεε με ταχύτητα τριών κόμβων», τόνισε σχετικά.

Μετά την άφιξη στο κοίτασμα Prirazlomnoye, θα χρειαστούν δύο ημέρες για την σταθεροποίηση της εξέδρας στα νερά βάθους 20 μέτρων, με τη χρήση βάρους 100.000 τόνων. Στο μεταξύ, ομάδα 96 τεχνικών θα επιθεωρήσει και θα θέσει σε λειτουργία τα συστήματα συντήρησης στο εσωτερικό της πλατφόρμας, ώστε να φιλοξενήσουν το μόνιμο προσωπικό.



Τα εκμεταλλεύσιμα αποθέματα πετρελαίου του κοιτάσματος είναι σχετικά υψηλά και εκτιμώνται στους 46 εκατ. τόνους ή 610 εκατ. βαρέλια. Παρόλα αυτά, η όλη προσπάθεια είναι στην πραγματικότητα μια καλή πρόβα ώστε να μπορέσουν οι Ρώσοι να εκμεταλλευτούν στο μέλλον και μεγαλύτερους σχηματισμούς αλλού στην Αρκτική. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες και ξεκινήσει η λειτουργία, η εξέδρα θα παράγει 7 εκατ. τόνους ετησίως, από το β΄ τρίμηνο του 2012. Παράλληλα, προβλέπεται η χρήση πολλαπλών γεωτρήσεων (40), καθώς και η λειτουργία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους δίχως διακοπές.

Το κοίτασμα ανακαλύφθηκε για πρώτη φορά το 1989, αλλά τα δικαιώματα εκμετάλλευσης πέρασαν από πολλά χέρια μέχρις ότου κατέληξαν στη Sevmorneftegaz, θυγατρική της Gazprom, το 2002.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι τη μεταφορά του πετρελαίου έχουν αναλάβει δύο παγοθραυστικά δεξαμενόπλοια, το Μιχαήλ Ουλβάνωφ και το Κίριλ Λαβρώφ, τα οποία διαχειρίζεται η Sovcomflot. Σε πρώτη φάση, το αργό θα μεταφέρεται στην αποθήκη Belokamenka, χωρητικότητας 360.000 τόνων, η οποία βρίσκεται 1.100χμ μακριά, στον Κόλπο Κόλα. Στη συνέχεια, κανονικά τάνκερ θα το μεταφέρουν σε άλλους προορισμούς.

http://www.energia.gr/article.asp?art_id=49529 

No comments: